Turbo rikki

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
mondeo05

Turbo rikki

Viesti Kirjoittaja mondeo05 »

Mondeo 2,0 130 hv diesel, 2,5 vuotta vanha ajettu 168 tkm, huollot tehty. Maahantuoja ilmoitti ettei ole mitenkään epänormaalia, että turbo hajoaa tämän ikäisestä ja näin paljon ajetusta autosta, tämäkö on Ford laatua....?

ei enään koskaan Fordia....
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

minkä vaan auton 25000:sta liikkuvasta osasta saa rikki jos sitä ei osaa käyttää... :roll:



mondeo05 kirjoitti: tämäkö on Ford laatua....?
tuskimpa ford sitä ahdinta valmisti. :wink:
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2548
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Totta... yksi unohtunut huolto voi koitua ahtimen kuolemaksi tai ei osaa ajaa turbomaisesti.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
kujis
Viestit: 245
Liittynyt: 19 Huhti 2006 13:11

Viesti Kirjoittaja kujis »

Eikös jossakin TM testissä, muistaakseni rellusta hajosi toi garretin ahdin jo ennen 60000. Mutta todellakin sen saa rikki jos haluaa. :)
Mondeo ST220 -04
Sierra cosworth -91
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Onko autoa muistettu käyttää aina hetken tyhjäkäynnillä ennen sammutusta?
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Isän Nissan Xtrail 2.2 dci hajos turbo jo noin 40 tkm kohdalla.
Jospas uus turbo (ja uus cooleri) kestäis. Oli turbosta pakosiivestä lähteny palanen ja turbo kusi jostain öljyä. Ite on autoa tutkinut. Cooleri oli "täynnä" öljyä. Takuu toimi!
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Hyvä esimerkki löytyy vaikka HKL:n dösistä. Suurin osa Scanialla käydessä on kyseisten bussien remontti seissun syynä ollut garretin poikiminen. Niitä on teetetty jossain itäplokin maissa ja laatu tunntunut olevan sen mukaista. Varsinkin tuo gt37 sarja on ollut erittäin reipeilevää sarjaa.
Erään turbo firman mukaan keskimääräinen kesto ikä on ollut puolet siitä minkä vastaava holsetti on kestänyt. Ilmeisesti jo suunittelu asteella syntynyt vika(laakerointi).

Faijan pajerosta katkesi kampura jo 212tkm kohdalla(lämmin kone 80 km/h ja naks), ja oli huollettu/hoivattu kirjan mukaan siihen asti. Näitä vaan sattuu aina kohdalle.
gti golo palloilija
thompson
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Kesä 2007 16:15

Viesti Kirjoittaja thompson »

NiceMan kirjoitti:Totta... yksi unohtunut huolto voi koitua ahtimen kuolemaksi tai ei osaa ajaa turbomaisesti.
Miten ajetaan turbomaisesti? Onko jotain "kikkoja" joilla turbopelit saa kestävään todennäköisesti pidempään?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

thompson kirjoitti: Miten ajetaan turbomaisesti? Onko jotain "kikkoja" joilla turbopelit saa kestävään todennäköisesti pidempään?

kovan ajon jälkeen muistetaan se jälkikäyttö, ja öljynvaihdot tehdään ajallaan eikä käytetä tarjoustalon tai tv shopin ihmeöljyjä vaan ihan kunnon tavaraa
Focus 1.0 edition a6 2017
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Ralliautojen turbot puretaan jo uutena ja tasapainotetaan ja tarkistetaan uudelleen erikoispajojen toimesta.
Eihän tuotantopeleihin kannata asentaa huippulaatua, koska osa turboista kuitenkin sattuu toleranssin parempaan päähän.
Normaaleillakin kuulalaakereilla on eri luokituksia niiden kestävyyden ja tarkkuuden mukaan.
Fix Or Repair Daily
Vastaa Viestiin