Proben ihmeelinen tyhjäkäynti ja käynnistys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Sambzonic
Viestit: 43
Liittynyt: 01 Syys 2005 21:29
Paikkakunta: Tampere

Proben ihmeelinen tyhjäkäynti ja käynnistys

Viesti Kirjoittaja Sambzonic »

Elikkä probesta ei tunnu löytyvän tyhjäkäynti muutakun joskus ja jouluna ja silloinkin heittelee. Jos annat vähän enemmän kierroksia ja päästät kaasusta irti, kierrokset laskee hitaasti kunnes sammuu jollei anna pientä väli kaasutusta.

Starttaaminen onnistuu kylmänä kaasu pohjassa mutta ei lämpimänä. Stratti pyörii mielestäni ihan ok, mutta ei lähde käytiin.

Tähän mennessä on tehty:
Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu
Tulpat vaihdettu
Tulppien johdot vaihdettu
CrC:tä ruoskittu pikkasen osaan liittimistä
Tyhjäkäynti ruvailtu säätimestä
Puristukset katottu, ok
Öljyt aika uudet
EGR-venttiilili putsattu
Bensasuodatin vaihdettu
Ilmamäärämittari toimii

Jos joku keksii vielä mitä seuraavaksi niin olisin kiitollinen vastauksista. Autona siis Ford Probe 2,2 T -90
Viimeksi muokannut Sambzonic, 16 Marras 2006 20:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

ohjekirjan mukaan ruiskupeliä ei saa startata kaasu pohjassa...


omassa sierrassa oli aina samaa vikaa kun starttasi kaasu pohjassa, mutta ilman kaasua startatessa auto oli kun eri planeetalta... tosin vuosimalli oli -85 joten lienee pelit kehittyny siitä
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Proben ihmeelinen tyhjäkäynti ja käynnistys

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Sambzonic kirjoitti:Elikkä probesta ei tunnu löytyvän tyhjäkäynti muutakun joskus ja jouluna ja silloinkin heittelee. Jos annat vähän enemmän kierroksia ja päästät kaasusta irti, kierrokset laskee hitaasti kunnes sammuu jollei anna pientä väli kaasutusta.

Starttaaminen onnistuu kylmänä kaasu pohjassa mutta ei lämpimänä. Stratti pyörii mielestäni ihan ok, mutta ei lähde käytiin.

Tähän mennessä on tehty:
Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu
Tulpat vaihdettu
Tulppien johdot vaihdettu
CrC:tä ruoskittu pikkasen osaan liittimistä
Tyhjäkäynti ruvailtu säätimestä
Puristukset katottu, ok
Öljyt aika uudet

Jos joku keksii vielä mitä seuraavaksi niin olisin kiitollinen vastauksista. Autona siis Ford Probe 2,2 T -90
Ei mitään chekc engine valoa pala?? Itellä oli egr:n venttiili jumittunu auki ja aiheutti samankaltaisia oireita... Tosin sillon käynti oli huono koko kierros alueella....
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Sambzonic
Viestit: 43
Liittynyt: 01 Syys 2005 21:29
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sambzonic »

Ei pala. Nyt oon ruvennut miettimään voisiko bensapumppu olla sökönä? Aina kun käynnistyy tarvitsee kerta painaa kaasua, myös kylmänä, että lähtee käyntiin.

Jos joku probe ihminen vois koittaa omassa autossa seuraavaa:
Laittaa autoon virrat päälle ja takakontin kautta kuuntelee lähteekö bensapumppu käyntiin. Pitäisi kuulua sirinää ilmeisesti, itsellä ei..

Tuli mieleen vielä että mistäs löydän polttoainejärjestelmän ilmausruvin jos sellanen on olemassa?
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Kaipa sieltä pitäis sirinä kuulua :? ... En tähän hätään pysty kuunteleen kun auto on toisella paikkakunnalla... Ootko tsekannu sulakkeet?? mahtaako siellä olla jossain bensapumpun kolarikatkasija?? Tuntuu kyllä ihmeelliseltä, että olis b-pumppu sökönä :? , nimittäin sillon ei kyl pitäis käydä lainkaan, vaikka kuinka polkis...

