Escortti vihreäksi ja satama-altaaseen, vai saanko apua? ;)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
helma29
Viestit: 36
Liittynyt: 20 Heinä 2006 17:48
Paikkakunta: Mäntsälä

Escortti vihreäksi ja satama-altaaseen, vai saanko apua? ;)

Viesti Kirjoittaja helma29 »

Escort 1.4 i vuosimallia 1996.

Kesällä nykähti kerran tasakaasulla ajellessa, en kiinnittänyt siihen hirveästi huomiota, olisi kai pitänyt.

Syksymmällä alkoi oireilemaan enemmän; lämpöisenä ei pysynyt käynnissä ja saattoi sammua valoissa.

Mitä pidemmälle talvea päin menin, sitä enemmän alkoi auto nykimään tasakaasulla ajaessa, eikä pysynyt käynnissä paikoillaan.

Otin eilen ilmamäärämittarin johdon irti, koska tämmöisiä ohjeita olen saannut, eli yritin etsiä vikaa.

Ihan hyvin pelitti, eikä nykinyt ja olin hakemassa jo uutta ilmamäärämittaria, kunnes ajoin kotipihaan ja huomasin, että auton pakokaasun haju oli kaikkea muuta, kuin normaali ja ajattelin, että Lambda on kosahtanut, koska sekin on yksi osa, joka saattaa paukahtaa tämän sivuston kävijöiden mielestä.

No. Tänä aamuna lähdin töihin, istuin Escoon ja väänsin virta-avaimesta...
Hienosti startti pyörittää, mutta ei käynnisty...

Siis. Mistä haen vikaa, vai vaihdanko kaikki osat koko moottorista?

Yksi vaihtoehto on tietenkin maalata auto vihreäksi ja ajaa satama-altaaseen, mutta kun on niin köyhä, ettei ole joka vuosi varaa ostaa uutta kulkupeliä.

Mikä avuksi?
xr4ti
Viestit: 31
Liittynyt: 19 Huhti 2005 12:09

Viesti Kirjoittaja xr4ti »

Yksi vaihtoehto on tietenkin maalata auto vihreäksi ja ajaa satama-altaaseen
sinne vaan saattais löytyä sen verran vihreetä maalia et saat tehtyä
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

tarkasta ihan piruuttaan tulpat. mulla kans pienen seos sekoilutuokion jälkeen oli kilahtanu tulpat.

muuta en osaa neuvoa
:cry:
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Jos sulla on vielä ilmamäärämittari irti niin laita takasin paikoilleen. Se saattaa ton käyntiinlähtö ongelman aiheuttaa.
Lambdaa epäilisin ensimmäisenä, mutta kannattaa käydä luetuttamassa varoiksi vikakoodit.

Toi ilmamäärämittarin johdon irrottaminen ei selvitä periaatteessa mitään koska moottorinohjaus menee aina samallalailla vikatilaan ja alkaa käyttää sytkän ja seoksien perusasetuksia otit sitten minkä tahansa anturin johdon irti.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Veikkaan sulakeboxia (120€) tai mahdollista ajonestoa (0€ jos kytkee pois)! 8)
turbooo
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Elo 2006 17:34

Viesti Kirjoittaja turbooo »

bensapumppu
racer_
Viestit: 40
Liittynyt: 04 Loka 2005 20:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja racer_ »

turbooo kirjoitti:bensapumppu
Samaa veikkaisin. Itellä oli nykimistä RS:ssä ja vaihdoin kaikki mahdolliset osat tulpista bensansuodattimeen. Sitten auto ei kiertäny kuin 3000 ja hokasin pumpun. Sieltä se vika löyty, eikä ole vuoteen ollu mitään ongelmia.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Viesti Kirjoittaja KajS »

turbooo kirjoitti:bensapumppu
Ja sen bensapumpun maadoitus. Ja maadoitukset yleensä. Virrankulkemattomuusilmiöltä tuo alkuperäinen ongelma vaikuttaa ja useimmiten (varsinkin ooppeleissa; kaikki autothan muutuu vanhemmiten ooppeleiksi) virran kulkua hankaloittaa maadoituksen huonous tai sen puuttuminen.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Avatar
Poude
Viestit: 424
Liittynyt: 01 Loka 2006 12:14

