Tyhjäkäynti vinoilee tulppien räpläämisen jälkeen.. entä jos
Tyhjäkäynti vinoilee tulppien räpläämisen jälkeen.. entä jos
Viimeksi auto käynnistyi ok ja kävi korkeaa tyhjäkäyntiä (1100/rullatessa 2000) Vika oli väärin asennetussa kaasuläpässä joka oli hieman vinossa ja päästi ilmaa ohitseen.
Lämpöanturit mittasin ja resistanssit oli OK, samoin tyhjäkäyntiventtiili (ohjearvo 6-14ohmia, minulla n. 12ohmia) eli toimii?
Ohjaustehostimen paineanturin resistanssi oli 0,3-0,6, vaihteli edestakaisin (ohjearvo kärjet kiinni 0-25ohmia /kärjet auki ääretön)
Jos sen liittimen ottaa irti niin pitäskö tyhjäkäynnin toimia? mulla ei ainakaan toiminu. Eli missä vielä voi olla vikaa jos jopa tyhjäkäyntiventtiilinkin resistanssi oli OK?
Likanen polttoainesuodatin vaikuttais varmaan muuhunkin kun pelkkään tyhjäkäyntiin. Omasta mielestä vika on nyt vaan siinä että kone ei saa tyhjäkäynnillä ilmaa tarpeeksi. Se taas viittaa tyhjäkäyntiventtiiliin, mutta onko se nyt sitten p-askana vai ei?
Uutta: Otin tulpat pois, säädin kärkivälin 1mm, pistin kiinni, tyhjäkäynti katosi!, säädin kärkivälin 1,3mm, ei vaikutusta, suht uudet motorcraftin tulpat.
Juuri kun luulin että tyhjäkäyntiongelmat on historiaa TPS:n fixailun jälkeen , samaan aikaan tuli myös märkä keli
Lämpöanturit mittasin ja resistanssit oli OK, samoin tyhjäkäyntiventtiili (ohjearvo 6-14ohmia, minulla n. 12ohmia) eli toimii?
Ohjaustehostimen paineanturin resistanssi oli 0,3-0,6, vaihteli edestakaisin (ohjearvo kärjet kiinni 0-25ohmia /kärjet auki ääretön)
Jos sen liittimen ottaa irti niin pitäskö tyhjäkäynnin toimia? mulla ei ainakaan toiminu. Eli missä vielä voi olla vikaa jos jopa tyhjäkäyntiventtiilinkin resistanssi oli OK?
Likanen polttoainesuodatin vaikuttais varmaan muuhunkin kun pelkkään tyhjäkäyntiin. Omasta mielestä vika on nyt vaan siinä että kone ei saa tyhjäkäynnillä ilmaa tarpeeksi. Se taas viittaa tyhjäkäyntiventtiiliin, mutta onko se nyt sitten p-askana vai ei?
Uutta: Otin tulpat pois, säädin kärkivälin 1mm, pistin kiinni, tyhjäkäynti katosi!, säädin kärkivälin 1,3mm, ei vaikutusta, suht uudet motorcraftin tulpat.
Juuri kun luulin että tyhjäkäyntiongelmat on historiaa TPS:n fixailun jälkeen , samaan aikaan tuli myös märkä keli
Viimeksi muokannut Poude, 07 Tammi 2007 22:20. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mondeo Mk1
Re: Resistanssit OK, ei skulaa silti.
Joskus kaikki toimii täydellisesti, sitten kosahtaa jossain vaiheessa,yleensä jonkun 5km ajon jälkeen risteyksessä =/Poude kirjoitti:Viimeksi auto käynnistyi ok ja kävi korkeaa tyhjäkäyntiä (1100/rullatessa 2000) Vika oli väärin asennetussa kaasuläpässä joka oli hieman vinossa ja päästi ilmaa ohitseen.
Lämpöanturit mittasin ja resistanssit oli OK, samoin tyhjäkäyntiventtiili (ohjearvo 6-14ohmia, minulla n. 12ohmia) eli toimii?
Ohjaustehostimen paineanturin resistanssi oli 0,3-0,6, vaihteli edestakaisin (ohjearvo kärjet kiinni 0-25ohmia /kärjet auki ääretön)
Jos sen liittimen ottaa irti niin pitäskö tyhjäkäynnin toimia? mulla ei ainakaan toiminu. Eli missä vielä voi olla vikaa jos jopa tyhjäkäyntiventtiilinkin resistanssi oli OK?
