OHC:n EGR

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

OHC:n EGR

Viesti Kirjoittaja markkul »

Onko kukaan törmännyt Suomessa olevissa 2.0 OHC EFi Sierroissa EGR laitteeseen?

Oma Haynesin kirja ei sellaisesta mainitse mitään, mutta pihassa kököttää sellaisen omaava auto.

Osaako joku kertoa mikä niiden aktiivihiilisuodattimien (tjsp) tehtävä on? Menee letku imusarjaan, joka vähän ihmetytti. Voiko alipaineletkuissa (EGR ja se suodatinpömpeli) olevat sähköjohdot vaan nyppää pois ja jättää roikkumaan, jos koko laitteiston repii irti?

On muuten ne EGR:n pillit, jotka menevät pakosarjaan, kohtuu pitkät, varmaan jotain 10cm. Menee pakokanavaan asti vissiin, tekee varmaan hyvää virtauksille!
nicoh
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Kesä 2006 14:11
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja nicoh »

no enpä oo ikinä kuullut että sierrassa moisia laitteita on!? :?
itellä on -87 trans am josta kyseiset laitteet löytyy/löytyi..
se hiilisäiliön tehtävä on ainakin imeä bensatankista höyryt ja siirtää ne imusarjalle kun moottori käynnistetään.transussa voi ainakin nypätä pois ilman mitään ongelmia,letkut tukkoon vaan ja pömpeli mäkeen!
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

:-)

Pääsekö se tankki huohottamaan mistään muualta, jos sen pömpelin irroittaa?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ei EGR ole tankkiin yhteydessä. Tarkoititko "aktiivihiilihässäkkää"? 8)
Juhis80
Viestit: 31
Liittynyt: 24 Huhti 2006 00:39
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Juhis80 »

älä kajoa aktiiviiilihässäkkään ei taida muistaakseni tehdä hyvää, bensa vain suodatetaan niissä aktiivihiilisuotimissa bensa on siis puhtaampaa mut EGR:n voit tukkia eli putket poikki ja blommit päihin saattaa tulla koneeseen vetoja lisää jos EGR:ssä imuvuotoja eli kalvot rikki tiedoksi vain että autosi on roudattu joskus ruotsin maalta koska siellä on EGR:t pakollisia vuodesta n. 1980
Ford will Rise Again
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Monteonisti kirjoitti:Ei EGR ole tankkiin yhteydessä. Tarkoititko "aktiivihiilihässäkkää"? 8)
Puhuin molemmista!
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Juhis80 kirjoitti:älä kajoa aktiiviiilihässäkkään ei taida muistaakseni tehdä hyvää, bensa vain suodatetaan niissä aktiivihiilisuotimissa bensa on siis puhtaampaa mut EGR:n voit tukkia eli putket poikki ja blommit päihin saattaa tulla koneeseen vetoja lisää jos EGR:ssä imuvuotoja eli kalvot rikki tiedoksi vain että autosi on roudattu joskus ruotsin maalta koska siellä on EGR:t pakollisia vuodesta n. 1980

No vosin sanoa, että ei se bensa kyllä sieltä aktiivihiilipatruunan kautta kierrä Kyse on jonkin sortin huohotuksesta.

Tuossa revin eilen sen EGR:n helvettiin. Jos jollain moinen vehje on, niin kannattaa ottaa pakosarja käteen ja katsoa millaiset ne pillit siellä on! Ei meinaan ole kovin hienosti tehty. Ne putket tukkivat varmaan 30% kanavasta ja menevät kannen pakokanavaan asti! Eli tuon purkamalla voi oikeastikkin tula lisää tehoa.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Juhis80 kirjoitti:tiedoksi vain että autosi on roudattu joskus ruotsin maalta koska siellä on EGR:t pakollisia vuodesta n. 1980
Ruotsista en tiedä, mutta itse toin Saksasta. :-)
TaunusTomi
Viestit: 31
Liittynyt: 04 Helmi 2005 18:51
Paikkakunta: Compton (pori)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

