Mondeo 94 wagon 2.0 päästöt korkealla
Bilteman lambda paikallaan ja hyvin tuntuu pelittävän löytyi myös kadoksissa ollutta alavääntöäkin lisää.
Mittailin lambdaa tyhjäkäynnillä niin mittari näytti 0.1 - 0.73 väliltä arvoja. Vikamuististakaan ei löytynyt enää ylimääräisiä vikoja.
Eli päästömittaukseen ensi viikolla.
Edellinen lambda näytti olevan puoliksi himmeän valkoinen/harmaa mistähän toi mahtais olla oire?
Mittailin lambdaa tyhjäkäynnillä niin mittari näytti 0.1 - 0.73 väliltä arvoja. Vikamuististakaan ei löytynyt enää ylimääräisiä vikoja.
Eli päästömittaukseen ensi viikolla.
Edellinen lambda näytti olevan puoliksi himmeän valkoinen/harmaa mistähän toi mahtais olla oire?
Jos vanhakin lamda on antanut arvoja, mutta luokkaa 0,03, niin kannattaa ehdottomasti tarkastaa imuvuodot.
Ja samassa tarkastaa että moottori ei ole valmiiksi perusasetuksilla, esim moottorinohjaus lämpöanturin poikimisen johdosta. Toimiihan lämpömittari?
Käytä jossain autosähkö liikkeessä, jossa diagnosoivat ja korjaavat, jos on pikkuvika, niin muutamalla kympillä. Ja laittavat kuitin mukaan päästöistä samaten.
Kannattaa, ennenkuin itse alkaa enemmälti vaihtamaan osia.
Nimim. kokemusta löytyy ("turhaan" mm. vaihdettua: tyhjäkäyntiventtiili, puola, piuhat , tulpat, huohotinventtiili, lamda) = helvetinkallista, ja ei turhaan : imusarjan tiiviste(25 egee) ja käynti autosähköliikkeessä (lämpömittarin anturi + jotain muuta työtä jolla päästöt kohdallen 100 egee)
Ja samassa tarkastaa että moottori ei ole valmiiksi perusasetuksilla, esim moottorinohjaus lämpöanturin poikimisen johdosta. Toimiihan lämpömittari?
Käytä jossain autosähkö liikkeessä, jossa diagnosoivat ja korjaavat, jos on pikkuvika, niin muutamalla kympillä. Ja laittavat kuitin mukaan päästöistä samaten.
Kannattaa, ennenkuin itse alkaa enemmälti vaihtamaan osia.
Nimim. kokemusta löytyy ("turhaan" mm. vaihdettua: tyhjäkäyntiventtiili, puola, piuhat , tulpat, huohotinventtiili, lamda) = helvetinkallista, ja ei turhaan : imusarjan tiiviste(25 egee) ja käynti autosähköliikkeessä (lämpömittarin anturi + jotain muuta työtä jolla päästöt kohdallen 100 egee)
Jes, tuo jännitealue kuulostaa normaalilta, eli ainakin 1 vika vähemmän.atkeppu kirjoitti:Bilteman lambda paikallaan ja hyvin tuntuu pelittävän löytyi myös kadoksissa ollutta alavääntöäkin lisää.
Mittailin lambdaa tyhjäkäynnillä niin mittari näytti 0.1 - 0.73 väliltä arvoja. Vikamuististakaan ei löytynyt enää ylimääräisiä vikoja.
Eli päästömittaukseen ensi viikolla.
Edellinen lambda näytti olevan puoliksi himmeän valkoinen/harmaa mistähän toi mahtais olla oire?
Vaalea väri vanhassa lambdassa viittaa laihaan seokseen, jota tukevat myös ne päästöarvot, joita ekassa viestissä kirjoittelitkin.
Toisaalta, siitä on aika turha tehdä mitään johtopäätöksiä.
Arvotaan mahdollisia vikoja taas lisää, kunhan olet mitannut päästöt uudella anturilla. Toivottavasti olisivat nyt kunnossa...
