Sierra2,0iDOCH-91 HC-päästöt korkeat tyhjäkäyn. *RATKAISTU*

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
harmato
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Marras 2005 17:30

Sierra2,0iDOCH-91 HC-päästöt korkeat tyhjäkäyn. *RATKAISTU*

Viesti Kirjoittaja harmato »

terve,
laitoin uuden aiheen, vaikka noita päästöasioista on miljoona erilaista postia, joissa arvaillaan monia eri syitä eri päästöarvojen kohoamisiin. Tähän postiin voisi ammattilaiset vastata , että mitkä on ne tekijät jotka vaikuttavat nimenomaan hc-arvoihin...?

Katsastuksessa hylky seuraavilla HC-lukemilla:
tyhjäkäynti: 162 ppm, kierroksilla 68 ppm.
sallittu lukemahan on molemmissa tapauksissa 100, eli hylky tuli tyhjäkäyntilukeman vuoksi. Kaikki muut lukemat oli ok.

Isosta ei siis ole kiinni.....mistä lähteä vikaa hakemaan......?

-toni-
Viimeksi muokannut harmato, 11 Elo 2006 09:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Pakoputki vuotaa tai imupuolella vuoto?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Pieni imuilmavuoto vaikuttaa tosiaan juuri tyhjäkäynnillä sillä kierroksilla sillä ei ole merkitystä koska on olematon verrattuna kokonaisilmamäärään. Ääni siis imuilmavuodolle vaikka vika voi olla muuallakin! 8)
Muistaakseni kerran meinas pompata pienestä imuilmavuodosta ja vika oli happi- ja hiilivetyarvoissa, siis muistaakseni. :roll:
Jukkiss
Viestit: 81
Liittynyt: 04 Loka 2005 18:10

Viesti Kirjoittaja Jukkiss »

Mullakin pomppas samanlaine auto juuri tänään katsastuksessa mutta CO arvosta, mistä tämä voisi todennäköisimmin johtua?
harmato
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Marras 2005 17:30

vieläkin hylky, päästöarvo yhä liikaa..

Viesti Kirjoittaja harmato »

Tein epätoivoisena pienimuotoisen huoltotoimenpiteen , josko päästöt samalla paranisivat.

Vaihdoin tulpat, jakajan kannen, pyörijän ja ilmasuodattimen. Samalla tarkistin, ettei ainakaan selkeää imuvuotoa ollut havaittavissa.

Uudestaan leimaa yrittämään, mutta edelleen hylky. Nyt lukema tyhjäkäynnillä 132ppm. Huoltotoimenpiteiden jälkeen lukema laski noin 30ppm. Uusi arvo on harmittavan lähellä hyväksyttävää 100 ppm:n rajaa, mutta ei vieläkään kelvollinen.

Onko ideoita...?
Löytyykö alipaineletkuista jotain kaavakuvaa, jotta osaisi tarkistella tarpeelliset paikat alipainevuodon hakemiseksi? Sopivaa linkkiä aiheeseen?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

venttiilivika / karstaa venttiilissä = ei sulkeudu kunnolla
Focus 1.0 edition a6 2017
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Vikakoodien luku ensiksi että selviää onko moottorinohjausjärjestelmän antureissa mitään häikkää. Vasta kun saadaan koodi 11 (kaikki ok) aletaan miettiä muita tekijöitä mikäli päästöt ei tällä ole korjaantuneet.
Japi
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Maalis 2006 09:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Japi »

jaska74 kirjoitti:venttiilivika / karstaa venttiilissä = ei sulkeudu kunnolla
Tuskinpa vaan, koska ylitys on näin pieni.
Imuvuodolta tuo enemmänkin kuulostaa.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

no jaa, itellä oli sama vika ja korjaantui kun antoi vähän kenkää...
Focus 1.0 edition a6 2017
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

kissa kylmä mitauksessa, vanha kissa ei lämpiä toimintalämpöön paikoillaan poljettaessa.

muutenkin aika paha sanoa näin langan välityksellä vikoja, mitä muut arvot näytti ja miten ne käyttäytyi :?:

seuraako lambda oikein ettei siinä ole vikaa eli arvo pysyy n.1:dessä kun poljetaan ja on tyhjäkäynnillä vaikka se olisikin niiden katsurin arvojen sisällä niin ne kuitenkin on aika väljät ton lambadan osalta.
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
harmato
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Marras 2005 17:30

Viesti Kirjoittaja harmato »

moro,
meni auto sitten oikein merkkiliikkeeseen, kun omalla nenällä ei pysty tuota HC:n 30 ppm määrää haistelemaan putken päästä.

