Cvh ja öljynpaine ja -lämpömittarien asennus
Cvh ja öljynpaine ja -lämpömittarien asennus
Elikkä olis tarkoitus asentaa -89 XR3i:hin sähköiset öljynpaine- ja öljynlämpömittarit ja ajattelin josko jollakulla olisi kokemusta kyseisestä hommasta. Eli mistä kannattaisi vetää letkua antureille?
Juu ei tarvii sähkoisiin vetää mittarille mitään letkuja.. Ainoastaan anturille. Olis tarkotus sovittaa mittarit kuskin A-pilariin siihen tulevalla 2-paikkasella kotelolla.
Mutta siis ongelmani oli, että mistä kannattaa vetää letkut antureille. Että oliskos jollain tiedossa joku valmis paikka vai pitääkö alkaa porailee reikiä.
Mutta siis ongelmani oli, että mistä kannattaa vetää letkut antureille. Että oliskos jollain tiedossa joku valmis paikka vai pitääkö alkaa porailee reikiä.
siis hetkinen...mistäs letkuista sää nyt puhutTypeSh kirjoitti:Juu ei tarvii sähkoisiin vetää mittarille mitään letkuja.. Ainoastaan anturille. Olis tarkotus sovittaa mittarit kuskin A-pilariin siihen tulevalla 2-paikkasella kotelolla.
Mutta siis ongelmani oli, että mistä kannattaa vetää letkut antureille. Että oliskos jollain tiedossa joku valmis paikka vai pitääkö alkaa porailee reikiä.

Tarkoitin vain sitä että kyseisessä Autogaugen mittarissa anturi on melkein mittarin kokoinen ja epäilin että sen koosta johtuen se ei mahdu suoraan y-haaroittimeen (Ottaa ehkä johonkin kiinni?) ja näin ollen sitä olisi voinut 5cm letkun pätkällä siirtää irti lohkosta tai sieltä mihin se ottaa kiinni...henu kirjoitti:siis hetkinen...mistäs letkuista sää nyt puhutjos asennat sähköset mittarit ni ei niihin mitään letkuja tarvii
Kokemuksia on - ja aika negatiivisia. Itse asensin joskus hulluimpina vuosina CVH 1.6 ruiskumyllyyn Equusin sähköisen ö-p mittarin. Tässä mallissa itse anturi on sellainen mandariinin kokoinen (suht. raskas) mötikkä. Lisäksi kyseisessä CVH i-masiinassa on eräänlainen "öljynjäähdytin" häsväkkä heti öljynputsarin tyvessä lohkon välissä, eli eräänlainen ryöstölaipan näköinen sydeemi. Tässä aparaatissa siis kiertää vesi ilmeisesti yrittäen jäähdyttää öljyä
- tarkoitus jäi epäselväksi.
Kuitenkin molikka oli sen verran paksu (5-6 cm) ettei Equusin ö-p anturi sopinut paikoilleen öljynpaineanturin paikkaan edes jatkokappaleella - tai jos olisi sopinut, niin öljynputsarin vaihto olisi ollut kohtuu haasteelinen operaatio tämän jälkeen.
Sorvautin kyseiselle Y-haaralle 5 sentin lisäjatkeen koneistamolla joka kyllä pelasi hienosti kunnes usean sadan kilometrin jälkeen Y-haara/jatkokappaleeseen kohdistunut pitkäaikainen momentti ja tärinä aiheutti sen, että koko varsi katkesi ja loput saattaa jokainen arvata. Kone yskäisi öljyt nanosekunnissa pihalle ja koneremonttihan siitä tuli.
Tarinan opetus: Näiden öljynpainevehkeiden kanssa pelatessa kannattaa todellakin olla äärettömän tarkkana ts. jos joutuu turvautumaan ns. omiin virityksiin kannattaa miettiä onko koko mittari ylipäätään tarpeen...
Itse (jälkiviisaana) suosittelisin paremminkin korkeammassa paineessa kytkeytyvää perus ö-p anturia ja jokkis-tyyppistä isoa punaista merkkivaloa ellei auton oma varoitusvalo tunnu riittävältä. (Kornihan se on mittarin rinnalla - ei niin tyninki...
)


Kuitenkin molikka oli sen verran paksu (5-6 cm) ettei Equusin ö-p anturi sopinut paikoilleen öljynpaineanturin paikkaan edes jatkokappaleella - tai jos olisi sopinut, niin öljynputsarin vaihto olisi ollut kohtuu haasteelinen operaatio tämän jälkeen.
Sorvautin kyseiselle Y-haaralle 5 sentin lisäjatkeen koneistamolla joka kyllä pelasi hienosti kunnes usean sadan kilometrin jälkeen Y-haara/jatkokappaleeseen kohdistunut pitkäaikainen momentti ja tärinä aiheutti sen, että koko varsi katkesi ja loput saattaa jokainen arvata. Kone yskäisi öljyt nanosekunnissa pihalle ja koneremonttihan siitä tuli.
Tarinan opetus: Näiden öljynpainevehkeiden kanssa pelatessa kannattaa todellakin olla äärettömän tarkkana ts. jos joutuu turvautumaan ns. omiin virityksiin kannattaa miettiä onko koko mittari ylipäätään tarpeen...
Itse (jälkiviisaana) suosittelisin paremminkin korkeammassa paineessa kytkeytyvää perus ö-p anturia ja jokkis-tyyppistä isoa punaista merkkivaloa ellei auton oma varoitusvalo tunnu riittävältä. (Kornihan se on mittarin rinnalla - ei niin tyninki...
