Sierra2,0iDOCH-91 HC-päästöt korkeat tyhjäkäyn. *RATKAISTU*
Sierra2,0iDOCH-91 HC-päästöt korkeat tyhjäkäyn. *RATKAISTU*
terve,
laitoin uuden aiheen, vaikka noita päästöasioista on miljoona erilaista postia, joissa arvaillaan monia eri syitä eri päästöarvojen kohoamisiin. Tähän postiin voisi ammattilaiset vastata , että mitkä on ne tekijät jotka vaikuttavat nimenomaan hc-arvoihin...?
Katsastuksessa hylky seuraavilla HC-lukemilla:
tyhjäkäynti: 162 ppm, kierroksilla 68 ppm.
sallittu lukemahan on molemmissa tapauksissa 100, eli hylky tuli tyhjäkäyntilukeman vuoksi. Kaikki muut lukemat oli ok.
Isosta ei siis ole kiinni.....mistä lähteä vikaa hakemaan......?
-toni-
laitoin uuden aiheen, vaikka noita päästöasioista on miljoona erilaista postia, joissa arvaillaan monia eri syitä eri päästöarvojen kohoamisiin. Tähän postiin voisi ammattilaiset vastata , että mitkä on ne tekijät jotka vaikuttavat nimenomaan hc-arvoihin...?
Katsastuksessa hylky seuraavilla HC-lukemilla:
tyhjäkäynti: 162 ppm, kierroksilla 68 ppm.
sallittu lukemahan on molemmissa tapauksissa 100, eli hylky tuli tyhjäkäyntilukeman vuoksi. Kaikki muut lukemat oli ok.
Isosta ei siis ole kiinni.....mistä lähteä vikaa hakemaan......?
-toni-
Viimeksi muokannut harmato, 11 Elo 2006 09:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Pieni imuilmavuoto vaikuttaa tosiaan juuri tyhjäkäynnillä sillä kierroksilla sillä ei ole merkitystä koska on olematon verrattuna kokonaisilmamäärään. Ääni siis imuilmavuodolle vaikka vika voi olla muuallakin! 8)
Muistaakseni kerran meinas pompata pienestä imuilmavuodosta ja vika oli happi- ja hiilivetyarvoissa, siis muistaakseni.
Muistaakseni kerran meinas pompata pienestä imuilmavuodosta ja vika oli happi- ja hiilivetyarvoissa, siis muistaakseni.

vieläkin hylky, päästöarvo yhä liikaa..
Tein epätoivoisena pienimuotoisen huoltotoimenpiteen , josko päästöt samalla paranisivat.
Vaihdoin tulpat, jakajan kannen, pyörijän ja ilmasuodattimen. Samalla tarkistin, ettei ainakaan selkeää imuvuotoa ollut havaittavissa.
Uudestaan leimaa yrittämään, mutta edelleen hylky. Nyt lukema tyhjäkäynnillä 132ppm. Huoltotoimenpiteiden jälkeen lukema laski noin 30ppm. Uusi arvo on harmittavan lähellä hyväksyttävää 100 ppm:n rajaa, mutta ei vieläkään kelvollinen.
Onko ideoita...?
Löytyykö alipaineletkuista jotain kaavakuvaa, jotta osaisi tarkistella tarpeelliset paikat alipainevuodon hakemiseksi? Sopivaa linkkiä aiheeseen?
Vaihdoin tulpat, jakajan kannen, pyörijän ja ilmasuodattimen. Samalla tarkistin, ettei ainakaan selkeää imuvuotoa ollut havaittavissa.
Uudestaan leimaa yrittämään, mutta edelleen hylky. Nyt lukema tyhjäkäynnillä 132ppm. Huoltotoimenpiteiden jälkeen lukema laski noin 30ppm. Uusi arvo on harmittavan lähellä hyväksyttävää 100 ppm:n rajaa, mutta ei vieläkään kelvollinen.