Moottorinohjaus käyttää eri anturia kuin lämpömittari, eli tästä ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä.tsetec kirjoitti: Ja samassa tarkastaa että moottori ei ole valmiiksi perusasetuksilla, esim moottorinohjaus lämpöanturin poikimisen johdosta. Toimiihan lämpömittari?
Käytä jossain autosähkö liikkeessä, jossa diagnosoivat ja korjaavat, jos on pikkuvika, niin muutamalla kympillä. Ja laittavat kuitin mukaan päästöistä samaten.
Mistä päin löytyy noin halpa autosähköpaja?

Näköjään toinen takajarru vähän jumittaa, pyörii about puoli kiekkaa ok ja sitten ottaa vähän kiinni, vähän koitin säätää tota niin pyörii hiukka paremmin vaikka ottaakin kiinni vielä.
Ilmeisesti on takarumpu soikeena? Tossahan on ilmeisesti ne kaikki laakerit yms siinä muualla kuin itse rummussa, eli uusi rumpu vain ja paikalleen?
Toi jarrun laahaaminen luultavastikin nosti kulutus ton lambdan ohella.
Ilmeisesti on takarumpu soikeena? Tossahan on ilmeisesti ne kaikki laakerit yms siinä muualla kuin itse rummussa, eli uusi rumpu vain ja paikalleen?
Toi jarrun laahaaminen luultavastikin nosti kulutus ton lambdan ohella.
-
- Viestit: 194
- Liittynyt: 28 Joulu 2005 01:14
- Paikkakunta: Tuusula
Pakokaasutestissä käytetty, arvot ei kohdallaan vieläkään lambda arvo oli tosin nyt jotain 1.018 (vrt.1.083) eli se nyt ainakin tuntui asettuvan kohdilleen päin. Mutta hc+co vielä persillään.
Seuraavaksi siis vaihtoon menee katti.
Kumpi olis parempi vaihtoehto joko tarvikekatti tai sitten käytetty katti hajottamolta?
Seuraavaksi siis vaihtoon menee katti.
Kumpi olis parempi vaihtoehto joko tarvikekatti tai sitten käytetty katti hajottamolta?
Oliko happipitoisuus jälleen tyhjäkäynnillä korkeampi kuin kierroksilla ja HC päinvastoin?atkeppu kirjoitti:Pakokaasutestissä käytetty, arvot ei kohdallaan vieläkään lambda arvo oli tosin nyt jotain 1.018 (vrt.1.083) eli se nyt ainakin tuntui asettuvan kohdilleen päin. Mutta hc+co vielä persillään.
Seuraavaksi siis vaihtoon menee katti.
Kumpi olis parempi vaihtoehto joko tarvikekatti tai sitten käytetty katti hajottamolta?
Paikallisesta autotarvikeliikkeestä, ei tuo "alipaineletku" ole mitään ihmeellistä tavaraa, joten löytyy varmasti hyllystä. Bensaletkua tms kun kyselet, niin eipä voi mennä vikaan jos sen väri on mustaa ja siinä ei ole kangaskudosta päällä.
Metrihintaa en lähde arvailemaan, mutta eipä sen nyt 4€/metri enempää pitäisi maksaa.
Ota pienet pätkät tiskille mukaan, ainakin kahta eri halkaisijaa näyttäisi löytyvän pellin alta, niin saat oikeaa letkua.
Eniten taisi olla 4mm sisähalkaisijallista...
Oletko muuten tarkastanut sen maagisen T-kappaleen kunnon sytytyspuolan "takanurkasta"?
Metrihintaa en lähde arvailemaan, mutta eipä sen nyt 4€/metri enempää pitäisi maksaa.
Ota pienet pätkät tiskille mukaan, ainakin kahta eri halkaisijaa näyttäisi löytyvän pellin alta, niin saat oikeaa letkua.
Eniten taisi olla 4mm sisähalkaisijallista...
Oletko muuten tarkastanut sen maagisen T-kappaleen kunnon sytytyspuolan "takanurkasta"?
No hyvä että jollain edes kunnossa. Bensankulutus laski huomattavasti ton lambda vaihdon jälkeen, ( about 12 kaupunki ). Eli lambda oli kyllä selvästi viallinen.Japi kirjoitti:