Hukkaportti ongelma:(:(
Hukkaportti ongelma:(:(
Nyt kyllä tökkii...
Tein tossa alkuviikosta 2.2GT probeen isomman putkiston (2,5" downpipeltä taakse, ilman kattia) ja putkistosta tuli vissiin liian hyvin virtaava , ei pysy enää hukkaportti perässä... Hakkaa kilon paineita, jonka seurauksena ecu ilmeisesti käskee lopettaa bensansyötön tms.... Tän päivän asiaa pähkäilin ja ropasin hukkaporttia ja vaihtelin letkuja ilman tulosta.... Tarttis vissiin jollain konstilla saada h-portin ohjaus painetta nostettua, tai jotain... Porukalla ideoita????
On vissiin myös mahdollista, että on tuo h-portti osittain jumissa ja aiemmin on "pieni"putki ahdistanut ja sitäkautta pysynyt paineet kurissa, vaikkei h-portti kunnolla ois toiminutkaan ?? mutua???
Tein tossa alkuviikosta 2.2GT probeen isomman putkiston (2,5" downpipeltä taakse, ilman kattia) ja putkistosta tuli vissiin liian hyvin virtaava , ei pysy enää hukkaportti perässä... Hakkaa kilon paineita, jonka seurauksena ecu ilmeisesti käskee lopettaa bensansyötön tms.... Tän päivän asiaa pähkäilin ja ropasin hukkaporttia ja vaihtelin letkuja ilman tulosta.... Tarttis vissiin jollain konstilla saada h-portin ohjaus painetta nostettua, tai jotain... Porukalla ideoita????
On vissiin myös mahdollista, että on tuo h-portti osittain jumissa ja aiemmin on "pieni"putki ahdistanut ja sitäkautta pysynyt paineet kurissa, vaikkei h-portti kunnolla ois toiminutkaan ?? mutua???
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
Kaiketi erillisestä hukkaportista kyse, tai ainakin hukkaportin kello on erillisenä ja siitä tanko ilmeisestikin sitten hukkaportin "läpälle"...
Tuossa soittelin paikalliselle turbo "asiantuntialle" joka tarjosi ratkaisuksi säädettävää portin kelloa.... Lienee käytännössä ainut ja toimivin ratkaisu, koska "vika" nyt ilmeisesti johtuu paremmin virtaavasta putkistosta.....
Tuossa soittelin paikalliselle turbo "asiantuntialle" joka tarjosi ratkaisuksi säädettävää portin kelloa.... Lienee käytännössä ainut ja toimivin ratkaisu, koska "vika" nyt ilmeisesti johtuu paremmin virtaavasta putkistosta.....
Kaiketi erillisestä hukkaportista kyse, tai ainakin hukkaportin kello on erillisenä ja siitä tanko ilmeisestikin sitten hukkaportin "läpälle"...
Tuossa soittelin paikalliselle turbo "asiantuntialle" joka tarjosi ratkaisuksi säädettävää portin kelloa.... Lienee käytännössä ainut ja toimivin ratkaisu, koska "vika" nyt ilmeisesti johtuu paremmin virtaavasta putkistosta.....
Tuossa soittelin paikalliselle turbo "asiantuntialle" joka tarjosi ratkaisuksi säädettävää portin kelloa.... Lienee käytännössä ainut ja toimivin ratkaisu, koska "vika" nyt ilmeisesti johtuu paremmin virtaavasta putkistosta.....
Kaiketi erillisestä hukkaportista kyse, tai ainakin hukkaportin kello on erillisenä ja siitä tanko ilmeisestikin sitten hukkaportin "läpälle"...
Tuossa soittelin paikalliselle turbo "asiantuntialle" joka tarjosi ratkaisuksi säädettävää portin kelloa.... Lienee käytännössä ainut ja toimivin ratkaisu, koska "vika" nyt ilmeisesti johtuu paremmin virtaavasta putkistosta.....
Tuossa soittelin paikalliselle turbo "asiantuntialle" joka tarjosi ratkaisuksi säädettävää portin kelloa.... Lienee käytännössä ainut ja toimivin ratkaisu, koska "vika" nyt ilmeisesti johtuu paremmin virtaavasta putkistosta.....
eihän se putken koko pitäisi siihen portin toimintaan vaikuttaa
eikös se vapaammin virtaava putki anna turbon pyöriä "vapaammin" jolloin painetta tulee paremmin ja nopeammin ja sen seurauksena hukkaportin virtaus ei enään riitä.
tää on vain mun arvaus tähän kohtaan
eikös se vapaammin virtaava putki anna turbon pyöriä "vapaammin" jolloin painetta tulee paremmin ja nopeammin ja sen seurauksena hukkaportin virtaus ei enään riitä.
tää on vain mun arvaus tähän kohtaan
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad
Fintoys jäsen
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad
Fintoys jäsen
Vapaammalla putkella ahtopaine nousee nopeasti ja kello nappaa hukkaportin auki hetkessä. Resonanssi?
