Koneen vaihto zetec

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Cobrajet
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Kesä 2006 19:44

Koneen vaihto zetec

Viesti Kirjoittaja Cobrajet »

Eli:Kylkimällätty -92 escort 1.8 zetec. Kone käy normaalisti. Kone vaihdetaan -94:een escoon,jossa ollut samankokoinen kone alunperin.(koki moottorivaurion) Lähtee kyllä käyntiin,mutta käy niin rikkaalla,että bensa haisee ja tukehtuu jonku aikaa ajettaessa (eli kunnes lämpenee) Eli mistä lääkettä tähän vaivaan? :shock:
-KAUAS ON PITKÄ MATKA-
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Re: Koneen vaihto zetec

Viesti Kirjoittaja henu »

Cobrajet kirjoitti:(koki moottorivaurion) Lähtee kyllä käyntiin,mutta käy niin rikkaalla,että bensa haisee ja tukehtuu jonku aikaa ajettaessa (eli kunnes lämpenee)
Moottorivaurio ???? :?
Ei tuo nyt kuullosta miltään mekaaniselta vialta, vai onko menny jotain muuta ?
Itse en ainakaan noilla perusteilla lähtis konetta vaihtamaan jos bensa haisee... Ihan mielenkiinnosta, mikä siitä entisestä meni ?
Cobrajet
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Kesä 2006 19:44

Viesti Kirjoittaja Cobrajet »

Niin,siis siitä entisestä koneesta tuli kiertokanki ulos ja se koko kone heivattiin pois. Tilalle laitettiin kolariautosta kone. Ja jotain on tapahtunut tässä välissä. :shock: . Itellä ei hirveen tarkkaa tietoa vaihtorojektista,mutta hommasin katiskan pihaan ja ajattelin asiaa alkaa selvitteleen. 8)
-KAUAS ON PITKÄ MATKA-
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Jos bensa haisee, niin ohjelmointi pielessä, tulpat tai johdot pätkii tai jokin anturi/sen johtoliitos sökö, jatkakaa muut! 8)
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Onks siinä nyt käytössä sen auton alkuperäiset anturit vai sen vaihtomoottorin omat anturit? Meinaan vaan että noissahan tapahtuu välillä muutoksia vaikka päällepäin näyttävätkin samalta, ja nyt jos kaikki anturit on 'väärästä autosta' niin atk saattaa ohjata moottoria ihan miten sattuu.

Eli imusarjassa oleva lämpöanturi ja molemmat termostaattikotelossa olevat anturit nyt ainakin alkajaisiksi alkuperäisestä moottorista ja kenties ilmamäärämittarikin.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Cobrajet
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Kesä 2006 19:44

Viesti Kirjoittaja Cobrajet »

Luulisin että moottori on vaihdettu kokonaisena,joten antureita ei ole ruuvailtu irti. Nokkien ajoituksia tossa katsoin ja näytti että imupuolen nokka on pykälänverran pielessä :shock: No jatketaan rassausta ja tutkitaan...
-KAUAS ON PITKÄ MATKA-
Cobrajet
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Kesä 2006 19:44

Viesti Kirjoittaja Cobrajet »

Nyt näyttäs siltä,että puolalta ei lähde kipinää (ainakaan jatkuvasti) 3:lle ja 4:lle. Eli käy kahdella ainaki pääosin. Oisko tuon rikkonu jokin vai ihan tuurilla menny sököks?. Voishan sen kokeilemalla vaihtaa,jos ois tommonen. :roll:
-KAUAS ON PITKÄ MATKA-
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Eikös nuo kipunat lähde eri puolista? Siis pitäisi olla ykösen ja kakosen myös pimeänä? Tarkistappa johdot ja tulpat! 8)
Cobrajet
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Kesä 2006 19:44

Viesti Kirjoittaja Cobrajet »

Joo,nyt uudet johdot ja tulpat. Puola tosin käytetty,mutta nelonen edelleen pimee ja kolmosessa pimeitä kohtia(ajoituslampulla testailtu) Varaosamyyjältä kyselin uutta puolaa ja katto kirjasta,et 9/93 ois muuttunu tyyppi ?! Tuossahan on `92 kone `94:ssa korissa. Onhan tietty mahdollista,etttä toi toinenki puola ois sökö ,mutta mutta... :?
-KAUAS ON PITKÄ MATKA-
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Tuskin on molemmat puolat paketista sökönä. Eikö edis4:ssä ollu kaks pakkaa.
Kampiakselin asentoanturi tai joku muu sytkän ohjauksen osa vois tommosta aiheuttaa jos on huono kosketus tms.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Cobrajet
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Kesä 2006 19:44

