Escort käy miten sattuu.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Escort käy miten sattuu.

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Ongelmana on, että eskortti käy nyt miten sattuu. Kuulostaa että välillä kävisi vain kolmella, tyhjäkäynti aaltoilee n800-1000rpm välillä, säädetty 1000rpm paikkeille. Ajaessa nykii siinä 2000rpm kieppeillä ja sen jälkeen kiihtyy melkein normaalisti. Olen nyt vaihtanut tulpat, tulpan johdot, virranjakajan, bensansuodattimen, puolan, sytytyksen tarkistanut ja laittanut jäänestoa tankkiin, ei mikään ole auttanut. Olen myös ruikkinut vuon ilmaisinta melkein joka letkuun ja liitokseen eikä ole vuotanut. Mikä nyt neuvoksi? Tekniikka on 1.6iCVH vm84. Tyhjäkäynti kuulostaa tältä: hmmmm put put put hmmm put put put hmmm jne.
jarvaa
Viestit: 12
Liittynyt: 03 Tammi 2006 16:39

Viesti Kirjoittaja jarvaa »

Mittaa puristukset, melko varmaan pakoventtiili vuotaa.
Escortsutii
Viestit: 86
Liittynyt: 26 Maalis 2005 17:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Escortsutii »

Kaasarin läppäakseli väljä. vetää ilmaa ja tyhjäkäynti seilaa miten sattuu ja nykii ajettaessa pintakaasulla.
Ford Escort 1.6 SPORT`72
Ford Fiesta 1.0`16
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Kaasarin??? Oli ruisku kai kyseessä.
Mites ilmamäärämittari. Vai onko tossa map?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Mittasin nuo puristuspaineet ja tässä on tulos:
1.Syl=n11,7bar
2.syl=n11,8bar
3.syl=n12,2bar
4.syl=n11,8bar

Autodatan mukaan arvo pitäisi olla 11,2-14,8bar, eli rajoissa ollaan. Tiedä sitten mittasinko oikein. Sen huomasin, että nelosen tulppa oli nokisempi mitä muut tulpat.
Viimeksi muokannut Ninja, 03 Tammi 2006 21:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

TeRoK kirjoitti:Kaasarin??? Oli ruisku kai kyseessä.
Mites ilmamäärämittari. Vai onko tossa map?

Kyllä ruisku on kyseessä, ei tietääkseni ole map:ia vaan juuri tuo ilmamäärämittari(eikös se ole tuo lautasjuttu?)
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ns mekaanisissa ruiskuissa taitaa olla sellainen "kelluva" pyöreä lautasmallinen ilmamäärämittari, efi yms sähköisissä sitten läppä jossa jonkinnäköinen vastus ja tieto kulkee piuhoja pitkin

Puristukset näyttää olevan ihan ok, paineessa on välillä paljonkin eroja mittarista riippuen mutta pääasia että kaikissa pytyissä suunnilleen saman verran.

Oliko se tulppa nokinen vai öljynsekainen karsta. Jos nokinen niin käy rikkaammalla kuin muuta mutta jos "öljyinen" niin vuotaa esim venttiilin ohjurista yms öljyä eli ei pitäsi tuohon vaikuttaa

edit: mitenhän tuossa mekaanisessa ruiskussa on hoidettu tyhjäkäynti, onko joku venttiili mikä laskee ilmaa läpi yms, jos se kettuilee niin saattaa tuo tyhjäkäynnin heilahtelu johtua siitä, ja se tyhjäkäyntialue taitaa ulottua aika isoille kierroksille eli voisi tuossa 2000rpm kohdalla nykiä jos ei osaa päättää mennäänkö tyhjäkäynnin vai "pää" piirin avulla :roll:
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

