Mikäs tämä on?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Mikäs tämä on?

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Eli tämä on? Onko se sytytyspuola?
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

On.
Seppo
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 18:32
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Mistä laitteesta tuo on? Aika eksoottisen näköinen.
(pitäisiköhän joskus katsoa konehuoneeseen?)
--
Mondeo STW -01
j-k
Viestit: 178
Liittynyt: 09 Heinä 2006 11:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja j-k »

Seppo kirjoitti:Mistä laitteesta tuo on? Aika eksoottisen näköinen.
(pitäisiköhän joskus katsoa konehuoneeseen?)
Fokkerin hukkispuolaltahan toi näyttää..
Mustang GT -12
RIP: Cortina -69, Cortina -72, Taunus -77, Capri -69, Escort -84, Taunus -76, Fiesta -83, Fiesta -84, Sierra -87, Taunus -78, Sierra -88, Mondeo 1.8 -93
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Piti laittaa tämä kuva, eikös tätä vempaita käytetä EDIS hommelin kera?
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Nii se on juuri se puolapakka josta lähtee tulpille johdot. Ja tosiaan edis systeemin yhteydessä käytetään.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Käytetään Ediksen, tai jonkun muun "wasted spark" tyyppisen sytkän kanssa.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Näytti erehdyttävästi Zetecin jakajan kannelta? :shock:
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Monteonisti kirjoitti:Näytti erehdyttävästi Zetecin jakajan kannelta? :shock:
:D
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Tinde kirjoitti:Käytetään Ediksen, tai jonkun muun "wasted spark" tyyppisen sytkän kanssa.
nus nus.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Monteonisti kirjoitti:Näytti erehdyttävästi Zetecin jakajan kannelta? :shock:
Onko zeteceissä jakajia vielä käytetty?
Se on juuri se puola pakka josta lähtee johdot tulpille. Ei siinä mitään "jakotoimintoa" ole...
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

TeRoK kirjoitti: nus nus.
Ei ollut nusnus:ia, hukkakipinää kun on muitakin systeemejä kuin Fordin "Edis".
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo mä arvasin että tulee vastakommenttia kun jäi hymiö pois perästä :D
Joo on tiedossa, että on muissakin kokoonpanoissa hukkakipinä systeemi käytössä. Tässä vaan taidettiin tota edisiä hakea.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Onko zeteceissä jakajia vielä käytetty?
Se on juuri se puola pakka josta lähtee johdot tulpille. Ei siinä mitään "jakotoimintoa" ole...
Vai ei? :shock:
Miksi sitten lähtee neljä piuhaa tulpille koska "jakaa" ei tarvitse? :roll:
lassi
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Joulu 2005 13:27

Viesti Kirjoittaja lassi »

Kait se on nelisylkkynen????HEHEHHHEE :P
HUh Huh huijaa!
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ja siksi tosiaan JAKAA kipunan oikealle pytylle oikeaan aikaan! :D
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Monteonisti kirjoitti:Ja siksi tosiaan JAKAA kipunan oikealle pytylle oikeaan aikaan! :D
Ei se mitään jaa, kunhan roiskii kipinää silloin kun aivot käskee, kahdelle sylinterille kerrallaan. Tuskin sä "perinteisessä" sytytysjärjestelmässäkään kutsut puolaa jakajaksi.

No joo, ihan miten vaan... :D
Seppo
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 18:32
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Tinde kirjoitti:Ei se mitään jaa, kunhan roiskii kipinää silloin kun aivot käskee, kahdelle sylinterille kerrallaan. Tuskin sä "perinteisessä" sytytysjärjestelmässäkään kutsut puolaa jakajaksi.

