Ei se toimi vieläkään... No nyt toimii!!
Ei se toimi vieläkään... No nyt toimii!!
No voihan kerpele! Vaihdoin pakoputken eilen kokonaan kun
huomasin etten saa sitä takaputkea irti keskipöntöstä ja takaosa oli muutenkin ihan puhkiruostuneen näkönen... Koko putki katilta taaksepäin maksoi n. 150e eikä tuo vika sitten ollutkaan putkessa Olihan se tietysti hyvä vaihtaa kun rämisi eli jotain siellä oli irti, ja muutenkin joutuis joskus vaihtamaan...
Mut nyt kun olin sen putken vaihtanu ja toiveikkaana lähin baanalle, niin alkumatkan kulki suht ok ja sitten taas hiipuu... Voi jumankauta että teki mieli työntää jokeen koko paska, menee niin hermot! Joku pikkuvika se kai on mutta mistä hitosta sen löytää?!
Eli vieläkin pätkii silleen kun ajaa vaikka 60kmh niin äkkiä alkaa hidastua, kaasun painaminen ei kiihdytä sitä vaan tuntuu että jotenkin tukehtuu. Kaasun nostaa, painaa uudestaan= taas lähtee!! Sitten vähän matkaa kiihtyy, taas tukehtuu ja hidastuu. Ihan sama mikä vaihde, mikä nopeus, ylämäki vai alamäki, kiihdytys vai tasakaasu... Myös silloin kun kiihdyttää lämä tiskissä niin kierrokset nousee johonkin 3500 ja sitten ei nouse millään, ei vaikka kaasun runttaa lattiasta läpi. Joskus kuitenkin kiertää iloisesti loppuun asti... Voisko toi olla että bensansyöttö katkoo, vai sitten joku mystinen Ford- vika mitä ei koskaan saada kuntoon?
Niin ja vielä senverran että putki paukuttaa ihan vähän kun antaa kunnolla kaasua ja päästää pois, ei mitenkään teinikorollamaisesti vaan muutama vaimea poksahdus... Veikkaan että pakovena, mutta ei tuo liene mitenkään kovin vaarallista?
Edit:
Sitten kun irrottaa akun piuhan vähäksi aikaa ja panee takas jolloin boksi vetää nollille, niin kulkee ekat kilometrit ihan liukkaasti! Sitte rupee taas hytkyilemään.
huomasin etten saa sitä takaputkea irti keskipöntöstä ja takaosa oli muutenkin ihan puhkiruostuneen näkönen... Koko putki katilta taaksepäin maksoi n. 150e eikä tuo vika sitten ollutkaan putkessa Olihan se tietysti hyvä vaihtaa kun rämisi eli jotain siellä oli irti, ja muutenkin joutuis joskus vaihtamaan...
Mut nyt kun olin sen putken vaihtanu ja toiveikkaana lähin baanalle, niin alkumatkan kulki suht ok ja sitten taas hiipuu... Voi jumankauta että teki mieli työntää jokeen koko paska, menee niin hermot! Joku pikkuvika se kai on mutta mistä hitosta sen löytää?!
Eli vieläkin pätkii silleen kun ajaa vaikka 60kmh niin äkkiä alkaa hidastua, kaasun painaminen ei kiihdytä sitä vaan tuntuu että jotenkin tukehtuu. Kaasun nostaa, painaa uudestaan= taas lähtee!! Sitten vähän matkaa kiihtyy, taas tukehtuu ja hidastuu. Ihan sama mikä vaihde, mikä nopeus, ylämäki vai alamäki, kiihdytys vai tasakaasu... Myös silloin kun kiihdyttää lämä tiskissä niin kierrokset nousee johonkin 3500 ja sitten ei nouse millään, ei vaikka kaasun runttaa lattiasta läpi. Joskus kuitenkin kiertää iloisesti loppuun asti... Voisko toi olla että bensansyöttö katkoo, vai sitten joku mystinen Ford- vika mitä ei koskaan saada kuntoon?
Niin ja vielä senverran että putki paukuttaa ihan vähän kun antaa kunnolla kaasua ja päästää pois, ei mitenkään teinikorollamaisesti vaan muutama vaimea poksahdus... Veikkaan että pakovena, mutta ei tuo liene mitenkään kovin vaarallista?
Edit:
Sitten kun irrottaa akun piuhan vähäksi aikaa ja panee takas jolloin boksi vetää nollille, niin kulkee ekat kilometrit ihan liukkaasti! Sitte rupee taas hytkyilemään.
