Käsijarrukahva nousee liian ylös Escort 1.6 vm 96
Käsijarrukahva nousee liian ylös Escort 1.6 vm 96
Onko mahdollisesti jarrukengät kuluneet, kun käsijarruvipu nousee melkein pystyyn. Käsijarru ottaa kyllä, mutta mitä tuumii katsastusmies?
Vai kannattaako kiriä vaijeria?
Siis rumpujarrut takana.
Olisin kiitollinen, jos joku osais neuvoa.
Vai kannattaako kiriä vaijeria?
Siis rumpujarrut takana.
Olisin kiitollinen, jos joku osais neuvoa.
Avaa, puhdista,ohut kerros kuparitahnaa laahaaviin osiin, kokoa, kun laitat pyörää kiinni niin jätä yksi pultti pois, siitä saa kätevästi ruuvarin tökköstyä rummun sisään ja vedettyä kiilat alas, näin saat jarrupalat mahdollisimman lähelle rumpua, taas pelaa, hienosti
Kaikki tämä siis jos on paloja jäljellä ja kaikki muutenkin kunnossa.
Ei kannata missään minkään ikäsessä autossa jättää automaattisäädön varaan, ite kannattaa kiilat vetää alas. Ei ne toimi missään muussa kun ihan uusissa osissa! Jumissa 85% varmasti.
Ps: vanha katsastusmies (nyk.opettaja) sano että yleensä ei sais käkkäri nousta yli viittä (5) naksahdusta.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Kaikki tämä siis jos on paloja jäljellä ja kaikki muutenkin kunnossa.
Ei kannata missään minkään ikäsessä autossa jättää automaattisäädön varaan, ite kannattaa kiilat vetää alas. Ei ne toimi missään muussa kun ihan uusissa osissa! Jumissa 85% varmasti.
Ps: vanha katsastusmies (nyk.opettaja) sano että yleensä ei sais käkkäri nousta yli viittä (5) naksahdusta.
Mondeo Mk1
ÄLÄ mittään nimessä kiristä vaijeria.. se pilaa vain käsijarrun toimivuuden. kuten Poude jo viestissään tarkoitti; takajarrujen automaattisäätö on todennäköisesti jumissa (toki voi kengätkin olla kaikki) ja se paranee parhaiten jarrurummut avaamalla ja puhdistamalla hyvin, säätö voi olla jumissa tai "lyö yli" eli on liian kulunut -> vaihtoon (uus n 30e / puoli)
kun kaikki jarrun sisällä liikkuu kevyesti elvytyksen jälkeen pitää ensin perehtyä siihen käsijarrun käyttövipuun rummun sisällä; se pitää olla ihan taka-asennossaan ja vasta tämän jälkeen tulee säätää automaattisäädöstä jarrukenkien asento niin tiukalle että rummun saa nippanappa ilman suurta väkivaltaa paikalleen, tämän jälkeen muutama painallus jalkajarrua ja kokeilu pyöriikö rumpu ilman laahausta ja tunnustelua tuntuuko poljin paremmalta, vasta tämän jälkeen kokeilet käsijarrua; nyt se pitäisi toimia ja jarruttaa aiemmin. jos nyt käsijarru "paukahtaa" jarrutuntuman saamisen jälkeen ylemmäs lyö automaattisäätö tällöin yli -> vanhaa voi ensiavuksi karhentaa rautasahalla tai pistepuikolla, tai jopa hitsata kiinteäksi mutta uusien osto on ennenpitkää edessä.
kun kaikki jarrun sisällä liikkuu kevyesti elvytyksen jälkeen pitää ensin perehtyä siihen käsijarrun käyttövipuun rummun sisällä; se pitää olla ihan taka-asennossaan ja vasta tämän jälkeen tulee säätää automaattisäädöstä jarrukenkien asento niin tiukalle että rummun saa nippanappa ilman suurta väkivaltaa paikalleen, tämän jälkeen muutama painallus jalkajarrua ja kokeilu pyöriikö rumpu ilman laahausta ja tunnustelua tuntuuko poljin paremmalta, vasta tämän jälkeen kokeilet käsijarrua; nyt se pitäisi toimia ja jarruttaa aiemmin. jos nyt käsijarru "paukahtaa" jarrutuntuman saamisen jälkeen ylemmäs lyö automaattisäätö tällöin yli -> vanhaa voi ensiavuksi karhentaa rautasahalla tai pistepuikolla, tai jopa hitsata kiinteäksi mutta uusien osto on ennenpitkää edessä.
