scorpion ja sierran alustan vertailua

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
teknium
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Huhti 2006 22:14
Paikkakunta: Liminka City

scorpion ja sierran alustan vertailua

Viesti Kirjoittaja teknium »

en tiiä onko aihetta ennen käsitelty, vaa eipä se haku ainakaa mitää paljastanu :D

elikkäs... onko scorpion ja sierran jousissa paljon/vähän "korkeuseroja"? :shock:
ois kiva tietää et nouseeko toi sierra maasturin korkeudelle sitte ku joskus saan ton scorpion koneen ja alustan sierraan :wink:

kiitos tuhannesti jo etukäteen!!

ja mistähän scorppariin saisi madallusjousia? oon yrittäny katella vähä joka puolelta vaan ei ole löytynyt...
Volvo S40
Kossuriesa
Viestit: 54
Liittynyt: 06 Helmi 2005 22:11
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Kossuriesa »

Completosilta löytyy joitaki madallusjousia...
Ford Maverick 2.3 -06
Ford Focus 1.4 -03
teknium
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Huhti 2006 22:14
Paikkakunta: Liminka City

Viesti Kirjoittaja teknium »

no entäs onko tietoa et meneekö sierran jouset scorpparin etutolppiin? :roll:
takajouset varmaanki menee...? :lol:
Volvo S40
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Sierra nousee melko varmaan maastokelpoiseen luokkaan scorpion jousilla. Sitten ei muutaku mettään koittamaan :lol:

Scorparin etutolpat on samat kuin sierra 4wd etutolpat yhdellä poikkeuksella. Kierre osa iskarin yläpäässä on lyhyempi. Sierrassahan jää sitä kierrettä ylitse jonkun verran joten on ehkä mahdollista asentaa scorpion iskari sinne.

Scorpion "madallus"jousista vielä sen verran, että kaikki jotka ovat niitä ostaneen ovat todenneet ei madallusta tai jopa korotusta on tullut. Miksipä sitä muutenkaan scorpiota laskemaan? Mukavuus autoksi tehty ja sellaisena se on hyvä 8)
teknium
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Huhti 2006 22:14
Paikkakunta: Liminka City

Viesti Kirjoittaja teknium »

sierran perse kyl nous aika kivan korkeelle scorpion perällä ja jousilla verrattuna sierran omalla perällä ja jousilla.

pittää kaivaa rälläkkä tallista ja vähä leikata niitä jousia... :D
Volvo S40
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Onhan noita madallussatseja korppariin vaikka millä mitalla.

Intrax on tällä hetkellä omassa paikassa ja nyt olis tilalle hommattuna avo merkkiset kun katsastuksessa valitti, että on ajan myötä tippunu siitä mitä otteessa lukee.
Intraxit on ainakin madaltanu hyvin. Avoista ei vielä tiedä sanoa.

Sitte oli myös jotkut cobra merkkiset ainakin muistaakseni.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
teknium
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Huhti 2006 22:14
Paikkakunta: Liminka City

Viesti Kirjoittaja teknium »

jos laittas sierraan 2.0 litrasen sierran madalluksen, nii sanoiskoha tuo kötöstys mies mittää..? ku tullee se nii pirun korkeeksi jos jättää nuo jouset mitkä on scorpiosta... :shock:

sierrahan on 1.6 litranen, mut ens vkloppuna asiaan tulee muutos ku paikalle lyödään scorppion 2.0i DOHC kone :wink:

että kaippa ne 2.0 litrasen sierran tolpat on yhtä "kestävät" ku scorpion..
jos nyt kukaan ymmärtää mitä mä tarkotan :roll:

huomaa et on maanantai... :?
Volvo S40
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Normi sierran tolpat on samat 1.6 ja 2.0.
2.9i
Feel The Difference.
teknium
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Huhti 2006 22:14
Paikkakunta: Liminka City

Viesti Kirjoittaja teknium »

tossa ois kuvaa tosta sierran perästä :D
oisko kellään sierran etutolppia joista vois mitata iskarin halkaisijan? itse ei viitti tonne 25 asteen pakkaseen mennä tönärillä mittaan :?