Viimeksi muokannut Tomba, 24 Tammi 2007 02:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ford Sierra 1.6cvh 1990 (...ei sen tarvikkaan kulukea...)
Re: Ei se toimi vieläkään! (Sierra cvh)
Niin Tomba, eihan toi se sama ääni ku sulla oli tuolla toisessa topikissa:Tomba kirjoitti:Niin ja vielä senverran että putki paukuttaa ihan vähän kun antaa kunnolla kaasua ja päästää pois, ei mitenkään teinikorollamaisesti vaan muutama vaimea poksahdus... Veikkaan että pakovena, mutta ei tuo liene mitenkään kovin vaarallista?
http://www.ford-club.net/foorumi/viewtopic.php?t=10400
...siis se semmonen klunk-ääni, joka kuuluu sieltä perästä ku pienillä vaihteilla lähtee tai moottorilla jarruttaa...puhuitsä silloin että se ääni ois jo häipyny laakerin vaihdolla.....mulle se sama ääni nimittäin on nyt ilmestyny ja samassa kohdassa... ..ei tosin muutamaa klunksahdusta vaan yks aina kerrallaan....
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Ei se toimi vieläkään! (Sierra cvh)
Joo siis tämä ei liity siihen ääneen, se mistä puhuin tuossa aiemmassa topikissa johtui väljistä vetonivelistä. Aina kun lähti liikkeelle niin vetareista lähti "väljät pois" ja kuului se klunk ääni. Jos sulla kuuluu se ääni nii vetarit vaihtoon, ja toinen mikä voi pitää sen äänen on väljä perä mutta toivottavasti selviät vetarien vaihdolla. 8)tursas kirjoitti: Niin Tomba, eihan toi se sama ääni ku sulla oli tuolla toisessa topikissa:
http://www.ford-club.net/foorumi/viewtopic.php?t=10400
...siis se semmonen klunk-ääni, joka kuuluu sieltä perästä ku pienillä vaihteilla lähtee tai moottorilla jarruttaa...puhuitsä silloin että se ääni ois jo häipyny laakerin vaihdolla.....mulle se sama ääni nimittäin on nyt ilmestyny ja samassa kohdassa... ..ei tosin muutamaa klunksahdusta vaan yks aina kerrallaan....
Ford Sierra 1.6cvh 1990 (...ei sen tarvikkaan kulukea...)
Joo kaasuläpän asentotunnistin ja tyhjäkäyntisäädin on jo vaihdettu paikoilleen ja säädetty, elikkäs toi vika ei liity niihin. Vaikka ottaa tunnistimen ja säätimen pois niin ei vaikuta tuohon hyytymisvikaan.GeeTee- kirjoitti:jokos oot laittanu ne kaasuläpän asentotunnistimet ym. härpäkkeet niinku ne kuuluu?
Ford Sierra 1.6cvh 1990 (...ei sen tarvikkaan kulukea...)
Semmosen asian vielä huomasin että kun auto on tyhjäkäynnillä ja nopeasti napauttaa kaasua, niin tulee viive ennen kun kiekat nousee. Sitten kun antaa kaasua, laskee pois, antaa taas, laskee pois niin aina kuuluu röpötystä putkesta. Mutta en silti usko että nuo vaikuttaa siihen vikaan koska ainahan fordin kone vähän röpöttää ja nakuttaa
Ford Sierra 1.6cvh 1990 (...ei sen tarvikkaan kulukea...)
Hei, kertoisko joku tietävä tuosta ilmamäärämittarista!? Sehän on kuulemma monilla temppuillut, eli jos ne "langat" on likaset tai vaikka liitin löysällä/viallinen niin tekee kone ihan mitä sattuu. En tiedä edes missä koko mittari sijaitsee, saati sitten miten se irrotetaan ja mitä sille voi tehdä
EDIT:
Kampiakselin asentotunnistin, missä sijaitsee?
Pitää veikkaamalla käydä kaikki maholliset kohteet läpi ja kun kerran tuossa tunnistimessakin on joillakin ollut häikkää niin vois kattoa sen kiinnityksen ja putsata jne
EDIT:
Kampiakselin asentotunnistin, missä sijaitsee?
Pitää veikkaamalla käydä kaikki maholliset kohteet läpi ja kun kerran tuossa tunnistimessakin on joillakin ollut häikkää niin vois kattoa sen kiinnityksen ja putsata jne
Ford Sierra 1.6cvh 1990 (...ei sen tarvikkaan kulukea...)