Viesti Kirjoittaja Cobrajet »

Hoksasin tossa,että tässä ´94:ssa ei ole sitä erillistä sytytysohjaus lootaa tossa konehuoneessa ja siinä varaosa-autossa oli. Mitähän kohtaa tuo tietokone ei tunnista tosta moottorista ja miten ihmeessä 3 ja 4 on pimeenä vaikka 1 ja 2 sytyttää ihan hyvin. Kokeiltu eri puolallaki,ei muutosta. Voiko tuo kipinä olla jotenki niin heikko,ettei se riitä parin toiselle osapuolelle :roll: :(
-KAUAS ON PITKÄ MATKA-
jive
Viestit: 53
Liittynyt: 16 Maalis 2005 21:59

Viesti Kirjoittaja jive »

Zetecin puola on wasted-spark puola, jossa on kaksi puolaa syöttämässä sylinterejä pareittain. On myös mahdollista, ettei puolalle tule ohjausvirtaa. Piippaa ja mittaa piuhat. Zetecin piuhat uudemmasta koneesta vanhempaan eivät käy ristiin johtuen hatun pituuden eroista.

Boxin pitäisi osata mukautua antureihin kun siile tekee ivoresetin, joss kaikki anturit ovat kunnossa. Oma veikkaus on että ECU on limp-moodissa syystä XYZ. Poikkea jossakin luetuttamassa vikakoodit.

Edit:
niin tuo uudempi boxi on ilmeisesti ECC-V ei EEC-IV. En 100% varmasti muista oliko jossakin Escortissa myös integroitua EDIS ohjainta, mutta tuossa 94- johtosarjassa joka minulla on on kyllä EDIS-V liitin.
Cobrajet
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Kesä 2006 19:44

Viesti Kirjoittaja Cobrajet »

Tuossa on kyllä tuo EEC-IV loota,eikä erillistä edis boksia.Kaikki liittimet passaa kyllä täysin,eikä ylim.johtoja jää. Käynnissä ollessa puolan kaikille kolmelle navalle tulee yli 13V. Riittäneekö? Hommaanko uuden puolan? Matkaa lähimpään koodinlukupaikkaan tulee liki 100 kilsaa,joten kaikki omat konstit mieluusti ensin :wink:
-KAUAS ON PITKÄ MATKA-
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Johtosarjat, onko ne
a) auton alkuperäiset
b) uuden moottorin sarjat
c) yhdistelmä näistä

Hiukan haiskahtaisi siltä että piuhat menee jossakin väärin. Puolallehan pitäisi tulla keskelle 12v ja ecu pätkii reunimmaisten maadoitusta.
Cobrajet
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Kesä 2006 19:44

Viesti Kirjoittaja Cobrajet »

Johtosarjoja ei ole vaihdettu. Ymmärtääkseni vanha kone v-laatikkoineen on nostettu pois ja uusi paikoilleen ja tökitty liittimet antureille ym.ruiskulle paikoilleen. Siksi ihmettelenkin miksi ei pelaa,vaikka kaikki liittimet on samanlaiset ja sopii toisiinsa. Johtojen väritkin näyttää passaavan. Ja silti hyvin lähtee käymään vaikka kaikki pytyt ei mukana. Ja miten esim. 1 sytyttää ja 4 ei. Nehän on samalla puolan puolella.Valikoivaa virtaa :?: :evil: Bensaahan tulee sitten jo pakoputken liitoksistaki :roll:
-KAUAS ON PITKÄ MATKA-
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Moottorin sähköt tulee moottorilta autolle yhden liittimen kautta. Onko tästä koneellepäin auton orggisjohtosarja vai vaihtokoneen mukana tullut?

"Ymmärtääkseni" ei riitä, tää pitäis tietää koska eri ikäisissä johdot voi olla liittimissä eri järjestyksessä. Joku tämmöinen voisi selittää. Tai sitten vaihtotyön aikana on rutistettu johtosarja johonkin väliin ja ongelmat johtuu siitä.
Cobrajet
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Kesä 2006 19:44

Viesti Kirjoittaja Cobrajet »

Niinpä,kun sitä varmaa tietoa ei ole :? Mutta uskoisin että moottorinjohtoja ei ole muutettu.Silloinhan ne on eri autosta.(helpollahan siitä koneen vaihdosta on yritetty päästä,nyitty vain johtoliitokset irti ja uutta myllyä tilalle...) :twisted:
-KAUAS ON PITKÄ MATKA-
jive
Viestit: 53
Liittynyt: 16 Maalis 2005 21:59

Viesti Kirjoittaja jive »

