Miten ajaa taloudellisesti automaatilla?
Miten ajaa taloudellisesti automaatilla?
Kertokaapas kokeneemmat automaattivaihteisella autolla ajajat, miten sillä tehdään ns. moottorijarrutus? Tai miten sillä muuten ajetaan mahdollisimman taloudellisesti...
Mulla on siis mondeo -98 2.0 automaatti. Ostin vasta, ja bensan syönti on kyllä suurempaa kun vanhassa autossani (ehkä koska manuaalilla osasin moottorijarrutuksen )
Mutta mutta siis kannattaako laittaa loota risteykseen tultaessa 2 -vaihteelle? ja sitten vielä vaikka ykköselle, kun tarpeeksi vauhti hidastuu? Syökö kone silloin yhtään bensaa?
Niin ja kun vaikka 80:ssä nostaa kaasun pois, niin kiekat tippuu johonkin 1500 paikkeille, että onkohan silloin jo kyse moottorijarrutuksesta ja tämä minun tyhmä kysely onkin vaan kaikkien ajanhukkaa
Mulla on siis mondeo -98 2.0 automaatti. Ostin vasta, ja bensan syönti on kyllä suurempaa kun vanhassa autossani (ehkä koska manuaalilla osasin moottorijarrutuksen )
Mutta mutta siis kannattaako laittaa loota risteykseen tultaessa 2 -vaihteelle? ja sitten vielä vaikka ykköselle, kun tarpeeksi vauhti hidastuu? Syökö kone silloin yhtään bensaa?
Niin ja kun vaikka 80:ssä nostaa kaasun pois, niin kiekat tippuu johonkin 1500 paikkeille, että onkohan silloin jo kyse moottorijarrutuksesta ja tämä minun tyhmä kysely onkin vaan kaikkien ajanhukkaa
Re: Miten ajaa taloudellisesti automaatilla?
Kyllähän se automaattilaatikolla varustettu auto tahtoo aina enemmän bensaa viedä.. Mahdollisimman nopeasti tavoitenopeuteen ja sitten tasaista ajoa loppumatka, näin autokoulussa aikanaan opetettiinUusMondeo kirjoitti: Mulla on siis mondeo -98 2.0 automaatti. Ostin vasta, ja bensan syönti on kyllä suurempaa kun vanhassa autossani (ehkä koska manuaalilla osasin moottorijarrutuksen )
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
http://riesa20.urli.net/
Laita se hetkellinen kulutus näytölle ja seuraa sitä.
Moottori jarrutuksella kulutus on 0.
Samat ajo hommat tomaatilla eli kiihdytys nopeasti ja käyttämällä cruisea menee alamäessä vähemmän kun katkoo syöttöä.
Omani vie matkaajossa noin 8-9l/100 ja kyseessaä siis alla oleva cossu.
Moottori jarrutuksella kulutus on 0.
Samat ajo hommat tomaatilla eli kiihdytys nopeasti ja käyttämällä cruisea menee alamäessä vähemmän kun katkoo syöttöä.
Omani vie matkaajossa noin 8-9l/100 ja kyseessaä siis alla oleva cossu.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Kunpa vaan olis näyttö
Kunpa vaan olis näyttö mihin laittaa sen kulutuksen lukemaan
Siis ei mitään ajotietokoneita...
Ymmärsinkö oikein, että alamäessä sun vakionopeudensäädin moottorijarruttaa? Mulla ei kyllä hidastu vauhti yhtään... menee reiluun ylinopeuteen... Tuntuu vähän kun olis vapaalla tai jotain.
Mutta lisää kommenttia, että opiskelija saa säästettyä bensarahojansa
Siis ei mitään ajotietokoneita...
Ymmärsinkö oikein, että alamäessä sun vakionopeudensäädin moottorijarruttaa? Mulla ei kyllä hidastu vauhti yhtään... menee reiluun ylinopeuteen... Tuntuu vähän kun olis vapaalla tai jotain.
Mutta lisää kommenttia, että opiskelija saa säästettyä bensarahojansa
Itselläni cruise katkaisee polttoaineen syötön kun on riittävän jyrkkä alamäki ja sen huomaa pienenä nykäisynä.
Samoin tapahtuu jos itse nostaa kaasun ylös alamäessä niin katkeaa polttoaineen syöttö jos vauhtia riittävästi ja riittävän jyrkkä alamäki.
Tosin moottori jarrutus ei ole yhtä tehokas automaatilla kuin manuaalilla mutta ainakin omassani on turbiinilukko joten ei se pelkkä öljy laita hanttiin vaan koneen kierokset pysyy ylhäällä moottori jarrutuksen aikana siis silloin kun on cruise päällä.
Tosin kehä iii:lla ei ole montaa jyrkkää mäkeä mutta Cossun vauhti ei lähde nousemaan ainakaan noissa vaan pysyy asetetussa.