Likanen polttoainesuodatin vaikuttais varmaan muuhunkin kun pelkkään tyhjäkäyntiin. Omasta mielestä vika on nyt vaan siinä että kone ei saa tyhjäkäynnillä ilmaa tarpeeksi. Se taas viittaa tyhjäkäyntiventtiiliin, mutta onko se nyt sitten p-askana vai ei?
Mondeo Mk1
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Resetoitu on monet kerrat, tyhjäkäyntiventtiili antaa oikeat resistanssit/johtoihin tulee virtaa, samoin kaikki anturit jne. tänään jatkuu vianhaku, sais ton nyt ees joulun kunniaks pelaamaanMonteonisti kirjoitti:Meni yli hilseen nykyisen vian määrittely!
Mutta jos vikaa kierroksissa niin epäilen tyhjäkäyntivenaa, MAFia tai lambda-anturia, tietenkin vikaa voi olla myös alipaineletkuissa ja EGRrässä?
Oletko kokeillut resetoida systeemiä? 8)
Vika on aika ON/OFF, eilen toimi mutta yhtäkkiä kierrokset rupes meneen liian alas ja sitten sammu, olin jo siinä uskossa että vika on nyt korjattu.
Joku sano että jos EGR putki imee ilmaa niin sekoo koko vehje? mulla on meinaan letku siinä putkessa eikä todellakaan oo tiivis. siihen klemmarit,T-letkuun klemmarit,kaasuläpän asentotunnistimen johdot pitää vielä mitata, sitten on kaikki käyty läpi. No, ens perjantaina tulee "uus" tyhjäkäyntiventtiili. Jos senkään jälkeen ei toimi niin maalikauppaan hakeen vihreetä maalia, ja sitten lempäälän kanavasta alas.
Mondeo Mk1
Nonii, nyt on EGR-putki tiivis, T-letku klemmareilla kiinni, kaasunasento tunnisimelle virtaa, Tyhjäkäynti löyty ainakin kylmällä koneella, mutta kaasu pohjassa käymään! ei 1/4 ei 2/4 vaan pohjaan. En ymmärrä tota laitosta, mikä vielä voi olla?!
Kokeilen nyt vaihtaa sen tyhjäkäyntivenan, toivottavasti vika on siinä ,mutta epäilen =/
Mulla muuten nakuttaa, tai oikeestaan raksuttaa kone kylmänä melko, no H-E-L-V-E-T-I-S-T-I, se varmaan vaikuttaa kans kylmäkäynnistykseen? tai käynnistykseen yleensäkkin.
Kokeilen nyt vaihtaa sen tyhjäkäyntivenan, toivottavasti vika on siinä ,mutta epäilen =/
Mulla muuten nakuttaa, tai oikeestaan raksuttaa kone kylmänä melko, no H-E-L-V-E-T-I-S-T-I, se varmaan vaikuttaa kans kylmäkäynnistykseen? tai käynnistykseen yleensäkkin.
Mondeo Mk1
Taitaa sittenkin olla vika tossa TPS:ssä, arvot pienenee vaikka pitäs suurentua välillä 400-6000ohmia, mulla mittari näyttää 379-->0,52, purin sen eikä se sisältä mikään kummonen vehje ole,ainoa mikä siä voi olla niin se "matto" kulunu.
Hämää vaan se että jossain vaiheessa sain sen näyttään 379--> 3900oh.
Mitähän tommonen Tepsi mahtaa kustantaa
Hämää vaan se että jossain vaiheessa sain sen näyttään 379--> 3900oh.
Mitähän tommonen Tepsi mahtaa kustantaa
Mondeo Mk1
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
Kokosin auton kasaan ja starttasin, ei lähteny! ei mitenkään, annoin olla vähän aikaa, starttasin,starttasin,starttasin, viimein lähti kaasu pohjassa mutta kyllä sai startata, kun vihdoin sain auton käymään niin lähdin koeajolle, koneen ollessa vielä viileä kierrokset tippu risteyksissä yllättävän alas, mutta kun ajoin noin 50km lisää niin kierrosten lasku/moottorin käyttäytyminen toimi paremmin kuin koskaan ennen!
Joku täällä joskus sanoi että pitkän ajon aikana tyhjäkäynti rupee toimiin kun joku ECU tai jtn oppii sen pikkuhiljaa, saa nähdä huomen aamulla miten lähtee kylmänä käyntiin
En tiedä korjasinko sen TPS:n vahingossa mutta nyt näyttäisi ainakin toimivan , palataan asiaan kunhan kone viilenee ja startti ulvoo. Eli huomiseen!
