Mondeo 2.5 V6 -99 Öljyproppu ei aukea

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tume

Mondeo 2.5 V6 -99 Öljyproppu ei aukea

Viesti Kirjoittaja tume »

Kuinka irroittaisit kiinni jumineen öljypropun? Kävikö sinulle näin?

Olen kokeillut ensin järjellä ja sen jälkeen voimalla, mutta toivottua tulosta ei synny. Työkalujen laatu on ok ja käyttänyt olen niitä ennenkin. Pulttipyssyä, edes hylsyä ei saa peliin, ellei ensin pura pakoputistoa edestä pois. Tottahan tällaisen kuuluisi käsivoimin lähteäkin :?

Viimeisin öljynvaihto on tehty Ford-merkkihuollossa. Kyselin ja ihmettelin tätä kiinnijäämistä ko. firman huoltoneuvojan kanssa ja siihen hän: "joskus niiden kanssa saa tapella" ja "joskus ne vaan jäävät järjettömän tiukkaan." Mietin siinä takaisin: "Olisiko se vedetty järjettömän tiukkaan." Palveluhalukkuus oli heti alkuunsa kehnoa, vaikka mielestäni hyvin asiallisesti kyselin, että mitenkähän tässä nyt näin...

Propussa on 15mm kanta, sanooko tämä kenties jollekulle jotain? Normaalisti on kuulemma (ja näkyy ostamassani varaosassa olevankin) 13mm kanta. Kaiken järjen mukaan propussa pitäisi olla normaali oikeankätinen kierre ja muovinen tiiviste, niin ainakin huollosta kerrottiin (ja varaosassa on). Propun reunan tasalla on mustaa kumia, joka ilmeisesti (?) jatkuu laipan alle.

Olisipa mukava viimein vaan vaihtaa ne öljyt ja jättää öljypohja irroittamatta tällä erää. Ei oikein tekisi mieli jättää proppua paikoilleen ja työntää letkua tikun reiästä.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Eikai siinä muuta kuin voimaa, lämpöä ja iskua. Siinä ne perusasiat joita yhdistellen on tähän asti ainkin kaikki lähtenyt, joko nätisti tai vähemmän nätisti

Nosturi olisi hjyva ja oikeasti hyvä 6 kulmainen lenkkiavain jossei hylsy mahdu. Metri tai kaksi jatkovartta ja kääntämään. Kaveri lyö samalla isolla vasaralla mutterin kantaan tai avaimen kylkeen kun vääntää. Lämmitys esim kaasupilleillä punahehkuun asti olisi hyvä mutta itse en uskaltaisi ainakaan jos öljyt koneessa

Joko lähtee tai sitten on kanta pyöreänä

Muistaa myös vääntää suoraan ettei pääse lipeämään

Toki jos on esim alumiini öljypohja niin kannattaa tuota jatkon kanssa vääntämistäkin harkita ettei halkea.

Lenkki paikalleen hyvin ja about 1kg lekalla hakkaa lenkin kylkeen ja katsoo jälleen että ei pääse lipeämään, pitäisi irrota
onkitie
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Helmi 2006 20:05
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja onkitie »

Ite tappelin Escortin öljypropun kanssa, kun ekaa kertaa
yritin öljyjä vaihtaa. (4 tuntia siihen meni)

Lyötiin ja yritettiin vaikka mitä, mutta lopuksi hitsattiin
proppuun pitkä pultti poikittain. Siitä sitten jatkovarrella
vääntämällä lähti irti.
Varmaan hitsauksen lämpökin auttoi...
Ford Focus, 1.6 -05
Nissan Micra, 1.4 -03
Fiat 127, 903 -74
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Yhdessä Eskossa avasin kunnon putkipihdeillä ja vaihdoin uuden suraavassa öljynvaihdossa. 8)
Vastaa Viestiin