jos taas teet edelläkerrotun sijasta pelkän vaijerin kiristyksen, käy niin että rummun sisällä olevan käsijarrun käyttövivun liikevara ei riitä jarrutustapahtuman aikaansaamiseksi, koska jarrujen perussäätö on liian kaukana ja nyt kireällä vaijerilla on saatu tehtyä automaattisäätön tehtäväksi tarkoitettu kenkien säätö, tällöin käsijarruvivun n 5-7cm liikeradasta ei ole käytössä kuin murto-osa tai pahimmassa tapauksessa vipu makaa jo valmiiksi laakeripukkia vastenm -> käsijarru ei voi millään muotoa toimia....
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
jarrurummun keskeltä se n 4cm kokoinen peltinen rasvakuppi pois meisseli / pihdit menetelmällä, kruunumutterista sokka pois (jos on sellainen), muttari auki ja rumpu pois. samalla kannattaa toki tutkia sen pyöränlaakerin kunto kun se jo on valmiiksi helppo nyt vaihtaa jos väljää. ja toki laakeriin vähintään uudet rasvat samalla.. ![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Pyörännapamutteri oli hieman erikoinen lukituksineen, siinä on kolme ohutta mutteria päällekkäin. Kaksi päälimmäistä sain auki, mutta alimmainen ei auennut. No laitoin ne sitten kiinni takasin ja avasin tuolta rummun takaa ne neljä pulttia, sain rummun irti ja putsattua, sekä herkisteltyä liikkuvat osat . Kiinnikkin sain laitettua tuon rummun. No toisella puolella kävi kalpaten ja pultit ei lähtenyt ehjänä, vaan katkesivat. Pultit oli ruostuneet kiinteäksi tuohon olka-akseliin, eikä noita pätkiä saa näköjään enää pois. No näyttää siltä, että nyt on hankittava jostain vasen taka olka-akseli. Mitähän mahtaa tuollainen maksaa?
No niinhän se vaan oli että käsitin tuon napamutterin väärin
.
Siinä kuuluu olla peltikuoret päällä ja ne mutteriprikat tuon peltikuoren alla. Siinä mutterissa on kiinteä prikka alla. Eli tuossa mutterissa ei ole siis minkäänlaista sokkaa. Eli avataan muistaakseni 30mm hylsyllä peltikuoren päältä .Rakenne ilmeisesti tekee sen, ettei löysty.
Mulla on muuten tuossa ostamassani korjauskäsikirjassa neuvottu tuo rummun irroitus takakautta ainoana oikeana tapana. Kokemuksesta en suosittele
.Ainakin tuossa omassa pultit oli tosiaan jumissa ja toisella puolella katkesivat ja suosiolla ostin tilalle käytetyn olka-akselin. No se maksoi oppirahana 50e ja uusi olisi maksanut 135e . Mieluummin napamutteri vaan auki ja rumpu irti. Pesin vielä laakerit samalla polttoöljyllä ja laitoin uudet laakerivaseliinit.
Nyt on sitten jarrut puhdistettu ja herkistelty. Tuloksena se että oikea jarru menee lukkoon ja vasen ei ota. Vasen kehintälaite oli huonompikuntoinen ja yritin tehdä siihen uria. Oikea oli parempikuntoinen.
Saako kehintälaitetta tarvikkeena, vai meneekö taas merkkiliikkeessä asioinniksi?
