ET-luku

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Dineikin
Viestit: 20
Liittynyt: 26 Huhti 2007 14:52
Paikkakunta: Hämeenlinna

ET-luku

Viesti Kirjoittaja Dineikin »

Olen hankkimassa vanteita -03 Focukseen. ET-luku Focuksessa on minimissään 38. Löysin kuitenkin kiinnostavat vanteet joiden ET-luku on 35. Onko tollasella 3mm pienemmällä luvulla mitään vaikutusta käytännössä? Entä katsastuksessa?
Rahnu
Viestit: 100
Liittynyt: 07 Helmi 2005 01:51

Viesti Kirjoittaja Rahnu »

Riippunee kai vanteen ja renkaan koosta mutta esimerkiksi 7x17 ET37 215/45 kumeilla tulee jo melkein liian ulos. Isommissa kuopissa ottaa myös takaa ihan vähän kiinni. Miettisin vielä, ainakin jos kyseessä isommat vanteet.
Seat Leon 1.0 Tsi Dsg -17
Mondeo 2.0 Tdci Titanium aut. -10
Dineikin
Viestit: 20
Liittynyt: 26 Huhti 2007 14:52
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Dineikin »

Vanteet olis 7x17 ja et tosiaan sen 35. Tän hetkiset renkaat on 205/40/17. Eli taitaa olla parempi katella muita kiekkoja sitten vaan suosiolla...?
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

jos 38 on suositus niin kyllä nyt toki sopii 35 laittaa.. käytännössähän vanne tulee tuolla 35:llä kokonaiset 3mm ulommas kuin suositus.
Rahnu
Viestit: 100
Liittynyt: 07 Helmi 2005 01:51

Viesti Kirjoittaja Rahnu »

Mielipiteensä kullakin, ainakin varoitin että aika ulos ne jää. :) Toki minulla vähän korkeammat kumitkin alla.
Seat Leon 1.0 Tsi Dsg -17
Mondeo 2.0 Tdci Titanium aut. -10
Dineikin
Viestit: 20
Liittynyt: 26 Huhti 2007 14:52
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Dineikin »

No kokeilemalla se sitten selviää. Ajattelin vaan, että jos on ihan utopistinen idea sovittaa ko. vanteita/renkaita alle niin säästyisin sitten ainakin vaivalta :)
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Rahnu kirjoitti:Mielipiteensä kullakin, ainakin varoitin että aika ulos ne jää. :) Toki minulla vähän korkeammat kumitkin alla.
Ja tähän lisäyksenä että alustan geaometriat on laskettu ns sisällä olevan rankaan mukaan joten mitä ulommaksi rengas laitetaan kulkemaan, sitä kauemmaksi myös suunnittelutargetista mennään.
Tämä sitten näkyy ehkä huonompana jousituksen/ohjauksen toimimisena mutta makunsa kullakin.
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Simprider kirjoitti: Ja tähän lisäyksenä että alustan geaometriat on laskettu ns sisällä olevan rankaan mukaan joten mitä ulommaksi rengas laitetaan kulkemaan, sitä kauemmaksi myös suunnittelutargetista mennään.
Tämä sitten näkyy ehkä huonompana jousituksen/ohjauksen toimimisena mutta makunsa kullakin.
niin.. aina voi pitää peltivanteet - kapseleilla tai ilman.. :-) Sierra ainakin käyttäytyy hieman ulommas tulevilla pyörillä mun makuuni paremmin kun vakioilla.
Rahnu
Viestit: 100
Liittynyt: 07 Helmi 2005 01:51

Viesti Kirjoittaja Rahnu »

Simprider kirjoitti: Ja tähän lisäyksenä että alustan geaometriat on laskettu ns sisällä olevan rankaan mukaan joten mitä ulommaksi rengas laitetaan kulkemaan, sitä kauemmaksi myös suunnittelutargetista mennään.
Tämä sitten näkyy ehkä huonompana jousituksen/ohjauksen toimimisena mutta makunsa kullakin.
Omat vanteet ostin rengasliikkeestä ja nimenomaan Focukseen pyysin. Kun sain laitettua alle niin katsoin että tulee melko ulos kyllä.. Paljon parempi se +40ET olisi ollut toki.
Seat Leon 1.0 Tsi Dsg -17
Mondeo 2.0 Tdci Titanium aut. -10
Dineikin
Viestit: 20
Liittynyt: 26 Huhti 2007 14:52
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Dineikin »

Simprider kirjoitti: Ja tähän lisäyksenä että alustan geaometriat on laskettu ns sisällä olevan rankaan mukaan joten mitä ulommaksi rengas laitetaan kulkemaan, sitä kauemmaksi myös suunnittelutargetista mennään.
Tämä sitten näkyy ehkä huonompana jousituksen/ohjauksen toimimisena mutta makunsa kullakin.
Niin sitä tässä vähän kyselinkin, että onko 3mm vaikutusta näihin mainitsemiisi asioihin vaikutusta, koska se tuntuu niin pieneltä poikkeamalta? Sithän asia olisi täysin eri, jos et:ssä olisi heittoa esim yli 10mm.
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja svart »

en kyllä usko että tota 3mm muutosta vielä ajossa huomaa
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Tuskin huomaa.

