männät
männät
onko jollai kokemuksia noista MAHLEn männistä.aatellu tilata autoracingilta, et onko ne "kestävempiä" ku tavalliset...ite pari kertaa tullu mäntä murheita noide vakioitten kans...ja kumminkin tulisivat laitettuun koneeseen
3 Fordin taivas
Re: männistä
ilo alkaa kilosta, ja ahdin takaa tahdinseoriesa kirjoitti:vielä harkinnassa että tuplat vai puhallin
Focus 1.0 edition a6 2017
Re: männistä
jaska74 kirjoitti: ilo alkaa kilosta, ja ahdin takaa tahdin
...riemu kahdesta
Escort 1.8 sport -97
- Fordson-Riesa-87
- Viestit: 161
- Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
- Paikkakunta: Hyllykallio
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 04 Tammi 2007 21:14
pino mahleja (sulaneita) kestää 1.7 bar ahtoa sen yli sulaa vaikka p-paineet alle 8. poraa 205 loki kokoon 93.98 ja laita v6 granadan männät tulee just hyvät paineet,saa halvemmalla ja jos kysees on is ruisku nii jää kaks ylimääräistä valmiiksi,koska 3ja4 joutuu kuitenkin jossai vaiheessa vaihtaa sulamis ongelmien takia. sulamisista pääsee kun tekee imusarjan/painekotelon ite että kaasuläpältä on sama pituus männän päälle kaikissa sylintereissä eikä 3ja4 nelonen mene enää laihalle.
usa.power.xr4ti kirjoitti:... kaasuläpältä on sama pituus männän päälle kaikissa sylintereissä eikä 3ja4 nelonen mene enää laihalle.
miten se pituus siihen laihuuteen vaikuttaa kun ruiskusuutin on kuitenkin ihan venttiilin vieressä?
ton teorian ymmärtäs jos kyseessä ois kaasaripeli yhellä kaasarilla
Focus 1.0 edition a6 2017
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Itseasiassa johtuu juuri siitä että suutin on siellä, mutta ei sitä korjata kyllä suutinta siirtämällä. Ajatellaas IS:n imusarjaa, sen muoto on putki, josta lähtee kyljestä 4 putkea moottoriin. Kaasuläpältä tulee ilmaa nopeudella n metriä/s, joka syöksyy vimmatusti päin putken takaseinää, josta se sitten pakostakin puskee itsensä 4 ja 3 pytyn putkiin.jaska74 kirjoitti:
miten se pituus siihen laihuuteen vaikuttaa kun ruiskusuutin on kuitenkin ihan venttiilin vieressä?
ton teorian ymmärtäs jos kyseessä ois kaasaripeli yhellä kaasarilla
Käytännössähän tällä ei ole merkitystä kun tehdään jotain pienempitehoisia moottoreita, mutta olen kuullut jostain testistä missä oli mitattu 1 2 3 ja 4 pytyn seokset IS:n imusarjalla, ja 4 oli ollut huomattavasti laihemmalla mitä muut. Mulla on nyt itsellä Taunuksessa IS imusarja ja 303hp, ennen kesää olisi tarkoitus muuttaa imusarjaa sen verran, että "plenumi" ja kaasuläppä olis isompia, ja putket tulis imusarjan sisälle jonkun matkaa, eikä lähtis reunasta.
Granada/Scorpio/Sierra 2.8 koneen männät on muuten n.93 mm, mutta ei siltikään kannata porata turbo-OHC lohkoa tuohon kokoon, ei ainakaan ilman betonia.usa.power.xr4ti kirjoitti:pino mahleja (sulaneita) kestää 1.7 bar ahtoa sen yli sulaa vaikka p-paineet alle 8. poraa 205 loki kokoon 93.98 ja laita v6 granadan männät tulee just hyvät paineet,saa halvemmalla ja jos kysees on is ruisku nii jää kaks ylimääräistä valmiiksi,koska 3ja4 joutuu kuitenkin jossai vaiheessa vaihtaa sulamis ongelmien takia.
Kokemusta on 205 lohkon porauksesta. Mulla oli kesällä taunuksessa 205 lohko, joka oli porattu 94mm ja putkitettu siitä takaisin 90.8mm.
Syy: hyllyssä oli käytetyt Cosworth Sierran STD männät (maksoi n.120e) (MAHLE), tilasin niihin uudet männänrenkaat. Putkituksen jälkeen hinta jäi pari kolme sataa halvemmaksi mitä uudet Cosan puolikkaassa ylikoossa olevat männät, kulumattomia STD lohkoja kun ei tahtonut löytää mistään. Etsintä kesti pari kuukautta ja putkituksen jälkeen niitä löytyikin heti kolme. Koneessa oli kavennetut 1.6 diesel escortin kiertokanget ja männistä oli sorvattu pois sen verran ettei tullut kuin 0.4mm lohkon tason yli. En muista paljonko, kanget oli kuitenkin 130mm pitkät ja lohkosta 0.5mm pois. Kampura oli hiottu 3mm alikokoon, koska dieselissä kangen alalaakeri on 49mm. Iskua ei muutettu, vaikka sillä olisikin saanut n.2.5mm pidennettyä hiomalla kaulat kauemmaksi. (Turhaa).