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Siinä kuuluu olla peltikuoret päällä ja ne mutteriprikat tuon peltikuoren alla. Siinä mutterissa on kiinteä prikka alla. Eli tuossa mutterissa ei ole siis minkäänlaista sokkaa. Eli avataan muistaakseni 30mm hylsyllä peltikuoren päältä .Rakenne ilmeisesti tekee sen, ettei löysty.
Mulla on muuten tuossa ostamassani korjauskäsikirjassa neuvottu tuo rummun irroitus takakautta ainoana oikeana tapana. Kokemuksesta en suosittele
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Nyt on sitten jarrut puhdistettu ja herkistelty. Tuloksena se että oikea jarru menee lukkoon ja vasen ei ota. Vasen kehintälaite oli huonompikuntoinen ja yritin tehdä siihen uria. Oikea oli parempikuntoinen.
Saako kehintälaitetta tarvikkeena, vai meneekö taas merkkiliikkeessä asioinniksi?
henu kirjoitti: Pitäskö tästä kuuluisasta mutterista tehhä joku ilmotus et se toimii ihan niiku normaalikin.....
Et nimitäin oo Artoh ensimmäinen etkä varmasti viiminen joka sitä mutteria oli ensimmäisen "purkamassa" palasiks.
Niinpä. Monesta automerkistä noita takarumpuja olen avannut, mutta en ole koskaan nähnyt tuollaista mutteria. Ideahan tuossa on hyvä .Äkkiseltään näyttää että siinä olisi joku peltinen lukitus mutterin ympärillä. Yleensä kun on tottunut että mutterin ympärillä on peltikruunu ja sokka , eikä tuolta vaseliinin keskeltä tuota sitten oikein erottanut .Ei tuosta oltu kerrottu tuossakaan korjauskäsikirjassa, millainen tuo mutteri on. No taas piti mennä p.. edellä puuhun
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Kehintälaitteita ei saa tarvikkeena ja merkkiliike myy vain parittain niitä ja hinta tais olla 48e/pari.
No olisin ostanutkin jo uudet kehintälaitteet, mutta jäi vielä epäselvyys minkäkokoiset rummut takana on. Edes valmistenumerolla ei selvinnyt jarrujen koko. Eli olisi pitänyt käydä irroittamassa pihalla pyörä sateessa. Koko vaihtoehdot oli 7" ja 8" tuumaiset. Kotona sitten mittasin tuon rummun ja halkaisija oli sen 8" tuumaa .Sitten päätinkin vielä avata tuon vasemman rummun ja katsoa vielä, voiko jotain tehdä jarulle.
No saihan tuon käsijarrun pelaamaan vielä vanhoillakin kehintälaitteilla , kun käänsin kehintälaitteen käpälää niin isolle kuin suinkin mahdollista. Aiemminkin kyllä olin niin tehnyt, mutta jostain syystä ei kehinyt vasenta jarrua. No kuinka ollakkaan, päätti käsijarruvaijeri vielä katketa kahvan luota... Olisko ottanut sitten itseensä tuosta käsijarrun testailuista
.No siinä meni haaveet katsastuksesta tälläviikolla
. merkkiliikkeestä ei saisi vaijeria kuin vasta tiistaille ja hinta 38e/28cm vaijeri
. No tarvikeliike lupasi huomiselle vaijerin n. 5 eurolla. Toivottavasti on käypäinen. Että osasikin tulla hankala homma tuosta pikaisesta jarrujen herkistelystä.
No olisin ostanutkin jo uudet kehintälaitteet, mutta jäi vielä epäselvyys minkäkokoiset rummut takana on. Edes valmistenumerolla ei selvinnyt jarrujen koko. Eli olisi pitänyt käydä irroittamassa pihalla pyörä sateessa. Koko vaihtoehdot oli 7" ja 8" tuumaiset. Kotona sitten mittasin tuon rummun ja halkaisija oli sen 8" tuumaa .Sitten päätinkin vielä avata tuon vasemman rummun ja katsoa vielä, voiko jotain tehdä jarulle.
