Käsijarrukahva nousee liian ylös Escort 1.6 vm 96

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Käsijarrukahva nousee liian ylös Escort 1.6 vm 96

Viesti Kirjoittaja Artoh »

Onko mahdollisesti jarrukengät kuluneet, kun käsijarruvipu nousee melkein pystyyn. Käsijarru ottaa kyllä, mutta mitä tuumii katsastusmies?
Vai kannattaako kiriä vaijeria?
Siis rumpujarrut takana.
Olisin kiitollinen, jos joku osais neuvoa.
Avatar
Poude
Viestit: 424
Liittynyt: 01 Loka 2006 12:14

Viesti Kirjoittaja Poude »

Avaa, puhdista,ohut kerros kuparitahnaa laahaaviin osiin, kokoa, kun laitat pyörää kiinni niin jätä yksi pultti pois, siitä saa kätevästi ruuvarin tökköstyä rummun sisään ja vedettyä kiilat alas, näin saat jarrupalat mahdollisimman lähelle rumpua, taas pelaa, hienosti :wink:

Kaikki tämä siis jos on paloja jäljellä ja kaikki muutenkin kunnossa.

Ei kannata missään minkään ikäsessä autossa jättää automaattisäädön varaan, ite kannattaa kiilat vetää alas. Ei ne toimi missään muussa kun ihan uusissa osissa! Jumissa 85% varmasti.


Ps: vanha katsastusmies (nyk.opettaja) sano että yleensä ei sais käkkäri nousta yli viittä (5) naksahdusta.
Mondeo Mk1
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

ÄLÄ mittään nimessä kiristä vaijeria.. se pilaa vain käsijarrun toimivuuden. kuten Poude jo viestissään tarkoitti; takajarrujen automaattisäätö on todennäköisesti jumissa (toki voi kengätkin olla kaikki) ja se paranee parhaiten jarrurummut avaamalla ja puhdistamalla hyvin, säätö voi olla jumissa tai "lyö yli" eli on liian kulunut -> vaihtoon (uus n 30e / puoli)

kun kaikki jarrun sisällä liikkuu kevyesti elvytyksen jälkeen pitää ensin perehtyä siihen käsijarrun käyttövipuun rummun sisällä; se pitää olla ihan taka-asennossaan ja vasta tämän jälkeen tulee säätää automaattisäädöstä jarrukenkien asento niin tiukalle että rummun saa nippanappa ilman suurta väkivaltaa paikalleen, tämän jälkeen muutama painallus jalkajarrua ja kokeilu pyöriikö rumpu ilman laahausta ja tunnustelua tuntuuko poljin paremmalta, vasta tämän jälkeen kokeilet käsijarrua; nyt se pitäisi toimia ja jarruttaa aiemmin. jos nyt käsijarru "paukahtaa" jarrutuntuman saamisen jälkeen ylemmäs lyö automaattisäätö tällöin yli -> vanhaa voi ensiavuksi karhentaa rautasahalla tai pistepuikolla, tai jopa hitsata kiinteäksi mutta uusien osto on ennenpitkää edessä.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

jos taas teet edelläkerrotun sijasta pelkän vaijerin kiristyksen, käy niin että rummun sisällä olevan käsijarrun käyttövivun liikevara ei riitä jarrutustapahtuman aikaansaamiseksi, koska jarrujen perussäätö on liian kaukana ja nyt kireällä vaijerilla on saatu tehtyä automaattisäätön tehtäväksi tarkoitettu kenkien säätö, tällöin käsijarruvivun n 5-7cm liikeradasta ei ole käytössä kuin murto-osa tai pahimmassa tapauksessa vipu makaa jo valmiiksi laakeripukkia vastenm -> käsijarru ei voi millään muotoa toimia....
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minulle sanoi katsastuksessa että hyvä vain kun liikkuu kunnolla ja toimii, ei jumitu! :D
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Artoh »

Kiitos teille avusta!

Ajattelin nyt sitten avata ne rummut ja putsata katsoa niiden kehintälaitteiden toiminta, sekä kenkien kunto.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Voitele kässärin vaijerin vivut ja vaijeri sekä kenkien liukupinnat! 8)
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Artoh »

En vielä ole purkanut jarruja, vielä olis kysyttävää...
Viikonloppuna nuo sitten aion avata, kun meininki katsastaa auto alkuviikosta.

