Mondeo nykii

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mikkihiiri
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Helmi 2005 18:23

Mondeo nykii

Viesti Kirjoittaja Mikkihiiri »

Eli ei löydy vastaavaa topiccia.
Auto nykii ajettaessa tasakaasulla 3 vaihteella n.1800 rpm/40km/h. myös kiihdyttäessä 3 vaihteella 1500 -2000rpm nykii koko alueen. kun päästää kaasun antaa moottorin jarruttaa painaa varovasi uudelleen nytkähtää. Egr tulpattu, molemmat lambdat vaihdettu, ei vikakoodeja, tulpilla ajettu joku 35km, tulpanjohdot kyllä alkuperäiset mutta mitattu ok ei katkoksia.
FORD MONDEO 2.0 TDCi Aut. 2008
Mikkihiiri
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Helmi 2005 18:23

Viesti Kirjoittaja Mikkihiiri »

Lambdat vaihdettu vikakoodien takia,(ei nykinyt silloin) ja laturi myös vaihdettu noin 700km sitten nykiminen alkoi viimeviikolla.
FORD MONDEO 2.0 TDCi Aut. 2008
Mikkihiiri
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Helmi 2005 18:23

Viesti Kirjoittaja Mikkihiiri »

Autoa kokeiltu ajaa Lambdan johto irti ei vaikutusta, ilmanmäärämittarin johto irti nyki kovemmin kaasua painettaessa, ei tasa kierroksilla.
FORD MONDEO 2.0 TDCi Aut. 2008
Larsanjus
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Syys 2006 16:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Larsanjus »

Sama vika rahikaisella. Ilmamäärämittarin putsaamisella irrotuksella ei vaikutusta asiaan.
Syykin on todennäköisesti tiedossa, en vain ole ehtinyt korjata. Kyseessä moottorin etummainen kiinnike/kumipusla, fordin nimellä kutsutaan "vääntömomentinrajoittimeksi".
Kyseinen palikka on rungossa kiinni oleva holkki jonka sisällä moottorissa kiinni oleva "tappi" ja välissä kumia(tai toisinpäin kiinitykset, en muista)
Itsellä väliaikainen apu oli tunkata konetta hieman ylös ja työntää joka puolelle pyöreää liitosta paloja 6mm paksusta kumimatosta.
Nyt jo osa paloista lennellyt pois ja nykii lievästi.
Osa itessään maksaa fordilla ~68e jos en väärin muista. Vaihto vaatii auton pukeille ja koooorkea tunkki tai vinssi moottorin nostamiseen.
Vw T2 -68 ja -74
Ex:Mondöö 2,5 V6 gt stw -97
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tarkista tulppien posliinit, siis ettei ole halkeamia! 8)
Mikkihiiri
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Helmi 2005 18:23

Viesti Kirjoittaja Mikkihiiri »

Tarkistin tulpat ei halkeamia kärkivälit oikeat ei mitään silmin näkyvää vikaa, myös väri oli hyvä ei laihalla tai rikkaalla. en oikeen jaksa uskoa et toi tyyny aiheuttaa tasakaasulla nykimistä.
FORD MONDEO 2.0 TDCi Aut. 2008
paspe
Viestit: 39
Liittynyt: 03 Huhti 2005 19:16
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja paspe »

täälläkin sama vika...olisi kiva kuulla,jos joku löytää ratkaisun...
kakallakin on tekijänsä :D (sensuuri iskee näköjään p.ska sanaan :D)
Mikkihiiri
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Helmi 2005 18:23

Viesti Kirjoittaja Mikkihiiri »

Koko päivä tutkittu autoa. ei löytynyt mitään vikaa. Putsasin tuon jopa tyhjäkäyntiventtiilin mutta ei vaikutusta. soitin Fordille eipä hekään osaa sanoa sit enää mitään muuta ku että viedä sinne.
FORD MONDEO 2.0 TDCi Aut. 2008
Ghostman_132
Viestit: 78
Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35

Viesti Kirjoittaja Ghostman_132 »

Mikkihiiri kirjoitti:Tarkistin tulpat ei halkeamia kärkivälit oikeat ei mitään silmin näkyvää vikaa, myös väri oli hyvä ei laihalla tai rikkaalla. en oikeen jaksa uskoa et toi tyyny aiheuttaa tasakaasulla nykimistä.
Minkäs värinen ton tulpan täytyy olla, kun auto käy oikealla seoksella? Ja minkäs väriset liian rikkaalla tai liian laihalla seoksella?
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja pappa »

Huokaus.

Se on Ford, se nykii.

:lol:

Itsellänikin on tuollainen ongelma. Itse asiassa kun
muistelen noita kaikkia Fordeja mitä mulla on ollut, niin kaikki
ne on aina jollain tavalla nykineet - siitä tuo eka kommentti.

