ET-luku
ET-luku
Olen hankkimassa vanteita -03 Focukseen. ET-luku Focuksessa on minimissään 38. Löysin kuitenkin kiinnostavat vanteet joiden ET-luku on 35. Onko tollasella 3mm pienemmällä luvulla mitään vaikutusta käytännössä? Entä katsastuksessa?
Ja tähän lisäyksenä että alustan geaometriat on laskettu ns sisällä olevan rankaan mukaan joten mitä ulommaksi rengas laitetaan kulkemaan, sitä kauemmaksi myös suunnittelutargetista mennään.Rahnu kirjoitti:Mielipiteensä kullakin, ainakin varoitin että aika ulos ne jää. Toki minulla vähän korkeammat kumitkin alla.
Tämä sitten näkyy ehkä huonompana jousituksen/ohjauksen toimimisena mutta makunsa kullakin.
niin.. aina voi pitää peltivanteet - kapseleilla tai ilman.. Sierra ainakin käyttäytyy hieman ulommas tulevilla pyörillä mun makuuni paremmin kun vakioilla.Simprider kirjoitti: Ja tähän lisäyksenä että alustan geaometriat on laskettu ns sisällä olevan rankaan mukaan joten mitä ulommaksi rengas laitetaan kulkemaan, sitä kauemmaksi myös suunnittelutargetista mennään.
Tämä sitten näkyy ehkä huonompana jousituksen/ohjauksen toimimisena mutta makunsa kullakin.
Omat vanteet ostin rengasliikkeestä ja nimenomaan Focukseen pyysin. Kun sain laitettua alle niin katsoin että tulee melko ulos kyllä.. Paljon parempi se +40ET olisi ollut toki.Simprider kirjoitti: Ja tähän lisäyksenä että alustan geaometriat on laskettu ns sisällä olevan rankaan mukaan joten mitä ulommaksi rengas laitetaan kulkemaan, sitä kauemmaksi myös suunnittelutargetista mennään.
Tämä sitten näkyy ehkä huonompana jousituksen/ohjauksen toimimisena mutta makunsa kullakin.
Seat Leon 1.0 Tsi Dsg -17
Mondeo 2.0 Tdci Titanium aut. -10
Mondeo 2.0 Tdci Titanium aut. -10
Niin sitä tässä vähän kyselinkin, että onko 3mm vaikutusta näihin mainitsemiisi asioihin vaikutusta, koska se tuntuu niin pieneltä poikkeamalta? Sithän asia olisi täysin eri, jos et:ssä olisi heittoa esim yli 10mm.Simprider kirjoitti: Ja tähän lisäyksenä että alustan geaometriat on laskettu ns sisällä olevan rankaan mukaan joten mitä ulommaksi rengas laitetaan kulkemaan, sitä kauemmaksi myös suunnittelutargetista mennään.
Tämä sitten näkyy ehkä huonompana jousituksen/ohjauksen toimimisena mutta makunsa kullakin.
Tuskin huomaa.
Sierra on takatuupparina hieman eri asia kuin etuveto Focus jolle jo tehtaalla on haettu herkkä ja tunnokas ajokäytös. Haluan sanoa että ehkä jo ET38 valsseilla hypätään askel huonompaan ja parempi valinta voisi olla joku ~45 kulmilla pyörivä ET. Raskas paino pitkän nokan varressa ei koskaan ole hyvä jousituksesta puhuttaessa
Tämän sanon noiden sigussa näkyvien kokemuksella ja valsseja on tosiaan vaihdettu about joka kesä haettaessa juuri ajo-ominaisuuksien ja ulkonäön parasta kompromissiä 8)
Sierra on takatuupparina hieman eri asia kuin etuveto Focus jolle jo tehtaalla on haettu herkkä ja tunnokas ajokäytös. Haluan sanoa että ehkä jo ET38 valsseilla hypätään askel huonompaan ja parempi valinta voisi olla joku ~45 kulmilla pyörivä ET. Raskas paino pitkän nokan varressa ei koskaan ole hyvä jousituksesta puhuttaessa
Tämän sanon noiden sigussa näkyvien kokemuksella ja valsseja on tosiaan vaihdettu about joka kesä haettaessa juuri ajo-ominaisuuksien ja ulkonäön parasta kompromissiä 8)
Tuli sitten viikonloppuna ostettua 7x17" / ET 38 vanteet 205/40 renkailla. Hyvin mahtuu alle. Kääntyy eikä raavi mistään. Katsastuksessa olikin sitten vähän tiukempaa. Vaikka mahtuu alle niin renkaat pysyy juuri ja juuri lokarien sisäpuolella. On varmaan siinä rajoilla jo, että riippuu katsastusmiehestä meneekö läpi vai ei. Tai tällainen fiilis mulle jäi siitä katsastusmiehen syynämisestä. Nyt täytyy sitten varmaan mennä ostamaan roiskeläpät, muuten on kyljet täynnä kuraa sadekelillä
Jepjep, laitan nyt vielä tähän jatkoksi että eilen sain uudet renkaat vanteille, edelleen 215/45 17 ja ET se 37. Normiajossa kaikki ok, Porvoon motarin töyssyissä 140 vauhtia ja edestä raapi kiinni. Kyllä noilla toimeen tulee mutta varoituksen sanana vielä.
Itsellä vaikutti rengaskokoon se että vuodessa tulee 35-40tkm ajoa eikä mikään 205/40 rengas ollut oikeastaan edes vaihtoehto.
Itsellä vaikutti rengaskokoon se että vuodessa tulee 35-40tkm ajoa eikä mikään 205/40 rengas ollut oikeastaan edes vaihtoehto.
Seat Leon 1.0 Tsi Dsg -17
Mondeo 2.0 Tdci Titanium aut. -10
Mondeo 2.0 Tdci Titanium aut. -10
Mondeon vakio vanne fokukseen.
Meneekö mondeon 4-reikänen 16 GT aluvanne -04 focukseen? Mikä ET luku on Mondeo 99?
Mikä ET luku on Focus 04?
Mikä ET luku on Focus 04?
-97 Yamaha Drag Star Custom
-99/00 1.7 Puma(vaimon)
-99 Focus 1.6 Ambiente STW
-04 Focus 1.6 TREND STW
05 Mondeo 1.8 125 TREND STW
-99/00 1.7 Puma(vaimon)
-99 Focus 1.6 Ambiente STW
-04 Focus 1.6 TREND STW
05 Mondeo 1.8 125 TREND STW
Re: Mondeon vakio vanne fokukseen.
Jos on Focuskin 4-mutterinen niin menee.JS kirjoitti:Meneekö mondeon 4-reikänen 16 GT aluvanne -04 focukseen? Mikä ET luku on Mondeo 99?
Mikä ET luku on Focus 04?
Vanteesi on foordin kuvastossa nimellä "turbo" ja ET riippuu vanteen leveydestä joita oli kahta mallia. 6" jossa ET ~52.5 ja 6,5" jossa ET hmm muistaakseni jotain ~45.
Oli vanne kumpi tahansa niin sopii.
Focuksen vakio ET pyörii vanteesta riippuen välillä 52,5 -> 45
Mondeossa 52,5 -> 35.