Kannenvaihto 1.8 Sierraan?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kalle78
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Kesä 2006 19:17

Kannenvaihto 1.8 Sierraan?

Viesti Kirjoittaja kalle78 »

Nyt on Sierralla kannen osalta kilometrit täynnä ja pitäisi remonttia tehdä, kun kylmänä tykkää vähän savutella...

Ajattelin hankkia toisen kannen josta samalla parantelisi virtauksia ja muuta pientä.

Mutta kun toi oma on 1.8 niin sopiiko siihen nyt sitten 1.6 tai 2 litraisen kansi?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

väittäisin että ei käy kumpikaan, kun yläkerran tiivistesarjakaan ei sovi ja on puolet kalliimpi kun 1.6 ja 2.0 (motonet)
eikä sovi imu eikä pakosarjankaan tiivisteet

faktaa en kyllä tiedä
Focus 1.0 edition a6 2017
hatch88
Viestit: 21
Liittynyt: 12 Touko 2006 16:09

Viesti Kirjoittaja hatch88 »

Varmasti on paljon merkitystä myös sillä, onko kone 1.8l cvh vai 1.8l ohc..
kalle78
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Kesä 2006 19:17

Viesti Kirjoittaja kalle78 »

Juu anteeksi, unohtui tosiaan laittaa tuo.
Kone on siis 1.8 ohc.

Kuulin että jotkut 2 litraisen osat käy.

Meneekö vaikeaksi vaihtaa vaikka 2 litrainen kone siihen, joutuuko vaihtamaan kuinka paljon muuta?
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

kyllä 2.0 sinne menee heittämällä>samoja lohkoja noi päällisin puolin on vaan eri poraus,muutenki menee olettaen että laitat koko koneen ruiskuautosta<ruiskuautoon tai kaasaripelin motin kaasariautoon.
katsastuksenki osalta siinä 1,8 pitäs olla jo samat jarrut ku 2,0 autossa,eli senkin puolesta menee halposti läpi.

eiku semmonen 2,0 sinne ja vetoo... :wink:
kalle78
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Kesä 2006 19:17

Viesti Kirjoittaja kalle78 »

Mutta mites vaihdelaatikko?
Sopiiko tuo 1.8 laatikko 2.0 koneen jatkoksi?

Perän kun joskus vaihdoin niin oli 1.6 litraisen.
Että onko noissa askeissa eroja?
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kyllä laatikko sopii, kytkinakselin booreissa voi olla eroa, eli kytkinlevyn voi joutua vaihtamaan, muuten menee heittämällä.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
kalle78
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Kesä 2006 19:17

Viesti Kirjoittaja kalle78 »

Eli siis jos ymmärsin oikein niin laatikko sopii suoraan paikoilleen 2 litraiseen tekniikkaan, jos käytän vaikka nykyistä levyä, niinkö?

Syksyllä uusin kytkinpaketin niin se on tuore ja hyväkuntoinen.

Sitten varmaan myös sopii nurkissa pyörivä 1.6 litraisen 5 vaihteinen aski, kun mulla nyt on tuossa 4 vaihteinen?

Eli kytkinlevy pitää ostaa sen mukaan mikä on laatikko, niinkö?

Sittenhän se on helppoa...
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Loota menee koneeseen kiinni heittämällä, ainoastaan laatikon kytkinakselin booreissa voi olla eroa, verrattuna nykyiseen 4loviseen. Kannattaa tarkistaa onko samat boorit.

Edit: Joo, levy laatikon boorien mukaan. Ainakin sierran 4-lovisen ja type-9 booreissa on eroa. Joten taitaa tuossa mainitsemassasi 5lovisessa olla erikokoinen boori?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

joskus ku laitoin 2.0 litrasen 1,6 tilalle ja laatikoksi jäi 4-lovinen,niin silloin laitoin caprin kytkinlevyn siihen.siinä oli sopiva pooritus ja halksija mun tarpeisiin.
kalle78
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Kesä 2006 19:17

Viesti Kirjoittaja kalle78 »

OK.

Eli jos olen ymmärtänyt nyt täysin oikein, niin kytkinlevy, tai miksikäs ei koko paketti pitää sopia siis laatikon kanssa yhteen. Laatikot sopii siis kaikki ohc koneisiin?

Eli kun mulla on 1.6 litraisesta Laser mallin Sierrasta otettu 5 vaihteinen laatikko niin se sopii siihen 2.0 koneeseen suoraan, pitää vaan hankkia laatikkoon sopiva kytkinpaketti? Olenko ymmärtänyt oikein? Eli kaikki asetelmat sopii keskenään, jos siis nyt verrataan 1.6 ja 2.0 tekniikkaa?

