Focuksen HC-arvot 159!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
vookus

Focuksen HC-arvot 159!

Viesti Kirjoittaja vookus »

eli katsastin -99 1.6 focuksen tänään, hc-arvo tyhjäkäynnillä (joutokäynti) 159 ja sallittu rajahan on 100.
Mikäs helvetti on vikana?
Vienkö korjaamoon ja onko hintatietoa kyseisen korjauksen hinnasta?
Itse kun olen tällainen rähmäkäpälä eikä auton korjaus taitu!

iso kiitos!
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

hassua että noinkin uudessa autossa on yli rajojen.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
vookus

Viesti Kirjoittaja vookus »

Megado kirjoitti:hassua että noinkin uudessa autossa on yli rajojen.
minusta tuo ei ole yhtään hassua... :wink:
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Veikkaisin että joku venttiili jää hieman auki tai jtn. Paljonko fiikuksella on ajettu?
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Re: Focuksen HC-arvot 159!

Viesti Kirjoittaja henu »

vookus kirjoitti:eli katsastin -99 1.6 focuksen tänään, hc-arvo tyhjäkäynnillä (joutokäynti) 159 ja sallittu rajahan on 100.
Mikäs kuuma paikka on vikana?
Vienkö korjaamoon ja onko hintatietoa kyseisen korjauksen hinnasta?
Itse kun olen tällainen rähmäkäpälä eikä auton korjaus taitu!

iso kiitos!
ollaan töissä vaihettu viimisen kuukauden aikana kansia ja lohkoja focuksiin ku ne ei yksinkertaisesti kestä jos on paljon ajettu tai no zetekkiin kumminkii, tarkotan et ne on kulunu loppuun
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Re: Focuksen HC-arvot 159!

Viesti Kirjoittaja overboost »

henu kirjoitti: ollaan töissä vaihettu viimisen kuukauden aikana kansia ja lohkoja focuksiin ku ne ei yksinkertaisesti kestä jos on paljon ajettu tai no zetekkiin kumminkii, tarkotan et ne on kulunu loppuun
Eikö niitä voisi muka korjata/koneistaa???

Kannattaa auto viedä ekaks korjaamolle luetuttamaan vikakoodit. Voihan vika olla vaan ilmavuoto tai MAF? Täälläpäin ne ei aina ota edes maksua vikakoodien luvusta kunhan lupaa viedä auton huoltoon sinne.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

yleensä tulee halvemmaks vaihtaa uus kun alkaa koneistamaan vanhaa. hyvä esimerkki löytyy opelilta. jos ecotecissä katkee jakohihna niin tehtaalta kansi maksaa muistaaks ne 2000€ ja rapia kokonainen vaihto kone maksaa 3000€ rapiat. koko kone "helpompi" vaihtaa kun pelkkä kansi, siis ajallisesti.

EDIT: kannattaa kokeilla ilmamäärä mittarin langan putsausta. vaikuttaa Hc-arvoon
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
vookus

Viesti Kirjoittaja vookus »

elikkäs autolla on ajettu 103 000 kilometriä, sisäänajettu!
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

vookus kirjoitti:elikkäs autolla on ajettu 103 000 kilometriä, sisäänajettu!
Ei noilla kilometreillä mitään mekaanista(toivottavasti) vikaa ole. Vuotaako pakoputki? Tarkasta konehuoneen imusarjaan liittyvat letkut. Onko murtumia? Ja sit MAF:in lankojen puhdistus esim. elektoniikkaspraylla.
vookus

Viesti Kirjoittaja vookus »

overboost kirjoitti: Ei noilla kilometreillä mitään mekaanista(toivottavasti) vikaa ole. Vuotaako pakoputki? Tarkasta konehuoneen imusarjaan liittyvat letkut. Onko murtumia? Ja sit MAF:in lankojen puhdistus esim. elektoniikkaspraylla.
Jep, taidan jättää imusarjat ja maffit kaverille katsottavaksi! enhän mä edes tiedä missä on imusarja, arvaus on kyllä hyvä! täytyypä nuo viikonloppuna tsekata!
vookus

Viesti Kirjoittaja vookus »

lapazu kirjoitti:Jälleen kerran ne öljyt, ne öljyt... Onko sisällä jotain muuta kuin Fordin 5W-30 laatua? Jos on, päästöongelmat saa siinä sitten kaupanpäälle. Jos öljyt on oikein, sitten ei täältä muita vinkkejä irtoa.
Öljyt vaihdettu 7000 km:ä sitten euromasterilla. siitä ei ole hajuakaan mitä sisällä on?! Mitenkäs ne muut laatuöljyt sitten "satuttaa" tuota konetta?
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

vookus kirjoitti:elikkäs autolla on ajettu 103 000 kilometriä, sisäänajettu!
viimeks mihin vaihettiin kans ni sillä oli ajettu 115 000km :wink:
Arska123
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:53