ittellä toi taunus on ruattin vientimalli vm78,siinä oli egr vehkeet paikallaan kun sen ostin.
jos laitteet hajoo,se on niiden heikkoutta...
Taunus 2,3v6 `73 g-rid`a
Taunus 2,0ohc `78
ex-Taunus 2,0v6 gxl `72
M-B 124 `93
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Mulla oli EGR 80-luvun Masassa, siis Suomiautossa! 8)
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Mazdassa se systeemi ei ole EGR vaan pakokaasujen hapetusjärjestelmä...Mutta tuli 89 626 mazdasta otettua helvettiin koko systeemi...Olettaisin systeemin olevan myös fordissakin hapetus juttuja....

Aktiivihiilisuodatin tosiaan keräilee niitä bensa höyryjä ja kiteyttää ne jotenki taas nestemäiseks=bensaksi :)
Kilosta alkaa ilo
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Kyllä se tossa Sierrassa on EGR. Jenkkivehkeissähän on ollut noita ilmapumppuja ties kuinka pitkään, mutta toi sierran vehje oli siis EGR.

Minusta se aktiivihiili pömpeli näytti semmoselta, että sen läpi otettiin ulkoilmasta ilmaa ja sitte letkusta sitä bensahöyryä ja ne meni sähköisen venttiilin läpi imusarjaan. En ole vaan katsonut mistä se höyry tulee, siis mistä se putki tulee konetilaan.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Ilmeisesti olin väärässä, kyseessä ei olekkaan EGR vaan APS. Tai ainakin tuolya näytti:
http://www.rs2000-16v.co.uk/newsitefiles/aps.htm
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Janska, oletko varma asiasta? Minä kyllä en syventynyt asiaan enkä poistanut sitä kun ei ollut aihetta. Tosin mittarissa oli vasta n. 320tkm kun sen hävitin, siis Masan. :roll:
Ihmetyttää vaan miksi olisi lisäilmasysteemi kun ei ollut kattia? :shock:
Kierrätyksellähän (EGR) saadaan päästöjä pienemmäksi ja kait jotain hyötyä, siis teoriassa! 8)
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Joo siitä olen varma että on hapetus sydeemi. Sen tehtävänä on muistaakseni tyhjäkäynnillä syöttää ilmaa pakokaasujen joukkoon jotta saadaan päästöt alemmas tms... Oli ihan turha kapistus ja päästöt sai kyllä kohdalleen ilman tuota putki häkkyrääkin :lol:
Kilosta alkaa ilo
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Ja ne putket meni pakosarjasta lähes pakokanaviin asti eli oli todella pitkät ja haittasi osaltaan varmasti myös virtauksia...
Kilosta alkaa ilo
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Janska kirjoitti:Ja ne putket meni pakosarjasta lähes pakokanaviin asti eli oli todella pitkät ja haittasi osaltaan varmasti myös virtauksia...
Näin myös tuossa Sierran vehkeessä. Piillit olivat yli 10cm pitkät ja menivät ihan venttiilin juureen, vielä vinottain kanavassa. Hohhoijaa!
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ei kait tuo voinut päästöjä pienentää mutta kyllähän %-osuus pieneni jos puhdasta ilmaa sekaan sotkettiin! 8)
Tai sitten paloi loput pensasta pakosarjassa vai olisko häkä muuttunut hiilidioksidiksi? :roll:
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Monteonisti kirjoitti:Ei kait tuo voinut päästöjä pienentää mutta kyllähän %-osuus pieneni jos puhdasta ilmaa sekaan sotkettiin! 8)
Tai sitten paloi loput pensasta pakosarjassa vai olisko häkä muuttunut hiilidioksidiksi? :roll:
Tuo ilmapumppuhomma toimii auton ollessa kylmänä ja sen tarkoitus on nopeuttaa katin lämpenemistä. Näin kerrotaan tuossa RS2000 linkissä. Mihin perustuu, en nyt heittämällä keksi. Ehkä parantaa palamattoman seoksen palamista putkessa.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tarkoitin merkitystä katittomassa autossa. Kyllä tuo merkitys kattiautossa on selvä! 8)
Vastaa Viestiin