Escortista en tiedä, mutta vastaavassa mk1 Mondeossa on kyllä paljon eroja EDIS boksittoman ja boksillisen auton johtosarjassa. Olihan molemmissa manuaali/automaattiaski?
Cobrajet
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Kesä 2006 19:44

Viesti Kirjoittaja Cobrajet »

Juu,manuaaleja molemmat. Tuossa Tinden ajatuksessa oli itua. Sitä alkup. koneen johtosarjaa en sitten enää saanut käsiini :cry: Ois hyvä semmonen oikeenlainen kytkentäkaavio noista moottorin sähköistä. Tuossa Alfamerin kirjassa oli vaan sillä erillisellä edis-boksilla se kuva. :x
-KAUAS ON PITKÄ MATKA-
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Mä en kyllä tajuu tota mahdollisen alkuperäisen ja vaihdetun moottorin johtosarjan eron vaikutusta. Oli johtosarja millanen tahansa nii sieltä menee piuha vanhan moottorin anturiin X ja samaan anturiin X se on kai siinä uudessa moottorissakin kytketty?

Sellanen tuli tossa vielä mieleen, että kun vähän autosta ja vuosimallista riippuenhan noi termostaattikotelossa olevat anturit (2kpl) ohjaa eri asioita jotta kannattaisikohan edes ne anturit ottaa siitä alkuperäisestä moottorista? Varsinkin sen kotelon yläpinnassa olevan anturin toimintahan vaihtelee eri vehkeissä.

Vaikka kyllä kun tätä jutustelua nyt on seurannu niin täytyy kyllä ihmetellä. Jos pakoputken liitoksistakin tulee jo todellakin bensaa niin aika sekaisin täytyy vehkeiden olla. Saako tollasesta tavallisesta ruiskusuuttimesta edes tulemaan niin paljon bensaa että se oireilis noin kovasti?
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Krisse kirjoitti: Vaikka kyllä kun tätä jutustelua nyt on seurannu niin täytyy kyllä ihmetellä. Jos pakoputken liitoksistakin tulee jo todellakin bensaa niin aika sekaisin täytyy vehkeiden olla. Saako tollasesta tavallisesta ruiskusuuttimesta edes tulemaan niin paljon bensaa että se oireilis noin kovasti?
Kyllä saa Zetecistä :oops: varsinkin jos suuttimen o-rengas on keskeltä halki niin kaikki tukin bensa menee suoraan pyttyyn... Ota nyt ne piuhat ja ahturit siitä vanhasta koneesta ja laita samoihin paikkoihin, niin eiköhän hörähdä jos mitään mekaanista vikaa ei ole.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Cobrajet
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Kesä 2006 19:44

Viesti Kirjoittaja Cobrajet »

Eipä ole minulla sitä vanhaa konetta ja ed.omistajakin oli sen jo myynyt :x Oudot on kyllä oireet. Ja koneellahan oli ajettu vielä ennen vaihtoa nyk.koriin... Vielähän ois se mahis,että vanha kone,joka oli todellakin huudatettu hengiltä,olisi särkenyt tai sekoittanut ton keskusboksin. Ei enää paljon vaihtoehtoja :cry: (ps.airbagin merkkivalo palaa kokoajan.Liekö palanut ennen konerikkoa,en tiedä.) :roll:
-KAUAS ON PITKÄ MATKA-
Cobrajet
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Kesä 2006 19:44

Viesti Kirjoittaja Cobrajet »

Nyt on kokeiltu eri boksilla,ei muutosta. Vaihdoin suuttimien O-renkaat ja koetin liikutella paineensäädintä. Ja vot! Sehän alko käymään paremmin! Nyt käy rehellisesti kolmella. Nelonen sytyttää myös. Eli voinee päätellä,että sytytyshäiriöt johtunee liiasta sopasta. :shock:
-KAUAS ON PITKÄ MATKA-
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Nyt voitas sit ehkä vaihdella vähän tulppia ristiin - no toki uudet tulpat ois viel varmempi jos kehtaa ostaa - ja kattoo josko huonosti pelaava pytty vaihtuisi sen mukaan. Noi tulpatkaan ei kai tykkää siitä että niitä uitetaan pensiinissä :-)

SUutimien irrottaminen oli varmast miellyttävä projekti :-)
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Cobrajet
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Kesä 2006 19:44

Viesti Kirjoittaja Cobrajet »

Juu ne tulpat on vaihdettu. :wink: (niinku isäukko aikonaan sano että,jos se saa kipinää ja bensaa,ni pakkohan se on lähtee...)
-KAUAS ON PITKÄ MATKA-
Vastaa Viestiin