Automaattiset ajovalot ekkeriin.

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
cypher
Viestit: 52
Liittynyt: 20 Helmi 2006 12:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Automaattiset ajovalot ekkeriin.

Viesti Kirjoittaja cypher »

Eli nyt olis tarkoitus väsätä sellainen patentti, että ajovalot lähtis päälle samalla, kun käynnistää auton, niinkuin on näissä uudemmissakin autoissa.
Itse kehittelin sellaisen pikavirityksen, että jos vetää virtalukon keltaiselta (+12V kun virrat päällä) johdon ajovalojen sulakkeille, niin silloinhan sen pitäisi toimia, mutta sitten tajusin, että parkit ei enää toimi, tai siis pelkästään parkkivaloja ei saa enää näkymään muulloin kuin auto sammuksissa.
Olisko teillä jotain ratkaisua tähän ongelmaan?
Ford Escort 1.8i CLX '92
Ford Sierra 2.0 Laser '85 (Myyty)
suklaa-auto
Viestit: 194
Liittynyt: 28 Joulu 2005 01:14
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja suklaa-auto »

eikös ne saa jollain releellä syttymään kun auton käynnistää?
Ingman saa maidon maistumaan ja opel muovin ruostumaan :D
j-k
Viestit: 178
Liittynyt: 09 Heinä 2006 11:20
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja j-k »

1. Laita rele virtalukon ja startin solenoidin väliin eli välille 15 ja 50. Kun virrat pistää päälle niin rele vetää. Rele päästää starttauksen ajaksi.

2. Laita rele laturin merkkivalon ja maan väliin. Kun merkkivalo sammuu ja kone pyörii niin rele vetää.

Molemmissa tapauksissa releen koskettimelta ajovaloille (releelle) ja 5A diodilla parkeille.
Mondeo 1.8 -93
RIP: Cortina -69, Cortina -72, Taunus -77, Capri -69, Escort -84, Taunus -76, Fiesta -83, Fiesta -84, Sierra -87, Taunus -78, Sierra -88
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

j-k kirjoitti:1. Laita rele virtalukon ja startin solenoidin väliin eli välille 15 ja 50. Kun virrat pistää päälle niin rele vetää. Rele päästää starttauksen ajaksi.

2. Laita rele laturin merkkivalon ja maan väliin. Kun merkkivalo sammuu ja kone pyörii niin rele vetää.

Molemmissa tapauksissa releen koskettimelta ajovaloille (releelle) ja 5A diodilla parkeille.
2 tapa on järkevin (ja järkevämpi kuin monessa vakiona) koska ei polta valoja pelkästään virrat päällä vaan vain silloin kun moottori käy.

Molempien puolien parkit ja ajovalot on pääsääntöisesti erillisten sulakkeiden kautta jotenka on syytä käyttää neljää diodia releen lähdöstä (kaikkien anodit kytketty releen nastaan 87): 1. oikean puolen parkeille, 2. vasemman puolen parkeille, 3. oikean puolen lähivalolle ja 4. vasemman puolen lähivalolle. Näinollen voi diodeilta vetää johdotuksen suoraan ao. polttimoille eteen ilman että se mitenkään sotkisi auton alkuperäistä virtajärjestelmää. Rinnankytkentöjä ilman diodeja ei ole syytä tehdä koska tällöin vikatilanteessa myös sulakkeet kytkeytyvät rinnan -> joko johtimet sulavat tai kaikki valot pimenevät samanaikaisesti.
Toinen mahdollisuus on tietysti käyttää useampikärkistä tai useampaa relettä, mutta diodit ovat edullisia ja niitä käyttämällä saa "päiväajovaloille" myös 0,7 V jännitteen alennuksen samalla jolloin polttimot kestävät pitempään.
Releelle virtaa syöttävän sulakkeen täytyy luonnollisesti kestää kaikkien näiden valojen yhteensä ottama virta = 15 A riittää.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Eli minkä tyyppisiä diodeja siis pitäisi käyttää? Jos sitä joskus fiestaan tuon rakentelisi.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

-92 Eskossa on valoautomatiikka vakiona jos ei ole poistettu? :shock:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Monteonisti kirjoitti:-92 Eskossa on valoautomatiikka vakiona jos ei ole poistettu? :shock:
...Relettä?
cypher
Viestit: 52
Liittynyt: 20 Helmi 2006 12:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja cypher »

WSE kirjoitti: 2 tapa on järkevin (ja järkevämpi kuin monessa vakiona) koska ei polta valoja pelkästään virrat päällä vaan vain silloin kun moottori käy.

Molempien puolien parkit ja ajovalot on pääsääntöisesti erillisten sulakkeiden kautta jotenka on syytä käyttää neljää diodia releen lähdöstä (kaikkien anodit kytketty releen nastaan 87): 1. oikean puolen parkeille, 2. vasemman puolen parkeille, 3. oikean puolen lähivalolle ja 4. vasemman puolen lähivalolle. Näinollen voi diodeilta vetää johdotuksen suoraan ao. polttimoille eteen ilman että se mitenkään sotkisi auton alkuperäistä virtajärjestelmää. Rinnankytkentöjä ilman diodeja ei ole syytä tehdä koska tällöin vikatilanteessa myös sulakkeet kytkeytyvät rinnan -> joko johtimet sulavat tai kaikki valot pimenevät samanaikaisesti.
Toinen mahdollisuus on tietysti käyttää useampikärkistä tai useampaa relettä, mutta diodit ovat edullisia ja niitä käyttämällä saa "päiväajovaloille" myös 0,7 V jännitteen alennuksen samalla jolloin polttimot kestävät pitempään.
Releelle virtaa syöttävän sulakkeen täytyy luonnollisesti kestää kaikkien näiden valojen yhteensä ottama virta = 15 A riittää.
Oliskos mahdollista saada tarkempaa infoa tuosta kytkennästä, kun ei tuo sähköpuoli ole niin hyvin hallussa, vaikka sainkin hälyttimen yksin asennettua ;)
Ford Escort 1.8i CLX '92
Ford Sierra 2.0 Laser '85 (Myyty)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Nuita sarjoja asennusohjeineen on myynnissä tarvikeliikkeissä! 8)
cypher
Viestit: 52
Liittynyt: 20 Helmi 2006 12:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja cypher »

No eipä muuta ku sinne sitten :)
Ford Escort 1.8i CLX '92
Ford Sierra 2.0 Laser '85 (Myyty)
Vastaa Viestiin