Escort kierrokset hetkellisesti alle 500rpm

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
dorf
Viestit: 98
Liittynyt: 28 Touko 2006 20:37

Escort kierrokset hetkellisesti alle 500rpm

Viesti Kirjoittaja dorf »

Ford Escort 1.6 16V Zetec vm-99
1.Kun kaasun laskee ylös kierrokset tippuu noin 500:taan ehkä hieman alle joskin noin sekunniksi (kone hieman ravistaa) ja kierrokset palaa normaaliksi. :shock:

Onko tämä nyt se tyhjäkäyntiventtiilivika? :?:
Tosin akun kenkä oli irti joten ECU resetoitui, oikeastaan vika saattoi tulla sen yhteydessä.
(onko siinä joku aika jolloin ecu on löytänyt kaikki asetukset resetoinnin jälkeen) ajoin noin 20km.


2.Alfamerin oppaan mukaan imusarjassa pitäisi olla EGR venttiili mutta en sitä löytänyt, jostain muistelen että se jäi jossain vaiheessa Fordilla pois kokonaan (parempi niin) Pitäneekö paikkansa ? :?

Kuva jossa EGR:n kai pitäisi olla jollain kohdalla. Oikealla alhaalla näkyy tyhjäkäynti venttiili.
http://server6.theimagehosting.com/imag ... grmis2.jpg

http://server6.theimagehosting.com/imag ... g=erg2.jpg


ps.Alfamerin opas on ihan perseestä...onneksi se on tehty niin huonolaatuiselle paperille, että se menee hätätilanteessa wc:käytössä.
TAP
Viestit: 22
Liittynyt: 06 Huhti 2007 15:30
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja TAP »

Itselläni on juuri samanlainen kärry, joka on vakuutusyhtiön lunastamasta kuntoon naputeltu. Auto lähti toimimaan kolarikorjauksen jälkeen muuten hyvin, mutta nopeasti vapauttamalla kaasu korkeilta kierroksilta se sammui kuin saunalyhty. pienemmiltä kierroksilta oireet samat kuin sinulla. Vika oli tyhjäkäyntiventtiilissä.

Otin venttiilin irti (alakautta silmät kiinni käsikopelolla) ja puhdistin sen jollain "ruosteenirroitussprayllä". Puhdistus tuntui auttavan ainakin toistaiseksi. Aineen annoin muhia useita tunteja ja varovasti välillä liikuttelin sisuskaluja.

Nyt se ...tana sotki jäähdytysnesteet öljyn sekaan ja lykkäsipä nestettä tiellekin. Onkohan lohko/ kansi halki vai pääsisikö kansipahvilla...Lienee 115 000 km liikaa? Asiaa tuossa alustavasti jo kyselinkin.
dorf
Viestit: 98
Liittynyt: 28 Touko 2006 20:37

Viesti Kirjoittaja dorf »

Joo kyllä se sitten varmaan on vika siinä tyhjäkäyntiventtiilissä,mietin tuossa että se on vasta menossa jumiin koska kierrokset kuitenkin palautuvat normaalilli tasolle.

Mielessä kävi puhdistaa se CRC carburettor cleaner:llä ainakin Lontoonkielisillä foorumeilla ne on suihkuttaneet sitä sinne ( voihan se olla vähän tujua ainetta kun siinä on asetonia) tiedä sitten millä muut on
putsanneet, ruosteenirrotusöljy kävi mielessä,mutta toisaalta kun siitä on liuottimet haihtuneet niin öljy jää ja ne suomen talvet -40 niin oljy on jäykkää. (ehkä aseöljy kävisi).
Muuten vaihdoitko uuden venttiilin tiivisteen vai käytitkö entistä minkätyyppinen tiiviste.

Tuohon kansi ongelmaan en oikein osaa sanoa... riippuu vähän siitä millaisessa tilanteessa vaurio on syntynyt.
Jos se on pahasti ylikuumentunut niin voi olla, että kannelle pitää tehdä oikaisu.En ole kyllä koskaan kuullut että lohko menisi halki.Kun otat kannen irti käy näyttämässä jossain firmassa joka korjaa kansia kyllä ne siellä varmaan tarkistaa onko vikaa, näin kannatattaa tehdä ettei tulisi tehtyä turhaan työtä. :wink:
Pyrre
Viestit: 137
Liittynyt: 27 Elo 2006 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pyrre »

Itellä oli sama, uus vaihdettiin, korjaantu mut nous käynti neljään tonniin :lol: , sitten etittiin vika ja oli joku edellinen omistaja räpeltäny antennijohtoa ohjausboxilta ja se maadotti.
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
TAP
Viestit: 22
Liittynyt: 06 Huhti 2007 15:30
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja TAP »

Laitoin vanhan tiivisteen, kun tarkoitus oli vain kokeilla miten puhdistus vaikuttaa. Olisi ruosteenestoöljyn jäkeen ehkä kannattanut puhdistaa vielä kuivalla elektroniikkasprayllä.

Akun irroituksen jälkeen pitää ajaa joku määrä, mutta en varmasti muista tarkkaa määrää. Kovin pitkä matka se ei ole ehkä 10-20 km vaihtelevaa ajoa.

Minun Esko ei ehtinyt pahasti kuumentua. Luin vanhoja viestejä ja joku kertoi Mondeosta joka oli seannut nesteet öljyyn -lohkossa halkeama. Kärry on tallissa ja pitäisi alkaa purkamaan. Selvitys tapauksesta on vähän alempana otsikolla "Nestettä zetecin öljyissä" "TAP"
dorf
Viestit: 98
Liittynyt: 28 Touko 2006 20:37

Viesti Kirjoittaja dorf »

Pyrre kirjoitti:Itellä oli sama, uus vaihdettiin, korjaantu mut nous käynti neljään tonniin :lol: , sitten etittiin vika ja oli joku edellinen omistaja räpeltäny antennijohtoa ohjausboxilta ja se maadotti.
antennijohto? miltä ohjausboxilta? ei kait nyt ecu:ssa antennia... :shock:
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Älkää uittako niitä tyhjäkäyntiventtiileitä bräkleenissä ainakaan tuntitolkulla (melkein muistin ottaa ajoissa pois) 139€ uus ;)
Escort 1.8 sport -97
Pyrre
Viestit: 137
Liittynyt: 27 Elo 2006 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pyrre »

Älä kysy, en tiedä, ecun johtonipusta napattu antennijohtoa ja vetästy autoon sisään. Loppu jonnekkin apukuskin muovilistojen alle.
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Vastaa Viestiin