männät

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
seoriesa
Viestit: 64
Liittynyt: 18 Tammi 2007 17:29

männät

Viesti Kirjoittaja seoriesa »

onko jollai kokemuksia noista MAHLEn männistä.aatellu tilata autoracingilta, et onko ne "kestävempiä" ku tavalliset...ite pari kertaa tullu mäntä murheita noide vakioitten kans...ja kumminkin tulisivat laitettuun koneeseen :shock:
3 Fordin taivas
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

ei mulla ainakaan ole huonoa sanottavaa niistä turbokäytössä, kun vaan muistaa rakentaa loppukoneenkin kunnolla
Focus 1.0 edition a6 2017
seoriesa
Viestit: 64
Liittynyt: 18 Tammi 2007 17:29

männistä

Viesti Kirjoittaja seoriesa »

juu tarkotus on koko kone rakentaa uusix. vielä harkinnassa että tuplat vai puhallin :shock:
3 Fordin taivas
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: männistä

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

seoriesa kirjoitti:vielä harkinnassa että tuplat vai puhallin :shock:
ilo alkaa kilosta, ja ahdin takaa tahdin :D
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Re: männistä

Viesti Kirjoittaja Regu »

jaska74 kirjoitti: ilo alkaa kilosta, ja ahdin takaa tahdin :D


...riemu kahdesta
Escort 1.8 sport -97
Avatar
Fordson-Riesa-87
Viestit: 161
Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
Paikkakunta: Hyllykallio

Viesti Kirjoittaja Fordson-Riesa-87 »

itsellä alakerran rakentelu alkamassa kansi on tehty 1.6 ohc myllystä ja tulee tuplat mutta käykö vakio mäntien päälle ...?
seoriesa
Viestit: 64
Liittynyt: 18 Tammi 2007 17:29

Viesti Kirjoittaja seoriesa »

ehkä jos ostas ton yhen kannen mitä kaupattii...puristukset vain 14.7 mitattu:D sit menis kyl tupliin...mut ahdinki kiinnostas :shock: onse vaikketa ku lapsella karkkikaupassa xD
3 Fordin taivas
usa.power.xr4ti
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Tammi 2007 21:14

Viesti Kirjoittaja usa.power.xr4ti »

pino mahleja (sulaneita) kestää 1.7 bar ahtoa sen yli sulaa vaikka p-paineet alle 8. poraa 205 loki kokoon 93.98 ja laita v6 granadan männät tulee just hyvät paineet,saa halvemmalla ja jos kysees on is ruisku nii jää kaks ylimääräistä valmiiksi,koska 3ja4 joutuu kuitenkin jossai vaiheessa vaihtaa sulamis ongelmien takia. sulamisista pääsee kun tekee imusarjan/painekotelon ite että kaasuläpältä on sama pituus männän päälle kaikissa sylintereissä eikä 3ja4 nelonen mene enää laihalle.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

usa.power.xr4ti kirjoitti:... kaasuläpältä on sama pituus männän päälle kaikissa sylintereissä eikä 3ja4 nelonen mene enää laihalle.

miten se pituus siihen laihuuteen vaikuttaa kun ruiskusuutin on kuitenkin ihan venttiilin vieressä?
ton teorian ymmärtäs jos kyseessä ois kaasaripeli yhellä kaasarilla
Focus 1.0 edition a6 2017
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

usa.power.xr4ti kirjoitti:poraa 205 loki kokoon 93.98
Toi on varmin keino hajottaa 205.
Jos männät sulaa on asentajan syytä katsoa peiliin.
olafu
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Heinä 2005 14:39

Viesti Kirjoittaja olafu »

jaska74 kirjoitti:
miten se pituus siihen laihuuteen vaikuttaa kun ruiskusuutin on kuitenkin ihan venttiilin vieressä?
ton teorian ymmärtäs jos kyseessä ois kaasaripeli yhellä kaasarilla
Itseasiassa johtuu juuri siitä että suutin on siellä, mutta ei sitä korjata kyllä suutinta siirtämällä. :lol: Ajatellaas IS:n imusarjaa, sen muoto on putki, josta lähtee kyljestä 4 putkea moottoriin. Kaasuläpältä tulee ilmaa nopeudella n metriä/s, joka syöksyy vimmatusti päin putken takaseinää, josta se sitten pakostakin puskee itsensä 4 ja 3 pytyn putkiin.
Käytännössähän tällä ei ole merkitystä kun tehdään jotain pienempitehoisia moottoreita, mutta olen kuullut jostain testistä missä oli mitattu 1 2 3 ja 4 pytyn seokset IS:n imusarjalla, ja 4 oli ollut huomattavasti laihemmalla mitä muut. Mulla on nyt itsellä Taunuksessa IS imusarja ja 303hp, ennen kesää olisi tarkoitus muuttaa imusarjaa sen verran, että "plenumi" ja kaasuläppä olis isompia, ja putket tulis imusarjan sisälle jonkun matkaa, eikä lähtis reunasta.

usa.power.xr4ti kirjoitti:pino mahleja (sulaneita) kestää 1.7 bar ahtoa sen yli sulaa vaikka p-paineet alle 8. poraa 205 loki kokoon 93.98 ja laita v6 granadan männät tulee just hyvät paineet,saa halvemmalla ja jos kysees on is ruisku nii jää kaks ylimääräistä valmiiksi,koska 3ja4 joutuu kuitenkin jossai vaiheessa vaihtaa sulamis ongelmien takia.
Granada/Scorpio/Sierra 2.8 koneen männät on muuten n.93 mm, mutta ei siltikään kannata porata turbo-OHC lohkoa tuohon kokoon, ei ainakaan ilman betonia.