Vanhalla putkella virtausvastus pakoputkessa aiheuttaa sen ettei ahtopaine pääse nousemaan liian nopeasti.
Eikö paineanturin letkuun voi laittaa kuristinta, jolloin hukkaportti toimii mutta ecu ei saa signaalia yhtä nopeasti
Ahtopaine saattaa kyllä käydä jo liian korkealla ennenkuin hukkaportti sitten lopulta avautuu.
Kaikkea voi kokeilla omalla vastuulla
Vanhalla putkella virtausvastus pakoputkessa aiheuttaa sen ettei ahtopaine pääse nousemaan liian nopeasti.
Eikö paineanturin letkuun voi laittaa kuristinta, jolloin hukkaportti toimii mutta ecu ei saa signaalia yhtä nopeasti
Ahtopaine saattaa kyllä käydä jo liian korkealla ennenkuin hukkaportti sitten lopulta avautuu.
Kaikkea voi kokeilla omalla vastuulla
Fix Or Repair Daily
Hukkaportti ongelma ratkesi... Oli jumissa---->aukesi vain neljänneksen ja sekin vasta jossain 0,5bar... Nyt alkaa aukeen 0.4bar ja on täysin auki 0.9:ssä ....
Iski seuraava ongelma: eli nyt ei lähde käymään kunnolla, ei käy kunnon tyhjäkäyntiä ja kierroksillakin käynti epätasaista ja "tukkoista".... On vissiin ottanu joku anturi/piuhat kipeetä kun tuon turbon kanssa ähelsin ....
Iski seuraava ongelma: eli nyt ei lähde käymään kunnolla, ei käy kunnon tyhjäkäyntiä ja kierroksillakin käynti epätasaista ja "tukkoista".... On vissiin ottanu joku anturi/piuhat kipeetä kun tuon turbon kanssa ähelsin ....
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Ton Megan kanssa kokeiltua, Map letkussa kuristin jossa n.millin reikä ja sen jälkeen vielä Fordin oma 'vaimenninpurkki'. Tasaa ainoastaan tyhjäkäynnillä alipaineen heilahteluita, ei käytännössä mitään vaikutusta Mapin näyttämiin arvoihin tyhjäkäynnin yläpuolella.Monkelo kirjoitti: Eikö paineanturin letkuun voi laittaa kuristinta, jolloin hukkaportti toimii mutta ecu ei saa signaalia yhtä nopeasti
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
jotkut on megaruutan kanssa laittanu mopon bensanputsarin siihen letkun väliin jos on ollut tuota ongelmaa.country sedan kirjoitti: Ton Megan kanssa kokeiltua, Map letkussa kuristin jossa n.millin reikä ja sen jälkeen vielä Fordin oma 'vaimenninpurkki'. Tasaa ainoastaan tyhjäkäynnillä alipaineen heilahteluita, ei käytännössä mitään vaikutusta Mapin näyttämiin arvoihin tyhjäkäynnin yläpuolella.
itellä megaruutan kanssa ei ollut ongelmia tuon kanssa.
Vastaava viritys toisinpäin hukkaportin letkuun pieni reikä. jolloin ahtopaine nousee ylemmäksi.
Bensanpaineet pitää kuitenkin nostaa ensin ylemmäksi jne. muutoin menee laihalle ja mäntiin palaa reijät.
Tämä oli niitä aikoja kun ei ollut megoja ja kysymyksessä turbo calibra.
Bensanpaineen nosto, vapaavirtaus suodin ja sopivalla reijällä sai vakio boksilla sopivasti lisätehoja huomattavasti halvemmalla kuin vaihtamalla koko-ohjauksen ohjelmoitavaan.
Liian iso reikä letkussa aiheutti muistaakseni järjestelmän kytkeytymisen varajärjestelmään vakio asetuksille, koska se luuli hukkaportin letkun olevan irti.
Bensanpaineet pitää kuitenkin nostaa ensin ylemmäksi jne. muutoin menee laihalle ja mäntiin palaa reijät.
Tämä oli niitä aikoja kun ei ollut megoja ja kysymyksessä turbo calibra.
Bensanpaineen nosto, vapaavirtaus suodin ja sopivalla reijällä sai vakio boksilla sopivasti lisätehoja huomattavasti halvemmalla kuin vaihtamalla koko-ohjauksen ohjelmoitavaan.
