Zetecin nostajat jumii!!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

ootteko laittaneet myös sen suojaaineen sitte öljyn sekaan kun ootte fortella motin putsannee? Että pysyyki puhtaana.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
jussi
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Maalis 2005 15:48

zetekin nostajista!

Viesti Kirjoittaja jussi »

oma tarina mondeosta -97 1.6.
---ostin v.2000 toimi hyvin,v.2002 menin katsastukseen,päästöt päin p.......! alko epäillys
onko venttiilissa jotain,no oli tietty.remontti.tein ite makso n.320ekee.kansi työn teetätin tosin.oli juuri tuota kylmänä samumista,lämpysenä ei mitään häikkää,tehoton.oljy oli ostaessa esso ultron.vaihdoin sen kyl heti ekassa öljyn vaihdossa 5/30 formula e:hen.
NO sitte sama jatku,ainajos ei ollu piuhassa sammu,kävin mittauttamassa,ei vikaa?
annoin mennä vaan ,kaasulla piti käynnissä aina kylmänä.PIDIN samat öljyt.sitte v.2004
taas päästöt missä lie.taas vuodenvaihteessa remppa.no aloin kyselee mikä vois olla ,
öljy oli sit usein esillä,okei vaihdoin merkkiä,fordilla sanoivat etta joko formula e/tai mobil fe
5/30 tietty.varaosa jäbä sano ainakin et mobili ois sama tuote ku formula e,joten laitoin ihan jonku liqoi moly,tai sinne päin,ei tunnu auttavan.viimeksi rempan yhteidessä tyhjensin nostimet mut ei vaikutusta.joten paineen säädin taitaa olla yksi ropleema kohta
no onhan sekin josantaa kylmänä sammua ,starttaa sen jälkee ni kone pyörii kun tyhjä
kahvimylly,jumis on.niin eli missä se paineen säädin oli?
Foortimies
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Helmi 2005 13:37

Viesti Kirjoittaja Foortimies »

Joo ongelma ei täysin poistunut, mutta parempi se nyt on. (Jos se nyt enää mikään ongelma edes on) pitää katella jos joku kerta kehtais ottaa tuon venakopan irti niin vaihtais tuon paineensäätimen, kun tuli nyt tuommonenkin hankittua (sai 5.50 eurolla). Tais huoltomies puhua läpiä päähänsä tuosta esson ultrasta kattelin netistä eikä tuota löytyny kun 10-40w, Mobilin 5-30Fe taas kun on mobilin mukaan juuri tarkoitettu ford henkilö-ja pakettiautoihin ja siinä on samat luokitukset kun fordin omassa... Hmm :roll: . On vain edullisempaa
Ford Sierra 2.0 Is -89
Ford Escort 1.6 STW -97
Ford Mondeo 1.8 GLX -93
Foortimies
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Helmi 2005 13:37

Viesti Kirjoittaja Foortimies »

Vielä paineensäätimestä tai oikeastaan sen sisään laitettavasta erilaisesta männästä että huoltoukkeli kertoili että alkujaan noihin pitää vaihtaa kaksi säädintä toinen öljypumpun läheisydessä (saa vaihdettua ulkoapäin) ja tuo venakopan sisällä. Mutta tuo öljypumpun läheisyydessä oleva säädin pitäisi olla korvattu oikeanlaisiin lähes kaikkiin peleihin, ja jos hyvän haluu täytyy kuulemma vaihtaa myös nostimet (20e kappale) ovat kuulemma halkaisijaltaan pienemmät ja siten pienempitehoiset
Ford Sierra 2.0 Is -89
Ford Escort 1.6 STW -97
Ford Mondeo 1.8 GLX -93
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minusta manuskassa on lueteltu paljon erillaisia öljyjä ja suosituksia eri käyttöolosuhteissin? :shock:
UnDone
Viestit: 35
Liittynyt: 05 Helmi 2005 18:18

Viesti Kirjoittaja UnDone »

Pitäis varmaan viikonloppuna vaihtaa öljyt 1993 1.8 Zeteciin... sisään siis tuota 5w30, joka pitää vielä käydä ostamassa. ajattelin vain että olisko enemmän hyötyä vai haittaa kipata mukaan jotain öljyn lisäainetta esim. STP????? eihän siitä muuten mitään haittaa ainakaan ole, mutta jos ovat kerran niin tarkkoja siitä öljystä niin mitä mahtaa tykätä............?
Escort 1.8i 16V Zetec CLX -93
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

UnDone kirjoitti:Pitäis varmaan viikonloppuna vaihtaa öljyt 1993 1.8 Zeteciin... sisään siis tuota 5w30, joka pitää vielä käydä ostamassa. ajattelin vain että olisko enemmän hyötyä vai haittaa kipata mukaan jotain öljyn lisäainetta esim. STP????? eihän siitä muuten mitään haittaa ainakaan ole, mutta jos ovat kerran niin tarkkoja siitä öljystä niin mitä mahtaa tykätä............?
Ei kai sitä sinne kannata laittaa jos muuten motti OK, luulisin...
Ite en kyllä laittas kun hyvät oikeet öölit ja suotimen, ja suodin kans sellanen mikä toimii, EI halpoja, ne ei aina oikeasti pelaa kunnolla. :cry:
UnDone
Viestit: 35
Liittynyt: 05 Helmi 2005 18:18

Viesti Kirjoittaja UnDone »

Okei... Eli jätän sitte litkut laittamatta.. Pitää varmaan vaihtaa kunnon suodatin sit siinä samalla... Pitää kyl ensin tarkistaa että millon se on siihen viimeeks vaihettu... Auto on siis mulla aika uus.....
Escort 1.8i 16V Zetec CLX -93
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Jatketaampas tätä öljynpainekeskustelua.