VesQ kirjoitti: Oliko se tulppa nokinen vai öljynsekainen karsta. Jos nokinen niin käy rikkaammalla kuin muuta mutta jos "öljyinen" niin vuotaa esim venttiilin ohjurista yms öljyä eli ei pitäsi tuohon vaikuttaa
Se tulppa oli nokinen ja kuiva. edit: venttiilivarsien tiivisteet on kesällä vaihdettu.
VesQ kirjoitti: edit: mitenhän tuossa mekaanisessa ruiskussa on hoidettu tyhjäkäynti, onko joku venttiili mikä laskee ilmaa läpi yms, jos se kettuilee niin saattaa tuo tyhjäkäynnin heilahtelu johtua siitä, ja se tyhjäkäyntialue taitaa ulottua aika isoille kierroksille eli voisi tuossa 2000rpm kohdalla nykiä jos ei osaa päättää mennäänkö tyhjäkäynnin vai "pää" piirin avulla :roll:
Eikä tuo lisäilmaluistin jotenkin liity tyhjäkäyntiin? Sitäkin olen koittanut vaihtaa, mutta ei ole ollut vaikutusta.
Nyt kun oikein kuuntelin tarkemmin niin jostakin kuuluu suhinaa mutta se kuulostaisi tulevan imusarjan sisältä(tuo iso harmaa pömpeli). Pitääkö sieltä kuulua virtauksen ääniä :roll:
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Voisiko tämä vika johtua bensapumpusta, jos se vaikka on menossa särki?
nestori
Viestit: 493
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Muistaakseni se lisäilmaluistin on käytössä vain kun kone on kylmä, eli sillä nostetaan tyhjäkäyntikierroksia, sitten kun kone lämpenee niin luistin sulkeutuu.

Ootko kattonu että miten suuttimet toimaa? eli suutin kerrallaan irti ja vaikka limpparipullon kanssa kattoo että tuleeko sieltä mitään tai tuleeko suihku nätisti. Tosin en ite keksinyt vuosi sitten että miten 4. pytyn suuttimen saisi helposti irti.
Kuga PHEV
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

nestori kirjoitti:Muistaakseni se lisäilmaluistin on käytössä vain kun kone on kylmä, eli sillä nostetaan tyhjäkäyntikierroksia, sitten kun kone lämpenee niin luistin sulkeutuu.

Ootko kattonu että miten suuttimet toimaa? eli suutin kerrallaan irti ja vaikka limpparipullon kanssa kattoo että tuleeko sieltä mitään tai tuleeko suihku nätisti. Tosin en ite keksinyt vuosi sitten että miten 4. pytyn suuttimen saisi helposti irti.
En ole vielä tarkistanut suuttimia, miten ne lähtee irti? Onko siihen olemassa jonkinlainen erikoistyökalu?

Vaihdoin nyt kaasuläppäkotelon ja imusarjan väliset tiivisteet, ei auttanut.
nestori
Viestit: 493
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Ihan perus avaimilla lähtee irti ne, nelospytyn kohdalla vaan ahdasta.
Kuga PHEV
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Nonniin, noin viikko sitten vaihdoin imusarjan tiivisteen ja sillä ei ollut vaikutusta. Nyt viimme perjantaina(13.)kun kävin tankkaamassa ja säädin tyhjäkäyntiä samalla pienemmälle niin ongelma hävisi itsestään :roll: , en nyt oikein ymmärrä.
bildo-
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Joulu 2005 21:47
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja bildo- »

Pitääpä nyt kysellä että teitkö "Ninja" mitään ihmeempiä autolles vai alkoko se toimimaan vaan ihan itestään?

Ite ostin tuossa vähän aikaa sitte 91vm sierran ja tuo just sama vika on mullaki. Käy miten sattuu, ja nykii/sammuu pintakaasulla. 3000km on nyt ajettu, viikko voi mennä ilman mitään oireita ja sitte taas paripäivää sammuilua :(
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Ja taas tämä sämä ongelma ilmaantui, tuntuu ilmaantuvan aina kosteilla ilmoilla, sama ilmaantui tuossa syksyllä ja muistaakseni katosi taas itsestään. Seurasin tuota sytytystä ajoituslampulla, niin se sytytys heittelee välillä 12-16->. Käynti on sellainen kuten edellämainittu, "hmmm put put put hmmmm put put put hmmm". jne. Kävin tulpanjohdot läpi, virranjakajan kannen ja pyörijän, sekä puolan, silti sama homma jatkuu. Missähän ihmeessä vika piilee? :roll:
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Ihme homma, käväsin äskön koululla, matkaa n21km. Alkumatkasta tämä onglema oli ja loppu matkasta se hävisi itsestään. Olin koululla n10min ja lähdin kotia päin niin taas oli ongelma tullut takaisin.Tämä käyntiongelma ilmenee ajossa seuraavasti, tasakaasulla ei ole ongelmia mutta jos nostaa jalan kaasulta ja polkaisee uudestaan kaasua, niin auto nykii muutama kerran ja lähtee kiihtymään vaisusti. Sama homma jos ajaa tasakaasulla ja lisää kaasua niin nykii hieman ja kiihtyy niin kuin lehmä ojasta.
tursas
Viestit: 4117
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Arvaillaan nyt tämmöseen pitkään ongelmaan jotain, ootkos pistäny edelleen sinne bensan joukkoon reippaasti Masinolia ja kun ton kaasun kanssa on tommosta heittelyä niin eihän siellä kaasuvaijeri oo kulunu jostain niin, että se sitä ajoa kanittais, vai onkos noissa ruiskuissa semmonen... :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