Viesti Kirjoittaja Poude »

Noku justiin tänään ihmeteltiin mikä yhessä nissan sunnyssä on vikana, kun nykii niin pirusti ja ei oikeestaan vastannu kaasuun kun tunnin viiveellä..vaihdettin polttoainesuodatinta...pensapumppua, tulpat, mitattiin tulpanjohtoja mutta vika olikin siinä että ilmamassamittarin kuumalankaan oli palanu joku helev.. puun neulanen tai joku semmonen pieni.. pihdeillä varovarovasti se pois ja puhdistusainetta perään..jo lähti sunny komeesti tulille ja kumikin palo! tää tietysti vaan yks mahku mutta anteeksi.
Mondeo Mk1
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

escortin tyhjäkäynti seilaa ja välillä ei jaksa vetää

Viesti Kirjoittaja Mataz »

pistetäänpä tähän perään, kun vähän samanlaista häikkää...

eli escortin (-94 1.6i 16v Zetec) tyhjäkäynti seilaa. kierrokset tippuu niin alas että meinaa sammua, sitten ryntää reiluun tonniin jne. ja sitten taas meinaa sammua. välillä (kylmänä) toimii ongelmitta. viime viikolla parina päivänä teki niin, että kun starttas, niin kävi erittäin epätasaisesti (mutta kierrokset pysy kuitenkin jokseenkin tasaisina) ja sitten kun sammutti ja sit kun starttas uudestaan, niin kävi aikalailla normaalisti.

äsken kävin testailemassa ajossa, niin huomasin että välillä katoaa tehot. ei jaksa kiihtyä, ja sitten yhtäkkiä tehot tulee takas ja alkaa kiihtyyn. ei kuitenkaan tee tuotakaan koko ajan, välillä kiihtyy ihan normaalisti sen mitä tuollanen nuhapumppu yleensäkään kiihtyy. :D huomasin myös että kun paikallaan kääntää renkaita ja kuormittaa sillä tavoin moottoria, niin meinaa sammua...

eli mistä kannattaa lähteä ettimään vikaa? ilmamassa-anturi :?: sehän on siinä heti putsarin jälkeen putkessa? lambda :?: motin lämpötila-anturi :?: missä se muuten sijaitsee? sehän on kuitenkin eri kun se termarikopan yläreunassa oleva, eikös se oo pelkkä lämpömittarin anturi? muita antureita mistä vois johtua :?:

vai oisko sitten vaan nii et tää viimesen parin viikon helvatanmoinen kosteus on tehny tepposet..? kun auto seisoi lähes koko viime viikon, kun vesipumppu alkoi vuotaan niin pirusti ettei sillä tohtinut ajaa. tänään käytin pumpun vaihdossa ja samalla vaihdettiin jakohihna. tuskin kuitenkaan liittyy tuohon mitenkään, kun noita käyntihäiriöitä oli jo viime viikolla kun kävin siirtämässä autoa vain tien toiselle puolen parkkiin...

tuota tyhjäkäynnin vaellusta ilmeni pari kertaa viime talvenakin: kerran -25 pakkasilla ja kerran kun laski pakkasen puolelta nollan tuntumaan... mutta sen jälkeen tähän saakka toiminut ilman mitään ongelmia.

lisätään vielä se, että lähtee ihan hyvin käyntiin aina...

pystyykö tuon ikäsestä ekkeristä lukeen liikkeessä vikakoodit? sillä pääsis varmaan kuitenkin helpoimmalla ja ehkä halvimmallakin, kun ei tarviis turhia osia lähtee ostaan ja testaan...

auttakeehan. :D
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
helma29
Viestit: 36
Liittynyt: 20 Heinä 2006 17:48
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja helma29 »

Tulpanjohdot vaihdoin tänään ja johto on kiinni ilmamäärämittarissa.

Pyörittää, ei starttaa ja bensa haisee.

Eli vika ei varmaankaan ole pumpussa?

Kuinkas noi takuut autoissa, kun ostaa liikkeestä?!

Auto on ollut vasta 11.08. eteenpäin meikäläisellä...

