Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Joo mä arvasin että tulee vastakommenttia kun jäi hymiö pois perästä
Joo on tiedossa, että on muissakin kokoonpanoissa hukkakipinä systeemi käytössä. Tässä vaan taidettiin tota edisiä hakea.
Monteonisti kirjoitti:Ja siksi tosiaan JAKAA kipunan oikealle pytylle oikeaan aikaan!
Ei se mitään jaa, kunhan roiskii kipinää silloin kun aivot käskee, kahdelle sylinterille kerrallaan. Tuskin sä "perinteisessä" sytytysjärjestelmässäkään kutsut puolaa jakajaksi.
Tinde kirjoitti:Ei se mitään jaa, kunhan roiskii kipinää silloin kun aivot käskee, kahdelle sylinterille kerrallaan. Tuskin sä "perinteisessä" sytytysjärjestelmässäkään kutsut puolaa jakajaksi.
No joo, ihan miten vaan...
Eikös sytytysjärjestys olekaan 1,3, 4 ja 2? Tuo ei päde jos kaksi sylinteriä saa sätkyn samaan aikaan. Kaksi mäntää voi olla samaan aikaan ylhäällä, mutta toisella on poistotahti menossa ja se ei kipinää kaipaa.
Kyllä se kaksi kipinää antaa yhtäaikaa. Siitä nimitys hukkakipinä järjestelmä.
Siinä annetaan työtahdin lisäksi kipinä myös poistotahdissa olavalle sylinterille.
Ja kuten tinde jo kertoikin niin toi möhkäle on pelkästään paketti puolia. Joka pytylle oma. Jakajanahan tossa toimii edis boksi.
Tässähän tuntee ittensä ihan tolloksi. Mun autotietämys on näköjään vielä 80-luvulla Pari tuntia tuli luettua megasquirtistä, edistä ja muista nykyajan viriviri-systeemeistä. Eiköhän se siitä pikkuhiljaa.
Kyllä se kaksi kipinää antaa yhtäaikaa. Siitä nimitys hukkakipinä järjestelmä.
Siinä annetaan työtahdin lisäksi kipinä myös poistotahdissa olavalle sylinterille.
Ja kuten tinde jo kertoikin niin toi möhkäle on pelkästään paketti puolia. Joka pytylle oma. Jakajanahan tossa toimii edis boksi.
Voi pojat teidän järjenjuoksua!
Boksi antaa KÄSKYN KIPUNOIDA OIKEALLE PUOLALLE OIKEAAN AIKAAN, mutta EI MENE KAIKILLE NELJÄLLE JOHDOLLE KERRALLA, SIIS JAETAAN OIKEALLE/OIKEILLE JOHDOILLE?
Tiedän että lienee turha yrittääkään mutta kokeillaan...
Verrataanpa kahta eri sytytysjärjestelmää. Uudempaa ja vanhempaa.
vanhempi: kärjet antaa merkin milloin, puola teke kipinän, virranjakaja ohjaa sen oikealle sylinterille
uudempi: ecu antaa merkin koska ja kertoo minne esim hukkakipinässä oikea tai vasen puoli (COP, Coil On Plug systeemissä ecu kertoo juurikin sen sylinterin mille kipinä annetaan) , puolat sitten tekee kipinän ecun ohjeen mukaan, eikä systeemissä ole mitään varsinaista virranjakajaa, koska ecu hoitaa sen tehtävän.
Jatketaan nyt tuosta vielä, että coil-on-plug ei ole sama asia kuin hukkakipinäsytytys. Coil-on-plugissa jokaiselle tulpalle on tosiaan oma puolansa ja aika suuri osa nykyautoista taitaa tätä käyttää.
Hukkakipinä, kuten jo tuolla aiemmin sanottiinkin, antaa kaksi kipinää samaan aikaan. Toinen työtahdissa olevalle pytylle ja toinen poistotahdissa.
Fordin EDIS on tätä hukkakipinä-mallia, ja se itseasiassa koostuu kahdesta puolasta. ECU vain päättää kumman puolan osalta päävirtaa katkotaan..
Voi kauhia, pitääkö piirtää?
Kyllä vaan tuossa "kannessa" kipuna JAKAANTUU oikealle/oikeille tulpille, siis JAKAA kipunan oikealle/oikeille tulpille? 8)
Mites toimis jos ei JAETTAS?
Voi lollero. On se jo huomattu että sulla on välillä käsitteet hiukan hukassa mutta tää on jo aika hyvä.
Eli vanhemmissa, varsinaisella virranjakajalla varustetuissa autoissa onkin siis oikeasti kaksi virranjakajaa: virranjakaja ja puola-virranjakaja. Nerokasta