Sierran laturi
Sierran laturi
Ajattelin tässä kysellä kun nää autosähkö jutut on aina yhtä selkeitä ja loogisia .
Asiaan. Sierrassa alkoi latausvalo palamaan himmeänä eli aloin epäilemään hiiliä. Otin sitte jännitteensäätäjän irti ja hiilet olikin aivan loppu. Kun sain uuden säätäjän paikalleen ja laitoin auton käymään nii latausvalo paloi edelleen mutta nyt kirkkaus muuttui kierroksien mukaan.
Tyhjäkäynnillä valo paloi normaalisti himmeänä, 2500kierroksen paikkeilla valo oli lähes pimeä ja yli 3500rpm valo kirkastui hieman. Ajelin siinä sitten jonkun verran, apu kun oli puhelimen päässä jos virta loppuis. Ei sitten loppunu mutta valo vaan paloi. Just kun olin ajamas autoa takas talliin ni tuli sitten kokeiltu täydellä kuormalla eli pitkät päällä sun muuta. Kas kummaa valo sammui kokonaan ensinmäisen kerran. hetken päästä syttyi uudelleen ja sammui taas kun laitto lisää laitteita pääl. Tämän jälkeen ajoin autolla lähes 100km ilman valon palamista.
Päätin sitte mitata latauksen, tulos yllätti. Tyhjäkäynnillä latus oli 14v ja kierroksil jopa 14.5v vaikka latausvalo paloi. En huomannu mitään eroa vaikka valo välillä sammui. Sen jälkeen valo on silloin tällöin palanut hetken.
Laturi on muuten Lucas.
Epäilin kosketus häiriötä mutta kun muualle ei oo koskettu kun jännitteensäätäjään nii se on melkeen mahdoton. Ja jos hiilet olis huonosti paikallaan niin ei latais kyllä ollenkaa.
Lähinnä erikoinen toi valon palaminen vaikka lataus on OK.
Eli mistä mahtaisi johtua moinen?
Asiaan. Sierrassa alkoi latausvalo palamaan himmeänä eli aloin epäilemään hiiliä. Otin sitte jännitteensäätäjän irti ja hiilet olikin aivan loppu. Kun sain uuden säätäjän paikalleen ja laitoin auton käymään nii latausvalo paloi edelleen mutta nyt kirkkaus muuttui kierroksien mukaan.
Tyhjäkäynnillä valo paloi normaalisti himmeänä, 2500kierroksen paikkeilla valo oli lähes pimeä ja yli 3500rpm valo kirkastui hieman. Ajelin siinä sitten jonkun verran, apu kun oli puhelimen päässä jos virta loppuis. Ei sitten loppunu mutta valo vaan paloi. Just kun olin ajamas autoa takas talliin ni tuli sitten kokeiltu täydellä kuormalla eli pitkät päällä sun muuta. Kas kummaa valo sammui kokonaan ensinmäisen kerran. hetken päästä syttyi uudelleen ja sammui taas kun laitto lisää laitteita pääl. Tämän jälkeen ajoin autolla lähes 100km ilman valon palamista.
Päätin sitte mitata latauksen, tulos yllätti. Tyhjäkäynnillä latus oli 14v ja kierroksil jopa 14.5v vaikka latausvalo paloi. En huomannu mitään eroa vaikka valo välillä sammui. Sen jälkeen valo on silloin tällöin palanut hetken.
Laturi on muuten Lucas.
Epäilin kosketus häiriötä mutta kun muualle ei oo koskettu kun jännitteensäätäjään nii se on melkeen mahdoton. Ja jos hiilet olis huonosti paikallaan niin ei latais kyllä ollenkaa.
Lähinnä erikoinen toi valon palaminen vaikka lataus on OK.
Eli mistä mahtaisi johtua moinen?
Sierra 2.0 Dohc -92
Eikös latausvalon kumpaankin napaan tule +12v. Eli auton sähköistä +12v ja silloin kun ei lataa niin maadoittaa laturin kautta ja valo palaa. Kun alkaa lataamaan niin laturi työntää +12v maadoittamisen sijasta siihen toiseen napaan ja lamppu ei pala
Jos laturi työntääkin +14v kahdentoista sijasta niin lampun navoilla on 2 voltin jännite ero ja valo palaa himmeästi
Tälleen nopeasti ajateltuna
Edit:
Tuo lucas on kyllä kirosana sähkölaitteissa
Jos laturi työntääkin +14v kahdentoista sijasta niin lampun navoilla on 2 voltin jännite ero ja valo palaa himmeästi
Tälleen nopeasti ajateltuna
Edit:
Tuo lucas on kyllä kirosana sähkölaitteissa
Nyt alan epäilemää että säädin on valmiiksi jotenkin rikki. Ei näköjään kannata ostaa muualta ku motonetist. Ostin paikallisiest autosähköliikkeest kun en sillo tienny viel laturin merkkii. Oletin että tuol olis joku boschilainen mut toi lucas vähä yllätti. Romuläjästä ollu vissii boschilaiset loppu ku tota on koottu.
Nyt ei enää valo sammu vaikka lisää kuormaa.
Nyt ei enää valo sammu vaikka lisää kuormaa.
Sierra 2.0 Dohc -92
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25
hiilien vaihto ei paljo auta jos liukurenkaat on kaputt, ittel kävi boschis kylläkin, et vaihdoin hiilet ja autto hetkeks, mut sit oli taas akku tyhjä, latas tyhjäkäynnil ok mut kierroksil putos akkujännitteeks tosin valo ei syttyny. Yhdes vaihtolaturis oli bluelinen (varo halpoja kopioita) säädin se anto jopa 18 volttii, takuusta uusi, mut varmuudeks laitoin hyllystä aidon boschin johon laitoin uudet hiilet ja toimii vieläki. Luukas on toki eri juttu se taitaa vaatii herätteen merkkivalon kautta muuten ei apostoli herää.
sierran
Ensinnäkin heittäisin sen lucaksen kuusenjuurelle ja bosch tilalle. Käypänen boschilainen maksioi nettona muutama vuosi sitten 53€.
Oletko muuten hitsaillut autoasi akun maajohto kiinni?
Tästä seuraa hyvin useasti diodisillan 1 tai useamman diodin tuho.
Oletko muuten hitsaillut autoasi akun maajohto kiinni?
Tästä seuraa hyvin useasti diodisillan 1 tai useamman diodin tuho.
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
"Ottaa muttei vaadi"hmm...lexicon69 kirjoitti:Ottaa mut ei välttämättä vaadi, tietysti valoja on mukava katsella paitsi öljyvaloo, Taunus meni viel 30 km merkkivalon johto irti, oli vähä liika paineitä ku yks mäntä oli vähä rikki siin oli pieni reikä. On ollu tapana polkee kaikki ihan loppuun, ettei turhaan vaihda.
Mutta loppupelissä,jos Boschilaisella
varustetussa Voortissa latausvalo ei toimi,
niin epäilen ettei se myöskään lataa.
Latausvalon kautta se heräte virta
kuitenkin kulkee.
Näin ainakin alunperin