Offtopickina; Todella hyvä probefoorumi löytyy osoitteesta http://forums.probetalk.com/ .... Siellä tuntuis olevan asiallista ja tietäväistä porukkaa... Miinuksena, vaatii lontoonkielen taitoa :cry: , mutta on ehdottomasti rekisteröitymisen arvoinen :wink: ...
Viimeksi muokannut Kessi, 16 Marras 2006 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Sambzonic
Viestit: 43
Liittynyt: 01 Syys 2005 21:29
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sambzonic »

Tiedetään, toinen loistava foorumi on http://www.performanceprobe.com

Voiko tuota ruiskujärjestelmää ilmata jostain vai ei?
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Sambzonic kirjoitti:Tiedetään, toinen loistava foorumi on http://www.performanceprobe.com

Voiko tuota ruiskujärjestelmää ilmata jostain vai ei?
Kaipa sen luulis olevan itse itsensä ilmaava...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Miten mahtaa kaasuläpänasentoanturin laita??
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Sambzonic
Viestit: 43
Liittynyt: 01 Syys 2005 21:29
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sambzonic »

Mistäs löydän sen?

Onko sulla muuten korjausopasta? Jos on niin mistä tilattu?
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Sambzonic kirjoitti:Mistäs löydän sen?
Se on siinä kaasuläpän päässä (imusarjassa :twisted: ), semmonen musta n.25mmx50mm kokonen mötikkä, josta lähtee muistaakseni kaks piuhaa ja on kahdella ruuvilla kiinni... Anturissa soikeat reijät, eli pystyy pientä karkeasäätöä tekeen anturin asentoa muuttamalla...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Sambzonic kirjoitti:Onko sulla muuten korjausopasta? Jos on niin mistä tilattu?
Valitettavasti ei löydy :cry: ...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Sambzonic
Viestit: 43
Liittynyt: 01 Syys 2005 21:29
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sambzonic »

Tota täytyy testata huomenna. Oon varmaan ton kerran aukassutkin. Sieltä alta löytyy sellanen tappi mikä menee noihin reikiin? Ja sitä tappia siirtämällä pitäis jotain tapahtua?
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Mitenkäs ilmamäärä mittari?? Onko piuhat kunnolla kiinn, eikä hapettumia liittimessä??
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Sambzonic
Viestit: 43
Liittynyt: 01 Syys 2005 21:29
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sambzonic »

Ilmamäärämittari toimii. Ottamalla irti kone sammuu välittömästi.
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Sambzonic kirjoitti:Ilmamäärämittari toimii. Ottamalla irti kone sammuu välittömästi.
tuotanoin sekotanko nyt ilmamassa mittariin vai kuuluukos sen koneen sammua jos piuhan nyppäsee irti...ku eikös se yleensä siinä vaiheessa toimi vaa perus säädöillä jos sen piuhan nyppäsee irti
Sambzonic
Viestit: 43
Liittynyt: 01 Syys 2005 21:29
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sambzonic »

Ilmamassamittari heti raitisilmasuodattimen jälkeen? Se ainakin toimii

Misäs tää ilmamäärämittari sitten sijaitsee?
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Sambzonic kirjoitti:Tota täytyy testata huomenna. Oon varmaan ton kerran aukassutkin. Sieltä alta löytyy sellanen tappi mikä menee noihin reikiin? Ja sitä tappia siirtämällä pitäis jotain tapahtua?
Eli se "tappi" on kaasuläpän akseli, eli kaasuläpän avautuessa kyseinen tappi kiertyy ja anturi muuttaa kääntymisen sähköiseen muotoon ja kertoo siten eculle kaasuläpän asennon... Kun anturia kiertää oikkeseen suutaan, luulee ecu kaasuläpän olevan enemmän auki, kuin se todellisuudessa onkaan. En sitte tiedä kuinka suuri merkitys moisella...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Sambzonic kirjoitti:Ilmamassamittari heti raitisilmasuodattimen jälkeen? Se ainakin toimii