Onko ideoita...?
Löytyykö alipaineletkuista jotain kaavakuvaa, jotta osaisi tarkistella tarpeelliset paikat alipainevuodon hakemiseksi? Sopivaa linkkiä aiheeseen?
kissa kylmä mitauksessa, vanha kissa ei lämpiä toimintalämpöön paikoillaan poljettaessa.
muutenkin aika paha sanoa näin langan välityksellä vikoja, mitä muut arvot näytti ja miten ne käyttäytyi
seuraako lambda oikein ettei siinä ole vikaa eli arvo pysyy n.1:dessä kun poljetaan ja on tyhjäkäynnillä vaikka se olisikin niiden katsurin arvojen sisällä niin ne kuitenkin on aika väljät ton lambadan osalta.
muutenkin aika paha sanoa näin langan välityksellä vikoja, mitä muut arvot näytti ja miten ne käyttäytyi

seuraako lambda oikein ettei siinä ole vikaa eli arvo pysyy n.1:dessä kun poljetaan ja on tyhjäkäynnillä vaikka se olisikin niiden katsurin arvojen sisällä niin ne kuitenkin on aika väljät ton lambadan osalta.
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad
Fintoys jäsen
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad
Fintoys jäsen
moro,
meni auto sitten oikein merkkiliikkeeseen, kun omalla nenällä ei pysty tuota HC:n 30 ppm määrää haistelemaan putken päästä.
Olivat kurkanneet venttiilikoneistoon ja mitanneet myös ohivuotomittauksella ettei ongelma johdu ventiilipuolesta. Joskus kuulemma ollut esimerkiksi tapauksia että pääsee venttiilinvarren kautta valuttamaan oljyä palotilaan, jolloin hc:t kasvaa.
Moottoritesteri ei antanut mitään vikoja.
Jako tarkistettiiin ja siitä löytyikin osasyyllinen. Vanha ketju venynyt sen verran, että jako on pielessä puolen hammasta.
Tämä ei kuitenkaan yksinään ollut vikana vaan toisena oli se paljon puhutti katin tehottomuus normaalilämpöisenä. Oikein kuumaksi ajettuna (ja suoraan testeriin kiinni) päästöt pysyivät rajoissa, mutta jo 3 minuutin tyhjäkäynnin/jäähdyttelyn jälkeen alkoivat hc:t nousta.
Lopputuloksena saatiin kuumaksi ajetusta autosta hyväksytty printti (HC tyhjäk:55 ppm) ja leima autoon.
Yhteenvetona voisi todeta tämän auton osalta:
puoli hammasta pielessä oleva jako+ vanha katti= hc ongelma tyhjäkäynnillä
Hyväksytyt lukemat sai kun käytti katin tarpeeksi kuumaksi. Jos jako olisi ollut kunnossa, niin silloin normaalilämpöisenä tulisi kai jo sopivat arvot, koska ylitys oli noinkin pieni (oli132ppm, sallittu 100ppm). Ja toisaalta uuden katin vaihdolla olisi homma myöskin korjattu, mutta lähtökohtaisesti suurempi syyllinen on kuitenkin tuo jakopuolen heitto, jota saadaan taas peiteltyä uudella katilla. Siksi kai noita katteja vaihdellaan. Todennäköisesti vanha katti toimisi ihan hyvin, kunhan muuten konepuoli olisi kunnossa.
Eli se mitä paljon puhutaan turhista kattien vaihdosta voi hyvinkin pitää paikkansa.......niillä taidetaan vaan peitellä sitä ongelmaa joka siellä konehuoneessa luuraa........?
Loppu hyvin kaikki hyvin=tuore leima.
meni auto sitten oikein merkkiliikkeeseen, kun omalla nenällä ei pysty tuota HC:n 30 ppm määrää haistelemaan putken päästä.
