CVH 1.4 käyntiongelma...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Ressu

CVH 1.4 käyntiongelma...

Viesti Kirjoittaja Ressu »

Elikkä ongelma ilmaantui aivan yhtäkkiä. Kone ei kärsi antaa kaasua, kuin erittäin varovasti, muuten tukehtuu. Tyhjäkäyntiä käy melko normaalisti, mutta välillä saattaa sammahtaa, vaikka kone lämmin. Vääntö puuttuu alakierroksilla, eli lähdettäessä on annettava varovasti kunnolla kierroksia ja luistatettava melkoisesti kytkintä.

Vauhtiin päästessä ongelma ei ole paha, moottoritiellä mennään melko normaalisti, mutta äkkiä kaasua painaessa, miettii ja rupeaa röpöttämään.
Pensansuodatin on ollut käytössä, joten lika ei todennäköistä. Bensaan lisätty jäänestoa, ilmansuodatin uusi.

Voiko ongelma olla se, että kakkoskurkun alipainetoiminen läppä ei toimi kunnolla? Entäs kiihdytyspumppu? Olisin erittäin kiitollinen avusta!
xraam
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Helmi 2005 01:28

Viesti Kirjoittaja xraam »

Voisi olla kiihdytyspumpussa vikaa, esim pumpun kalvo rikki tai joku tukos. Myös muu tukos kaasarissa voisi tuollaista aiheuttaa.

Joka tapauksessa olisi varmaan aiheellista napata se kaasari irti ja tehdä kunnon puhdistus ja ehkä asennella huoltosarjakin. Noissa huoltosarjoissa tulee yleensä kaikki mahdolliset tiivisteet ja kalvot, jotka yleensä on mahdollista vaihtaa.

Tuo kakkoskurkun alipaineläppä ei mielestäni pitäisi olla syyllisenä kuvatuihin oireisiin.

Myös mahdolliset imusarjan ilmavuodot kannattaa tarkistaa.
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
jushi69
Viestit: 96
Liittynyt: 05 Helmi 2005 21:42
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jushi69 »

Tarkasta/vaihda tulpat ja tulpanpiuhat!
Mondeo 2.0 TDCI Titanium S -11
"Red Devil" -Ikuisuusprojekti-
Ressu

Viesti Kirjoittaja Ressu »

Tulpat ja johdot ovat OK. Täytynee tarkastaa noita ilmavuotoja ja kaikkia säätökalvoja yms. Kiitos vastauksista.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Periaatteessahan sen kiihdytys pumpun toiminnan voi katsoa siten että putsari pois ja vaikka lampun kanssa katsoo ykköskurkkuun ja samalla kääntää kaasuvipua siten että kaasuläppä aukeaa tai kaveri painamaan kaasua (melko reippaasti). Pitäisi sinne ykköskurkkuun ainakin ruutata sellaisen "puolen sekunnin" suihkun

Ei tarvi koneen käydä
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Onko tuossa sytkän alipainesäädin? Jos on, niin tarkista se ja sen letku. Eli ota letku irti auton ollessa käynnissä, jos ei vaikutusta, niin vika löyty! kiihdytyspumpun ei pitäis nuin oireilla, mutta helppo tarkistaa kuten VesQu neuvo. Imuilmavuotokin voi tosiaan oireilla, pieni vuoto vain pienillä kierroksilla, isoilla kierroksilla sillä ei ole enää paljoa merkitystä, mutta tarkista "pilotilla"! Mites suodatin? Joissain on "sihti" myös ennen kohokammiota. Voisit myös kokeilla repiä "kintas kädessä" tulpanjohtoja irti, siis auton käydessä ja yksitellen irti ja taas takasin ja uus irti jne. Jos jollain ei ole paljoa vaikutusta, niin vikapaikka löyty! :D
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Mutta eihän sytkän alipainehomman pitäisi vaikuttaa tyhjäkäynnillä ainakaan, vasta kun painaa vähän kaasua

edit: niin siis kokeilee ajossa että vaikuttaako, aivan

senkin periaatteessa pystyy kokeilemaan kun ottaa jakajan kannen auki ja kaasarin päästä sen letkun ja imee siitä letkusta niin jakajan sisällä se "pohja" pitäisi pyöriä/liikkua muutamia millejä, voi tosin olla että sitä ei jaksa niin kovaa imeä jos on tahmeat ne jutut siellä jakajassa minkä pitäisi liikkua
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kyllä eron huomaa myös tyhjäkäynnillä jos pahasti viallinen! :evil:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Mutta eihän se ime tyhjäkäynnillä ollenkaan siitä letkusta joka menee kaasarilta jakajaan, imua alkaa tulla vasta kun on jonkun verran kierroksia, eli sikäli ei pitäisi vaikuttaa mutta jos esim se kalvo on rikki niin saattaahan se sitten sen verran vuotaa
nestori
Viestit: 493
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Ei tuo rikkoutunut (kalvo puhki) alipainesäädin minulla oireillut 1.4 cvh orionissa muuten kuin kaasua painaessa, ei oikein reagoinut kunnolla, tuntui että meinaa hieman tukehtua, mutta kun painoi kunnolla niin lähti sitten sen verran mitä oli lähteäkseen.
Kuga PHEV
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Pitää kait antaa periksi, vaikka olenkin "peräänantamaton"! :D Tähän asti kaikissa autoissani, siis kaasarikoneissa, tuon letkun irroitus on vaikuttanut kun "herkällä korvalla" kuuntelee! Tietenkin ajoituksen pittää olla "äärirajoilla" kuten "tosiautossa" on! :shock:
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

se alipainesäätö on tyhjäkäyntiä varten, imusarjanalipaine on suuri kun kaasuläppä on kiini.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kyllä se on pääasiassa kierroksia varten, eli aikastaa sytkää kun kierrokset nousee! :twisted:
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