Onko tosi että nuo 96 farmarin takarummut pitää purkaa tuolta jarrukilven takaa? Siis ne neljä pulttiako auki, joilla on koko pyörännapa kiinni ?
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Artoh kirjoitti:Onko tosi että nuo 96 farmarin takarummut pitää purkaa tuolta jarrukilven takaa? Siis ne neljä pulttiako auki, joilla on koko pyörännapa kiinni ?
Ne voi purkaa silleenkin mut ei järkee ku joutuuhan sen rummun irrotamaan navasta kumminkii jos aikoo sisälle nähdä
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

jarrurummun keskeltä se n 4cm kokoinen peltinen rasvakuppi pois meisseli / pihdit menetelmällä, kruunumutterista sokka pois (jos on sellainen), muttari auki ja rumpu pois. samalla kannattaa toki tutkia sen pyöränlaakerin kunto kun se jo on valmiiksi helppo nyt vaihtaa jos väljää. ja toki laakeriin vähintään uudet rasvat samalla.. :-)
watipaa
Viestit: 123
Liittynyt: 30 Loka 2006 13:08
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja watipaa »

ja taitaa olla toispuoleinen kierre toisella puolella autoo, jollen väärin muista. siis se laakerin mutteri. kato kierre kumpaan aukee enneku väännät..
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Artoh »

Pyörännapamutteri oli hieman erikoinen lukituksineen, siinä on kolme ohutta mutteria päällekkäin. Kaksi päälimmäistä sain auki, mutta alimmainen ei auennut. No laitoin ne sitten kiinni takasin ja avasin tuolta rummun takaa ne neljä pulttia, sain rummun irti ja putsattua, sekä herkisteltyä liikkuvat osat . Kiinnikkin sain laitettua tuon rummun. No toisella puolella kävi kalpaten ja pultit ei lähtenyt ehjänä, vaan katkesivat. Pultit oli ruostuneet kiinteäksi tuohon olka-akseliin, eikä noita pätkiä saa näköjään enää pois. No näyttää siltä, että nyt on hankittava jostain vasen taka olka-akseli. Mitähän mahtaa tuollainen maksaa?
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Artoh »

No niinhän se vaan oli että käsitin tuon napamutterin väärin :oops: .
Siinä kuuluu olla peltikuoret päällä ja ne mutteriprikat tuon peltikuoren alla. Siinä mutterissa on kiinteä prikka alla. Eli tuossa mutterissa ei ole siis minkäänlaista sokkaa. Eli avataan muistaakseni 30mm hylsyllä peltikuoren päältä .Rakenne ilmeisesti tekee sen, ettei löysty.

Mulla on muuten tuossa ostamassani korjauskäsikirjassa neuvottu tuo rummun irroitus takakautta ainoana oikeana tapana. Kokemuksesta en suosittele :lol: .Ainakin tuossa omassa pultit oli tosiaan jumissa ja toisella puolella katkesivat ja suosiolla ostin tilalle käytetyn olka-akselin. No se maksoi oppirahana 50e ja uusi olisi maksanut 135e . Mieluummin napamutteri vaan auki ja rumpu irti. Pesin vielä laakerit samalla polttoöljyllä ja laitoin uudet laakerivaseliinit.

Nyt on sitten jarrut puhdistettu ja herkistelty. Tuloksena se että oikea jarru menee lukkoon ja vasen ei ota. Vasen kehintälaite oli huonompikuntoinen ja yritin tehdä siihen uria. Oikea oli parempikuntoinen.
Saako kehintälaitetta tarvikkeena, vai meneekö taas merkkiliikkeessä asioinniksi?
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Artoh kirjoitti:Eli avataan muistaakseni 30mm hylsyllä peltikuoren päältä
Pitäskö tästä kuuluisasta mutterista tehhä joku ilmotus et se toimii ihan niiku normaalikin.....
Et nimitäin oo Artoh ensimmäinen etkä varmasti viiminen joka sitä mutteria oli ensimmäisen "purkamassa" palasiks.
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Artoh »

henu kirjoitti: Pitäskö tästä kuuluisasta mutterista tehhä joku ilmotus et se toimii ihan niiku normaalikin.....
Et nimitäin oo Artoh ensimmäinen etkä varmasti viiminen joka sitä mutteria oli ensimmäisen "purkamassa" palasiks.

Niinpä. Monesta automerkistä noita takarumpuja olen avannut, mutta en ole koskaan nähnyt tuollaista mutteria. Ideahan tuossa on hyvä .Äkkiseltään näyttää että siinä olisi joku peltinen lukitus mutterin ympärillä. Yleensä kun on tottunut että mutterin ympärillä on peltikruunu ja sokka , eikä tuolta vaseliinin keskeltä tuota sitten oikein erottanut .Ei tuosta oltu kerrottu tuossakaan korjauskäsikirjassa, millainen tuo mutteri on. No taas piti mennä p.. edellä puuhun :oops: .
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

samanlainen "kerrosmutteri" on mk2 mondeon vetarin päässäkin ainakin.. tarvikelaakerin mukana tulee normi mutteri siihen.
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Artoh »