Viesti Kirjoittaja Arska123 »

henu kirjoitti: viimeks mihin vaihettiin kans ni sillä oli ajettu 115 000km :wink:
Mikähän paikka moottorissa on loppuunkulunut noilla kilometreillä???
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

takuu... :lol:
ei sieltä mitään junia t...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kait imuilmavuoto tai lambda-anturi rikki?
ollaan töissä vaihettu viimisen kuukauden aikana kansia ja lohkoja focuksiin ku ne ei yksinkertaisesti kestä jos on paljon ajettu tai no zetekkiin kumminkii, tarkotan et ne on kulunu loppuun
Kyllä kait nuo Zetecit kestää aika pitkään, itsellä kokemusta kyllä vain 250tkm, kunnes pistin vaihtoon? :shock:
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Arska123 kirjoitti:Mikähän paikka moottorissa on loppuunkulunut noilla kilometreillä???
se tuntus olevan satunaista joskus sylinterit on kulunu ja joskus venat palanu ja joskus kans halki
fiiikus
Viestit: 131
Liittynyt: 17 Helmi 2005 22:48

Viesti Kirjoittaja fiiikus »

onko vanhassa vara parempi vai pitääkö pelätä ? emännän Escossa -94 1.8 on ny 309 tkm ja siinähän tuo on raksuttanut... (kop kop)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Varsinkin pakkasaamuna? :D
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Mielenkiintoista, päästöongelmien takia aletaan jo moottoria vaihtaa :lol:
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Re: Focuksen HC-arvot 159!

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

henu kirjoitti: ollaan töissä vaihettu viimisen kuukauden aikana kansia ja lohkoja focuksiin ku ne ei yksinkertaisesti kestä jos on paljon ajettu tai no zetekkiin kumminkii, tarkotan et ne on kulunu loppuun
No onkos teillä siellä töissä nurkat pullollaan viallisia zetekkejä?
Voisin ostaa muutaman.. :wink: :lol: :lol:
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

hartza kirjoitti:Mielenkiintoista, päästöongelmien takia aletaan jo moottoria vaihtaa :lol:
no mikä ettei :twisted:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Re: Focuksen HC-arvot 159!

Viesti Kirjoittaja henu »

Bootsi kirjoitti: No onkos teillä siellä töissä nurkat pullollaan viallisia zetekkejä?
Voisin ostaa muutaman.. :wink: :lol: :lol:
jos jotain jää ni se lähetetäään tehtaalle takas :wink:
vookus

Viesti Kirjoittaja vookus »

huomiseksi sain vikakoodin luvun liikkeestä, sanoivat vikakoodinluvun hinnan alkaen 90 Eurosta! Siis mitä v*ttua, voiko pitää paikkansa???
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

vookus kirjoitti:huomiseksi sain vikakoodin luvun liikkeestä, sanoivat vikakoodinluvun hinnan alkaen 90 Eurosta! Siis mitä v*ttua, voiko pitää paikkansa???
aika hyvä tuntihinta.. aikaa taitaa mennä maksimissaan ko. toimenpiteessä 15min :twisted: jos tosiaan pelkät koodit luetaan
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Digit

Viesti Kirjoittaja Digit »

Arska123 kirjoitti:Mikähän paikka moottorissa on loppuunkulunut noilla kilometreillä???
Minun 1.6 vm 2000 focuksella oli ajettu viime keväänä 96tkm kun huomasin, että öljynpainevalo vilkahti. Kiireen vilkkaa tarkastin öljyt, tikku ei edes kastunut.. lisäsin moottoriin 3,5(!) litraa öljyä. Otin yhteyttä ford-liikkeeseen ja ruvettiin etsimään vikaa. Ford-liikkeessä ei muuta kuin katsottiin löytyykö vikakoodeja ja mitattiin ohivuodot. "Kaikki on kunnossa" sanottiin minulle.. Aloitin öljyjen tarkkailemisen ja totesin yhdessä ford-liikkeen jälkimarkkinointipäällikön kanssa, että öljyä kuluu 0,6l/1000km!!! Todettiin usealla 1000 km:n ajojaksolla joiden jälkeen laskettiin kulutuksen keskiarvo. Kulutus oli reilusti yli tehtaan asettaman rajan (0,4l/1000km). HC arvot olivat ~200 tietämillä. Mitattiin useasti Ford-liikkeessä. Siitä huolimatta sekä kyseinen liike, että Fordin maahantuoja viittasivat kintaalla asialle, koska kyseessä oli niin vanha auto. Sekään ei auttanut, vaikka olin huollattanut aina merkkiliikkeessä autoani. Korjausehdotukset olivat uusi moottori hieman yli 3000 € tai epävarmempi nostimien kumien vaihto mikä olisi maksanut ~800 €. Kumien vaihdosta minulle todettiinkin, että tuskin se kumminkaan auttaa..

Kuluttaja-asiamies oli sitä mieltä, että joudun auton iän vuoksi maksamaan korjauksesta vähintään puolet ja aikaa päätöksen saamiseen menisi noin vuosi.. Oli jo marraskuu ja auto piti saada katsastetuksi seuraavan 4 kk:n aikana, joten ei olisi ollut aikaa odotella päätöstä.

Vein auton eräälle korjaamolle, jossa kansi otettiin pois. Kolmossylinteri oli soikea!!!. Männän ylä- ja alareunassa oli kiiltävät kohdat joista öljy oli puhaltanut ylös, muuten kaikkien mäntien laet olivat erittäin karstassa. Niinpä autooni vaihdettiin tehdasuusi puolimoottori. Vaihtoa ei todellakaan tehty Ford-liikkeessä.

Tiedän lisäkseni toisen samanikäisen auton, missä on 1,6l moottori. Sillä oli ajettu 98tkm kun öljynkulutus oli alkanut. Siihenkin vaihdettiin moottori.

-ei enää fordeja minulle-
Vastaa Viestiin