Aero Saabin ahdin,tekeekö mitään...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
arei
Viestit: 25
Liittynyt: 27 Kesä 2006 20:55
Paikkakunta: Tampere

Aero Saabin ahdin,tekeekö mitään...

Viesti Kirjoittaja arei »

...Sierrassa. Eli näpeissä olis 30tkm ajettu 2.3 9-5 Aero Saabin (kiinteä siipinen) ahdin. En noista ahtimista ja niiden suhteista juuri mitään ymmärrä mutta onko tuo liian pieni(eli ahdistaako,pakopaineet??) jos ton laittaa OHC:n jatkeeksi. Sanottakoon vielä että en ole tekemässä mitään kumisulattamoa tuosta autosta mutta että ihan vaan ahtamisen ilosta, ja lähinnä se vääntö... Muistaakseni ahtimessa luki Garret GT15 tai GT17(en muista tarkalleen ja ahdin on kaverilla) sekä joku A/R-luku, lisään tänne heti kun käyn tarkistamassa sen, mutta kuitenkin aika pieni verrattuna esim. RST Escon malmikuutioon... Pakosarjan ajattelin tehdä itse siten että kaikista putkista tulisi saman mittaiset,mutta onko kenelläkään kaavoja/neuvoja niiden mitoituksen kanssa. Koneesta olis tarkoitus tehdä 205-lohko,F-kangilla ja ylikoko Fordin männillä,sekä 1.6:en kannesta ammattilaisen kairaama kansi Piperin "turbo"-nokalla sekä isommilla venttiileillä.

Eli suunnitelmissa on n.0.5-0.6 paineilla toimiva.alhaalta asti vääntävä kone, ei niinkään mikään +3miljardiakilokaakkia omaava maansiirtomoottori (älkää kysykö miksi,haluan vaan sellaisen :D ) ja niin niin, nälkä kasvaa syödessä :lol:

P.S käytin hakua mutta en löytänyt mitään mikä olisi auttanut,eli olisin todella kiitollinen jos joku asiasta ymmärtävä auttaisi minutkin ymmärtämään noiden ahdinten sielunelämää...
Fiesta mk2 1.6 <- yritetään vielä pelastaa...
JuHo^
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Marras 2005 21:23

Viesti Kirjoittaja JuHo^ »

2.3 saab aeron ahtimella otetaan muistaakseni 230hv ulos kyseisestä vehkeestä. porukoilla 900se saab 2.0 185++hv ja ahtimena toimii muistaakseni garretin 17 ja se herää tossa himpun yli 3200rpm paikkeilla ja ahtoja on 0.8 muistaakseni että kyllä luulis aeron ahdin riittävän baarin paineisiin kevyesti ainut vaan että koska ahdin alkaa heräilemään... oma mielipide on että kiinni vaan...
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

menee vähän ohi mutta tuommosesta aerosta otetaan vakiona 250 pollee ja turboa vaihtamatta noista on revitty reilusti kolmosellakin alkavia lukemia... :)
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Mataz kirjoitti:menee vähän ohi mutta tuommosesta aerosta otetaan vakiona 250 pollee ja turboa vaihtamatta noista on revitty reilusti kolmosellakin alkavia lukemia... :)

Samaa mieltä :?
Kilosta alkaa ilo
Stefa
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2006 12:36

Viesti Kirjoittaja Stefa »

GT17 ei ole aeron ahdin. Aeroissa on mitsut. Pakopainekrematoriona GT17:lla saa noin 260hv ja aeron mitsulla noin 300hv. Mielummin jotain 220 ja 270. Mutta hyviä turboja molemmat laaja-alueisiin koneisiin, kunhan seurailee niitä pakopaineita. Eli tuohon kuvaelmaan oikein mainio ahdin :wink:
Jos sitä ei voi virittää, myy se.
arei
Viestit: 25
Liittynyt: 27 Kesä 2006 20:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja arei »

Ahaa,myyjä sanoi ahtimen olevan omasta autostaan(9-5 Aero) jolla se vielä huoltisikan pihaan kurvas, esitteli siinä uutta ahdintaan, ku oli oikein ruotsissa asti käyny laitatuttamassa ja säätämässä koneen uudestaan. Nyt oli kuulemma+300hp ja +550nm ja rupes automaattilaatikko luistamaan kovissa kiihdytyksissä :D tiiä sitten...

Mutta,kai sitä täytyy ruveta pakosarjaa sille sitten vääntämään, kiitos kaikille vastanneille. Palataan asiaan jahka se pyörii :lol:
Fiesta mk2 1.6 <- yritetään vielä pelastaa...
Stefa
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2006 12:36

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Sikäli, että tavan 9-5:sta tulee lähes aero turbon ja softan vaihdolla. Vakionahan automaateissa on rajoitettu vääntö manuaalista 350Nm->330Nm. Että huutanee aika hoosiannaa tuo laatikko jos vääntöjä on tuon verran :D Mainittakoon vielä että nuo väännöt esiintyvät 1900rpm, siitä voi miettiä ahtimen heräämistä, jos herääminen menee yli 3-tonniin, niin ehkä on vikaa jossain... Sittenhän noista löytyy vielä T25:stakin, herää huonommin mitä GT, mutta riittää hitusen pidemmälle.

Pakosarjasta tosiaan oli vielä kyssäriä. Turbon sarjaan pätee täysin samat kaavat mitä vaparinkin sarjaan, mutta ehkä 800-millisen turbosarjan sovittaminen konehuoneeseen voi olla himpun haastavaa. Jotkin ovat myös sitä mieltä että iso tilavuus huonontaa herkkyyttä. Itse tekisin mahdollisimman symmetrisen ja siten ettei putket tule kollektorille liian jyrkässä kulmassa. Pituus muodostunee jonnekkin 400-millin hujakoille venttiilinlautaselta. Sisähalkaisija lähelle pakoventtiilin lautasta, tai jouhevasti kanavan suulta jatkuvaksi.
Jos sitä ei voi virittää, myy se.
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

TÄÄLLÄ varsin pätevän näköiset ohjeet pakosarjan tekoon :wink: ... On ikävä kyllä lontoon kielellä, mutta löytyypä ainakin kuvia :mrgreen: ... Ja tuon mallinen pakosarja on varsin yleisesti käytetty ja putkien mitaksi tulee jo aiemmin mainittu n.40cm :wink: ...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Vastaa Viestiin