Automaattiset ajovalot ekkeriin.
Automaattiset ajovalot ekkeriin.
Eli nyt olis tarkoitus väsätä sellainen patentti, että ajovalot lähtis päälle samalla, kun käynnistää auton, niinkuin on näissä uudemmissakin autoissa.
Itse kehittelin sellaisen pikavirityksen, että jos vetää virtalukon keltaiselta (+12V kun virrat päällä) johdon ajovalojen sulakkeille, niin silloinhan sen pitäisi toimia, mutta sitten tajusin, että parkit ei enää toimi, tai siis pelkästään parkkivaloja ei saa enää näkymään muulloin kuin auto sammuksissa.
Olisko teillä jotain ratkaisua tähän ongelmaan?
Itse kehittelin sellaisen pikavirityksen, että jos vetää virtalukon keltaiselta (+12V kun virrat päällä) johdon ajovalojen sulakkeille, niin silloinhan sen pitäisi toimia, mutta sitten tajusin, että parkit ei enää toimi, tai siis pelkästään parkkivaloja ei saa enää näkymään muulloin kuin auto sammuksissa.
Olisko teillä jotain ratkaisua tähän ongelmaan?
Ford Escort 1.8i CLX '92
Ford Sierra 2.0 Laser '85 (Myyty)
Ford Sierra 2.0 Laser '85 (Myyty)
-
- Viestit: 194
- Liittynyt: 28 Joulu 2005 01:14
- Paikkakunta: Tuusula
1. Laita rele virtalukon ja startin solenoidin väliin eli välille 15 ja 50. Kun virrat pistää päälle niin rele vetää. Rele päästää starttauksen ajaksi.
2. Laita rele laturin merkkivalon ja maan väliin. Kun merkkivalo sammuu ja kone pyörii niin rele vetää.
Molemmissa tapauksissa releen koskettimelta ajovaloille (releelle) ja 5A diodilla parkeille.
2. Laita rele laturin merkkivalon ja maan väliin. Kun merkkivalo sammuu ja kone pyörii niin rele vetää.
Molemmissa tapauksissa releen koskettimelta ajovaloille (releelle) ja 5A diodilla parkeille.
Mustang GT -12
RIP: Cortina -69, Cortina -72, Taunus -77, Capri -69, Escort -84, Taunus -76, Fiesta -83, Fiesta -84, Sierra -87, Taunus -78, Sierra -88, Mondeo 1.8 -93
RIP: Cortina -69, Cortina -72, Taunus -77, Capri -69, Escort -84, Taunus -76, Fiesta -83, Fiesta -84, Sierra -87, Taunus -78, Sierra -88, Mondeo 1.8 -93
2 tapa on järkevin (ja järkevämpi kuin monessa vakiona) koska ei polta valoja pelkästään virrat päällä vaan vain silloin kun moottori käy.j-k kirjoitti:1. Laita rele virtalukon ja startin solenoidin väliin eli välille 15 ja 50. Kun virrat pistää päälle niin rele vetää. Rele päästää starttauksen ajaksi.
2. Laita rele laturin merkkivalon ja maan väliin. Kun merkkivalo sammuu ja kone pyörii niin rele vetää.
Molemmissa tapauksissa releen koskettimelta ajovaloille (releelle) ja 5A diodilla parkeille.
Molempien puolien parkit ja ajovalot on pääsääntöisesti erillisten sulakkeiden kautta jotenka on syytä käyttää neljää diodia releen lähdöstä (kaikkien anodit kytketty releen nastaan 87): 1. oikean puolen parkeille, 2. vasemman puolen parkeille, 3. oikean puolen lähivalolle ja 4. vasemman puolen lähivalolle. Näinollen voi diodeilta vetää johdotuksen suoraan ao. polttimoille eteen ilman että se mitenkään sotkisi auton alkuperäistä virtajärjestelmää. Rinnankytkentöjä ilman diodeja ei ole syytä tehdä koska tällöin vikatilanteessa myös sulakkeet kytkeytyvät rinnan -> joko johtimet sulavat tai kaikki valot pimenevät samanaikaisesti.
Toinen mahdollisuus on tietysti käyttää useampikärkistä tai useampaa relettä, mutta diodit ovat edullisia ja niitä käyttämällä saa "päiväajovaloille" myös 0,7 V jännitteen alennuksen samalla jolloin polttimot kestävät pitempään.
Releelle virtaa syöttävän sulakkeen täytyy luonnollisesti kestää kaikkien näiden valojen yhteensä ottama virta = 15 A riittää.
Eli minkä tyyppisiä diodeja siis pitäisi käyttää? Jos sitä joskus fiestaan tuon rakentelisi.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Oliskos mahdollista saada tarkempaa infoa tuosta kytkennästä, kun ei tuo sähköpuoli ole niin hyvin hallussa, vaikka sainkin hälyttimen yksin asennettuaWSE kirjoitti: 2 tapa on järkevin (ja järkevämpi kuin monessa vakiona) koska ei polta valoja pelkästään virrat päällä vaan vain silloin kun moottori käy.
Molempien puolien parkit ja ajovalot on pääsääntöisesti erillisten sulakkeiden kautta jotenka on syytä käyttää neljää diodia releen lähdöstä (kaikkien anodit kytketty releen nastaan 87): 1. oikean puolen parkeille, 2. vasemman puolen parkeille, 3. oikean puolen lähivalolle ja 4. vasemman puolen lähivalolle. Näinollen voi diodeilta vetää johdotuksen suoraan ao. polttimoille eteen ilman että se mitenkään sotkisi auton alkuperäistä virtajärjestelmää. Rinnankytkentöjä ilman diodeja ei ole syytä tehdä koska tällöin vikatilanteessa myös sulakkeet kytkeytyvät rinnan -> joko johtimet sulavat tai kaikki valot pimenevät samanaikaisesti.
Toinen mahdollisuus on tietysti käyttää useampikärkistä tai useampaa relettä, mutta diodit ovat edullisia ja niitä käyttämällä saa "päiväajovaloille" myös 0,7 V jännitteen alennuksen samalla jolloin polttimot kestävät pitempään.
Releelle virtaa syöttävän sulakkeen täytyy luonnollisesti kestää kaikkien näiden valojen yhteensä ottama virta = 15 A riittää.

Ford Escort 1.8i CLX '92
Ford Sierra 2.0 Laser '85 (Myyty)
Ford Sierra 2.0 Laser '85 (Myyty)
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45