No, lohkon piti olla käytännössä pomminvarma, koska se oli kuivaputkitettu laadukkailla mahlen putkilla. Toisin kävi. Ilmeisesti lohko halkesi ykköspytyn kohdalta ja putki jäi pelkästään olakkeen kannatukselle. Tästä syystä putki katkesi juuri olakkeen alapuolelta ja laskeutui alakertaan. Kampiakseli pätki sen sormenpään kokosiksi kappaleiksi ja meni mäntäkin tietysti piloille. Männän ja putken paloja meni vielä ahtimestakin läpi.
Myöhemmin kun tutkin sitä hajonnutta lohkoa, huomasin että ainakin ykköspytyssä oli ollut lohkon seinämä alle 2mm paksu!
Mulla on ollu n. 430hv vakio is:än imusarjalla ja cossun kaasuläpällä.olafu kirjoitti:Itseasiassa johtuu juuri siitä että suutin on siellä, mutta ei sitä korjata kyllä suutinta siirtämällä. Ajatellaas IS:n imusarjaa, sen muoto on putki, josta lähtee kyljestä 4 putkea moottoriin. Kaasuläpältä tulee ilmaa nopeudella n metriä/s, joka syöksyy vimmatusti päin putken takaseinää, josta se sitten pakostakin puskee itsensä 4 ja 3 pytyn putkiin.
Käytännössähän tällä ei ole merkitystä kun tehdään jotain pienempitehoisia moottoreita, mutta olen kuullut jostain testistä missä oli mitattu 1 2 3 ja 4 pytyn seokset IS:n imusarjalla, ja 4 oli ollut huomattavasti laihemmalla mitä muut. Mulla on nyt itsellä Taunuksessa IS imusarja ja 303hp, ennen kesää olisi tarkoitus muuttaa imusarjaa sen verran, että "plenumi" ja kaasuläppä olis isompia, ja putket tulis imusarjan sisälle jonkun matkaa, eikä lähtis reunasta.
Ruisku ja sytkä hestec.
Hienosti tuntu pelaavan
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 04 Tammi 2007 21:14
eipä ollut sierrassa ongelmaa sen jälkee kun imusarja vaihtui ja toki sulamis ongelmat johtui aivan täysin ahtoputkessa olleista suuttimista jolloi löpö menee 1ja2 pytylle ja 3ja4 menee laihalle tämä on fakta. kysyn sitten miksi pintolaisessa kaikissa on sama matka kaasuläpältä männä päälle ja niissä ei männät sula ja kaikki sylinterit käy samalla seoksella? häh? ps.is imusarja jouten siniset suuttimet ja burton bf63
Ei se sitä "löpöä" kovin paljon enää erottele siinä vaiheessa. Luultavasti koko paska oli yleisesti ottaen laihalla ja 3 - 4 pyttyjen hieman huonommasta jäähdytyksestä johtuen ne yleensä hajoaa aina ensimmäisenä.usa.power.xr4ti kirjoitti:eipä ollut sierrassa ongelmaa sen jälkee kun imusarja vaihtui ja toki sulamis ongelmat johtui aivan täysin ahtoputkessa olleista suuttimista jolloi löpö menee 1ja2 pytylle ja 3ja4 menee laihalle tämä on fakta. kysyn sitten miksi pintolaisessa kaikissa on sama matka kaasuläpältä männä päälle ja niissä ei männät sula ja kaikki sylinterit käy samalla seoksella? häh? ps.is imusarja jouten siniset suuttimet ja burton bf63
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
No eipä just tommosesta muutoksesta oo kuullu.country sedan kirjoitti: Kyllähän sun toi pitäs tietää...
Tulpataan lämppärin letkulähtö imusarjasta ja siirretään se siihen lohkon kyljessä olevaan proppuun.
Tolla hävis iteltä 4. männästä jarru jäljet.
Itellä imusarjan reikä ei oo auki (kilpurissa) mut ei oo termariakaan.
Termarin tilalla peltilevy jonka ylälaidassa 13mm reikä, reikä kuristaa senverran virtausta että lohkoon saa painetta kierroksilla.
Tällä haetaan sitä että kun vesi ei paineistettuna kiehu syliterinseinämissä niin helposti, paine sylinterin ympärillä auttaa sen muodossa pysymiseen ja kannentiivisteen kestoon.
Suunnitelmissa ollut laittaa sähköinen pumppu jolla saisi paineen sellaseksi kun haluaa ja jäähdytystä kätevämpi jatkaa kun on jo varikolla.
Mulla ei oo kyllä ollu kiinnileikkautumis ongelmia männissä mutta kannentiivistys ongelmia kylläkin.
Noi kannentiiviste ongelmat ei oo johtunu lämmöistä.
Noita vedenkierto muutoksia on kuullu kyllä monenlaisia.
Soriseoriesa kirjoitti:juu kone on 2.0ohc mitä pitäs laittaa...siin on nyt hiukan laskettu isoventtiili kansi sun muuta...ja tod.näk tuplat siihe tunkee...haluaa vaa et alakerrastakin tulee hyvä/kestävä
Täähän karkas ihan sun aiheesta, siis männät...
Suosittelisin jos turbokoneen teet et hommaat cossun alakerran, tai ainakin kanget ja männät.
Budjetti vapareita on tehty paljon kuplan mahleilla ja saabin kangilla, kyllä ne suht kovia tehoja kestää.
Jos hyvän haluut niin eaglet ja visecot on yleisesti käytetty.
http://www.lautamakimotorsport.fi/fordohc.htmseoriesa kirjoitti:mitähän moisista kannattais maksaa...karkeeta arvioo?
Focus 1.0 edition a6 2017