Liian iso reikä letkussa aiheutti muistaakseni järjestelmän kytkeytymisen varajärjestelmään vakio asetuksille, koska se luuli hukkaportin letkun olevan irti.
Fix Or Repair Daily
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
Taas käy kone "normaalisti"... Oli egr:n venttiili jumittunut auki----> puski pakokaasuja koneeseen jatkuvalla syötöllä.... Eikä se perkeleen hukkaportti sittenkään vielä toimi kunnolla.... Ykkös ja kakkos vaihteella pysyy paineet kurissa, mutta kolmosella hakkaa jo yli... Ei taida portin virtaukset riittää, ihan niinku evo ehdotti....Kessi kirjoitti:Hukkaportti ongelma ratkesi... Oli jumissa---->aukesi vain neljänneksen ja sekin vasta jossain 0,5bar... Nyt alkaa aukeen 0.4bar ja on täysin auki 0.9:ssä ....
Iski seuraava ongelma: eli nyt ei lähde käymään kunnolla, ei käy kunnon tyhjäkäyntiä ja kierroksillakin käynti epätasaista ja "tukkoista".... On vissiin ottanu joku anturi/piuhat kipeetä kun tuon turbon kanssa ähelsin ....
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
Viritin hukkaportin yhteyteen säädettävän jousipatentin auttamaan hukkaportinkellon toimintaa... Nyt pysyy ahdot kurissa (0,7bar), tosin haittavaikutuksena kasvoi turbon viive , kun joutuu jousen vetään senverran kireelle, että on hukkaportti kokoajan hieman raollaan.... Täytyy tulevan talven aikana varmaan asentaa hieman isompi hukkaportti, jos vaikka pärjäis ilman jousivirityksiä ja sais tuon viiveen pienemmäksi ....
en ole kummemmin noiten turbo vehkeitten kanssa pelannut mutta eikös kun minulla on vakio 2.2gt probe niin käy ihan kun otan pybassin pois ja tukin sen letkun ja sit vähän ennen imusarjaa katkaisen sen alumiiniputken ja tikkaan siihen kiinni t haaran josta saan sitten dumpille paikan ja sitten se pieni letku mikä on pybassin pääs nii tuukki dumpin päähä. eikä tarvitse muuta tehdä? auttakaa minua kiitos!
Ford Probe 2.2gt
näin se menee:D eli se letku tulee siihen dumpin päähän muuta ei tarvitse tehdä..sevymoto kirjoitti:en ole kummemmin noiten turbo vehkeitten kanssa pelannut mutta eikös kun minulla on vakio 2.2gt probe niin käy ihan kun otan pybassin pois ja tukin sen letkun ja sit vähän ennen imusarjaa katkaisen sen alumiiniputken ja tikkaan siihen kiinni t haaran josta saan sitten dumpille paikan ja sitten se pieni letku mikä on pybassin pääs nii tuukki dumpin päähä. eikä tarvitse muuta tehdä? auttakaa minua kiitos!
Sierra 2.0 -85 turbo
Bmw e21 320i
Scorpio 2.0i
Bmw e21 320i
Scorpio 2.0i
Köh-köh...ja yskin täällä... eli mikä on pybassi? Näin äkkiseltään kuulostaa ja konepellin alle mentäessä näyttää tutulle.. tuo putken katkaisu ja tikkaaminen, mutta.. letkua eip näy Voisitteko selittää selvällä suomenkielellä tyhmälle? Noh, en tiedä, onko liian vaikea tehtäväSamu kirjoitti: näin se menee:D eli se letku tulee siihen dumpin päähän muuta ei tarvitse tehdä..
Ford Probe 2.2 GT turbo
Ja se letku josta puhutaan siis välittä tuolle by-passille ohjauspaineen... Eli kaasuläpän sulkeutuessa imee imusarjaan muodustuvalla alipaineella männän auki, jolloin ahtopaineet pääsee purkautumaan ahtoputkista pihalle, jolloin ei jää hidastamaan turbon pyörimistä... Joko selkis??mgml kirjoitti: letkua eip näy
Esim. TÄÄLLÄ turbo termien/toiminnan pikakurssi, kuinka kaikki toimii, mikävaikuttaa mihinkin yms. ....
millanen dumppi sitten tuohon 2.2gt probeen käy kun olen kuullut että yksi mäntäinen dumppi sekoaa? entäs yksi isomäntäinen dumppi tai kalvodumppi tai kaksi mäntäinen dumppi? kertokaapas mitä dumppeja te olette probeen laittanut ja mikä olisi parhain/edullisin ja linkkejäkin voisi laittaa jostain mis olis niit dumppeja kiitos!
Ford Probe 2.2gt