Pienenä tarkennuksena
Ilmamäärämittarissa on läppä joka liikkuu ilmavirran mukaan ja antaa vastusarvoa sen mukaan, toimii ns potentiometrinä samoin kuin kaasuläpän asentotunnistinkin
Ilmamassamittari taas sisältää ne kuumalangat joita lämmitetään ja ilmavirta viilentää niitä ja sen mukaan määrittää vastusarvon
Edit:
Uudemmissa/etuvetoisissa yleensä kytkinkopassa ja anturilevy/hammastus vauhtipyörässä
CVH sierrassa muistaakseni kampiakselin hihnapyörän yhteydessä, sellainen peltilevy jossa on nuo sakarat ja tunnistin jommallla kummalla sivulla, 2 johtoa+mahdollinen häiriönpoistomaadoitus
Ilmamäärämittarissa on läppä joka liikkuu ilmavirran mukaan ja antaa vastusarvoa sen mukaan, toimii ns potentiometrinä samoin kuin kaasuläpän asentotunnistinkin
Ilmamassamittari taas sisältää ne kuumalangat joita lämmitetään ja ilmavirta viilentää niitä ja sen mukaan määrittää vastusarvon
Edit:
Uudemmissa/etuvetoisissa yleensä kytkinkopassa ja anturilevy/hammastus vauhtipyörässä
CVH sierrassa muistaakseni kampiakselin hihnapyörän yhteydessä, sellainen peltilevy jossa on nuo sakarat ja tunnistin jommallla kummalla sivulla, 2 johtoa+mahdollinen häiriönpoistomaadoitus
VesQ kirjoitti:Pienenä tarkennuksena
Ilmamäärämittarissa on läppä joka liikkuu ilmavirran mukaan ja antaa vastusarvoa sen mukaan, toimii ns potentiometrinä samoin kuin kaasuläpän asentotunnistinkin
Ilmamassamittari taas sisältää ne kuumalangat joita lämmitetään ja ilmavirta viilentää niitä ja sen mukaan määrittää vastusarvon
Edit:
Uudemmissa/etuvetoisissa yleensä kytkinkopassa ja anturilevy/hammastus vauhtipyörässä
CVH sierrassa muistaakseni kampiakselin hihnapyörän yhteydessä, sellainen peltilevy jossa on nuo sakarat ja tunnistin jommallla kummalla sivulla, 2 johtoa+mahdollinen häiriönpoistomaadoitus
Kiitos asiapitoisesta vastauksesta! Aika monilla täällä on vastauksia tietämättömien kysymyksiin, mutta vastauksena tulee yleensä jotain sellaista joka ei amatööriä paljon helpota Nytpä tiedän mistä sitä anturia etsiä.
Ford Sierra 1.6cvh 1990 (...ei sen tarvikkaan kulukea...)
Toimii, toimii, toimii!! Kello on kohta kolme aamuyöllä ja tulin just sisään, tuolla lumivallien seassa päästelin menemään ympäri suomea typerä virne naamalla varmaan pari tuntia kun sain vihdoin koneen kuntoon Vikahan oli sit loppujen lopuksi siinä asentotunnistimessa, nyt se hyrisee taas oikein tyytyväisesti 8)
Ford Sierra 1.6cvh 1990 (...ei sen tarvikkaan kulukea...)
Kaasuläpättimen. Se oli ennen silleen että koko tunnistin oli irti paikaltaan mutta roikkui piuhassaan kiinni. Silloin kone pelitti hyvin. Sitten myöhemmin asensin sen paikalleen ja paikalla ollessaan se alkoi sekoilemaan, ilmeisesti antaa ihan väärää signaalia. En tietenkään tajunnut että vika on siinä koska sen johto on ollut aina kiinni... Nyt kun johdon nyppäsin pois niin johan taas pelaa. Katson vielä saako sen avattua jos on vaikka hapettunut tai likanen sisältä, ei muuten mutta auto on paljon mopompi ilman sitä tunnistinta 8)tursas kirjoitti:Hienoa, siis mikä asentotunnistin; kaasuläpän vai kampiakselin ?
Ford Sierra 1.6cvh 1990 (...ei sen tarvikkaan kulukea...)
vois olla kaikkein paras kun vaihtaisit koko palikan varmasti toimivaan, en jaksa uskoa että toimii kunnolla tai ainakaan normaalia paremmin ilman tuota. olishan se nyt hullua, kun tehtaanpaappa on väsänny koneen kaikkine heebeleineen ja sitte vuosien päästä se viritetään nyppäämällä yks piuha irti nuohan pukkaa mennä jollekki vikatila asetuksille kun otetaan tunnistimia ym. pois pelistä.
