mondeo 1.8 koneiden erot

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tuze
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Helmi 2005 23:35

mondeo 1.8 koneiden erot

Viesti Kirjoittaja tuze »

Mitä eroa on 01> olevissa 1.8 koneissa kun tehot on 125hv ja 110hv???
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Mutua mutta softa?
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Eiks noissa ollu ainaki siinä kaasuläppäkotelossa eroja?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Eikös se läppäkotelo homma ollut 115 ja 130hv mallien välillä, muistelisin, voi olla että muistan väärin
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Juu niitten 115hv ja 130hv mallien välillä se oli mut kun noi tehot vaihtelee vähä lähteen mukaan ni meinasin että olis samat koneet kyseessä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Niin no 01-> tuskin on Zetecciä Mondeoon asenneltu kun on jokasuhteessa parempi Duratec olemassa ;)

Mutta tuota softamutua puoltaa sekin notta kun ajaa kummallakin moottorilla, niin 110hp tuntuu hyytyvän/ahistuvan yläkierroksilla kun taas 125hp kiertää huomattavasti vapaammin.

Eli liekkö soosinsaantia rajoitettu 110hp mallissa.
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Hups, väärä kone :D
jive
Viestit: 53
Liittynyt: 16 Maalis 2005 21:59

Re: mondeo 1.8 koneiden erot

Viesti Kirjoittaja jive »

tuze kirjoitti:Mitä eroa on 01> olevissa 1.8 koneissa kun tehot on 125hv ja 110hv???
Juu siis Duratecejä on, ja sivistynyt oletus(tieto) on että 125hp kone on suorasuihku, 110hp tavis monipiste.

Vanhemmissa Zetec koneissa oli siis 93-98 105hp-115hp-130hp 1.8 koneissa siis. Mondeon nokalta ei käsittääkseni koskaan ole löytynyt muita kuin 115hp versiota 1.8 koneesta.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Jaa juu katos oli väärä vuosimalli... ja muutenki pallo hukassa :lol:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: mondeo 1.8 koneiden erot

Viesti Kirjoittaja Simprider »

jive kirjoitti:Juu siis Duratecejä on, ja sivistynyt oletus(tieto) on että 125hp kone on suorasuihku, 110hp tavis monipiste.

Vanhemmissa Zetec koneissa oli siis 93-98 105hp-115hp-130hp 1.8 koneissa siis. Mondeon nokalta ei käsittääkseni koskaan ole löytynyt muita kuin 115hp versiota 1.8 koneesta.
Alempi oikein, ylempi metsään. ;)

Duratec mallia suorasuihku (SCi) on 130hp. Molemmat kysyjän koneet (HE) on ihan monipistevermeitä.
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Simprider »

1,8i Duratec-HE 4/16 1798 81 (110 hp)/5500 165Nm/3950
1,8i Duratec-HE 4/16 1798 92 (125 hp)/6000 170Nm/4500

1,8i Duratec-SCI 4/16 1798 96 (130 hp)/6000 175Nm/4250
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
mjtee
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Helmi 2005 10:13
Paikkakunta: Oulu

Re: mondeo 1.8 koneiden erot

Viesti Kirjoittaja mjtee »

Simprider kirjoitti: Alempi oikein, ylempi metsään. ;)

Duratec mallia suorasuihku (SCi) on 130hp. Molemmat kysyjän koneet (HE) on ihan monipistevermeitä.
No ei se nyt päde yhtään tuo viimeinenkään. Kyllä sieltä nokalta on löytynyt ainakin viidenlaista ykskasia, joskin osassa tehot on olleet samat. 110hv on muuten ajossa sitten käsittämätön lusmu ja hengenvaarallinen perheautona. Jostain syystä se voimanpuute näkyy käytännössä huomattavasti pahempana kuin paperilla. Mikäli ainut ero on chipissä ja moinen viriosa siihen löytyy niin sittenhän tuossa ei ole mitään hätää.
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Menee jo offtopic :

Siis sekö että mkI&II Mondeoissa ei ole kuin 115hp koneita näkynyt? Vai tarkoitatko eroilla sitä että ensimmäisissä luki alumiinisessa venttiilikopassa 16V, sitten Zetec ja lopulta alumiini vaihtui muoviin ja öljypohjaan tuli "tikapuu" vahvistus värähtelyjä minimoimaan?

Kyllähän papereissa vilkkuu myös 82kW versioita 1.8 Mondeosta 85kW lisäksi mutta noitten eroon en jaksa uskoa. Liekkö mittausteknillinen eroavaisuus kun varsinkin Englannissa noita 82kW malleja vilahtelee.