tai saan sen selville tietenki vkloppuna ku meen sierraa laittaan..
Volvo S40
teknium
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Huhti 2006 22:14
Paikkakunta: Liminka City

Viesti Kirjoittaja teknium »

vähä OT mut kysyn kuitenki.

kummat on paremmat madallusjouset lesjöt vai sitte weitecit?
kävin kysymässä vähä tosta oulun tarviketoreilta et mitä hintaa pitävät,
lesjöt sachsin kaasuiskareilla oli joku 250€ -40mm pudottavat ja weitecin madallussarja 450€ -40mm pudottavat.

kertokaa ihmeessä mielipiteenne :D itellä ku ei oo kokemusta nuista.
Volvo S40
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

weiteceistä sierroissa löytyy varmaan täältäkin juttua haulla. On palkjon sakki valittanut, että jää perse pystyyn autossa tms.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
teknium
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Huhti 2006 22:14
Paikkakunta: Liminka City

Viesti Kirjoittaja teknium »

täytyykin äkkiä hommata sierraan madallusta..
sitä voi sanoa jo city maasturiksi ku on nii perkeleen korkee :D

tossa kuva.

sierran tolpat ei menny scorpion napoihin eikä passannu jouset lautasiin niin täyty tyytyä nuihin.
Volvo S40
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Sulla on ihan aito Sierranger :lol:

Motonetin jouset on toiminu erittäin hyvin. Ne kuulemma ovat lesjförsit?
teknium
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Huhti 2006 22:14
Paikkakunta: Liminka City

Viesti Kirjoittaja teknium »

onko motonetissä muka madallusjousia? oon yrittäny sieltäkin katsoa, mut ei siellä näytä olevan muita ku normi jousia? :shock: vai oonko mä "vähä" tyhmä :D
Volvo S40
Avatar
RS_Ford
Viestit: 68
Liittynyt: 20 Huhti 2011 16:50

Re: scorpion ja sierran alustan vertailua

Viesti Kirjoittaja RS_Ford »

Meneekö sierran esim. motonetin madallusjouset scorpparin etutolppiin tai mistä muusta vois käyrä jouset mieluusti n. tuumaa madaltavat ?
Ford Sierra DOHC -89 Kaasari
Old fords never die they just go faster...
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: scorpion ja sierran alustan vertailua

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Ei taida sopia sierran jouset skorppariin. Ainakin voorttimiehen aina ehtymättömissä arkistoissa on mitattu jousilautasen olevan erikokoinen, eli käytännössä sierran jousi ei istu paikoilleen ja tulee katsastuksessa sanomista. V6 mallin jousi voisi olla noin keulan painon puolesta sopiva mutta siinä on samat alkumitat kuin muidenkin sierrojen jousissa.

En taida edes viitsiä ehdottaa rälläkän käyttöä, kun toisille se on vähän kuin punainen vaate... :wink:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
foordi70
Viestit: 42
Liittynyt: 28 Tammi 2011 18:40
Paikkakunta: Vantaa/Kitee

Re: scorpion ja sierran alustan vertailua

Viesti Kirjoittaja foordi70 »

Onkos kukaan verran farkku scorpan ja sierra farmarin jousten eroja ...?
Kun pohditutti olisko farkku sierran jäykimmät jouset sopivat scorppaan ..
Sitten ei tarviis kun iskarit ehtii jos sopis jäykkyys ..
Kaikkea ihmisen tekemää mekaanista voi korjata..Mutta monesti onko se järkevää korjata onkin toinen juttu..
Avatar
RS_Ford
Viestit: 68
Liittynyt: 20 Huhti 2011 16:50

Re: scorpion ja sierran alustan vertailua

Viesti Kirjoittaja RS_Ford »

No olisko mahdollista että jostain muusta autosta kävis jouset noihin scorpparin tolppiin, vai joutuuko jousen vaan mittailla ja hakea mittojen perusteella jousta.
Ford Sierra DOHC -89 Kaasari
Old fords never die they just go faster...
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: scorpion ja sierran alustan vertailua

Viesti Kirjoittaja Aksu »

JyriN kirjoitti:En taida edes viitsiä ehdottaa rälläkän käyttöä, kun toisille se on vähän kuin punainen vaate... :wink:
Rälläkkä laulaa tänään :mrgreen: Kaverin mondeoon laitoin motonetista jouset niin keula nousi lähelle 10 ylöspäin.