Mutta, joo. Mulla on kuvatunlainen ongelma ollut jo pitkään.
Auto on 2.9V6 24V mallia -95/96 Cosworth.

Auto on vajaan vuoden ollut minulla ja sitä ennen jollain, joka
on autoaan vähemmän rakastanut.

Oireet ovat:
* Nykii tasaisella nopeudella, alle 90km/h mittarinopeutta
eli kierrokset siellä n. 2000 kieppeillä.
* Nykiminen vähenee kun ajetaan S - moodissa (elektronisesti
ohjattu automaattiloota)
* Kun autolla on ajeltu ja pysähdytään, jää kierrokset yli 1000rpm
ja joskus jopa nousevat ja laskevat, mutta heiluu tuossa 1100-
1500 rpm kieppeillä. Kierrosten jääminen korkealle ilmestyi kun
viimein kaikki happitunnistimet oli vaihdettu.
* Kun em. jälkeen sammuttaa moottorin ja käynnistää uudelleen,
ei kierrokset lähde vaeltamaan - vaatii ajelua/kierroksia/tai jotain.

Seuraavat toimenpiteet on tehty:
* Jakopään remontti (ei mitään tekemistä tämän aiheen kanssa)
* Molemmat KATit uusittu. (toinen oli tyhjä ja toinen tukossa)
* Kaikki 4 happitunnistinta uusittu (3 oli rikki)
* EGR Oli tulpattu kun auto tuli mulle, ei vaikutusta, joten otin
tulppauksen pois ja palautin alkuperäisen p**kan kierrätyksen
* Ilmanputsari, pa-suodatin, öljyt+suodatin vaihdettu
* Tyhjäkäyntiventtiili putsattu
* Yms.

Seuraava uusittava kohde on:
* Uudet tulpat

Epäilyksen alla on myös:
* Polttoaineen paineensäädin ja tämä voi osua muillekin ?
Aiheesta on pitkä kertomus osoitteessa:
http://www.fordscorpio.co.uk/obd2scan6.htm

Kertokaa kokemuksianne, minäkin kerron kun tutkimukset
taas jatkuvat

:D
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
Mikkihiiri
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Helmi 2005 18:23

Viesti Kirjoittaja Mikkihiiri »

Tulpan hyvä väri on sellainen vaaleanruskea, vähän niiku toffeen värinen. Liian laihalla on valkonen. Ja rikkaalla musta.
FORD MONDEO 2.0 TDCi Aut. 2008
Avatar
Aaltonen
Viestit: 285
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:05
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Aaltonen »

yksi mikä tuosta kierrosten seilaamisesta lämpimällä koneella tuli mieleen, niin imu vuoto, kylmänä ihan tiivis tietenkin,mutta kun saa lämpö niin rupee elämään.

:?: tiedä sitten..
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Mulle Voortilta kerran kertoivat,että
huohotinventtiili kannattas joskus
vaihtaa,paskottuessaan kuulemma
aiheuttaa nykimistä.
Kone mihin neuvo kuului,oli 1.8 zetec.
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja pappa »

Nuori_Sierra_kuski kirjoitti:yksi mikä tuosta kierrosten seilaamisesta lämpimällä koneella tuli mieleen, niin imu vuoto, kylmänä ihan tiivis tietenkin,mutta kun saa lämpö niin rupee elämään.

:?: tiedä sitten..
Kyllä, tuo on hyvä lähtökohta. Tuli tehtyä toi zekkaus suurinpiirtein
ekaksi, koska ihan selvästi OLI ilmavuotoja. Muutamat letkut oli
hapertuneet jne - ja saattaa niitä olla vieläkin.

Tulppia ei perhana löytynyt paikallisesta Marketista, kai se on
maanantaina pyydettävä Fordin huollossa vaihtamaan ne sikahintaiset
tulpat...

Toi huohotinventtiili taitaa tässä tapauksessa olla yhtäkuin EGR, sekin
on mahdollinen jumiutuja. Kunhan tässä jostain löytyy kelloon lisää
tunteja, niin käyn sorkkimassa kaikki noi läpi ja katotaan sitten missä
mennään.

Tiedottelen kun homma etenee.
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
Mikkihiiri
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Helmi 2005 18:23

Viesti Kirjoittaja Mikkihiiri »

Jos joku löytää vian ni pistetäänpä niitä tänne kaikkien tiedoksi.
:D
FORD MONDEO 2.0 TDCi Aut. 2008
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Herkko kirjoitti:Mulle Voortilta kerran kertoivat,että
huohotinventtiili kannattas joskus
vaihtaa,paskottuessaan kuulemma
aiheuttaa nykimistä.
Kone mihin neuvo kuului,oli 1.8 zetec.
Itse itseäni lainaten :)
Mainitsin ko.asiassa Voortille
EGR venttiilistä ja sanoivat juurikin,
että siitä ei välttämättä mahdollinen
nykiminen johdu vaan tuosta
"huohotinventtiilistä".