Samoin tapahtuu jos itse nostaa kaasun ylös alamäessä niin katkeaa polttoaineen syöttö jos vauhtia riittävästi ja riittävän jyrkkä alamäki.
Tosin moottori jarrutus ei ole yhtä tehokas automaatilla kuin manuaalilla mutta ainakin omassani on turbiinilukko joten ei se pelkkä öljy laita hanttiin vaan koneen kierokset pysyy ylhäällä moottori jarrutuksen aikana siis silloin kun on cruise päällä.
Tosin kehä iii:lla ei ole montaa jyrkkää mäkeä mutta Cossun vauhti ei lähde nousemaan ainakaan noissa vaan pysyy asetetussa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Sen joutuu maksamaan mukavuudesta =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Kulutus kyllä kova
Ekan täyteentankkauksen jälkeen laskin kulutuksen, että on 12,5l/100km siis pelkässä kaupunkiajossa. Kyllä ois poikaa jos pääsis ees alle 11... (entisellä meni n.8, mut oliki vähä pienempi kone).
***************************************
Ford Mondeo 2.0 -98 Autom. 5d
Honda Civic 1.5 Lsi -92 4d
Ford Escort 1.3 -87
***************************************
Ford Mondeo 2.0 -98 Autom. 5d
Honda Civic 1.5 Lsi -92 4d
Ford Escort 1.3 -87
***************************************
Hmm...
En ole perehtynyt manuaaliin (teen sen illalla, jos muistan), mutta rekisteriotteessa lukee, että keskikulutus 8,7l/100km.
Mistähän sekin lukema on siihen otteeseen temmattu... Niissä lisätiedoissa se lukee... Mutta minäpäs katselen sitä manuaalia...
Mistähän sekin lukema on siihen otteeseen temmattu... Niissä lisätiedoissa se lukee... Mutta minäpäs katselen sitä manuaalia...
***************************************
Ford Mondeo 2.0 -98 Autom. 5d
Honda Civic 1.5 Lsi -92 4d
Ford Escort 1.3 -87
***************************************
Ford Mondeo 2.0 -98 Autom. 5d
Honda Civic 1.5 Lsi -92 4d
Ford Escort 1.3 -87
***************************************
Jos yhtään auttaa niin tuo sigussa oleva cossu hörpää matka ajossa noin 9 ja kaupunki ajossa noin 13l/100km.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Manuaalista...
Juu katselin nyt tuota manuaalia, että vie tuo mun mondeo sen mukaan kaupungissa 12,7, maantiellä 6,4 ja yhdistetty on tosiaan tuo 8,7l/100km...
Että taisin turhia hätäillä tuon kulutuksen kanssa
Mutta sitten kun ekaan reissuun lähdetään ni innolla odottelen noita alle 7 litran lukemia 8) Ilmeisesti on se automaatin 4 vaihde todellinen ylivaihde!
ps. manuaalilaatikolla samat lukemat ois 11,6/5,9/8... Että kyllähän tuo sen litran enemmän hörppää tuo automaatti
Niin aika samoissa ollaan ilmeisesti tuon NiceManin auton kanssa. Siis kulutuksissa, ei tehoissä
Että taisin turhia hätäillä tuon kulutuksen kanssa
Mutta sitten kun ekaan reissuun lähdetään ni innolla odottelen noita alle 7 litran lukemia 8) Ilmeisesti on se automaatin 4 vaihde todellinen ylivaihde!
ps. manuaalilaatikolla samat lukemat ois 11,6/5,9/8... Että kyllähän tuo sen litran enemmän hörppää tuo automaatti
Niin aika samoissa ollaan ilmeisesti tuon NiceManin auton kanssa. Siis kulutuksissa, ei tehoissä
***************************************
Ford Mondeo 2.0 -98 Autom. 5d
Honda Civic 1.5 Lsi -92 4d
Ford Escort 1.3 -87
***************************************
Ford Mondeo 2.0 -98 Autom. 5d
Honda Civic 1.5 Lsi -92 4d
Ford Escort 1.3 -87
***************************************
Kyllä moottorijarurtus aina säästää bensaa vaikka ruiskussa säästöä on enenmän.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Ai miten niin? silloihan menee hyöty hukkaan ja jarrut kuluu enenmän...
P.S.Tasan 500 =)
P.S.Tasan 500 =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Hmm.. meneeköhän kaasarilla? Tarkoitin moottori jarrutusta tilanteessa?VesQ kirjoitti:Kyllähän se kaasaripeli taitaa pienemmällä aineella mennä kun vapaalla rullailee, ruiskulla taas menee enemmän vapaalla kuin pelkästään kaasun pois nostamalla
En lähde kiukuttelemaan...
Ruiskupeleissä katkaistaan syöttö kokonaan.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/