lambda anturin asennus.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
vilpuri1
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Elo 2007 21:03
Paikkakunta: Kuopio

lambda anturin asennus.

Viesti Kirjoittaja vilpuri1 »

Voiko anturi rikkoontua jos kytkee johdot väärin?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

periaatteessa voi
Focus 1.0 edition a6 2017
ars2000
Viestit: 17
Liittynyt: 03 Heinä 2007 22:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja ars2000 »

Huomioitavaa on ainakin ettei jännite pääse anturiin päin missään vaiheessa.Lambda luo sen jännitteen ja jo vastuksen mittaus yleismittarilla voi rikkoa.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ei kait lambda-anturi tuota sähköä? :shock:
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Monteonisti kirjoitti:Ei kait lambda-anturi tuota sähköä? :shock:
Kyllä tuottaa. Vertailemalla ulkoilman happimäärää verrattuna pakokaasun happipitoisuuteen syntyy tavallisessa lambda-anturissa 0,1-1V jännite. Jos lontoo taittuu suosittelen Googlettamaan aiheesta, tietoa löytyy.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

ars2000 kirjoitti:Huomioitavaa on ainakin ettei jännite pääse anturiin päin missään vaiheessa.Lambda luo sen jännitteen ja jo vastuksen mittaus yleismittarilla voi rikkoa.
Mihin tämä perustuu?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ars2000
Viestit: 17
Liittynyt: 03 Heinä 2007 22:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja ars2000 »

NiceMan kirjoitti:
Mihin tämä perustuu?
Kuuklettamalla lambdasta varmaankin tietoa löytyy,mutta oma viestini perustuu Boschin kirjaan,josta asian muistan lukeneeni.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

no joo, antureita on kahta laatua joista toinen tuottaa jännitteen itse ja toiseen se pitää syöttää..

http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/Ha ... ambda).pdf
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Eihän tuollanen sähkön tuottaminen voi niin ihmeellistä olla onhan piezo kalvoillakin pelattu iät ja ajat.
Escort 1.8 sport -97
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Pitää ottaa nuo kaksi joutilasta hyötykäyttöön, säästää sähkölaskussa! :D
Olen mittaillut vastuksia ja eivät ole suuttuneet! 8)
ars2000
Viestit: 17
Liittynyt: 03 Heinä 2007 22:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja ars2000 »

Monteonisti kirjoitti:Pitää ottaa nuo kaksi joutilasta hyötykäyttöön, säästää sähkölaskussa! :D
Olen mittaillut vastuksia ja eivät ole suuttuneet! 8)
Voihan niitä mittailla vaikka rakotulkilla,mutta se ei kerro mitään.Tarkoitan ettei ole mitään syytä mitata niistä vastusta.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ei kai monteonisti ala taas kinaamaan asiasta josta ei tunnu tietoa olevan.
Voithan sä ottaa ne sähkö agregaateiksi jos sulla on paikka missä tuottaa pakokaasua jota vaaditaan, että ne luo jännitteen ja tietenkin semmosen sähkölaitteen tarviit mikä toimii 0,4-1V jännitteellä eikä vie virtaa juuri lainkaan. :roll:

Kai toi vastusmittaus voi sen lambdan hajottaa kun eikö siinä jännitettä käytetä vastuksen mittaamiseen.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Jotkuhan säätää kaasarivehkeitten seokset anturilla+yleismittarilla, kuulemma kun jännite on 1V niin seokset ookoo..
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Voihan niitä mittailla vaikka rakotulkilla,mutta se ei kerro mitään.Tarkoitan ettei ole mitään syytä mitata niistä vastusta.
Oli vaan uuden anturin asennusohjeessa "pyyntö" tarkistaa vastus jotta olisi varmasti oikea!
On kylläkin digitaalinen "rakotulkki" mutta en sitä älynnyt käyttää! :oops:
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ei kai monteonisti ala taas kinaamaan asiasta josta ei tunnu tietoa olevan.
Minä en kinaa koskaan, muut kylläkin! :D
Ei tosiaan ole tietoa, on vaan kokemusta! 8)
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Monteonisti kirjoitti: Oli vaan uuden anturin asennusohjeessa "pyyntö" tarkistaa vastus jotta olisi varmasti oikea!
On kylläkin digitaalinen "rakotulkki" mutta en sitä älynnyt käyttää! :oops:
Ettei sillä sitte meinattu lambdan esilämmitysvastusta?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ei nyt sentään niitä valkoisia johtoja! :D
Vastaa Viestiin