Sitä missä ja mikä se on,
voin tunnustaa etten tiedä :oops:

Zetecillä kun on tullu vaan
ajettua,ei rassattua.

Viisaat kertokoon enemmän...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Monteon huohitinvena on kait motin edessä olevan kotelon kyljessä, seuraa letkua. Meillä Eskossa EGR:n tukkiminen petti ja kyllä meni tupakkia ennenkuin huomasin! :oops: Minulla Monteossa nykimiseen autoi kun putsasin jakajaan tulevat kaksi johtoliitosta ja ruutasin lopuksi CRC:tä niihin, tosin putsailin muitakin samalla. Joillain on ohjaintehostimen viallinen anturi aiheuttanut outoja oireita ja samoin lämpötila-anturitkin. 8)
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja pappa »

Huokaus...

Muistelen että -69 1.3 KENT Esconi ei nykinyt, kun
piti huolen että kärkiväli katkojan kärjillä oli kunnossa
ja että tulpat oli kunnossa. Eikä se prkle edes hajonnut
millään... Puuhun piti ajaa ennen kuin tokeni.

Mutta silloin olinkin nuori ja hurja, nyt yli kaksikymmentä
vuotta myöhemmin olen enää hurja.

:D

Kiitos vinkeistä, kaikki on kokeiltava kun aika antaa myöten.
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
Mikkihiiri
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Helmi 2005 18:23

Viesti Kirjoittaja Mikkihiiri »

Perhana kävin tankkaamassa. kulutus 13.2l/100km
ennen sentään pääsi alta 10. Siksi vaihdoin silloin nuo lambdat ku kulutus nousi ja vikakoodit ilmoitti lambdoista. Nyt ei ole vikakoodeja mutta kulutus on pysynyt samassa.
FORD MONDEO 2.0 TDCi Aut. 2008
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Onko tehot tallella? Ettei vain olis "vikasietotilassa"? 8)
Mikkihiiri
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Helmi 2005 18:23

Viesti Kirjoittaja Mikkihiiri »

Kyllä tehot on tallella. Soitin juuri aamulla yhdellä korjaamolle joka on erikoistunut Fordeihin, ni sanos että 99.9% MAF rikki. Tilasin sitten äskön uuden. se ei edes aina kuulemma anna vikakoodia ei ainakaan mulla mutta katotaan nyt ku uus tulee ens maanantaina. Yllätys Taas (V6 Ei ole varastossa.)
FORD MONDEO 2.0 TDCi Aut. 2008
anyr78
Viestit: 15
Liittynyt: 21 Marras 2005 11:33
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja anyr78 »

Omassa -97 v6 mondeossa auttoi tulpanjohtojen vaihto. Mittaus näytti ok, mutta kun ei enää muuta keksinyt niin piuhat uusiksi ja jo loppui alle 2500rpm:n nykiminen. (oli alk.per.)
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

postaan piruuttani minäkin. ittellä 2.0 autom. mondeo mk2. varvit rupesi "seilaamaan" tyhjäkäynnillä ja ajattelin kans noita kaikkia edellisiä kikkaroita syypäiksi. tovin siinä tiirailtuani huomasin että se ilmaboksi mikä on kaasuläpän päällä heilui kun siihen kädellä koski. niinpä niin... ilmakotelon kiinnikepultin kaasuläppäkotelonpuoleinen pää mihin se pultti pitäis ruuvata oli kadonnut murusina jonnekkin... eli syypää varvien heittelehtimiseen on imuilmavuoto! kun se vuoto on kerran kaasuläppäkotelon päässä niin eihän silloin mitkään ilma-anturit ynnä muut hoksaa sitä :x hohhoijjaa! aina elämä potkii!
Larsanjus
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Syys 2006 16:07
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Larsanjus »

Omassani löytyi todennäköisesti toinenkin osasyyllinen tuohon nykimiseen. Vaihdelaatikkoa irrottaessani (jotain tuli voimalla ulos kyljestä) Totesin myös ilmanputsarikotelon alla olevan laatikon kannakkeen olevan katki, ihan kylmällä voimalla pultti katkennut. Saa nähdä miten pelaa kun saan kasattua.
Vw T2 -68 ja -74
Ex:Mondöö 2,5 V6 gt stw -97
Mikkihiiri
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Helmi 2005 18:23

Viesti Kirjoittaja Mikkihiiri »

No niin Ilmanmäärämittari vaihdettu, nykimen loppui ainoo vaan et joskus ku painaa nopeasti kaasua tuntuu pieni nykäisy. ajettuani velipojan Passattia se tekee samanlaisen pienen nytkähdyksen. Eli minulla ainakin auttoi tuo anturin vaihto. :lol:
FORD MONDEO 2.0 TDCi Aut. 2008
Vastaa Viestiin