Olivat kurkanneet venttiilikoneistoon ja mitanneet myös ohivuotomittauksella ettei ongelma johdu ventiilipuolesta. Joskus kuulemma ollut esimerkiksi tapauksia että pääsee venttiilinvarren kautta valuttamaan oljyä palotilaan, jolloin hc:t kasvaa.

Moottoritesteri ei antanut mitään vikoja.

Jako tarkistettiiin ja siitä löytyikin osasyyllinen. Vanha ketju venynyt sen verran, että jako on pielessä puolen hammasta.

Tämä ei kuitenkaan yksinään ollut vikana vaan toisena oli se paljon puhutti katin tehottomuus normaalilämpöisenä. Oikein kuumaksi ajettuna (ja suoraan testeriin kiinni) päästöt pysyivät rajoissa, mutta jo 3 minuutin tyhjäkäynnin/jäähdyttelyn jälkeen alkoivat hc:t nousta.

Lopputuloksena saatiin kuumaksi ajetusta autosta hyväksytty printti (HC tyhjäk:55 ppm) ja leima autoon. :P

Yhteenvetona voisi todeta tämän auton osalta:
puoli hammasta pielessä oleva jako+ vanha katti= hc ongelma tyhjäkäynnillä

Hyväksytyt lukemat sai kun käytti katin tarpeeksi kuumaksi. Jos jako olisi ollut kunnossa, niin silloin normaalilämpöisenä tulisi kai jo sopivat arvot, koska ylitys oli noinkin pieni (oli132ppm, sallittu 100ppm). Ja toisaalta uuden katin vaihdolla olisi homma myöskin korjattu, mutta lähtökohtaisesti suurempi syyllinen on kuitenkin tuo jakopuolen heitto, jota saadaan taas peiteltyä uudella katilla. Siksi kai noita katteja vaihdellaan. Todennäköisesti vanha katti toimisi ihan hyvin, kunhan muuten konepuoli olisi kunnossa.

Eli se mitä paljon puhutaan turhista kattien vaihdosta voi hyvinkin pitää paikkansa.......niillä taidetaan vaan peitellä sitä ongelmaa joka siellä konehuoneessa luuraa........?



Loppu hyvin kaikki hyvin=tuore leima.
j-k
Viestit: 178
Liittynyt: 09 Heinä 2006 11:20
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja j-k »

harmato kirjoitti:Loppu hyvin kaikki hyvin=tuore leima.
Mutta vaihda nyt se ketju... :twisted:
Mondeo 1.8 -93
RIP: Cortina -69, Cortina -72, Taunus -77, Capri -69, Escort -84, Taunus -76, Fiesta -83, Fiesta -84, Sierra -87, Taunus -78, Sierra -88
harmato
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Marras 2005 17:30

Viesti Kirjoittaja harmato »

joo sehän on se työ joka vielä on tehtävä että olisi kaikki ok.
Se onkin jo toinen thread.......

Tässä on nyt selvitettynä tämän auton osalta korkean tyhjäkäynti hc:n syyt, josko näistä olisi jollekulle apua jatkossa......

mutta nyt on ainakin leima , että saa ajaa "laillisesti"......
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Vanhetessaan katalysaattorin toiminta-alue kapenee eli se vaatii tarkemman seoksen kuin uusi. Tässäkään tapauksessa ongelmana tuskin kuitenkaan on itse katalysaattorin lämpötila, vaan se että seos on lähtökohtaisesti pielessä jonkin verran, johtuen kaikkien polttoaineensyöttöön liityyvien komponenttien kulumisesta etc.
Lämmityskäyttö vaikuttaa ongelmaan lähinnä konehuoneen lämpötilan nousulla jolloin IAT anturitiedon perusteella ohjausyksikkö laihentaa seosta, samat päästöarvot olisi todennäköisesti saatu lämmittämällä pelkästään IAT anturia mittauksen aikana...
Luonnollisesti uudelle katille kelpaa rikkaampikin seos mutta lähtökohtaisesti kaikki fyysisesti ehjien katalysaattoreiden vaihtamiset ovat turhia koska samoihin päästöarvoihin päästään huomattavasti halvemmillakin (ja todellisiin vikoihin vaikuttavilla) korjauksilla...
Vastaa Viestiin