Projektikone on siinä vaiheessa että voi alkaa kasaamaan. Purettessa tuli nypättyä tuo paineensäätöventtiili pois kannesta ja nyt kun kävin paikallisella Foortilla kysymässä siellä oltiin autuaan tietämättömiä kys. kapistuksesta, jotain muistikuvia jostain huoltotiedotteesta koskien kyseistä osaa oli.

Eli josko jollain olisi varaosanumeroa tuolle venalle(joka on itseasiassa alumiininen kuristin joka supistaa öljykanavaa), olisin kiitollinen. Kirjoitin sen varaosanumeron joskus ylös, mutta ei sinä tähään hätään löydy...
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
salonjuha
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Kesä 2006 17:21

Viesti Kirjoittaja salonjuha »

Itsellä paloi kaksi pakoventtiiliä ja sata askia tupakkia. Rally formula ei käynyt 1.6 -94 zetekkiin. Kannessa oleva venttiili menee tukkoon tai ei muuten vain läpäise tarpeeksi öljyä jolloin venttili jää kantamaan. Sitten kohta poltteleekin venttiilejä ja kuski satasia ja tupakkia. Oma remontti maksoi 480 uutta rahaa.
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Perkule kun ei microcattikaan tunne kyseistä osaa, täytyy varmaan alkaa soitella läpi kotimaan Foorttihuoltoja jos vaikka tärppäisi. Kivitila varmasti auttaa.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Monsku MK2
Viestit: 59
Liittynyt: 26 Huhti 2005 14:25
Paikkakunta: Rannassa

Viesti Kirjoittaja Monsku MK2 »

minulla on 2.0 zetec ja aina ollut täyssynteettiset eikä moittimista ole ollut.
salonjuha
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Kesä 2006 17:21

Viesti Kirjoittaja salonjuha »

On kyllä niin yleinen vaihdettava että pitäisi löytyä joka kylältä. Remontteja tehty 50 tuhatta ajettuihin koneisiin. Ainakin oikeat moottori korjaamot tuntee tuon zetekin perusvaivan. Onhan siellä liikenteessä joku maanantai kappalekin joka toimii.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minä ajoin Zetecillä mittariin 250tkm "halppisöljyillä" ja oli kone "uuden veroinen" kun vaihdoin pois! 8)
Iso-D
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Loka 2005 19:06
Paikkakunta: Kuusjoki

Viesti Kirjoittaja Iso-D »

Siihen nähden, että motonetissa tuo zetec-öljy maksaa n.24e/5litraa, niin on suhteellisen järkevää käyttää sitä 8)
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

Tai paikallinen öljyhuolto vaihtaa Kendall GT1 öljyt 5-30W ja suodattimen alle kolmenkympin. Ei tulisi mieleenkään käydä itse vaihtamaan. Öljyn laadusta en osaa sanoa, kait sitä jotkut kehuu.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ei vaan ole Motonettiä joka kylällä! 8)
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Monteonisti kirjoitti:Ei vaan ole Motonettiä joka kylällä! 8)
Siksipä kannattaa? koneeseen kaataa
"mitä tahansa halpaa",vaikka suositukset
sanoo muuta :)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ei "mitä tahansa" vaan Pyroilin 5W-40 ollut käytössä jo kolmessa Zetecissä hyvällä menestyksellä, kustantaa kyllä 15€ kannu, mutta elämä on? :D
DelMonde

Viesti Kirjoittaja DelMonde »

Paljon on koettu, monesta pulasta on selvitty, mutta nyt on tekemätön paikka...
Mondeo MK1 stw-97 zetec 1.8 on jäämässä käsiin!

Kauhulla olen lukenut näitä venttiilinnostin/öljyjuttuja, on se vaan haitekkia tuo fordsonilla ajo!

Jos oikein ymmärsin, nostinongelmat johtuvat liian paksuista öljyistä, jotka pitävät nostimien paineen niin korkealla että jousi jää toiseksi ja vena kantaa.

No, kaupan kohteena oleva ZETECki kalisee kylmänä kuin diisseli, lämmetessään rauhoittuu toki. Eli ei ainaskaan kylmänä kanna.
Joku väittää että juuri niin terve foordi kehrää, onko näin vai onko juurikin merkki ongelmista?

-Timo-
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Kannattaa käyttää sitä öljyä mitä ohjekirja käskee, vaikka se maksais parikymppiä enemmän ku joku halpis paskaöljy niin onko se sitten niin paljon? kävellessä tippuu ton verran taskusta paris viikos.. kaikki toki säästää siinä missä parhaaksi katsoo
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Varsinkin kun öljynvaihtoväli on jotain yli 10tkm ei sillä 10-20€ hinnan erolla ole liene mitään merkitystä? Kysessähän on ensimmäisiä matalakitka moottoreita joille on suositeltu nimenomaan tiettyjä öljyjä. kestää varmaan joillakin muillakin mutta riskin otto lienee turhaa...
Tuo 1200 € nostajien vaihdosta on aivän järjetön hinta. Kai sitä korjaamoalalla menee sitten niin hyvin jotta pitää alkaa nuihin hommiin?
Kyseessä nyt ei kuitenkaan ole niin monen tunnin homma...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kyllä tuo Zetecin kalina kylmänä on ominaisuus! 8)
Vastaa Viestiin