Turbon öljykierto
Turbon öljykierto
Minkäs kokoisesta putkesta porukka on projekteihinsa turbon öljykierron väsänny??
Tuloon riittää 6mm putki jota saattaa joutua kuristamaan.
Poistoon 12mm->
Poistoon 12mm->
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Turbon öljytuloa ei passaa mennä kuristamaan.
Jos jotain ongelmia ilmenee, niin vikaa ei kannata peittää, vaan korjata.
Kyllä ne siellä tehtaalla missä se turbo on rakennettu, on sen öljynmenon tehneet sellaiseksi että sille tarjotaan ihan normaalisti öljynpaine, ilman mitään kuristuksia. Laakerivälys määrää sen paljonko öljyä menee ahtimen läpi. Paluun vastapaine, syystä tai toisesta, aiheuttaa sen, että öljyä vuotaa ahtimen pesiin.
Soittakaa hyvät ihmiset vaikka LDS-turboon tms. ja kysykää onko tarpeellista kuristaa normaalin liukulaakeroidun turboahtimen öljyn menoa. Älkää rikkoko kalliita turbojanne huonolla voitelulla.
Kuulalaakeriahtimissa asia poikkeaa hieman, niiden kanssa eritoten kysykää ohjeet vaikka siitä liikkeestä, mistä se ahdinkin on peräisin. Tämä toimii myös liukulaakeriahtimiin.
Jos jotain ongelmia ilmenee, niin vikaa ei kannata peittää, vaan korjata.
Kyllä ne siellä tehtaalla missä se turbo on rakennettu, on sen öljynmenon tehneet sellaiseksi että sille tarjotaan ihan normaalisti öljynpaine, ilman mitään kuristuksia. Laakerivälys määrää sen paljonko öljyä menee ahtimen läpi. Paluun vastapaine, syystä tai toisesta, aiheuttaa sen, että öljyä vuotaa ahtimen pesiin.
Soittakaa hyvät ihmiset vaikka LDS-turboon tms. ja kysykää onko tarpeellista kuristaa normaalin liukulaakeroidun turboahtimen öljyn menoa. Älkää rikkoko kalliita turbojanne huonolla voitelulla.
Kuulalaakeriahtimissa asia poikkeaa hieman, niiden kanssa eritoten kysykää ohjeet vaikka siitä liikkeestä, mistä se ahdinkin on peräisin. Tämä toimii myös liukulaakeriahtimiin.
No turbon ahtimenakseli on tiivistetty hiilitiivisteellä jossa ei ole tiivistyshuulta, joten jos paluupuolelle tulee paine niin öljy menee läpi.
Tiivistyksen tulee kestää aikakovia lämpötiloja, joten stefat ei tule kysymykseen.
Voipi olla myös että kun turbonakseli pyörii 20000kier/min niin hankaava tiivistys ei toimisi muutenkaan.
Tiivistyksen tulee kestää aikakovia lämpötiloja, joten stefat ei tule kysymykseen.
Voipi olla myös että kun turbonakseli pyörii 20000kier/min niin hankaava tiivistys ei toimisi muutenkaan.
Fix Or Repair Daily
- SuperMajor
- Viestit: 40
- Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04
Kyllähän se asia niin on, että aika monessa (varsinkin kuulalaakeroidussa) pelissä sitä öljynsyöttövirtausta rajoitetaan jollain konstilla. Jos ei nyt varsinaista kuristinta ole, niin esim ns. banjoliittimet (joissa sisällä 1-4 kpl 1-2 millimetrin reikiä ja ahtaita rakosia) jo toimii melkoisina kuristimina.
Yhdessä projektissa kuulalaakeroituun turboon suositeltiin 0,6 mm kuristinta. Turbo-Escortissani on muistaakseni 1,5 millin reiällä oleva nippa öljynsyöttöletkun päässä.
Letku kuitenkin (kuten edellä mainittiin) saisi olla väh. 6 mm sisähalkaisijaista syöttölinjassa, koska pitkä ohut putki tai letku rajoittaa (varsinkin kylmässä) virtausta huomattavasti enemmän kuin parin millin lyhyt kuristin.
Yhdessä projektissa kuulalaakeroituun turboon suositeltiin 0,6 mm kuristinta. Turbo-Escortissani on muistaakseni 1,5 millin reiällä oleva nippa öljynsyöttöletkun päässä.
Letku kuitenkin (kuten edellä mainittiin) saisi olla väh. 6 mm sisähalkaisijaista syöttölinjassa, koska pitkä ohut putki tai letku rajoittaa (varsinkin kylmässä) virtausta huomattavasti enemmän kuin parin millin lyhyt kuristin.