tursas kirjoitti:Arvaillaan nyt tämmöseen pitkään ongelmaan jotain, ootkos pistäny edelleen sinne bensan joukkoon reippaasti Masinolia ja kun ton kaasun kanssa on tommosta heittelyä niin eihän siellä kaasuvaijeri oo kulunu jostain niin, että se sitä ajoa kanittais, vai onkos noissa ruiskuissa semmonen... :roll:
En ole laittanut mitään lisäaineita tankkiin, ainoastaan bensaa ja kyllä tuossa autossa on kaasuvaijeri, kyllä se minun mielestä ihan kunnossa on. Ei se ainakaan tunnu kanittavan mistään.

Voiskohan olla, että siellä bensan seassa on vettä? Sitä varmaan tiivistyy sinne tankkiin tälläisilla ilmoilla kun lämpö heilahtelee edestakaisin.
tursas
Viestit: 4117
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ninja kirjoitti:Voiskohan olla, että siellä bensan seassa on vettä? Sitä varmaan tiivistyy sinne tankkiin tälläisilla ilmoilla kun lämpö heilahtelee edestakaisin.
...tuolla alussa :roll: puhuit jo testanneesi laittaa jäänestoa tankkiin, koita taas, toisille se auttaa...mä oon pistäny sitä myös aina 1/2 putelia 20 litraan ennen katsastusta kaasarikoneissa, ku sen pitäis vaikuttaa myös niihin pakokaasuarvoihin.....
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

tursas kirjoitti: ...tuolla alussa :roll: puhuit jo testanneesi laittaa jäänestoa tankkiin, koita taas, toisille se auttaa...mä oon pistäny sitä myös aina 1/2 putelia 20 litraan ennen katsastusta kaasarikoneissa, ku sen pitäis vaikuttaa myös niihin pakokaasuarvoihin.....
J Olen laittanut sitä tammikuussa 2006, eli noin vuosi sitten. Pitänee koittaa laittaa uudestaan.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Nyt vaihdoin virranjakajan, eikä auttanut. Ainoa mitä tapahtui ole, että tuo sytytys lakkasi huopaamasta pysyy siinä 12 kieppeillä.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Nyt mittasin joutessani nuo tulpan johdot:

Arvot kylmänä:
1:13,4 kOhm
2:1,8MOhm!
3:12,9 kOhm
4:14,8 kOhm
Puolanjohto: 11.5 kOhm

Vaihdoin tuohon kakkoseen johdon: 13,1 kOhm, mutta ei vaikuttanut mitenkään.
TUC2
Viestit: 30
Liittynyt: 17 Helmi 2006 21:13
Paikkakunta: Keskisuomessa

Viesti Kirjoittaja TUC2 »

Vika korjattu
Viimeksi muokannut TUC2, 15 Huhti 2007 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Olisko ilmavuotoa jossain? kaikki alipaineletkut kaasarista sekä imusarjasta kannattaa katsoa, voi olla halkeilleita/perstuneita. nykiminen johtuu usein laihasta seoksesta. jarru tehostimen "stefatiiviste" fordeissa usein perstunut :arrow: vetää ilmaa sitäkautta. :wink:
2.9i
Feel The Difference.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Mittasin nyt myös tuon pyörijän, näytti 1k. Ilmeisesti pitäisi olla vain 1ohm.
Vastaa Viestiin