Joo totta, vikatilassahan se on ilman sitä eli kiihtyvyys on aika onnetonta koska boksi ei osaa katkasta täyskaasulla lambdaa yms pois pelistä niinkun pitäis. Mutta bensaa sen sijaan menee paljon vähemmän ilman tuota tunnistinta. Kokeilen avata tuon muovikuoren ja tsekata sen potikan, voi olla että ei sille mitään voi tehä niin sit ostan uuden. Tokko tuo kolmen johdonpätkän ja potentiometrin taideteos voi kovin kallis olla
Ford Sierra 1.6cvh 1990 (...ei sen tarvikkaan kulukea...)
...jaahas, mistäs sen löytäis...vähän offtopiccia..netissä on tommonen hauska sivusto:
http://www.porsaanreika.com/index.php
Reikä 738 - Ilmaisia varaosia // Lisätty: 29.12.2006.
Hae jostain autoliikkeestä sama auto koeajoon mistä tarvit varaosan omaasi. Irroita se ja palauta auto.
...toi vinkki oli siellä vähän aikaa ja sitten ne tajus, että vilppiin ei saa yllyttää ja poisti sen.. 8) ..sorry, tää nyt ei mitenkään liity tähän
http://www.porsaanreika.com/index.php
Reikä 738 - Ilmaisia varaosia // Lisätty: 29.12.2006.
Hae jostain autoliikkeestä sama auto koeajoon mistä tarvit varaosan omaasi. Irroita se ja palauta auto.
...toi vinkki oli siellä vähän aikaa ja sitten ne tajus, että vilppiin ei saa yllyttää ja poisti sen.. 8) ..sorry, tää nyt ei mitenkään liity tähän
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
No liittyyhän se aiheeseen Jos itellä ois kanttia niin vois sen vaikka tehäkin, kyllä ne autoliikkeetkin ostajia k*settaa niin miksei toisinpäin 8)tursas kirjoitti:...jaahas, mistäs sen löytäis...vähän offtopiccia..netissä on tommonen hauska sivusto:
http://www.porsaanreika.com/index.php
Reikä 738 - Ilmaisia varaosia // Lisätty: 29.12.2006.
Hae jostain autoliikkeestä sama auto koeajoon mistä tarvit varaosan omaasi. Irroita se ja palauta auto.
...toi vinkki oli siellä vähän aikaa ja sitten ne tajus, että vilppiin ei saa yllyttää ja poisti sen.. 8) ..sorry, tää nyt ei mitenkään liity tähän
Ford Sierra 1.6cvh 1990 (...ei sen tarvikkaan kulukea...)
Mikä on se sierran moottoritilassa etuosassa oikealla puolella (edestä katottuna) oleva musta laatikko? Siinä on irrotettava kansi ja siihen menee paksuja letkuja. Kannen alla on alumiiniritilä ja sen alla outoa mustaa "vaahtomuovia". Mikä tuo on? Sitä vaan siitä kun mulla ainakin tuo pitää tajutonta ulinaa! Kuulostaa lähinnä tukkoiselta imurinputkelta, semmonen "WHUUUUU...!" ääni joka jatkuu koko ajan, joskus harvoin on hiljaa. Jos koittaa sormella tulpata sen alaletkun, jonka pää on irrallinen, niin imee aika lujaa ja sitte kun tulppaa sen niin hiljenee. Jotenkin ärsyttää tuo jatkuva ulina, kuuluu hitaassa vauhdissa sisäänkin ja vaikka pelti on kii niin ulos kuuluu hyvin En huomannut sen tulppaamisen aiheuttavan muutosta mihinkään niin voisko sen vaan kylmästi tunkea tukkoon?
Ford Sierra 1.6cvh 1990 (...ei sen tarvikkaan kulukea...)
Se boksi on kooltaan vähän amisnormin mukaista karvanoppaa isompi, noin 10 x 10 x 15cm, ja siis musta kuutio jossa yläkansi aukeava... Letkut siitä menee sinne jonnekin putkien, letkujen ja johtojen sekamelskaan joka ceeveehoon konetta ympäröi, en oo vielä tarkemmin tutkinut.
Ford Sierra 1.6cvh 1990 (...ei sen tarvikkaan kulukea...)