Kärry on mielestäni namupala, enkä viitsisi luopua siitä, varsinkin, kun näitä ei paljoa tule vastaan liikenteessä.

Vai mitä olette mieltä?

namupala

lyhensin linkkihirviön -yp
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

huomasin myös että kun paikallaan kääntää renkaita ja kuormittaa sillä tavoin moottoria, niin meinaa sammua...
Tuo ainakin viittaisi tehostimen paineanturiin! 8)
Eli vika ei varmaankaan ole pumpussa?
Kyllähän pumpun surahduksen kuulee jos laittaa virrat päälle? Voi kokeilla räpsytellä päälle ja pois ennen tarttia, seurata sitten onko vaikutusta ollenkaan. 8)
vanaja75
Viestit: 38
Liittynyt: 03 Loka 2006 09:34
Paikkakunta: Nurmes

Vika

Viesti Kirjoittaja vanaja75 »

Viasta ei ole tietoa, mutta nätti räbä sulla...
ÄLÄ LANNISTU 8)
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Yhteen 1.4 eskoon tuli samanlaisia vikoja, että nyki vitusti ja ei oikein pysynyt käynnissä. Osia vaihettiin urakalla, mutta syyksi ilmeisemmin paljastu imusarjan tiiviste. Tiivisteen vaihdolla ja kaasarin putsauksella homma rupesi toimimaan. Tosin tossa sun eskossa ei kaasaria ole, mutta en sitte tiiä olisiko mahdollinen tiiviste myös siinä vikana. Että tämmöstä tänne. :)
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

taisi olla meidän eskossa vain käytön puutetta ja kosteus tehny tepposet... tänään ajelin pari sataa kilsaa matka/kaupunkiajoa ilman mitään ongelmia. kehräs tyhjäkäyntiä kuin unelma ja tehot oli tallella. kävin myös fordilla kyselmässä mahdollista vikakoodejen lukua, niin olivat sitä mieltä että kannattaa nyt katsella vähän aikaa ja odottaa että kelit kuivuu. ei olisi kuulemma ensimmäinen fordi joka ei vaan oikein tykkää kosteudesta. :D mahdollisiin tyhjäkäyntiongelmiin kertoi vinkiks tyhjäkäyntivenan putsauksen. eräänlainen akileen kantapää noissa, niin kuin tälläkin foorumilla on moneen otteeseen todettu.
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
<escovainaa>
Viestit: 27
Liittynyt: 10 Helmi 2006 04:56
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja <escovainaa> »

helma29 kirjoitti: Kuinkas noi takuut autoissa, kun ostaa liikkeestä?!

Auto on ollut vasta 11.08. eteenpäin meikäläisellä...

Kärry on mielestäni namupala, enkä viitsisi luopua siitä, varsinkin, kun näitä ei paljoa tule vastaan liikenteessä.

Vai mitä olette mieltä?

namupala

lyhensin linkkihirviön -yp
Nätti esco! ÄLÄ LYKKÄÄ SATAMA-ALTAASEEN!

Autoliikkeellä on vastuuta puolivuotta käytetyn auton kaupassa. Kuluvat osat eivät luonnollisesti kuulu takuun piiriin.

Villiveikkaus viaksi: Katti hajonnut paloiksi-->tukkinut pakoputken-->rikkonut lambdan.
Team Hopeless
SG_Esco
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Tammi 2006 23:50

Viesti Kirjoittaja SG_Esco »

Sanoikko että bensa haisee? Voisko olla että bensaletkussa on reikä jossain kohtaa? Itellä lopetti esco tänään toistamiseen koko vuonna bensapumpun pyörittämisen starttaamisen yhteydessä. Edellisellä kerralla se läks itestää käyntiin ja bensa haisi pirusti - Syy: moottoriin menevän suuttimen kohdalta letku halki, jonka totesin ku pikkasen nostelin sitä letkua ja menovettä ruiski jokapaikkaan. Mutta tänään taas ei bensaa tullu, eikä pumppu inahtanukkaa... niin että v*tutuskäyrä eikun sai lisää kiihtyvyyttä muutenki raskaan päivän päätteeks.
Vastaa Viestiin