startin laiskuus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

startin laiskuus

Viesti Kirjoittaja Euratom »

Heti kun pakkaset tulevat niin tämä vou-vou-vou ilmiö alkaa.. kesällä tätä ei ole ollut.. :evil:

Startti pyöritää kylmänä ihan älyttömän laiskasti (escort mk4) vaikka nyt uus akkukin, mutta lämpimällä koneella kertalaakista ja nopsasti pyörimään.. Vaikka auto on roikassakin niin aika vaivalloista tuo starttaaminen on kytkin pohjassakin.. :evil:

Laturi lataa, uusi akkukin on pysynyt sulana näillä -36 asteen pakkasilla.. Latausjännite on mitattu parissakin paikkaa samoin uuden akun kuormitus ja ne pitäisivät olla kunnossa.. Samalla akulla välikopan startti pyörittää aika vinhasti välikopan konetta vaikka sitä ei oo lämmitelty tms.. joten akku tuskin on tässä se ongelma tai lataus 8) :twisted:

Olisikkohan minulla startti menossa jollakin tapaa esim. hiilet lopussa tms vai onko näissä hcs moottoreissa normaalisti näin alitehoset startit talvikäyttöön? :evil:

käykö välikopan startti heittämällä Hcs kentin kylkeen? ei varmaankaan? :lol:
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

startti taitaa olla elämänsä lopussa.....uutta starttii
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja Euratom »

tietääkö kukaan käykö tähän hcs moottoriin nelinapasella solenoidilla oleva escortin tai orionin tai fiestan koko startti??

kun omassa on vain "kolme" napaa solenoidilla..

motonetissäkin on myynnissä vain "nelinapasta" koko starttia...

viisaat sanovat että kun jättää sen yhen navan vain tyhjäksi niin startin pitäisi käydä ja toimia??
Viimeksi muokannut Euratom, 10 Helmi 2007 10:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Ekaksi tulee mieleen öljyt. Jos siellä on jotain muuta kuin laadukasta (tarkoittaa *YLEENSÄ* jotain muuta kuin sitä halvinta) 5 tai 0w öljyä, tekee se jo aika kovasti hallaa starttauskierroksille. Noi 10w öljyt ja halvimmat täyssynteettiset kun ovat kovilla pakkasilla melkoista tervaa pyöritettäväksi.

Mutta jos tuokin puoli on kunnossa ja startille menevä paksu virtapiuhakin on kunnossa niin eipähän siinä sitten jää juuri muita vaihtoehtoja kuin uutta starttia vaan. Pelkkien hiilien vaihtokin voisi auttaa, tai ihan vaan perusteellinen puhdistus. Startit on kuitenkin aika yksinkertaisia ja luotettavia vehkeitä, harvemmin ne hyytyy muista kuin edellämainituista sekoista johtuen. Mekaaninen laukeaminen on tietysti asia erikseen, mutta silloin ne ei kyllä pelaa ollenkaan.

Ja mitä tulee noihin uusiin startteihin, niin varman päälle oikean saat kun otat vanhasta numerot ja huitaset lähimpään varaosaliikkeeseen. Niillä on siellä taulukot millä saadaan alkuperäisnumerolla just samanlainen kuin nykyinenkin. Boschin starttihan tuossa varmaan on, ja numero on silloin 10 numeron litania. Ja se numero pitää olla nimenomaan startista, ei solenoidista.

Ja jos nyt välttämättä haluaa soveltaa sinne jotain muuta kuin edellämainitulla tavalla valittua starttia, kannattaa noiden johtojen kanssa olla tarkkana. Ite kerran laitoin yhteen Fiestaan tartin jonka piuhoitus jotenkin poikkesi (en muista enää tarkemmin) ja tulos oli se että kun avaimesta käänsi, ei tapahtunut mitään, ja kun tulin yleismittarin hakureissulta niin joku piuha kärysi konehuoneessa kun olin jättänyt virrat päälle.

Todennäköisesti hyvinkin pienillä poikkeuskytkennöillä saa toimimaan myös eri tyyppisen startin (starttihan ei vaadi kuin herätteen solenoidille ja piuhan akulta, muut piuhat liittyvät sitten muun sähköpuolen toimintaan) tuossa, mutta kannattaa nyt kuitenkin alkajaisiksi selvittää samanlaisen saatavuus ja hinta. Kaliitahan noi ei ole jos ei satu joku erikoismalli olemaan näpeissä.

