Tyhjäkäynti- ja EGR-venttiilistä Escortissa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
TiieM

Tyhjäkäynti- ja EGR-venttiilistä Escortissa

Viesti Kirjoittaja TiieM »

Olenkohan paikallistanut seuraavissa kuvissa oikein tyhjäkäyntiventtiilin? Jos kyllä, lähteekö -96:sen venttiili ristipääruuveilla pois ja pitääkö -98:ssa ottaa runkoineen päivineen (merkattu kuviin) . Entäpä onko kuvissa näkyvissä EGR-venttiiiliä?

Kuvia Escort -98 1.6i ja -96 1.8i


Tyhjäkäyntiventtiilistä onkin ollut aika paljon juttua ja mutta EGR-venttiilistä kaipailisin lisätietoja.
Mitä venttiilin rikkoutuminen (jumiutuminen?) aiheuttaa ja voiko sitä putsata kuten tyhjäkäyntiventtiilin?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Oudossa paikassa -96 oli vena koska meillä oli kuten -98! :shock:
Kiinni oli muistaakseni 8mm pulteilla, kahdella. Vitumainen irroittaa! :twisted:
Koko systeemi piti irroittaa.

EGR oli venakopan päässä takana jakopään puolella.
EGR kannattaa tukkia sokealla tai tukkia sen alipaineletku! 8)
Viallinen aiheuttaa yleensä nykytystä tasakaasulla! 8)
tommo
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Loka 2006 21:17

Viesti Kirjoittaja tommo »

Tyhjäkäyntiventtiili on paikannettu oikein. kuvissa ei näy EGR. Zetecissä se on edestä katsottuna pakosarjanvieressä oikealla.
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Ainakin mondeon korjausoppaassa on hyvä piirros mondeon moottorissa olevista komponenteista. Kaikki egr:n osat, tyhjäkäyntiventiilit...puolat ym merkitty. Kannattaa vilkasta...en muista mitä escortin kirjassa on.

EGR:n tukkimisesta sen verran että jos venttiili ei mene kunnolla kiinni ei alipaineletkun tukkimisesta taida olla hyötyä ;)

tyhjäkäyntiventtiili on pulteilla (kuvissa) kiinni. Ja ristipääruuveilla on tyhjäkäyntiventtiilin "moottori" vaiko solenoidi-mikä-sitten-lieneekään kiinni.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Artoh »

Itsellä on tuo muovi-imusarjallinen Zetec-E 1.6 escort.
Siinä on sellaista oiretta, että lämpimänä käynnistäessä tyhjäkäynti oudosti pomppii ja tasoittuu vasta, kun kaasua painasee. Viileänä tuota oiretta ei esiinny. Saako tuon tyhjäkäyntiventtiilin irroitettua helpommin alakautta vai konetilasta ?
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Monteonisti kirjoitti:Oudossa paikassa -96 oli vena koska meillä oli kuten -98! :shock:
Siksi eripaikassa kun kyseessä on eri imusarja tuotos fordilta. Mutta huomasit varmaankin ;)
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ollut tosiaan 4 Zetecciä ja kaikissa eri paikassa! 8)
Outoa kun -96 mallissa samassa paikassa kuin -92 mallissa? :shock:
Vastaa Viestiin