Muistaakseen scorpionin taka jousia on sovitettu sierraan taakse kohtuullisella menestyksellä,rälläköitynä.
Eteen noi (taka)jouset ei mene lautaseen nätisti,reunoille jää reilu n.1cm ympärille tyhjää. Onnistuu kyllä soveltamalla mutta leimalla ei "toimi". Sierran takajouset laikattuna 1,5 kierrosta on edessä jäykät ja soveltuu jo hyvin radalle. Esim. 65kg/cm kynäjousi on radalla huomattavasti pehmeämpi ajella samalla iskarilla :wink:
gti golo palloilija
Avatar
RS_Ford
Viestit: 68
Liittynyt: 20 Huhti 2011 16:50

Re: scorpion ja sierran alustan vertailua

Viesti Kirjoittaja RS_Ford »

Aksu kirjoitti:Sierran takajouset laikattuna 1,5 kierrosta on edessä jäykät ja soveltuu jo hyvin radalle. Esim. 65kg/cm kynäjousi on radalla huomattavasti pehmeämpi ajella samalla iskarilla :wink:
Eli sierran takajouset menis scorpparin tolppaan leikeltynä ? Tulisko katsastus sedältä sanomista ?
Ford Sierra DOHC -89 Kaasari
Old fords never die they just go faster...
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: scorpion ja sierran alustan vertailua

Viesti Kirjoittaja Aksu »

RS_Ford kirjoitti:Eli sierran takajouset menis scorpparin tolppaan leikeltynä ? Tulisko katsastus sedältä sanomista ?
Tulee sanomista kun lautasen ja jousen reunoille jää reilut 1cm tyhjää tilaa niin en usko että hyväksyy moista viritystä.
Aksu kirjoitti:Rälläkkä laulaa tänään :mrgreen: Kaverin mondeoon laitoin motonetista jouset niin keula nousi lähelle 10cm ylöspäin.
pari kierrosta pois ja navan/kaaren väli 37cm(lähtötilanne 41cm)
gti golo palloilija
Avatar
RS_Ford
Viestit: 68
Liittynyt: 20 Huhti 2011 16:50

Re: scorpion ja sierran alustan vertailua

Viesti Kirjoittaja RS_Ford »

Itellä on vaihdettu sierraan scorpion lukollinen perä joten jako on 5x112. Käviskö siihen sierran oma napa et sais jaon takas 4x108 ? Tai saisko sierran etutolppaan scorpion 5x112 jaolla olevan navan ?
Ford Sierra DOHC -89 Kaasari
Old fords never die they just go faster...
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: scorpion ja sierran alustan vertailua

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Paljonko sierraa sopii madaltaa jos käyttää vakio iskareita, jouset siis vaihtaisin ainoastaan ? Luultavastin 40/60mm olisi pudotus ainakin. Tuleeko tuosta noiden jousien vaihdon jälkeen kauhea kivireki ?
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: scorpion ja sierran alustan vertailua

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

RS_Ford kirjoitti:Itellä on vaihdettu sierraan scorpion lukollinen perä joten jako on 5x112. Käviskö siihen sierran oma napa et sais jaon takas 4x108 ? Tai saisko sierran etutolppaan scorpion 5x112 jaolla olevan navan ?
Kyllä ne hyvässä sorvaamossa tekee siihen laippaan vaikka 4x114,3 jaon jos niin haluaa. Ei ole mikään propleema.
Avatar
RS_Ford
Viestit: 68
Liittynyt: 20 Huhti 2011 16:50

Re: scorpion ja sierran alustan vertailua

Viesti Kirjoittaja RS_Ford »

Juu sitä en epäile yhtään, mutta saisko siihen laitettua suoraan sierran omat navat jos semmoset sattuus oleen ?
Ford Sierra DOHC -89 Kaasari
Old fords never die they just go faster...
Vastaa Viestiin