Akku vai kondensaattori.
Akku vai kondensaattori.
Ostin pari päivää sitten subbarin autoon ja pistin sen kiinni. Kovempaa, kun soittaa alkaa soittimen valot vilkkumaan. Ennen oli ainoastaan vahvistin 2x70W ja erillissarja sen perässä eikä ollut minkäännäköistä vilkkumista.
Pienehköjä käynnistymis vaikeuksiakin on autossa ilmentynyt.
Akku näyttää aika vanhalta mutta sen historiaa en osaa sanoa, koska minulla auto on ollut vasta 6kk.
Pitäisikö ostaa uusi akku vai kondensaattori? Akku olisi kondensaattoria hyösyllisempi mutta katoaisiko vilkkuminen uuden akun myötä?
Pienehköjä käynnistymis vaikeuksiakin on autossa ilmentynyt.
Akku näyttää aika vanhalta mutta sen historiaa en osaa sanoa, koska minulla auto on ollut vasta 6kk.
Pitäisikö ostaa uusi akku vai kondensaattori? Akku olisi kondensaattoria hyösyllisempi mutta katoaisiko vilkkuminen uuden akun myötä?
Ensimmäisenä tarkastetaan akun kunto ja se että lataako laturi tarpeeksi. Sitten mitoitetaan kaapelit oikean paksuiseksi ja tehdään kaikki liitokset hyvin hyvillä liittimillä (unohtamatta oikeinkokoisia sulakkeita), samalla tarkistetaan / korjataan kaikki maadoituspisteet. Millä vahvistimella soitat tuota subbaria, onko se yksi vai kaksikelainen / millä kuormalla?
Melko pitkälle pärjää ilman mitään optimoita ja kondensaattoreita kun perusasiat on kunnossa. Itsekin joskus ison d-luokan monopäätteen ja 1ohmin kuorman omistaneena.. (toki ne valotkin sitten alkoivat jo himmenemään, mutta se nyt oli ihan ymmärrettävää).
Melko pitkälle pärjää ilman mitään optimoita ja kondensaattoreita kun perusasiat on kunnossa. Itsekin joskus ison d-luokan monopäätteen ja 1ohmin kuorman omistaneena.. (toki ne valotkin sitten alkoivat jo himmenemään, mutta se nyt oli ihan ymmärrettävää).
Vahvistin antaa sillattuna 1x200W. Subbari on yksi kelainen ja 4 ohmin kuormalla omasta mielestä soittelen.
Eilen illalla kävi nyt sitten niin, että pitkän sahauksen jälkeen auto lähti käyntiin toisinkuin soitin.
Härnäilin soitinta ja valot ainoastaan vilahti.
Onkohan vika vanhassa akussa vai liitoksissa?
Eilen illalla kävi nyt sitten niin, että pitkän sahauksen jälkeen auto lähti käyntiin toisinkuin soitin.
Härnäilin soitinta ja valot ainoastaan vilahti.
Onkohan vika vanhassa akussa vai liitoksissa?
Niin... subille n.600w 3 ohmiin, etupäälle 2x120w
ei vilku, ei välky, Mondeon vakio laturi ja "vakio" vartan akku
http://personal.inet.fi/private/mondy/v ... lm%E43.jpg
Riittävät piuhat ja MAADOTUKSET KUNTOON ni homman pitäs toimia.
ei vilku, ei välky, Mondeon vakio laturi ja "vakio" vartan akku
http://personal.inet.fi/private/mondy/v ... lm%E43.jpg
Riittävät piuhat ja MAADOTUKSET KUNTOON ni homman pitäs toimia.
Nyt toimii taas soitin.
Laitoin ensin maajohdon tiukemmin --> ei vaikutusta.
Otin soittimen ulos lokerosta, kävin johdot läpi ja laitoin takaisin niin johan toimi.
Pientä vilkkumista soittimen valoissa havaittavissa yhä.
Käynnistymisvaikeudet ilmaantuu lämpimän koneen kanssa muttei kylmän. Ilmeisesti ei mitään yhteistä huonon akun kanssa? <--- off topic mutta olkoon.
Laitoin ensin maajohdon tiukemmin --> ei vaikutusta.
Otin soittimen ulos lokerosta, kävin johdot läpi ja laitoin takaisin niin johan toimi.
Pientä vilkkumista soittimen valoissa havaittavissa yhä.
Käynnistymisvaikeudet ilmaantuu lämpimän koneen kanssa muttei kylmän. Ilmeisesti ei mitään yhteistä huonon akun kanssa? <--- off topic mutta olkoon.
Itse laittaisin uuden akun ja kondensaattorin =)
Tai omassani on 2kpl akkuja ja 3kpl kondensaattoreita.
Niin ja ne maadoitukset...
Tai omassani on 2kpl akkuja ja 3kpl kondensaattoreita.
Niin ja ne maadoitukset...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jos soittimena on joku pioneerin alkupään malli niin valot tahtoo vilkkua poikkeuksetta aina! Kokemusta on.Feikki O kirjoitti:Nyt toimii taas soitin.
Laitoin ensin maajohdon tiukemmin --> ei vaikutusta.
Otin soittimen ulos lokerosta, kävin johdot läpi ja laitoin takaisin niin johan toimi.
Pientä vilkkumista soittimen valoissa havaittavissa yhä.
Käynnistymisvaikeudet ilmaantuu lämpimän koneen kanssa muttei kylmän. Ilmeisesti ei mitään yhteistä huonon akun kanssa? <--- off topic mutta olkoon.
MK1 Fiesta
Oma järjestelmäni ei ole todellakaan mikään järeä, joten uusi akku ja korkeintaan se yksi kondensaattori olisi paikallaan. Tämänhetkinen rahatilanne mahdollistaa vain jommankumman hankinnan ja akku on käytännöllisempi vaihtoehto. Maadoitukset on kyllä kunnossa.NiceMan kirjoitti:Itse laittaisin uuden akun ja kondensaattorin =)
Tai omassani on 2kpl akkuja ja 3kpl kondensaattoreita.
Niin ja ne maadoitukset...
*miks 3 konkkaa?*
Ehkä vähän liikaa mutta kun on 3kpl 1Kw ja yksi 600w RMS päätettä niin ei tahdo että valot vilkkuu heti jos teinejä kiusaa...