Olivat kurkanneet venttiilikoneistoon ja mitanneet myös ohivuotomittauksella ettei ongelma johdu ventiilipuolesta. Joskus kuulemma ollut esimerkiksi tapauksia että pääsee venttiilinvarren kautta valuttamaan oljyä palotilaan, jolloin hc:t kasvaa.
Moottoritesteri ei antanut mitään vikoja.
Jako tarkistettiiin ja siitä löytyikin osasyyllinen. Vanha ketju venynyt sen verran, että jako on pielessä puolen hammasta.
Tämä ei kuitenkaan yksinään ollut vikana vaan toisena oli se paljon puhutti katin tehottomuus normaalilämpöisenä. Oikein kuumaksi ajettuna (ja suoraan testeriin kiinni) päästöt pysyivät rajoissa, mutta jo 3 minuutin tyhjäkäynnin/jäähdyttelyn jälkeen alkoivat hc:t nousta.
Lopputuloksena saatiin kuumaksi ajetusta autosta hyväksytty printti (HC tyhjäk:55 ppm) ja leima autoon.

Yhteenvetona voisi todeta tämän auton osalta:
puoli hammasta pielessä oleva jako+ vanha katti= hc ongelma tyhjäkäynnillä
Hyväksytyt lukemat sai kun käytti katin tarpeeksi kuumaksi. Jos jako olisi ollut kunnossa, niin silloin normaalilämpöisenä tulisi kai jo sopivat arvot, koska ylitys oli noinkin pieni (oli132ppm, sallittu 100ppm). Ja toisaalta uuden katin vaihdolla olisi homma myöskin korjattu, mutta lähtökohtaisesti suurempi syyllinen on kuitenkin tuo jakopuolen heitto, jota saadaan taas peiteltyä uudella katilla. Siksi kai noita katteja vaihdellaan. Todennäköisesti vanha katti toimisi ihan hyvin, kunhan muuten konepuoli olisi kunnossa.
Eli se mitä paljon puhutaan turhista kattien vaihdosta voi hyvinkin pitää paikkansa.......niillä taidetaan vaan peitellä sitä ongelmaa joka siellä konehuoneessa luuraa........?
Loppu hyvin kaikki hyvin=tuore leima.
Vanhetessaan katalysaattorin toiminta-alue kapenee eli se vaatii tarkemman seoksen kuin uusi. Tässäkään tapauksessa ongelmana tuskin kuitenkaan on itse katalysaattorin lämpötila, vaan se että seos on lähtökohtaisesti pielessä jonkin verran, johtuen kaikkien polttoaineensyöttöön liityyvien komponenttien kulumisesta etc.
Lämmityskäyttö vaikuttaa ongelmaan lähinnä konehuoneen lämpötilan nousulla jolloin IAT anturitiedon perusteella ohjausyksikkö laihentaa seosta, samat päästöarvot olisi todennäköisesti saatu lämmittämällä pelkästään IAT anturia mittauksen aikana...
Luonnollisesti uudelle katille kelpaa rikkaampikin seos mutta lähtökohtaisesti kaikki fyysisesti ehjien katalysaattoreiden vaihtamiset ovat turhia koska samoihin päästöarvoihin päästään huomattavasti halvemmillakin (ja todellisiin vikoihin vaikuttavilla) korjauksilla...
Lämmityskäyttö vaikuttaa ongelmaan lähinnä konehuoneen lämpötilan nousulla jolloin IAT anturitiedon perusteella ohjausyksikkö laihentaa seosta, samat päästöarvot olisi todennäköisesti saatu lämmittämällä pelkästään IAT anturia mittauksen aikana...
Luonnollisesti uudelle katille kelpaa rikkaampikin seos mutta lähtökohtaisesti kaikki fyysisesti ehjien katalysaattoreiden vaihtamiset ovat turhia koska samoihin päästöarvoihin päästään huomattavasti halvemmillakin (ja todellisiin vikoihin vaikuttavilla) korjauksilla...