ilmastointi ongelmaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Sami W
Viestit: 79
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

ilmastointi ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Sami W »

Hei

Tietoa kaivattaisiin. Omistan 97 mondeon 1.8 litraisella bensakoneella jossa automaattinen ilmastointi. Käytin auton huollossa ja kylmäainetta sai lisätä melkoisesti. Alle 200grammaa tais olla enää jäljellä ja jotain reilu 700 kai pitäis olla? Viikonloppuna ilmaantui sitten seuraavaa. Liikennevaloissa alkoi konepellin alta tulla pahan katkuista savua(tai höyryä?). Lähde löytyi vasemmalta puolen hihnan vierestä. Sijaitseeko kompressori kenties tällä puolen? Onko kellään vastaavia kokemuksia ja mikähän voisi olla vikana? Niin...ja nestettä oli hävinnyt noin 200 kun käytin uudestaan huollossa.
Koepaineistuksessa ei kone havainnut vuotoja.
Auto on menossa ihan merkkihuoltoon nyt. Olisko syytä varautua kuinka paksuun setelinippuun?
Toivottavasti saitte jotain selvää. Ensimmäinen auto mulla jossa on ilmastointi, joten ei hirveästi ole tietoa.

t.Sami
Sami W
Viestit: 79
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Sami W »

Syykin selvisi näköjään. Kompressorin mangneettiventtiili ei kuulemma pelaa. Palaapas rahaa taas ilmaan... kirjaimellisesti :?
Are
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Maalis 2006 22:59

Viesti Kirjoittaja Are »

Sami W kirjoitti:Syykin selvisi näköjään. Kompressorin mangneettiventtiili ei kuulemma pelaa. Palaapas rahaa taas ilmaan... kirjaimellisesti :?
Kompurahan se joo. Mondeoissa on tuo ilmastoinnin kylmäaineen täyttöpaikka vähän ikävässä kohdassa, matkustajan puoleisen lokarin alla....

itse käytin kanssa huollossa, ja laittoivat 500 gr kylmäainetta, auto on vm 2002, ja ensimmäinen ilmastoinnin huolto. alkoi vaan mietityttämään että kananttaisiko huollattaa joka vuosi...

Are
Sami W
Viestit: 79
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Sami W »

Se on ilmeisesti ihan normaalia, että siitä kylmäaineesta häviää n.10-15%.
Siis vuosittain.
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Verratkaa sitä kylmäaineen häviämistä ilmapalloon.

Ilmapallo on huokoinen ja ilma tulee kumin läpi pois vaikka sitoisitte narut kuinka tiukalle tahansa.

Ilmastoinnissa olevat letkut antavat kylmäainetta läpi aivan samalla tavalla, siitä siis hävikki.

Citikoissa olevissa jousipalloissa samavika 8v ja ei enään typpeä sisällä,
sitten ihmetellään että miten huonoja ne on ajaa.
Fix Or Repair Daily
Sami W
Viestit: 79
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Sami W »

Eipäs korjaantunutkaan mangneettiventtiilin vaihdolla :? Vaikka rikki olikin. Kompuran kyllä pitäis nyt pelata ja olla ok.
Ensviikolla sitten tutkitaan onko ohjauksessa jotain häikkää.
Sami W
Viestit: 79
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Sami W »

No niin.
Nyt ilmastointi pelittää kun ohjaus laitettiin kuntoon.
Nyt onkin vain kysymys, että pelaako normaalisti? :D
Tuossa jonottaessa kuuntelin että kompressori käynnistyi ja pysyi päällä n. 14 sek. sitten oli taas n. 27 sek pois päältä ja taas uudestaan.
Onko normaalia? Autossa oli kyllä ikkuna auki, joten en tiedä vaikuttiko se asiaan?
Sami W
Viestit: 79
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Sami W »

No hyvä jos tuo kuulostaa normaalilta :)
Jos sais vaihteeksi sitten keskittyä taas harraste peliin.
anttiw
Viestit: 8
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:41
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja anttiw »

Minulla samantyyppistä ongelmaa -98 td-Mondeossa. Kompurasta (tai jostain hyvin läheltä) kuuluu kilinää ja kolinaa, ääni muuttuu kun laittaa ilmastoinnin päälle. Kompura kuumenee niin perhanasti, höyry vaan nousee. Onko hyviä huoltopaikkavinkkejä pk-seudulla?
Vastaa Viestiin