Autokoulusta...

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
UusMondeo
Viestit: 18
Liittynyt: 11 Syys 2006 19:00
Paikkakunta: Kotka

Autokoulusta...

Viesti Kirjoittaja UusMondeo »

Itse kun olin autokoulun toisessa vaiheessa, ja siellä oli sellanen ekologisen ajon kurssi, niin opettivat tietysti moottorijarrutuksen uudenkarhealla autollaan.

Kysyin sitten siltä opettajalta tunnin päätteeksi, että miten mun kannattaa ajaa omalla escollani kun siinä on kaasari. Siis kannattaako moottorijarrutusta käyttää vai ei, ja kumpi vie enemmän bensaa. Opettaja vastasi siihen vaan, että kannattaa käyttää, koska jarrut kuluvat silloin vähemmän...

Ei siis tiennyt oikein itsekkään vastausta siihen bensakysymykseen, kun kierteli niin hienosti pois aiheesta.

Oma käsitys on kyllä että kaasari "imee" sitä bensaa sieltä tankista enemmän moottorijarrutuksella, kun tyhjäkäynnillä rullatessa. Lisäksi pääsee pitemmälle esim. alamäessä. Eikä ne jarrutkaan kulu tyhjäkäynnillä rullatessa kun muistaa/osaa ennakoida millon sen rullailun alottaa...
***************************************
Ford Mondeo 2.0 -98 Autom. 5d
Honda Civic 1.5 Lsi -92 4d
Ford Escort 1.3 -87
***************************************
Artery
Viestit: 150
Liittynyt: 24 Huhti 2006 14:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Artery »

Mikäpäs siinä, jos on pitkä suora ja sen jälkee pitää kääntyä risteyksestä, mutta kyllä se moottorijarrutus ainakin taajamassa on hyödyllisempää, kuin rullaus.
caddy
Viestit: 120
Liittynyt: 22 Kesä 2006 12:21
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja caddy »

minä asian ymmärtänyt näin: Kaasarillakin kun joutuu hidastamaan risteykseen tullessa kannattaa käyttää moottorijarrutusta, ei ime sen kummemmin ainetta. Mutta sitten kun ajetaan piiiitkää alamäkeä niin siinä laitetaan kaasari auto vapaalle näin säästyy paljon ainetta, tilanne on toisinpäin sitten ruiskuautolla mäessäkin kannattaa ajaa vaihdepäällä kulutus tippuu nollaan
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kd »

Itse ainakin poljen jarruja ihan surutta. Jarrut kaipaa käyttöä, muuten ne voi alkaa jumittamaan. Vaihetaan paloja sitten kun tarvitsee. Mieluummin niin kun rassaa jumittuneita jarruja auki.
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

miten mä olen tajunnut tämä kaasarin moottorijarrutuksen. eli sinne menee löpöä kokoajan vaikka et painaisi sitä poljinta.

ja mitä tuosta jarrujen jumittumisesta. jos joku saa jarrut siihen kuntoon että jumittelee sen takia että moottorijarruttelee, niin ottakoot minuun yhteyttä. mä haluan oppia kans.. mutta tuskin ketään tähän pystyy ellei jarruissa ole muutakin vikaa kuin käytönpuute..
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Kyllähän nuo varsinkin takalevyt tai oikeastaan satulat menee melko usein jumiin juurikin sen takia että ei jarrutella tarpeeksi usein ja tarpeeksi voimakkaasti

Mutta mutta

Kaasarihan vie aina tyhjäkäynnin vaatiman bensamäärän plus sitten kierroksien aiheuttaman imun mukana aavistuksen lisää

Ruisku taas vie ainetta lähinnä kaasun asennon mukaan eli kaasu pois niin polttoainetta ei mene lainkaan

Eli kaasarilla "taloudellisempaa" heittää vapaalle ja rullailla ja ruiskulla taas vaihde päällä ja kaasu vaan ylös

Kaasarilla taas pääsee kiihdyttäessä pienemmällä kun kiihdyttelee "varovasti" ja hissukseen ruiskulla taas reippaammin haluttuun nopeuteen ja pysytään siinä

Myöskin mäkien ennakoinnilla säästää melko paljon eli alamäessä/ennen mäkeä nostaa vauhtia rauhakseen ja vähentää vedätystä ylämäen matkalla eli antaa vauhdin hieman tippua eli ei väkisin yritä pitää siinä samassa
UusMondeo
Viestit: 18
Liittynyt: 11 Syys 2006 19:00
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja UusMondeo »

mitäs ihmettä, teinkö mä tästä uuden aiheen :oops:

No mutta hyviä pointteja...
***************************************
Ford Mondeo 2.0 -98 Autom. 5d
Honda Civic 1.5 Lsi -92 4d
Ford Escort 1.3 -87
***************************************
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Viesti Kirjoittaja KajS »

kd kirjoitti:Itse ainakin poljen jarruja ihan surutta. Jarrut kaipaa käyttöä, muuten ne voi alkaa jumittamaan. Vaihetaan paloja sitten kun tarvitsee. Mieluummin niin kun rassaa jumittuneita jarruja auki.
Ääni tälle.

