Turbon öljykierto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Turbon öljykierto

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Minkäs kokoisesta putkesta porukka on projekteihinsa turbon öljykierron väsänny??
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tuloon riittää 6mm putki jota saattaa joutua kuristamaan.
Poistoon 12mm->
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

NiceMan kirjoitti:Tuloon riittää 6mm putki jota saattaa joutua kuristamaan.
Poistoon 12mm->
Ja puhut ilmeisesti sisähalkaisijasta :? ...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
olafu
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Heinä 2005 14:39

Viesti Kirjoittaja olafu »

Turbon öljytuloa ei passaa mennä kuristamaan.
Jos jotain ongelmia ilmenee, niin vikaa ei kannata peittää, vaan korjata.

Kyllä ne siellä tehtaalla missä se turbo on rakennettu, on sen öljynmenon tehneet sellaiseksi että sille tarjotaan ihan normaalisti öljynpaine, ilman mitään kuristuksia. Laakerivälys määrää sen paljonko öljyä menee ahtimen läpi. Paluun vastapaine, syystä tai toisesta, aiheuttaa sen, että öljyä vuotaa ahtimen pesiin.

Soittakaa hyvät ihmiset vaikka LDS-turboon tms. ja kysykää onko tarpeellista kuristaa normaalin liukulaakeroidun turboahtimen öljyn menoa. Älkää rikkoko kalliita turbojanne huonolla voitelulla.

Kuulalaakeriahtimissa asia poikkeaa hieman, niiden kanssa eritoten kysykää ohjeet vaikka siitä liikkeestä, mistä se ahdinkin on peräisin. Tämä toimii myös liukulaakeriahtimiin.
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

No turbon ahtimenakseli on tiivistetty hiilitiivisteellä jossa ei ole tiivistyshuulta, joten jos paluupuolelle tulee paine niin öljy menee läpi.

Tiivistyksen tulee kestää aikakovia lämpötiloja, joten stefat ei tule kysymykseen.

Voipi olla myös että kun turbonakseli pyörii 20000kier/min niin hankaava tiivistys ei toimisi muutenkaan.
Fix Or Repair Daily
Avatar
SuperMajor
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04

Viesti Kirjoittaja SuperMajor »

Kyllähän se asia niin on, että aika monessa (varsinkin kuulalaakeroidussa) pelissä sitä öljynsyöttövirtausta rajoitetaan jollain konstilla. Jos ei nyt varsinaista kuristinta ole, niin esim ns. banjoliittimet (joissa sisällä 1-4 kpl 1-2 millimetrin reikiä ja ahtaita rakosia) jo toimii melkoisina kuristimina.

Yhdessä projektissa kuulalaakeroituun turboon suositeltiin 0,6 mm kuristinta. Turbo-Escortissani on muistaakseni 1,5 millin reiällä oleva nippa öljynsyöttöletkun päässä.

Letku kuitenkin (kuten edellä mainittiin) saisi olla väh. 6 mm sisähalkaisijaista syöttölinjassa, koska pitkä ohut putki tai letku rajoittaa (varsinkin kylmässä) virtausta huomattavasti enemmän kuin parin millin lyhyt kuristin.
Vastaa Viestiin