No saihan tuon käsijarrun pelaamaan vielä vanhoillakin kehintälaitteilla , kun käänsin kehintälaitteen käpälää niin isolle kuin suinkin mahdollista. Aiemminkin kyllä olin niin tehnyt, mutta jostain syystä ei kehinyt vasenta jarrua. No kuinka ollakkaan, päätti käsijarruvaijeri vielä katketa kahvan luota... Olisko ottanut sitten itseensä tuosta käsijarrun testailuista
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
![Crying or Very Sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Juu ei se vasen pyörä vaan ota pitääkseen, eli kehintälaite on menossa uusiksi. Tuntuu aina riveävän se säätö, vaikka kuinka yrittää säätää tuota kehintälaitetta isommalle ennen rummun laittoa . Ennen vaijerin katkeamista tuo pyörä vielä piti, vaan eipä enää. Näin ainakin käsillä rummusta testaamalla. Oikea menee sujoksi vaikka asfaltilla. Ja tietenkään merkkiliike ei nyt viikonloppuna ole auki
, eli homma jatkuu ensiviikollakin.
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Jep, päätin hakea uudet kehintälaitteet takajarruille. Laitoin vaan vasempaan takajarruun, kun oikeassa jarrussa ei ollut vikaa. Rupesihan tuo käsijarru pelaamaan ja sai tehtyä käsijarrukäännökset koulun pihalla
. Nyt vaan jännää, mitä dynamometrillä saa tulokseksi. Ainakin hiekalla noi menee sujoksi ja niiaa yrittäessä lähteä paikaltaan käsijarru päällä. Kai vielä haen päästölapun, ennen kuin uskallan konttorille.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Joskus muinoin ostin johonkin autoon tuon osan ja kuitissa luki "kehintälaite" ja tuolla nimellä oon kuullut niitä kutsuttavan. Tiedä sitten mikä virallinen nimi...samiharju kirjoitti:vielä seviimeinen pikaelvytys on käytettävissä, oikeaan kohtaan se mainitsemasi "kehintälaite" (oliko tuo sen virallinen nimi vaimistä moinen???) ja hitsillä kiinni... toimii mutta eipä enää säädellä.
Uudessa osassa on eroa vanhaan, hieman paksumpi jousi ja tuo saranatappi on pitempi. Ja selvästi tiukempi on vielä, kun ei ole kulunut.
45euroa noista köyhtyi, eto osista
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Ei ollut hitsikonetta nurkissa, joten halvimaksi tais tulla ostaa noi uudet osat.
Menihän se katsastuksesta läpi, ilman mitään huomautusta
.
Erikoista että vielä oli pieni puoliero takajarruissa ja oikean hyväksi. Tais olla käsijarrussa n 15% heitto.
Voihan tuo olla että tasottuu, kun käyttää enempi jarrua...
Nyt tämä homma on saatu päätökseen, kiitos kivoille kavereille neuvoista!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Erikoista että vielä oli pieni puoliero takajarruissa ja oikean hyväksi. Tais olla käsijarrussa n 15% heitto.
Voihan tuo olla että tasottuu, kun käyttää enempi jarrua...
Nyt tämä homma on saatu päätökseen, kiitos kivoille kavereille neuvoista!
Re: Käsijarrukahva nousee liian ylös Escort 1.6 vm 96
Onko noissa samaisissa rummuissa kartiolaakeri vai ihan normaali laakeri? Itsellä 96vm 1.8 TD farkku Escort. Ja pitäisi tarkistaa käsijarrun säätö/vaihtaa kenkiä yms. Tottakai pieksin ruuvarilla ja vasaralla "lukkorikan" irti muttereitten ympäriltä ja nyt en saa mitenkään sitä alinta mutteria pois. Ihan vaan oisi kiva tietää millainen laakeri siellä alla on että uskaltaako vaikkapa porata sitä alinta 0.5 mm paksua mutteria halki.
Re: Käsijarrukahva nousee liian ylös Escort 1.6 vm 96
Kartiohan se siellä oli. Porasin alimman jäljelle jääneen ohuen mutterin pois, magneetti apuna rautajauhoa siivoamassa.