Autokoulusta...
Autokoulusta...
Itse kun olin autokoulun toisessa vaiheessa, ja siellä oli sellanen ekologisen ajon kurssi, niin opettivat tietysti moottorijarrutuksen uudenkarhealla autollaan.
Kysyin sitten siltä opettajalta tunnin päätteeksi, että miten mun kannattaa ajaa omalla escollani kun siinä on kaasari. Siis kannattaako moottorijarrutusta käyttää vai ei, ja kumpi vie enemmän bensaa. Opettaja vastasi siihen vaan, että kannattaa käyttää, koska jarrut kuluvat silloin vähemmän...
Ei siis tiennyt oikein itsekkään vastausta siihen bensakysymykseen, kun kierteli niin hienosti pois aiheesta.
Oma käsitys on kyllä että kaasari "imee" sitä bensaa sieltä tankista enemmän moottorijarrutuksella, kun tyhjäkäynnillä rullatessa. Lisäksi pääsee pitemmälle esim. alamäessä. Eikä ne jarrutkaan kulu tyhjäkäynnillä rullatessa kun muistaa/osaa ennakoida millon sen rullailun alottaa...
Kysyin sitten siltä opettajalta tunnin päätteeksi, että miten mun kannattaa ajaa omalla escollani kun siinä on kaasari. Siis kannattaako moottorijarrutusta käyttää vai ei, ja kumpi vie enemmän bensaa. Opettaja vastasi siihen vaan, että kannattaa käyttää, koska jarrut kuluvat silloin vähemmän...
Ei siis tiennyt oikein itsekkään vastausta siihen bensakysymykseen, kun kierteli niin hienosti pois aiheesta.
Oma käsitys on kyllä että kaasari "imee" sitä bensaa sieltä tankista enemmän moottorijarrutuksella, kun tyhjäkäynnillä rullatessa. Lisäksi pääsee pitemmälle esim. alamäessä. Eikä ne jarrutkaan kulu tyhjäkäynnillä rullatessa kun muistaa/osaa ennakoida millon sen rullailun alottaa...
***************************************
Ford Mondeo 2.0 -98 Autom. 5d
Honda Civic 1.5 Lsi -92 4d
Ford Escort 1.3 -87
***************************************
Ford Mondeo 2.0 -98 Autom. 5d
Honda Civic 1.5 Lsi -92 4d
Ford Escort 1.3 -87
***************************************
minä asian ymmärtänyt näin: Kaasarillakin kun joutuu hidastamaan risteykseen tullessa kannattaa käyttää moottorijarrutusta, ei ime sen kummemmin ainetta. Mutta sitten kun ajetaan piiiitkää alamäkeä niin siinä laitetaan kaasari auto vapaalle näin säästyy paljon ainetta, tilanne on toisinpäin sitten ruiskuautolla mäessäkin kannattaa ajaa vaihdepäällä kulutus tippuu nollaan
miten mä olen tajunnut tämä kaasarin moottorijarrutuksen. eli sinne menee löpöä kokoajan vaikka et painaisi sitä poljinta.
ja mitä tuosta jarrujen jumittumisesta. jos joku saa jarrut siihen kuntoon että jumittelee sen takia että moottorijarruttelee, niin ottakoot minuun yhteyttä. mä haluan oppia kans.. mutta tuskin ketään tähän pystyy ellei jarruissa ole muutakin vikaa kuin käytönpuute..
ja mitä tuosta jarrujen jumittumisesta. jos joku saa jarrut siihen kuntoon että jumittelee sen takia että moottorijarruttelee, niin ottakoot minuun yhteyttä. mä haluan oppia kans.. mutta tuskin ketään tähän pystyy ellei jarruissa ole muutakin vikaa kuin käytönpuute..