Kokemusta on 205 lohkon porauksesta. Mulla oli kesällä taunuksessa 205 lohko, joka oli porattu 94mm ja putkitettu siitä takaisin 90.8mm.

Syy: hyllyssä oli käytetyt Cosworth Sierran STD männät (maksoi n.120e) (MAHLE), tilasin niihin uudet männänrenkaat. Putkituksen jälkeen hinta jäi pari kolme sataa halvemmaksi mitä uudet Cosan puolikkaassa ylikoossa olevat männät, kulumattomia STD lohkoja kun ei tahtonut löytää mistään. Etsintä kesti pari kuukautta ja putkituksen jälkeen niitä löytyikin heti kolme. :evil: Koneessa oli kavennetut 1.6 diesel escortin kiertokanget ja männistä oli sorvattu pois sen verran ettei tullut kuin 0.4mm lohkon tason yli. En muista paljonko, kanget oli kuitenkin 130mm pitkät ja lohkosta 0.5mm pois. Kampura oli hiottu 3mm alikokoon, koska dieselissä kangen alalaakeri on 49mm. Iskua ei muutettu, vaikka sillä olisikin saanut n.2.5mm pidennettyä hiomalla kaulat kauemmaksi. (Turhaa).

No, lohkon piti olla käytännössä pomminvarma, koska se oli kuivaputkitettu laadukkailla mahlen putkilla. Toisin kävi. Ilmeisesti lohko halkesi ykköspytyn kohdalta ja putki jäi pelkästään olakkeen kannatukselle. Tästä syystä putki katkesi juuri olakkeen alapuolelta ja laskeutui alakertaan. Kampiakseli pätki sen sormenpään kokosiksi kappaleiksi ja meni mäntäkin tietysti piloille. Männän ja putken paloja meni vielä ahtimestakin läpi.

Myöhemmin kun tutkin sitä hajonnutta lohkoa, huomasin että ainakin ykköspytyssä oli ollut lohkon seinämä alle 2mm paksu!
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Eiks kölniläisissä mahda olla ihan tehtaalta ja mahlen mäntiä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
olafu
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Heinä 2005 14:39

Viesti Kirjoittaja olafu »

Niin, melkein kaikissa voorteissa on mahlet vakiona. Mahle ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti takomäntää :D Tarina ei muuten suoraan kerro mitä konetta tässä viritetään, ilmeisesti OHC :)
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

olafu kirjoitti:Itseasiassa johtuu juuri siitä että suutin on siellä, mutta ei sitä korjata kyllä suutinta siirtämällä. :lol: Ajatellaas IS:n imusarjaa, sen muoto on putki, josta lähtee kyljestä 4 putkea moottoriin. Kaasuläpältä tulee ilmaa nopeudella n metriä/s, joka syöksyy vimmatusti päin putken takaseinää, josta se sitten pakostakin puskee itsensä 4 ja 3 pytyn putkiin.
Käytännössähän tällä ei ole merkitystä kun tehdään jotain pienempitehoisia moottoreita, mutta olen kuullut jostain testistä missä oli mitattu 1 2 3 ja 4 pytyn seokset IS:n imusarjalla, ja 4 oli ollut huomattavasti laihemmalla mitä muut. Mulla on nyt itsellä Taunuksessa IS imusarja ja 303hp, ennen kesää olisi tarkoitus muuttaa imusarjaa sen verran, että "plenumi" ja kaasuläppä olis isompia, ja putket tulis imusarjan sisälle jonkun matkaa, eikä lähtis reunasta.
Mulla on ollu n. 430hv vakio is:än imusarjalla ja cossun kaasuläpällä.
Ruisku ja sytkä hestec.
Hienosti tuntu pelaavan :wink:
usa.power.xr4ti
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Tammi 2007 21:14

Viesti Kirjoittaja usa.power.xr4ti »

eipä ollut sierrassa ongelmaa sen jälkee kun imusarja vaihtui ja toki sulamis ongelmat johtui aivan täysin ahtoputkessa olleista suuttimista jolloi löpö menee 1ja2 pytylle ja 3ja4 menee laihalle tämä on fakta. kysyn sitten miksi pintolaisessa kaikissa on sama matka kaasuläpältä männä päälle ja niissä ei männät sula ja kaikki sylinterit käy samalla seoksella? häh? ps.is imusarja jouten siniset suuttimet ja burton bf63





