Escort käy miten sattuu.
Escort käy miten sattuu.
Ongelmana on, että eskortti käy nyt miten sattuu. Kuulostaa että välillä kävisi vain kolmella, tyhjäkäynti aaltoilee n800-1000rpm välillä, säädetty 1000rpm paikkeille. Ajaessa nykii siinä 2000rpm kieppeillä ja sen jälkeen kiihtyy melkein normaalisti. Olen nyt vaihtanut tulpat, tulpan johdot, virranjakajan, bensansuodattimen, puolan, sytytyksen tarkistanut ja laittanut jäänestoa tankkiin, ei mikään ole auttanut. Olen myös ruikkinut vuon ilmaisinta melkein joka letkuun ja liitokseen eikä ole vuotanut. Mikä nyt neuvoksi? Tekniikka on 1.6iCVH vm84. Tyhjäkäynti kuulostaa tältä: hmmmm put put put hmmm put put put hmmm jne.
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 26 Maalis 2005 17:40
- Paikkakunta: Joensuu
Mittasin nuo puristuspaineet ja tässä on tulos:
1.Syl=n11,7bar
2.syl=n11,8bar
3.syl=n12,2bar
4.syl=n11,8bar
Autodatan mukaan arvo pitäisi olla 11,2-14,8bar, eli rajoissa ollaan. Tiedä sitten mittasinko oikein. Sen huomasin, että nelosen tulppa oli nokisempi mitä muut tulpat.
1.Syl=n11,7bar
2.syl=n11,8bar
3.syl=n12,2bar
4.syl=n11,8bar
Autodatan mukaan arvo pitäisi olla 11,2-14,8bar, eli rajoissa ollaan. Tiedä sitten mittasinko oikein. Sen huomasin, että nelosen tulppa oli nokisempi mitä muut tulpat.
Viimeksi muokannut Ninja, 03 Tammi 2006 21:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ns mekaanisissa ruiskuissa taitaa olla sellainen "kelluva" pyöreä lautasmallinen ilmamäärämittari, efi yms sähköisissä sitten läppä jossa jonkinnäköinen vastus ja tieto kulkee piuhoja pitkin
Puristukset näyttää olevan ihan ok, paineessa on välillä paljonkin eroja mittarista riippuen mutta pääasia että kaikissa pytyissä suunnilleen saman verran.
Oliko se tulppa nokinen vai öljynsekainen karsta. Jos nokinen niin käy rikkaammalla kuin muuta mutta jos "öljyinen" niin vuotaa esim venttiilin ohjurista yms öljyä eli ei pitäsi tuohon vaikuttaa
edit: mitenhän tuossa mekaanisessa ruiskussa on hoidettu tyhjäkäynti, onko joku venttiili mikä laskee ilmaa läpi yms, jos se kettuilee niin saattaa tuo tyhjäkäynnin heilahtelu johtua siitä, ja se tyhjäkäyntialue taitaa ulottua aika isoille kierroksille eli voisi tuossa 2000rpm kohdalla nykiä jos ei osaa päättää mennäänkö tyhjäkäynnin vai "pää" piirin avulla
Puristukset näyttää olevan ihan ok, paineessa on välillä paljonkin eroja mittarista riippuen mutta pääasia että kaikissa pytyissä suunnilleen saman verran.
Oliko se tulppa nokinen vai öljynsekainen karsta. Jos nokinen niin käy rikkaammalla kuin muuta mutta jos "öljyinen" niin vuotaa esim venttiilin ohjurista yms öljyä eli ei pitäsi tuohon vaikuttaa
edit: mitenhän tuossa mekaanisessa ruiskussa on hoidettu tyhjäkäynti, onko joku venttiili mikä laskee ilmaa läpi yms, jos se kettuilee niin saattaa tuo tyhjäkäynnin heilahtelu johtua siitä, ja se tyhjäkäyntialue taitaa ulottua aika isoille kierroksille eli voisi tuossa 2000rpm kohdalla nykiä jos ei osaa päättää mennäänkö tyhjäkäynnin vai "pää" piirin avulla

Se tulppa oli nokinen ja kuiva. edit: venttiilivarsien tiivisteet on kesällä vaihdettu.VesQ kirjoitti: Oliko se tulppa nokinen vai öljynsekainen karsta. Jos nokinen niin käy rikkaammalla kuin muuta mutta jos "öljyinen" niin vuotaa esim venttiilin ohjurista yms öljyä eli ei pitäsi tuohon vaikuttaa
Eikä tuo lisäilmaluistin jotenkin liity tyhjäkäyntiin? Sitäkin olen koittanut vaihtaa, mutta ei ole ollut vaikutusta.VesQ kirjoitti: edit: mitenhän tuossa mekaanisessa ruiskussa on hoidettu tyhjäkäynti, onko joku venttiili mikä laskee ilmaa läpi yms, jos se kettuilee niin saattaa tuo tyhjäkäynnin heilahtelu johtua siitä, ja se tyhjäkäyntialue taitaa ulottua aika isoille kierroksille eli voisi tuossa 2000rpm kohdalla nykiä jos ei osaa päättää mennäänkö tyhjäkäynnin vai "pää" piirin avulla
Nyt kun oikein kuuntelin tarkemmin niin jostakin kuuluu suhinaa mutta se kuulostaisi tulevan imusarjan sisältä(tuo iso harmaa pömpeli). Pitääkö sieltä kuulua virtauksen ääniä