Ehkä vähän liikaa mutta kun on 3kpl 1Kw ja yksi 600w RMS päätettä niin ei tahdo että valot vilkkuu heti jos teinejä kiusaa...

Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Parit akut tulee, ei mitää koviin järeätä kun mitään paine kisoja harrasta.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/


Jos valot nykyaikaisesa autossa vilkkuu, on joko akku tai laturi tai sekä että aivan lopussa...
Tai surkeat liitokset akulla.
Aikoinaan kun kilpailin, oli kokoonpanossa 4,8KW lankkuja RMS. Eli biltema-SPL-megaboom-asteikolla 50KW. Vahvareita syötti 95mm2 kupari ja akku edessä, konkkia 3,2F. virtaa tuotti 90A bosch.
Eli alle 1kw ei tarvitse konkkaa, ei 45Ah suurempaa akkua, 25mm2 suurempaa kaapelia eikä 30A suurempaa laturia, ja mikään ei vilku

Maksimivirroista sen verran että kaikki akut antavat piikkinä väh.400A (myös biltema

Rattimiehen erottaa siitä, että se on vielä pelissä mukana vaikka peli on jo menetetty.
Nykyajan filosofiaa...
Nykyajan filosofiaa...
Ukon osaltani voin sanoa, että auto oli -87 riesa ja akun liitokset hyvät. Sähköt avokki veti uusiksi, joten johdoissakaan ei ollut vikaa.cossu2 kirjoitti:![]()
Mitä ihmettä täällä joristaan?
Jos valot nykyaikaisesa autossa vilkkuu, on joko akku tai laturi tai sekä että aivan lopussa...
Tai surkeat liitokset akulla.
Ainiin, akku oli Optima 60Ah.
Ford Escort 1.6CL vm.-88
"Katinkulta"
"Katinkulta"
Jos optima antaa 600-800A peak.
vahvarit vie 197A
Mihin menee loput rapiat 400-600A
EDIT itsellä piikki oli liki 600A ja silloinkin pitkän matalan taajuuden kohdalla valot ainoastaan hieman himmenivät.
(400A muuten polttaa 6M X 30mm pultin atomeiksi, kokeilin sillä ku ei ollu sulakkeita...
)
vahvarit vie 197A
Mihin menee loput rapiat 400-600A

EDIT itsellä piikki oli liki 600A ja silloinkin pitkän matalan taajuuden kohdalla valot ainoastaan hieman himmenivät.
(400A muuten polttaa 6M X 30mm pultin atomeiksi, kokeilin sillä ku ei ollu sulakkeita...

Rattimiehen erottaa siitä, että se on vielä pelissä mukana vaikka peli on jo menetetty.
Nykyajan filosofiaa...
Nykyajan filosofiaa...
Enpäs ossaa sanoa, että mihin ne loput amppeerit menevät. Harakoille?
En muista mitkä vahvarit ukolla autossa oli mutta 2x SPL Dynamics 12D4 subit oli.
muoks:
pitkässä tuplabasari rytäkässä valot vilkkuivat ilman konkkaa mutta konkan asennuksen jälkeen ongelma katosi.

En muista mitkä vahvarit ukolla autossa oli mutta 2x SPL Dynamics 12D4 subit oli.
muoks:
pitkässä tuplabasari rytäkässä valot vilkkuivat ilman konkkaa mutta konkan asennuksen jälkeen ongelma katosi.
Ford Escort 1.6CL vm.-88
"Katinkulta"
"Katinkulta"
Mulla joskus vaikutti valojen vilkkumiseen ajovalojen rele. se oli vähän heikossa hapessa, ja kun kerran ostin uuden ja kytkytin paikalleen niin loppui koko vilkutus.
tämän kokeilin sillon, laitoin vanhan paikalleen ja rämppäsin sitä niin valoteho aaltoili ihan pirusti. uuden kanssa ei ollut tätä ongelmaa..
tämän kokeilin sillon, laitoin vanhan paikalleen ja rämppäsin sitä niin valoteho aaltoili ihan pirusti. uuden kanssa ei ollut tätä ongelmaa..
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Onneksi 30A riittää mun hifistelyyn, ulostulevissa wateissa se tekee hyötysuhteineen noin 150W (4x40W RMS, 2 eteen ja 2 sillassa subille), akusta otettaneen maksimissaan 350W eli ~27A. Piuhat 2x6mm² ja pituutta 3m, ei vilku eikä ole konkkia 

Mustang GT -12
RIP: Cortina -69, Cortina -72, Taunus -77, Capri -69, Escort -84, Taunus -76, Fiesta -83, Fiesta -84, Sierra -87, Taunus -78, Sierra -88, Mondeo 1.8 -93
RIP: Cortina -69, Cortina -72, Taunus -77, Capri -69, Escort -84, Taunus -76, Fiesta -83, Fiesta -84, Sierra -87, Taunus -78, Sierra -88, Mondeo 1.8 -93
Re: Akku vai kondensaattori.
konkka väliin 1faradi =1000w
Ford taurus 3.0l v6
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000