Tottakai moottorijarrutus on jees, eikä ne jarrut moottorijarrutuksen vuoksi jumiudu.

Mutta mutta; moottori on kiihdyttämistä ja vauhdin ylläpitoa varten, jarrut taas hidastamiseen. Jarruja pitää käyttää ja voimakkaasti, jotta ne toimii. Katsastusmies kertoi, kun olin focusta katsastamassa, että saksantuonneissa on järjestään paremmin toimivat jarrut kuin suomiautoissa.

Moottorijarrutuksen ylistäminen jarrujen säästötarkoituksessa on vähän sellainen muinaisjäänne ajalta, kun jarrujen kitkapintoja ei saanut tai ne oli kortilla. Nykyään jarrupaloja saa kaupasta, käyttäkäämme siis niitä.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

KajS kirjoitti: Ääni tälle.

Tottakai moottorijarrutus on jees, eikä ne jarrut moottorijarrutuksen vuoksi jumiudu.

Mutta mutta; moottori on kiihdyttämistä ja vauhdin ylläpitoa varten, jarrut taas hidastamiseen. Jarruja pitää käyttää ja voimakkaasti, jotta ne toimii. Katsastusmies kertoi, kun olin focusta katsastamassa, että saksantuonneissa on järjestään paremmin toimivat jarrut kuin suomiautoissa.

Moottorijarrutuksen ylistäminen jarrujen säästötarkoituksessa on vähän sellainen muinaisjäänne ajalta, kun jarrujen kitkapintoja ei saanut tai ne oli kortilla. Nykyään jarrupaloja saa kaupasta, käyttäkäämme siis niitä.
Eipä tuohon lisättävää 8)
Täysin samaa mieltä.
ei sieltä mitään junia t...
UusMondeo
Viestit: 18
Liittynyt: 11 Syys 2006 19:00
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja UusMondeo »

Jep. Pidetään tästä kiinni. Ja eipä tuolla mun automaatilla voi vauhtia oikein muuten hidastaakaan... ei viitsi niitä pakkovaihteitakaan käytellä kun sittenhän se ei enää olisi mikään automaattivaihteisto :lol:
***************************************
Ford Mondeo 2.0 -98 Autom. 5d
Honda Civic 1.5 Lsi -92 4d
Ford Escort 1.3 -87
***************************************
Iso PeBe
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Loka 2005 21:37
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Iso PeBe »

Hmmm... tuosta ruiskukoneella moottorijarrutuksesta. Eikös se lähinnä riipu miten se on ohjelmoitu? Eli nykyäänhän varmaan kaikissa autoissa moottorijarrutuksen aikana katkastaan bensansyöttö, mutta mites esim. vanha OHC Sirpa? Voisin veikata että vie tällöin bensaa saman määrän kuin mitä tyhjäkäynnillä, kaasuläpän asennon mukaan?

...Nyt ei puhutakaan sitten taloudellisuudesta, vaan siitä millainen ääni saadaan aikaseksi moottorijarrutuksella. :wink: Eli tottahan toki moottorijarrutus kuulostaa aina paremmalta jos sinne syöttää bensaa samalla. :) Yksi syy minkä takia olen harkinnut epätaloudellisiin tupliin siirtymistä, toinen on sitten imuäänet.

Meni hieman OTksi mutta antaa mennä nyt?
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Kylläpä siinä ohari sirpassakin katkeaa bensansyöttö moottorijarrutuksella kun kierroksia on yli tietyn rajan (oisko jotain yli 1500rpm ??)

Eikä ne tuplat sen epätaloudellisemmat ole kuin ruiskukaan, oikein säädettynä tietysti

Itse en kyllä vaihtaisi kaasarin/rien ja ruiskun välillä sen takia että saa kovemma imuäänet tai hellätessä ropeltamaan rumasti, kuulostaa lähinnä pahalta putkivammalta

Mitä hiljasempi sen parempi, ei sitä mölinää jaksa erkkikään kuunnella vaikka muutaman 10km voikin kuulostaa kivalle
Iso PeBe
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Loka 2005 21:37
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Iso PeBe »

Notta näin.

...noo se on makuasia, tuo Sierra kun ei muutenkaan mistään hiljasimmasta päästä ole, en ole matka-autoa tekemässä. :wink: On niissä tuplissa enemmän sitä jotain, kuin jossain ruiskussa, vaikkei olekaan se optimaalisempi ratkasu. Olen ehkä hullu, mutta ylpeä sellainen. :)

Ne tuplat tulee kyllä vasta sitten joskus kun kasaan koko motin uusiksi.
Vastaa Viestiin