Aamen.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Artisokka
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Joulu 2006 18:18
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Artisokka »

Niin ja akun maadoituskin kannattaa tarkistaa, ei pahemmin inahtele jos maapiuha ei ota kunnolla kontaktia.
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja Euratom »

ajelen mobilin öljyllä ympäri vuoden vaikka ne maksavat tämän auton hinnan 8) 5-40 tai 5-50 olen ajellut.. :wink:

Auto on ollut minulla kolmisen vuotta, ekana vuonna auto lähti aina käyntiin koululta jne vaikka ois seisonut koko koulupäivän tai viikonlopun jossakin parkissa ilman lämmitystä tai ajelemista.. Toisen vuoden lopussa oli sitten havaittavissa sellasta pientä laiskistumista mutta ajattelin vain että akku on huono..

Nyt hyvä jotta jaksaa edes roikasta lähteä käyntiin vaikka pakkasta ois vain -10 astetta.. startti tuntuu vaan jotenkin niin laiskalta että ei jaksa pyöräyttää oikein kunnolla edes kierrosta kylmänä.. :roll:

Voisikkos tämä vika juontaa juurensa tuonne sulakerasian pohjaan?? kun niissähän on ollut ongelmia? Mitään muita sähköongelmia ei ole ollut koko aikana.. ei ole edes polttimoita polttanut.. *koputtaa puuta..* :lol:

Lohkolämmitinkin lämmittää koneen kyllä 8)

Kävin eilen tuossa paikallisella autopurkaamollakin, purkaamon setät ihmetteli vähän sitä kun auto lähti niin hiton hyvin käyntiin lämpimänä.. Ei tarvitse kuin avainta pikkusen hipasta.. romuttamollakaan ei ollut kun nelinapaisia startteja joten.. :roll: Arvelivat että startti lyö kenttään luultavasti mutta eikös sitten löis lämpimänäkin kenttään..? :roll:

Mikä tämä neljäs napa on näissä solenoideissa??
-Yhteen tulee suora virta akulta.
-Toiseen tuleen herätevirta virtalukolta.
-Kolmas menee sit siitä solenoidilta ite siihen startin mötkylään..

Omasta mielestäni välikopassa ainakin tämä neljäs johto lähtee jonnekkin sytytysjärjestelmän sokkeloihin.. ei oikein jaksanut tuolla pakkasessa ruveta sen pahemmin noita välikopan johtoja penkomaan :roll:

Tästä se taivaspaikan ansaitseminen sitten taisi alkaa.. :lol: 8) :D :wink:
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja Euratom »

Nyt on startti vaihdettu, starttaa käyntiin aika rivakasti :wink:
Tänä aamunakin oli -21 pakkasta ja lähti heti tulille ilman lämmitystä..

Entinen startti pyöri irrallaankin oudon hitaasti ja kun sitä pyöritti akun virralla noin 3-5 sekunttia niin se alko naukumaan ikävästi.. Ilmeisesti laakeri aika lopussa? :lol:

Tällä hetkellä autossa on paikallaan nelinapasella solenoidilla oleva startti..
Ei tarvinnut kuin muuttaa virtalukolta tuleva herätevirran liitin lattaliittimeksi niin homma toimii.. kuten monet fordi harrastajat sanoivatkin.. Autosähköasentajakin sanoi että sen yhden navan soleidilta voi jättää huoletta tässä härvelissä pois käytöstä :wink:

Aika jännä toi Hcs koneen vauhtipyörä.. oli jyrsitty vauhtipyörän taakse sellasia neliöitä.. Kiinnostas vain tietää paljonko tuommonen reikäjuusto painaa vakiona :wink:
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Euratom kirjoitti:Aika jännä toi Hcs koneen vauhtipyörä.. oli jyrsitty vauhtipyörän taakse sellasia neliöitä.. Kiinnostas vain tietää paljonko tuommonen reikäjuusto painaa vakiona :wink:
Ne on sytytystä varten, ei painon takia jyrsitty.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Vastaa Viestiin