Misäs tää ilmamäärämittari sitten sijaitsee?
Ilmeisesti puhutaan samaisesta MÖTIKÄSTÄ...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Sambzonic
Viestit: 43
Liittynyt: 01 Syys 2005 21:29
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sambzonic »

Just toi. Täytyy huomenna testata tota asennontunnistinta.

Informoin asiasta huomenna lisää.
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

siis ilma MASSA ja ilma MÄÄRÄ mittarit on eri mittareita...mut sulla on kyllä joo toi ilmamäärä mittari, sen piuhan irrotuksesta en tiedä mut ilmamassa mittarin piuhan jos irroittaa ni ei auto sammu, eli ilma määrä mittari on "vanhemmissa" ja ilmamassa on uudemmissa...periaateessa sama asia mut ei kumminkaa
Sambzonic
Viestit: 43
Liittynyt: 01 Syys 2005 21:29
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sambzonic »

Nyt on testattu tota kaasuläpänasennontunnistinta.

Kun otin irti ja rupesin itte säätämään siitä tapista niin kierrokset muutui sen mukaan ja tyhjäkäyntikin löyty. Ja kun tunnistin oli irti ei ollut minkäänlaista vaikutusta käynnistymiseen.

Miksei tunnistin toimi kun se on imusarjassa kiinni?
Sambzonic
Viestit: 43
Liittynyt: 01 Syys 2005 21:29
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sambzonic »

Hiljaseks tuntuu vetävän?
_Spude_
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Huhti 2007 16:36
Paikkakunta: Joensuu

Re: Proben ihmeelinen tyhjäkäynti ja käynnistys

Viesti Kirjoittaja _Spude_ »

rupes probeli tenhuamaan eilen ajon aikana ja nyt täysin vastaavaa vaivaa ton tyhjäkäynnin/käynnistämisen ja kierrosten kanssa... pitkäänhän toi kestikin, ensimmäisen kerran neljään vuoteen rupes tenhuamaan :evil:

eli saitko selville missä vika oli...? vaikuttas ainakin näin äkkiseltään vastaavalta :D
en ole sen tarkemmin viel katellu konehuoneen puolelle, mut tulpat, öljyt ja nesteet on kyl ok.

http://www.minunauto.com/?page=showcar&id=9535
Sambzonic
Viestit: 43
Liittynyt: 01 Syys 2005 21:29
Paikkakunta: Tampere

Re: Proben ihmeelinen tyhjäkäynti ja käynnistys

Viesti Kirjoittaja Sambzonic »

Löyty vika, koko moottori olikin sökönä vaikka puristukset olikin kertaalleen katottu. Eli koko motti meni vaihtoon.

Vieläkin tosin on kylmänä, että joutuu starttaamaan kaasulla, mutta ei lämpimänä..
Ford Probe 2,2 Turbo -90
_Spude_
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Huhti 2007 16:36
Paikkakunta: Joensuu

Re: Proben ihmeelinen tyhjäkäynti ja käynnistys

Viesti Kirjoittaja _Spude_ »

koko motti?? ei tarkempaa syytä löytyny?? tunkiolle kyllä joutaa samantien, jos tosiaan sama vika ja koneen vaihto tiedossa :) noh, jos sitä huomen veis pajalle ja katsos koneen läpi...

kone kuitenkin kiertää ja ääntää ihan normaalisti 2000rpm jälkeen,sen alle niin röpöttää ja sammuu... nostiko ahdin paineita? omassa ei virka mitään.
Vastaa Viestiin