Nyrkkisääntönä Escort/Orion Zetec 1.8 koneita mallia 105hp ja 130hp ei mondeoissa ole tavattu.
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
tuze
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Helmi 2005 23:35

Viesti Kirjoittaja tuze »

Sori siis tarkoitin 01 ja eteenpäin (uusinta korimallia) :)
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

TeRoK kirjoitti:Jaa juu katos oli väärä vuosimalli... ja muutenki pallo hukassa :lol:
saman tapaisia oireita itselläkin
:lol: :lol: 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
mjtee
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Helmi 2005 10:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mjtee »

Simprider kirjoitti:Menee jo offtopic :

Siis sekö että mkI&II Mondeoissa ei ole kuin 115hp koneita näkynyt?
Ei vaan se, ettei "mondeoista koskaan ole muita löytynyt". mkI ja mkII on taas oma rajansa samoin kuin zetec. Toki nyt kun tuota uudestaan ja uudestaan luen niin käsitän, että jive tarkoitti nimenomaan tuota 105-130hv-katrasta lauseessaan. Annetaan offtopicin olla :)
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
Avatar
cologne
Viestit: 44
Liittynyt: 07 Helmi 2005 09:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cologne »

Hieman sivuuttaen asiaa mutta mitäs eroa on 1.8 Zeteceissä 105 (escon) ja 115 (mondeo -93...-98.) ja käykö osat ristiin ??

Mun muistaakseni Fordilla kerrottiin että 110 ja 115 zetecien eroa on katalysaattorissa/ tiukkemmat saastevaatimukset.
Fix Or Repair Daily !
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo 1.8 CLX -97 STW
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Alkupään (-92>) Eskoissa oli Zetecci 105hv, muuttui joskus (-95?) 115hv! :?:
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Sorkki, oli niin monellaista juttua, että sekosin (taas?)! :oops: Toisaalta, eihän hyvistä moteista (Zetec) tarvi näin paljon edes keskustella, toista on kait Duratec? :D
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Simprider »

lapazu kirjoitti:Kaivelin vähän "arkistoja" ja sain selville seuraavaa:

Duratec HE

125 hp kone saa maksimitehot 500 kierrosta ylempää ja sen suurin sallittu kierrosluku on 625 kierrosta ylempänä. Molempien (110 & 125) polttoaineen syöttö katkeaa kierrosluvulla 6925 rev/min. Samoin maksimivääntö on 500 kierrosta ylempänä.

125 hp koneessa on 1.1 mm isompi imuventtiilin nosto.
No se siitä pelkästä softaerosta :/

Noh anyway 125hp tuntuu ajossa kyllä huomattavasti herkemmältä kuin 110hp (varsinkin kun mennään yli kaupunkinopeuksien), eli jos olet noiden väliltä pähkäilemässä niin päädy tehokkaampaan.
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
mjtee
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Helmi 2005 10:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mjtee »

Simprider kirjoitti:125hp tuntuu ajossa kyllä huomattavasti herkemmältä kuin 110hp (varsinkin kun mennään yli kaupunkinopeuksien), eli jos olet noiden väliltä pähkäilemässä niin päädy tehokkaampaan.
Jep. Papereita kattomalla saattaa erehtyä ostamaan tuon lussumman, mutta aivan ehdottomasti kannattaa kokeilla kumpaakin. Ero on luonnossa paljon enemmän kuin "15hv" tai "10Nm". Paperilla homma näyttää siltä, että 125:sta on vain viritetty huippukierroksilta kireämmäksi, mutta persiissä ero on tuntuva läpi kierrosalueen - toki kasvaen loppua kohden.
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
jive
Viestit: 53
Liittynyt: 16 Maalis 2005 21:59

Viesti Kirjoittaja jive »

cologne kirjoitti:Hieman sivuuttaen asiaa mutta mitäs eroa on 1.8 Zeteceissä 105 (escon) ja 115 (mondeo -93...-98.) ja käykö osat ristiin ??
käy ja ei käy. Sisukset kyllä, muuten ei. <-95 ja 95->98 koneita ei kannata sotkea keskenään. kansissa on senverta eroa, että voi tulla ylläreitä.
Mun muistaakseni Fordilla kerrottiin että 110 ja 115 zetecien eroa on katalysaattorissa/ tiukkemmat saastevaatimukset.
Minun kirjat ei moista 110hp edes tunne, mutta ne loppuvatkin mk2 Mondeoon.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

No eikös tosta jo tuu sitä huipputehoa jonkun verran lisää jos se ottaa sen vähän suuremmilla kierroksilla.

eikös se silleen laskettu että vääntömomenttixkierrokset ja sitte kerrottii ja jaettii jotain. En muista tarkkaan, mutta netistä se löyty jostain.
Ja jos huippu vääntö on vähän ylempänä myös niin saattaa olla, että se osuu paremmin käyttökierroksille esim. kaupunkiajossa.
Siitä se ero suorituskyvyssä varmaan tuloo.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Alkupään Eskoissa oli 105hv, muuttui sitten 115hv, imusarja ainakin erillainen, liekkö muita eroja? :?:
Vastaa Viestiin