Sierra on takatuupparina hieman eri asia kuin etuveto Focus jolle jo tehtaalla on haettu herkkä ja tunnokas ajokäytös. Haluan sanoa että ehkä jo ET38 valsseilla hypätään askel huonompaan ja parempi valinta voisi olla joku ~45 kulmilla pyörivä ET. Raskas paino pitkän nokan varressa ei koskaan ole hyvä jousituksesta puhuttaessa :wink:

Tämän sanon noiden sigussa näkyvien kokemuksella ja valsseja on tosiaan vaihdettu about joka kesä haettaessa juuri ajo-ominaisuuksien ja ulkonäön parasta kompromissiä 8)
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Dineikin
Viestit: 20
Liittynyt: 26 Huhti 2007 14:52
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Dineikin »

Luovuin nyt sit ideasta ostaa noi 35ET vanteet ja kaivoin esille kaksi muuta vaihtoehtoa:

1. 7x17" / ET 38. Renkaat 205/40


2. 7,5x17 / ET42. Renkaat 215/40


Molemmat osuu ainakin ET:n puolesta kohdalleen.
Dineikin
Viestit: 20
Liittynyt: 26 Huhti 2007 14:52
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Dineikin »

Tuli sitten viikonloppuna ostettua 7x17" / ET 38 vanteet 205/40 renkailla. Hyvin mahtuu alle. Kääntyy eikä raavi mistään. Katsastuksessa olikin sitten vähän tiukempaa. Vaikka mahtuu alle niin renkaat pysyy juuri ja juuri lokarien sisäpuolella. On varmaan siinä rajoilla jo, että riippuu katsastusmiehestä meneekö läpi vai ei. Tai tällainen fiilis mulle jäi siitä katsastusmiehen syynämisestä. Nyt täytyy sitten varmaan mennä ostamaan roiskeläpät, muuten on kyljet täynnä kuraa sadekelillä :)
Rahnu
Viestit: 100
Liittynyt: 07 Helmi 2005 01:51

Viesti Kirjoittaja Rahnu »

Jepjep, laitan nyt vielä tähän jatkoksi että eilen sain uudet renkaat vanteille, edelleen 215/45 17 ja ET se 37. Normiajossa kaikki ok, Porvoon motarin töyssyissä 140 vauhtia ja edestä raapi kiinni. Kyllä noilla toimeen tulee mutta varoituksen sanana vielä.

Itsellä vaikutti rengaskokoon se että vuodessa tulee 35-40tkm ajoa eikä mikään 205/40 rengas ollut oikeastaan edes vaihtoehto. :)
Seat Leon 1.0 Tsi Dsg -17
Mondeo 2.0 Tdci Titanium aut. -10
Avatar
JS
Viestit: 29
Liittynyt: 30 Touko 2007 01:51
Paikkakunta: Vantaa

Mondeon vakio vanne fokukseen.

Viesti Kirjoittaja JS »

Meneekö mondeon 4-reikänen 16 GT aluvanne -04 focukseen? Mikä ET luku on Mondeo 99?
Mikä ET luku on Focus 04?
-97 Yamaha Drag Star Custom
-99/00 1.7 Puma(vaimon)
-99 Focus 1.6 Ambiente STW
-04 Focus 1.6 TREND STW
05 Mondeo 1.8 125 TREND STW
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeon vakio vanne fokukseen.

Viesti Kirjoittaja Simprider »

JS kirjoitti:Meneekö mondeon 4-reikänen 16 GT aluvanne -04 focukseen? Mikä ET luku on Mondeo 99?
Mikä ET luku on Focus 04?
Jos on Focuskin 4-mutterinen niin menee.

Vanteesi on foordin kuvastossa nimellä "turbo" ja ET riippuu vanteen leveydestä joita oli kahta mallia. 6" jossa ET ~52.5 ja 6,5" jossa ET hmm muistaakseni jotain ~45.

Oli vanne kumpi tahansa niin sopii.

Focuksen vakio ET pyörii vanteesta riippuen välillä 52,5 -> 45
Mondeossa 52,5 -> 35.
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Vastaa Viestiin