2 väärin :wink:
Alipainesäädin lisää ennakkoa pintakaasulla ajettaessa vähentäen kulutusta. Keskipakosäädin lisää ennakkoa taas kierrosten noustessa.
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

:lol: :shock:
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

p3 kirjoitti:se alipainesäätö on tyhjäkäyntiä varten, imusarjanalipaine on suuri kun kaasuläppä on kiini.
Mutta se jakajan alipainehan ei tule kaasuläpän alapuolelta tietääkseni vaan yläpuolelta jolloin alkaa imeä kun kaasuläppää raottaa

Tietysti pintakaasulla ajettaessa vaikuttaa mutta se on eri asia kun tyhjäkäynnillä :wink:

Eli siis auton käydessä tyhjäkäynnillä (<1000rpm) kun nyppää jakajan letkun irti niin siinä ei pitäisi tuntua imua ollenkaan, vasta kun aavistuksen antaa kaasua niin alkaa imemään, näin ainakin kaikissa mitä on minulle tullut vastaan
HELLbound
Viestit: 174
Liittynyt: 14 Maalis 2005 19:45
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja HELLbound »

kyllä sen alipaineletkun kuuluupi olla imusarjan puolella....
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Täh ... , sittenhän jakaja vetäisi täydet ennakot (sen mitä se alipaine systeemi kykenee) tyhjäkäynnillä ja rupeaisi vähentämää isomalla kaasulla :shock: eihän se nyt niin toimi
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

kuormituksen mukaan säätelee, tyhjäkäynniltä-osakaasulle. nuissa kaasareissa mitä kävin kattomassa, se kanava tuli ihan siihen läpänkohalle. joko vähän alemmas tai just läpän reunaa vasten.
sitte on ne kaks toimiset jotka aikastaa ja myöhästää tarpeen mukaan.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kyllä alipainesäädin säätää sytkää myös kierroksilla! :twisted: Lisäksi oli myös keskipakosäädin! Nyt on kyllä kyse "antiikkiautoista" joten en muista tarkkaan vaikutuksen määrää ja suhdetta! Yhdessä oli "oktaanisäädin" jakajassa, eli pysty käsin ruuvaamalla muuttaan tuota ajoitusta jos vaihto oktaania! :shock:
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Re: CVH 1.4 käyntiongelma...

Viesti Kirjoittaja henu »

Ressu kirjoitti:Elikkä ongelma ilmaantui aivan yhtäkkiä. Kone ei kärsi antaa kaasua, kuin erittäin varovasti, muuten tukehtuu. Tyhjäkäyntiä käy melko normaalisti, mutta välillä saattaa sammahtaa, vaikka kone lämmin. Vääntö puuttuu alakierroksilla, eli lähdettäessä on annettava varovasti kunnolla kierroksia ja luistatettava melkoisesti kytkintä.

Vauhtiin päästessä ongelma ei ole paha, moottoritiellä mennään melko normaalisti, mutta äkkiä kaasua painaessa, miettii ja rupeaa röpöttämään.
Pensansuodatin on ollut käytössä, joten lika ei todennäköistä. Bensaan lisätty jäänestoa, ilmansuodatin uusi.

Voiko ongelma olla se, että kakkoskurkun alipainetoiminen läppä ei toimi kunnolla? Entäs kiihdytyspumppu? Olisin erittäin kiitollinen avusta!

ootko ziigannu et ei oo jakaja pyörähtäny ku omassa sierrassa pyörähti jakaja ni oli melkein samanlaisii oireita
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Monteonisti kirjoitti:Yhdessä oli "oktaanisäädin" jakajassa, eli pysty käsin ruuvaamalla muuttaan tuota ajoitusta jos vaihto oktaania! :shock:
Vanhemmissa Toyotissa pystyy perusennakko muuttamaan jakajan kyljessä olevasta käsin ruuvattavasta jutusta, eli ei tarvitse jakajaa kääntää, ettei olisi siitä kyse
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

vanhassa consulissa on semmonen kans, uudemmissa fordeissa en ole tavannu.
Viimeksi muokannut p3, 29 Maalis 2005 17:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Ressu

Re: CVH 1.4 käyntiongelma...

Viesti Kirjoittaja Ressu »

henu kirjoitti: ootko ziigannu et ei oo jakaja pyörähtäny ku omassa sierrassa pyörähti jakaja ni oli melkein samanlaisii oireita
Enpä ole. Aluksi luulin ratkaisseeni ongelman, koskapa virranjakajan alipaineletku oli kokonaan irti, ei edes luvannut käyntiinlähtöä, mutta letku kiinni ongelma on edelleen olemassa. Tosiaan jonkinlainen ruiskauksen ääni kuuluu, kun vääntää ykkösläppää auki, en varma tuleeko sitä bensaa. Onko tällainen jakajan pyörähtäminen todennäköistä, mitä muut mieltä? Kiitos jälleen useista ajatuksista, tutkiminen jatkuu! :D
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Kahtos onko sulla sytkä siis kohdallansa? 12 astetta pitäs olla, yksi mikä on myös mahdollista, on se että kaasarissa on roskia eli ei pääse jokapaikassa bensa kulkemaan (itsella kokemusta, tosin vaihdoin kaasarin kokonaan)
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Vastaa Viestiin