:lol: :lol: :lol:
olafu
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Heinä 2005 14:39

Viesti Kirjoittaja olafu »

usa.power.xr4ti kirjoitti:eipä ollut sierrassa ongelmaa sen jälkee kun imusarja vaihtui ja toki sulamis ongelmat johtui aivan täysin ahtoputkessa olleista suuttimista jolloi löpö menee 1ja2 pytylle ja 3ja4 menee laihalle tämä on fakta. kysyn sitten miksi pintolaisessa kaikissa on sama matka kaasuläpältä männä päälle ja niissä ei männät sula ja kaikki sylinterit käy samalla seoksella? häh? ps.is imusarja jouten siniset suuttimet ja burton bf63





:lol: :lol: :lol:
Ei se sitä "löpöä" kovin paljon enää erottele siinä vaiheessa. Luultavasti koko paska oli yleisesti ottaen laihalla ja 3 - 4 pyttyjen hieman huonommasta jäähdytyksestä johtuen ne yleensä hajoaa aina ensimmäisenä.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Ja tohon 3 ja 4 pytyn lämpö ongelmaankin on toimiva ratkaisu.
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

country sedan kirjoitti:Ja tohon 3 ja 4 pytyn lämpö ongelmaankin on toimiva ratkaisu.
Kerro :P
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

TVR kirjoitti: Kerro :P
Kyllähän sun toi pitäs tietää...
Tulpataan lämppärin letkulähtö imusarjasta ja siirretään se siihen lohkon kyljessä olevaan proppuun.
Tolla hävis iteltä 4. männästä jarru jäljet.
olafu
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Heinä 2005 14:39

Viesti Kirjoittaja olafu »

Kuulin kans ton konstin, tosin viime kesänä. En o kerinny vielä kokeileen. Mites kannen vesikierron käy? Mulla on kyllä suora kierto siitä termarikopassa olevasta ilmausnipasta syyläriin, eli sen puolesta luulis ainakin kiertävän.
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

country sedan kirjoitti: Kyllähän sun toi pitäs tietää...
Tulpataan lämppärin letkulähtö imusarjasta ja siirretään se siihen lohkon kyljessä olevaan proppuun.
Tolla hävis iteltä 4. männästä jarru jäljet.
No eipä just tommosesta muutoksesta oo kuullu.
Itellä imusarjan reikä ei oo auki (kilpurissa) mut ei oo termariakaan.
Termarin tilalla peltilevy jonka ylälaidassa 13mm reikä, reikä kuristaa senverran virtausta että lohkoon saa painetta kierroksilla.
Tällä haetaan sitä että kun vesi ei paineistettuna kiehu syliterinseinämissä niin helposti, paine sylinterin ympärillä auttaa sen muodossa pysymiseen ja kannentiivisteen kestoon.
Suunnitelmissa ollut laittaa sähköinen pumppu jolla saisi paineen sellaseksi kun haluaa ja jäähdytystä kätevämpi jatkaa kun on jo varikolla.
Mulla ei oo kyllä ollu kiinnileikkautumis ongelmia männissä mutta kannentiivistys ongelmia kylläkin.
Noi kannentiiviste ongelmat ei oo johtunu lämmöistä.
Noita vedenkierto muutoksia on kuullu kyllä monenlaisia.
seoriesa
Viestit: 64
Liittynyt: 18 Tammi 2007 17:29

Viesti Kirjoittaja seoriesa »

juu kone on 2.0ohc mitä pitäs laittaa...siin on nyt hiukan laskettu isoventtiili kansi sun muuta...ja tod.näk tuplat siihe tunkee...haluaa vaa et alakerrastakin tulee hyvä/kestävä
3 Fordin taivas
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

seoriesa kirjoitti:juu kone on 2.0ohc mitä pitäs laittaa...siin on nyt hiukan laskettu isoventtiili kansi sun muuta...ja tod.näk tuplat siihe tunkee...haluaa vaa et alakerrastakin tulee hyvä/kestävä
Sori :lol:
Täähän karkas ihan sun aiheesta, siis männät...
Suosittelisin jos turbokoneen teet et hommaat cossun alakerran, tai ainakin kanget ja männät.
Budjetti vapareita on tehty paljon kuplan mahleilla ja saabin kangilla, kyllä ne suht kovia tehoja kestää.
Jos hyvän haluut niin eaglet ja visecot on yleisesti käytetty.
seoriesa
Viestit: 64
Liittynyt: 18 Tammi 2007 17:29

Viesti Kirjoittaja seoriesa »

mitähän moisista kannattais maksaa...karkeeta arvioo?
3 Fordin taivas
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

seoriesa kirjoitti:mitähän moisista kannattais maksaa...karkeeta arvioo?
http://www.lautamakimotorsport.fi/fordohc.htm
Focus 1.0 edition a6 2017
Vastaa Viestiin