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Kyllähän nuo varsinkin takalevyt tai oikeastaan satulat menee melko usein jumiin juurikin sen takia että ei jarrutella tarpeeksi usein ja tarpeeksi voimakkaasti
Mutta mutta
Kaasarihan vie aina tyhjäkäynnin vaatiman bensamäärän plus sitten kierroksien aiheuttaman imun mukana aavistuksen lisää
Ruisku taas vie ainetta lähinnä kaasun asennon mukaan eli kaasu pois niin polttoainetta ei mene lainkaan
Eli kaasarilla "taloudellisempaa" heittää vapaalle ja rullailla ja ruiskulla taas vaihde päällä ja kaasu vaan ylös
Kaasarilla taas pääsee kiihdyttäessä pienemmällä kun kiihdyttelee "varovasti" ja hissukseen ruiskulla taas reippaammin haluttuun nopeuteen ja pysytään siinä
Myöskin mäkien ennakoinnilla säästää melko paljon eli alamäessä/ennen mäkeä nostaa vauhtia rauhakseen ja vähentää vedätystä ylämäen matkalla eli antaa vauhdin hieman tippua eli ei väkisin yritä pitää siinä samassa
Mutta mutta
Kaasarihan vie aina tyhjäkäynnin vaatiman bensamäärän plus sitten kierroksien aiheuttaman imun mukana aavistuksen lisää
Ruisku taas vie ainetta lähinnä kaasun asennon mukaan eli kaasu pois niin polttoainetta ei mene lainkaan
Eli kaasarilla "taloudellisempaa" heittää vapaalle ja rullailla ja ruiskulla taas vaihde päällä ja kaasu vaan ylös
Kaasarilla taas pääsee kiihdyttäessä pienemmällä kun kiihdyttelee "varovasti" ja hissukseen ruiskulla taas reippaammin haluttuun nopeuteen ja pysytään siinä
Myöskin mäkien ennakoinnilla säästää melko paljon eli alamäessä/ennen mäkeä nostaa vauhtia rauhakseen ja vähentää vedätystä ylämäen matkalla eli antaa vauhdin hieman tippua eli ei väkisin yritä pitää siinä samassa
Ääni tälle.kd kirjoitti:Itse ainakin poljen jarruja ihan surutta. Jarrut kaipaa käyttöä, muuten ne voi alkaa jumittamaan. Vaihetaan paloja sitten kun tarvitsee. Mieluummin niin kun rassaa jumittuneita jarruja auki.
Tottakai moottorijarrutus on jees, eikä ne jarrut moottorijarrutuksen vuoksi jumiudu.
Mutta mutta; moottori on kiihdyttämistä ja vauhdin ylläpitoa varten, jarrut taas hidastamiseen. Jarruja pitää käyttää ja voimakkaasti, jotta ne toimii. Katsastusmies kertoi, kun olin focusta katsastamassa, että saksantuonneissa on järjestään paremmin toimivat jarrut kuin suomiautoissa.
Moottorijarrutuksen ylistäminen jarrujen säästötarkoituksessa on vähän sellainen muinaisjäänne ajalta, kun jarrujen kitkapintoja ei saanut tai ne oli kortilla. Nykyään jarrupaloja saa kaupasta, käyttäkäämme siis niitä.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Eipä tuohon lisättävää 8)KajS kirjoitti: Ääni tälle.
Tottakai moottorijarrutus on jees, eikä ne jarrut moottorijarrutuksen vuoksi jumiudu.
Mutta mutta; moottori on kiihdyttämistä ja vauhdin ylläpitoa varten, jarrut taas hidastamiseen. Jarruja pitää käyttää ja voimakkaasti, jotta ne toimii. Katsastusmies kertoi, kun olin focusta katsastamassa, että saksantuonneissa on järjestään paremmin toimivat jarrut kuin suomiautoissa.
Moottorijarrutuksen ylistäminen jarrujen säästötarkoituksessa on vähän sellainen muinaisjäänne ajalta, kun jarrujen kitkapintoja ei saanut tai ne oli kortilla. Nykyään jarrupaloja saa kaupasta, käyttäkäämme siis niitä.