Kehintälaitteita ei saa tarvikkeena ja merkkiliike myy vain parittain niitä ja hinta tais olla 48e/pari.
No olisin ostanutkin jo uudet kehintälaitteet, mutta jäi vielä epäselvyys minkäkokoiset rummut takana on. Edes valmistenumerolla ei selvinnyt jarrujen koko. Eli olisi pitänyt käydä irroittamassa pihalla pyörä sateessa. Koko vaihtoehdot oli 7" ja 8" tuumaiset. Kotona sitten mittasin tuon rummun ja halkaisija oli sen 8" tuumaa .Sitten päätinkin vielä avata tuon vasemman rummun ja katsoa vielä, voiko jotain tehdä jarulle.
No saihan tuon käsijarrun pelaamaan vielä vanhoillakin kehintälaitteilla , kun käänsin kehintälaitteen käpälää niin isolle kuin suinkin mahdollista. Aiemminkin kyllä olin niin tehnyt, mutta jostain syystä ei kehinyt vasenta jarrua. No kuinka ollakkaan, päätti käsijarruvaijeri vielä katketa kahvan luota... Olisko ottanut sitten itseensä tuosta käsijarrun testailuista :? .No siinä meni haaveet katsastuksesta tälläviikolla :cry: . merkkiliikkeestä ei saisi vaijeria kuin vasta tiistaille ja hinta 38e/28cm vaijeri :oops: . No tarvikeliike lupasi huomiselle vaijerin n. 5 eurolla. Toivottavasti on käypäinen. Että osasikin tulla hankala homma tuosta pikaisesta jarrujen herkistelystä.
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Artoh »

Juu ei se vasen pyörä vaan ota pitääkseen, eli kehintälaite on menossa uusiksi. Tuntuu aina riveävän se säätö, vaikka kuinka yrittää säätää tuota kehintälaitetta isommalle ennen rummun laittoa . Ennen vaijerin katkeamista tuo pyörä vielä piti, vaan eipä enää. Näin ainakin käsillä rummusta testaamalla. Oikea menee sujoksi vaikka asfaltilla. Ja tietenkään merkkiliike ei nyt viikonloppuna ole auki :oops: , eli homma jatkuu ensiviikollakin.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

vielä seviimeinen pikaelvytys on käytettävissä, oikeaan kohtaan se mainitsemasi "kehintälaite" (oliko tuo sen virallinen nimi vaimistä moinen???) ja hitsillä kiinni... toimii mutta eipä enää säädellä.
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Artoh »

Jep, päätin hakea uudet kehintälaitteet takajarruille. Laitoin vaan vasempaan takajarruun, kun oikeassa jarrussa ei ollut vikaa. Rupesihan tuo käsijarru pelaamaan ja sai tehtyä käsijarrukäännökset koulun pihalla :lol: . Nyt vaan jännää, mitä dynamometrillä saa tulokseksi. Ainakin hiekalla noi menee sujoksi ja niiaa yrittäessä lähteä paikaltaan käsijarru päällä. Kai vielä haen päästölapun, ennen kuin uskallan konttorille.
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Artoh »

samiharju kirjoitti:vielä seviimeinen pikaelvytys on käytettävissä, oikeaan kohtaan se mainitsemasi "kehintälaite" (oliko tuo sen virallinen nimi vaimistä moinen???) ja hitsillä kiinni... toimii mutta eipä enää säädellä.
Joskus muinoin ostin johonkin autoon tuon osan ja kuitissa luki "kehintälaite" ja tuolla nimellä oon kuullut niitä kutsuttavan. Tiedä sitten mikä virallinen nimi...
Uudessa osassa on eroa vanhaan, hieman paksumpi jousi ja tuo saranatappi on pitempi. Ja selvästi tiukempi on vielä, kun ei ole kulunut.
45euroa noista köyhtyi, eto osista :roll: .
Ei ollut hitsikonetta nurkissa, joten halvimaksi tais tulla ostaa noi uudet osat.
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Artoh »

Menihän se katsastuksesta läpi, ilman mitään huomautusta :D .
Erikoista että vielä oli pieni puoliero takajarruissa ja oikean hyväksi. Tais olla käsijarrussa n 15% heitto.
Voihan tuo olla että tasottuu, kun käyttää enempi jarrua...
Nyt tämä homma on saatu päätökseen, kiitos kivoille kavereille neuvoista!
AttiTude
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Loka 2011 18:18

Re: Käsijarrukahva nousee liian ylös Escort 1.6 vm 96

Viesti Kirjoittaja AttiTude »

Onko noissa samaisissa rummuissa kartiolaakeri vai ihan normaali laakeri? Itsellä 96vm 1.8 TD farkku Escort. Ja pitäisi tarkistaa käsijarrun säätö/vaihtaa kenkiä yms. Tottakai pieksin ruuvarilla ja vasaralla "lukkorikan" irti muttereitten ympäriltä ja nyt en saa mitenkään sitä alinta mutteria pois. Ihan vaan oisi kiva tietää millainen laakeri siellä alla on että uskaltaako vaikkapa porata sitä alinta 0.5 mm paksua mutteria halki.
AttiTude
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Loka 2011 18:18

Re: Käsijarrukahva nousee liian ylös Escort 1.6 vm 96

Viesti Kirjoittaja AttiTude »

Kartiohan se siellä oli. Porasin alimman jäljelle jääneen ohuen mutterin pois, magneetti apuna rautajauhoa siivoamassa.
Vastaa Viestiin