Joku täällä joskus sanoi että pitkän ajon aikana tyhjäkäynti rupee toimiin kun joku ECU tai jtn oppii sen pikkuhiljaa, saa nähdä huomen aamulla miten lähtee kylmänä käyntiin
En tiedä korjasinko sen TPS:n vahingossa mutta nyt näyttäisi ainakin toimivan , palataan asiaan kunhan kone viilenee ja startti ulvoo. Eli huomiseen!
Mondeo Mk1
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
Ghostman_132 kirjoitti:kannattaa ne vikakoodit ottaa ulos... Ite epäilisin lämpötila anturia tai sen johtoa... kannattaa mitata niistä lämpötila anturin johdoista onko ne edes yhteydessä ecuun. Voipi olla hinkkaantunut katki tjsp
Tänään auto toiminu OK, lämpösenä käymään välittömästi, kylmänä huonosti, ja bensamittari kusee tai sitten kulutus vaan sattuu olemaan 13 satasella, tankki tosin ei oo vielä tyhjä mutta kun viisari oli samassa kohtaa viimeks niin kävin tankkaan ja nyt ne on menny.
Ei oo muuten tullu ees mieleen kattoo lämpöantureiden johtoja,pitää huomena vilkasta
****
Jos autossa on jokin vika, vika korjataan mutta ECUa ei resetoida, niin vaikuttaako se kulutukseen? mennäänkö vieläkin "perusasetuksilla"vai tajuaako se sen?
Mondeo Mk1
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
Riippuu siitä miten mittaa siellähän on 3 pinniä. Ja keskimmäinen tais olla se pakollinen ja toisella reunalla olevasta pinnistä saa tulokset noin päin ja toisella puolella olevasta pinnistä taas päinvastoin eli 6000 tyhjk. ja täysillä sen 400.Monteonisti kirjoitti:ECU on varminta resetoida ja ohjelmoida uudestaan jotta ei jää vanhaa tietoa!
TPS:n vastus on kait kaasu pois 400 ja kaasu täysillä 6000, siis ohmia? 8)
Vika oli kaasunasentotunnistimessa, nyt löytyy tyhjäkäynti, purin ja kasasin kyseisen osan,sekä kolvasin johtojen liitinpinnat siihen asentotunnistimen sisällä olevaan "mattoon" nyt pelaa
Lukuunottamatta että jääkylmällä koneella lähtee kaasun kanssa käymään, mutta vain kylmällä koneella, olen tullut siihen tulokseen että se johtuu väljästä koneesta,eikä se minua haittaa, lämpötunnistimet toimii. Koneella päästelty 294tkm joten ei enään uusi.
Öljynkulutus noin 0-1 litraa /1000km, ei haittaa. nyt ei oo syöny öljyä noinkaan paljoa, koska kaadoin öljyn sekaan semmosen öljyn viskositeettiä nostavaa "tervaa", aikamoista sementtiä.
Lukuunottamatta että jääkylmällä koneella lähtee kaasun kanssa käymään, mutta vain kylmällä koneella, olen tullut siihen tulokseen että se johtuu väljästä koneesta,eikä se minua haittaa, lämpötunnistimet toimii. Koneella päästelty 294tkm joten ei enään uusi.
Öljynkulutus noin 0-1 litraa /1000km, ei haittaa. nyt ei oo syöny öljyä noinkaan paljoa, koska kaadoin öljyn sekaan semmosen öljyn viskositeettiä nostavaa "tervaa", aikamoista sementtiä.
Mondeo Mk1
Monteonisti kirjoitti:Vikana oli siis TPS? 8)
JepJep.
Saa nähdä kauanko kolvaukset kestää, ainoa mikä niissä varmaan pettää, niin on se "matto" siellä sisällä mihin ne lavat laahaa, jos joku on purkanu niin tajuaa, mulla oli ainakin ihan kulunu, vähän hioin vesihiomapaperilla ja taivutin lapoja että ne koskettaa siihen mattoon paremmin. Ja kolvailin liitoksia paremmiks, jo skulaa.
Mondeo Mk1
Oliko hankala purkaa?Poude kirjoitti:
JepJep.
Saa nähdä kauanko kolvaukset kestää, ainoa mikä niissä varmaan pettää, niin on se "matto" siellä sisällä mihin ne lavat laahaa, jos joku on purkanu niin tajuaa, mulla oli ainakin ihan kulunu, vähän hioin vesihiomapaperilla ja taivutin lapoja että ne koskettaa siihen mattoon paremmin. Ja kolvailin liitoksia paremmiks, jo skulaa.
Focus 1.8i STW -99
Anglia 1.2 -67
Sierra 2.0i Turbo -89
Anglia 1.2 -67
Sierra 2.0i Turbo -89