Miksi tärisee kovassa vauhdissa? (MK4 Escort & Orion)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Quintrix
Viestit: 53
Liittynyt: 26 Maalis 2007 17:35
Paikkakunta: Kouvola

Miksi tärisee kovassa vauhdissa? (MK4 Escort & Orion)

Viesti Kirjoittaja Quintrix »

Itselläni on Ford Escort STW -88, 1.3l koneella joka tarjoaa tasaista kyytiä tuonne 80-90 nopeuksiin saakka, tätä kovempaa mennessa tuntuu ratissa selvä tärinä ja 130 vauhdissa tärinä on jo niin voimakasta että koko kojelauta rämisee ja cd hyppii. Pyörät ovat tasapainotetut, joten siitä ei ole kyse.

Samaa vaivaa on vaimon -89 1.4l Orionissa, mutta tärinä ei ole yhtä voimakasta.

Aiheuttaja? Onko tärinästä helppo päästä eroon vai onko kyseessä MK4:n "ominaisuus"?
Ford Escort 1.4 CL 5D -87
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Koiranluut ja puslat tulee ainakin mieleen
tarkistusten listalle.
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Alatukivarren puslat ulko/sisä väljä, yksi mahdollinen syy. koiranluita tuskin löytyy tuon ikäisistä eskoista. jarrujen laahaus aiheuttaa myös tärinää.
2.9i
Feel The Difference.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Joo,ja palloniveletkin voi vaikuttaa jos alkavat olla loppu.
ei sieltä mitään junia t...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Oletko kokeillut vaihtaa pyöriä takaa eteen ja päinvastoin kun joskus nuo tasapainoitukset on p-seestä?
Seuraavana veikkaan vetoniveltä ja pieni mahdollisuus myös laakeri! :roll:
Nuo muut nivelet yleensä kolisee ja vetelee mutta ei tärryytä! 8)
Kait tuo on etuvetonen? :shock:
Jos ei niin kartaanin tarkistaisin! 8)
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

jos vetonivelissä väljää niin voi tehdä tuota. en jaksa epäillä ei-pyöriviä osia syylliseksi... :-)
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

samiharju kirjoitti:jos vetonivelissä väljää niin voi tehdä tuota. en jaksa epäillä ei-pyöriviä osia syylliseksi... :-)
Kyllä mulla vaikutti kun pallonivelen vaihto,
mutta se vanha oli myös sitten loppu.
Hyvä että pysy kuopassaan.. :lol:
Tosi että tasanen tärinä varmaan muualta tulee.
ei sieltä mitään junia t...
Vesku87
Viestit: 66
Liittynyt: 27 Huhti 2005 20:09
Paikkakunta: vesanto

Viesti Kirjoittaja Vesku87 »

Oisko jarru levyt kierot täryttääkä jarrutuksessa, mutta tuskin on levyt kerta nii täryttää että cd hyppii oisko kuoppanentie :lol:
Sierra 2.0i DOHC -90
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Mulla tippu kerran alapallo kokonaan kuopastaan, sillon "tärähti", onneksi ajelin hissukseen, vain reilut 80! :shock:
Vesku87
Viestit: 66
Liittynyt: 27 Huhti 2005 20:09
Paikkakunta: vesanto

Viesti Kirjoittaja Vesku87 »

Onko pyöränpultit kunnolla kiinni. Veljellä ei ollu yhesti ja kolis ja täris soitti mulle ja kysy mikä voisi olla vikana en osannut sanoa tietenkään puhelimessa. No veli soitti vähän ajan päästä että vika selvis etupyörä lähti 80 vauhdissa irti ja kumma kyllä muuta vauriota ei tullut kuin jarrulevy hieman väänty ja se suojapelti ja vannekin lyöty ojasta ja eikun matka jatkunu kun ol ekai lyötäny pyörän pultit.
Sierra 2.0i DOHC -90
Quintrix
Viestit: 53
Liittynyt: 26 Maalis 2007 17:35
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Quintrix »

Pyöränpultit ovat kunnolla kiinni eikä tärisytä jarruttaessa.

Voisikohan kiero kytkinlevy aiheuttaa moista? Sillä jos autoa pitää mäessä paikallaan kytkimen varassa on tärinä "aaltoilevaa", eli normaalia värinää kun kytkin on tuntumassa ja sitten kovempi täristys, normaalia värinää, kovempaa tärinää jne..
Ford Escort 1.4 CL 5D -87
orion88
Viestit: 28
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:15

Viesti Kirjoittaja orion88 »

Mulla on orionissa kaksi vannetta joissa on vähän pystyheittoa. Ne on ennen olleet takana niinkuin yleensä suositellaan, tärinää on esiintynyt aika reilusti 80-90 nopeudessa. Tänä keväänä kokeilin niitä vanteita eteen ja tärinä loppui melkein kokonaan.
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

menisin muiden mukana tähän alatukivarteen missä puslakin on kiinni. ei muuta kuin vaihtoon, itselläni tärisi mk4 ihan pöhlönä mutta rauhoittui _HUOMATTAVASTI_ heti vaihdon ja aurauskulmien säädön jälkeen.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Vastaa Viestiin