Paljonko on käypä hinta maksaa tuollaisesta kunnossa olevasta 2 litraisesta koneesta?
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Paineastelmia on kahta mallia 190mm ja 215mm
Kytkinlevyjä neljää mallia 190mm ja 215mm, molempia sekä 20 ja 23 boorilla.
Halkaisijan määrittää vauhtipyörä ja boorituksen laatikko.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

en taaskaan laita päätä pantiks mutta sopiiko 1.6 kardaani 2.0 laatikkoon?
mun mielestä ei sovi (suoraan)

Eli jos olen ymmärtänyt nyt täysin oikein, niin kytkinlevy, tai miksikäs ei koko paketti pitää sopia siis laatikon kanssa yhteen. Laatikot sopii siis kaikki ohc koneisiin?
juuri näin
Focus 1.0 edition a6 2017
kalle78
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Kesä 2006 19:17

Viesti Kirjoittaja kalle78 »

Se 2 litraisen laatikon sopivuus ei ole ongelma, sillä haluankin pysyä 1.6 litraisen laatikossa, mutta vaihdan vaan 4 vaihteisesta 5 vaihteiseen.

Eli mun mielestä nyt koneessa kiinni oleva kytkinasetelma pitäisi sopia suoraan uuteen laatikkoon ja koneeseen.

Nyt siis paikallaan 1.6 laatikko 1.8 moottorissa.
Tulossa olisi siis 1.6 5 vaihteinen 2.0 ohc jatkoksi.

Eli asetelman voin ostaa valmiiksi, kun lasken 5 vaihteisen laatikon boorit?
Onko 2.0 koneen vauhtipyörän halkaisija sitten eri?
Eli pitääkö 2.0 kone olla paikanpäällä että saa oikean kytkimen?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

Sierra 1,6 82--88 jos 4-vaiht/20 uraa
Sierra 1,6 82--84 jos 5-vaiht/23 uraa/Ø190mm
Sierra 1,6 85--90 jos 5-vaiht/23 uraa/Ø215mm

kakslitrasessa on toi 23 uraa/Ø215mm
ja viisvaihteisessa on aina 23 uraa mutta halkaisijaa kahta eriä
Viimeksi muokannut jaska74, 14 Kesä 2006 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus 1.0 edition a6 2017
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Laitoin privana vinkkiä..
mun mielestä kone/laatikko paketin saa helpommalla asennuksenkin puolesta,ja hintakin saattaa olla sopivampi kun ei erikseen tarvi ostaa,tosin tarjontaa tuntuis olevan suht hyvin.
Miksi se 1.6 laatikko sitten olis parempi kuin 2.0:n..?
ei sieltä mitään junia t...
kalle78
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Kesä 2006 19:17

Viesti Kirjoittaja kalle78 »

Niin, en mä muuten olis laatikkoakaan vaihtamassa ellei tallin perällä makaisi valmiiksi 5 lovinen laatikko, siis alkujaan 1.6 koneesta.

Jos heitän 2 litraisen laatikon niin eikös silloin mene kardaani uusiksi?
Ainakin mun tietojen mukaan.

Ja viides vaihde ihan vaan kulutuksen puolesta...
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

muistelisin kans et 2.0 5-lovinen laatikko olis hiukan pitempi ku 1,6:sen,eli kardaanin joutus vaihtaan.
tosin en oo varma et onko kaikki 5-loviset sit pitempiä,eli onko se 1,6 5-lovinen kans pitempi :roll:
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kai sen luulis pidempi olevan, kun enemmän on rattaitakin :roll: Mutta tiedä sitten.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

kardaani pitää vaihtaa jos laitetaan 4 vaihteisen tilalle 5 vaihteinen tai sit jos on vaihdetavaa mallia se kardaanin päässä oleva poori ni sen vaihto pitäs riittää koska 4vaihteisessa on eri poori laatikon hännässä ku 5 vaihteisessa ja myös muistaakseni pituuseroakin on
futura68
Viestit: 239
Liittynyt: 22 Maalis 2006 09:46
Paikkakunta: Köyliö

Vaihteistotietoa

Viesti Kirjoittaja futura68 »

4-vaihteisia askeja on kahdella eri boorilla, 1.3 - 1.6 on pienemmällä (20 uraa) ja 1.8 - 2.0 suuremmalla (23 uraa). 5-vaihteiset aina 23 uraisia koneen koosta riippumatta, välityksissä saattaa olla pieniä eroja. Em. toimii Sierras, mut taunuksis on useasti 1.6:n peräs "iso aski". Itsellä oli joskus -87 1.8 OHC Sierra ja siinä oli 4-vaihteinen iso aski ja isot (2.0) jarrut edes ja takana. Eli jos sul on se alkuperäinen aski paikal ni kardaanin kans ei tule ongelmia.
Vastaa Viestiin