Täysin samaa mieltä.
ei sieltä mitään junia t...
Jep. Pidetään tästä kiinni. Ja eipä tuolla mun automaatilla voi vauhtia oikein muuten hidastaakaan... ei viitsi niitä pakkovaihteitakaan käytellä kun sittenhän se ei enää olisi mikään automaattivaihteisto 

***************************************
Ford Mondeo 2.0 -98 Autom. 5d
Honda Civic 1.5 Lsi -92 4d
Ford Escort 1.3 -87
***************************************
Ford Mondeo 2.0 -98 Autom. 5d
Honda Civic 1.5 Lsi -92 4d
Ford Escort 1.3 -87
***************************************
Hmmm... tuosta ruiskukoneella moottorijarrutuksesta. Eikös se lähinnä riipu miten se on ohjelmoitu? Eli nykyäänhän varmaan kaikissa autoissa moottorijarrutuksen aikana katkastaan bensansyöttö, mutta mites esim. vanha OHC Sirpa? Voisin veikata että vie tällöin bensaa saman määrän kuin mitä tyhjäkäynnillä, kaasuläpän asennon mukaan?
...Nyt ei puhutakaan sitten taloudellisuudesta, vaan siitä millainen ääni saadaan aikaseksi moottorijarrutuksella.
Eli tottahan toki moottorijarrutus kuulostaa aina paremmalta jos sinne syöttää bensaa samalla.
Yksi syy minkä takia olen harkinnut epätaloudellisiin tupliin siirtymistä, toinen on sitten imuäänet.
Meni hieman OTksi mutta antaa mennä nyt?
...Nyt ei puhutakaan sitten taloudellisuudesta, vaan siitä millainen ääni saadaan aikaseksi moottorijarrutuksella.


Meni hieman OTksi mutta antaa mennä nyt?
Kylläpä siinä ohari sirpassakin katkeaa bensansyöttö moottorijarrutuksella kun kierroksia on yli tietyn rajan (oisko jotain yli 1500rpm ??)
Eikä ne tuplat sen epätaloudellisemmat ole kuin ruiskukaan, oikein säädettynä tietysti
Itse en kyllä vaihtaisi kaasarin/rien ja ruiskun välillä sen takia että saa kovemma imuäänet tai hellätessä ropeltamaan rumasti, kuulostaa lähinnä pahalta putkivammalta
Mitä hiljasempi sen parempi, ei sitä mölinää jaksa erkkikään kuunnella vaikka muutaman 10km voikin kuulostaa kivalle
Eikä ne tuplat sen epätaloudellisemmat ole kuin ruiskukaan, oikein säädettynä tietysti
Itse en kyllä vaihtaisi kaasarin/rien ja ruiskun välillä sen takia että saa kovemma imuäänet tai hellätessä ropeltamaan rumasti, kuulostaa lähinnä pahalta putkivammalta
Mitä hiljasempi sen parempi, ei sitä mölinää jaksa erkkikään kuunnella vaikka muutaman 10km voikin kuulostaa kivalle
Notta näin.
...noo se on makuasia, tuo Sierra kun ei muutenkaan mistään hiljasimmasta päästä ole, en ole matka-autoa tekemässä.
On niissä tuplissa enemmän sitä jotain, kuin jossain ruiskussa, vaikkei olekaan se optimaalisempi ratkasu. Olen ehkä hullu, mutta ylpeä sellainen. 
Ne tuplat tulee kyllä vasta sitten joskus kun kasaan koko motin uusiksi.
...noo se on makuasia, tuo Sierra kun ei muutenkaan mistään hiljasimmasta päästä ole, en ole matka-autoa tekemässä.


Ne tuplat tulee kyllä vasta sitten joskus kun kasaan koko motin uusiksi.