Muistaakseni se lisäilmaluistin on käytössä vain kun kone on kylmä, eli sillä nostetaan tyhjäkäyntikierroksia, sitten kun kone lämpenee niin luistin sulkeutuu.
Ootko kattonu että miten suuttimet toimaa? eli suutin kerrallaan irti ja vaikka limpparipullon kanssa kattoo että tuleeko sieltä mitään tai tuleeko suihku nätisti. Tosin en ite keksinyt vuosi sitten että miten 4. pytyn suuttimen saisi helposti irti.
Ootko kattonu että miten suuttimet toimaa? eli suutin kerrallaan irti ja vaikka limpparipullon kanssa kattoo että tuleeko sieltä mitään tai tuleeko suihku nätisti. Tosin en ite keksinyt vuosi sitten että miten 4. pytyn suuttimen saisi helposti irti.
Kuga PHEV
En ole vielä tarkistanut suuttimia, miten ne lähtee irti? Onko siihen olemassa jonkinlainen erikoistyökalu?nestori kirjoitti:Muistaakseni se lisäilmaluistin on käytössä vain kun kone on kylmä, eli sillä nostetaan tyhjäkäyntikierroksia, sitten kun kone lämpenee niin luistin sulkeutuu.
Ootko kattonu että miten suuttimet toimaa? eli suutin kerrallaan irti ja vaikka limpparipullon kanssa kattoo että tuleeko sieltä mitään tai tuleeko suihku nätisti. Tosin en ite keksinyt vuosi sitten että miten 4. pytyn suuttimen saisi helposti irti.
Vaihdoin nyt kaasuläppäkotelon ja imusarjan väliset tiivisteet, ei auttanut.
Pitääpä nyt kysellä että teitkö "Ninja" mitään ihmeempiä autolles vai alkoko se toimimaan vaan ihan itestään?
Ite ostin tuossa vähän aikaa sitte 91vm sierran ja tuo just sama vika on mullaki. Käy miten sattuu, ja nykii/sammuu pintakaasulla. 3000km on nyt ajettu, viikko voi mennä ilman mitään oireita ja sitte taas paripäivää sammuilua
Ite ostin tuossa vähän aikaa sitte 91vm sierran ja tuo just sama vika on mullaki. Käy miten sattuu, ja nykii/sammuu pintakaasulla. 3000km on nyt ajettu, viikko voi mennä ilman mitään oireita ja sitte taas paripäivää sammuilua

Ja taas tämä sämä ongelma ilmaantui, tuntuu ilmaantuvan aina kosteilla ilmoilla, sama ilmaantui tuossa syksyllä ja muistaakseni katosi taas itsestään. Seurasin tuota sytytystä ajoituslampulla, niin se sytytys heittelee välillä 12-16->. Käynti on sellainen kuten edellämainittu, "hmmm put put put hmmmm put put put hmmm". jne. Kävin tulpanjohdot läpi, virranjakajan kannen ja pyörijän, sekä puolan, silti sama homma jatkuu. Missähän ihmeessä vika piilee? 

Ihme homma, käväsin äskön koululla, matkaa n21km. Alkumatkasta tämä onglema oli ja loppu matkasta se hävisi itsestään. Olin koululla n10min ja lähdin kotia päin niin taas oli ongelma tullut takaisin.Tämä käyntiongelma ilmenee ajossa seuraavasti, tasakaasulla ei ole ongelmia mutta jos nostaa jalan kaasulta ja polkaisee uudestaan kaasua, niin auto nykii muutama kerran ja lähtee kiihtymään vaisusti. Sama homma jos ajaa tasakaasulla ja lisää kaasua niin nykii hieman ja kiihtyy niin kuin lehmä ojasta.
Arvaillaan nyt tämmöseen pitkään ongelmaan jotain, ootkos pistäny edelleen sinne bensan joukkoon reippaasti Masinolia ja kun ton kaasun kanssa on tommosta heittelyä niin eihän siellä kaasuvaijeri oo kulunu jostain niin, että se sitä ajoa kanittais, vai onkos noissa ruiskuissa semmonen... 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
En ole laittanut mitään lisäaineita tankkiin, ainoastaan bensaa ja kyllä tuossa autossa on kaasuvaijeri, kyllä se minun mielestä ihan kunnossa on. Ei se ainakaan tunnu kanittavan mistään.tursas kirjoitti:Arvaillaan nyt tämmöseen pitkään ongelmaan jotain, ootkos pistäny edelleen sinne bensan joukkoon reippaasti Masinolia ja kun ton kaasun kanssa on tommosta heittelyä niin eihän siellä kaasuvaijeri oo kulunu jostain niin, että se sitä ajoa kanittais, vai onkos noissa ruiskuissa semmonen...
Voiskohan olla, että siellä bensan seassa on vettä? Sitä varmaan tiivistyy sinne tankkiin tälläisilla ilmoilla kun lämpö heilahtelee edestakaisin.
...tuolla alussaNinja kirjoitti:Voiskohan olla, että siellä bensan seassa on vettä? Sitä varmaan tiivistyy sinne tankkiin tälläisilla ilmoilla kun lämpö heilahtelee edestakaisin.

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
J Olen laittanut sitä tammikuussa 2006, eli noin vuosi sitten. Pitänee koittaa laittaa uudestaan.tursas kirjoitti: ...tuolla alussapuhuit jo testanneesi laittaa jäänestoa tankkiin, koita taas, toisille se auttaa...mä oon pistäny sitä myös aina 1/2 putelia 20 litraan ennen katsastusta kaasarikoneissa, ku sen pitäis vaikuttaa myös niihin pakokaasuarvoihin.....
Olisko ilmavuotoa jossain? kaikki alipaineletkut kaasarista sekä imusarjasta kannattaa katsoa, voi olla halkeilleita/perstuneita. nykiminen johtuu usein laihasta seoksesta. jarru tehostimen "stefatiiviste" fordeissa usein perstunut
vetää ilmaa sitäkautta. 


2.9i
Feel The Difference.
Feel The Difference.