No joo, ihan miten vaan... :D
Eikös sytytysjärjestys olekaan 1,3, 4 ja 2? Tuo ei päde jos kaksi sylinteriä saa sätkyn samaan aikaan. Kaksi mäntää voi olla samaan aikaan ylhäällä, mutta toisella on poistotahti menossa ja se ei kipinää kaipaa.
--
Mondeo STW -01
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Kyllä se kaksi kipinää antaa yhtäaikaa. Siitä nimitys hukkakipinä järjestelmä.
Siinä annetaan työtahdin lisäksi kipinä myös poistotahdissa olavalle sylinterille.

Ja kuten tinde jo kertoikin niin toi möhkäle on pelkästään paketti puolia. Joka pytylle oma. Jakajanahan tossa toimii edis boksi.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Seppo
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 18:32
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Tässähän tuntee ittensä ihan tolloksi. Mun autotietämys on näköjään vielä 80-luvulla :oops: Pari tuntia tuli luettua megasquirtistä, edistä ja muista nykyajan viriviri-systeemeistä. Eiköhän se siitä pikkuhiljaa. :)
--
Mondeo STW -01
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kyllä se kaksi kipinää antaa yhtäaikaa. Siitä nimitys hukkakipinä järjestelmä.
Siinä annetaan työtahdin lisäksi kipinä myös poistotahdissa olavalle sylinterille.

Ja kuten tinde jo kertoikin niin toi möhkäle on pelkästään paketti puolia. Joka pytylle oma. Jakajanahan tossa toimii edis boksi.
Voi pojat teidän järjenjuoksua! :shock:
Boksi antaa KÄSKYN KIPUNOIDA OIKEALLE PUOLALLE OIKEAAN AIKAAN, mutta EI MENE KAIKILLE NELJÄLLE JOHDOLLE KERRALLA, SIIS JAETAAN OIKEALLE/OIKEILLE JOHDOILLE? :D
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

:roll:
Tiedän että lienee turha yrittääkään mutta kokeillaan...

Verrataanpa kahta eri sytytysjärjestelmää. Uudempaa ja vanhempaa.

vanhempi: kärjet antaa merkin milloin, puola teke kipinän, virranjakaja ohjaa sen oikealle sylinterille

uudempi: ecu antaa merkin koska ja kertoo minne esim hukkakipinässä oikea tai vasen puoli (COP, Coil On Plug systeemissä ecu kertoo juurikin sen sylinterin mille kipinä annetaan) , puolat sitten tekee kipinän ecun ohjeen mukaan, eikä systeemissä ole mitään varsinaista virranjakajaa, koska ecu hoitaa sen tehtävän.

Semmosta... :roll: :D
ilehmus
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Loka 2006 09:01

Viesti Kirjoittaja ilehmus »

Jatketaan nyt tuosta vielä, että coil-on-plug ei ole sama asia kuin hukkakipinäsytytys. Coil-on-plugissa jokaiselle tulpalle on tosiaan oma puolansa ja aika suuri osa nykyautoista taitaa tätä käyttää.

Hukkakipinä, kuten jo tuolla aiemmin sanottiinkin, antaa kaksi kipinää samaan aikaan. Toinen työtahdissa olevalle pytylle ja toinen poistotahdissa.

Fordin EDIS on tätä hukkakipinä-mallia, ja se itseasiassa koostuu kahdesta puolasta. ECU vain päättää kumman puolan osalta päävirtaa katkotaan..
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Voi kauhia, pitääkö piirtää? :shock:
Kyllä vaan tuossa "kannessa" kipuna JAKAANTUU oikealle/oikeille tulpille, siis JAKAA kipunan oikealle/oikeille tulpille? 8)
Mites toimis jos ei JAETTAS? :D
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Voi lollero. On se jo huomattu että sulla on välillä käsitteet hiukan hukassa mutta tää on jo aika hyvä.

Eli vanhemmissa, varsinaisella virranjakajalla varustetuissa autoissa onkin siis oikeasti kaksi virranjakajaa: virranjakaja ja puola-virranjakaja. Nerokasta :idea:

Sovitaan että olet oikeassa. :D
Lukittu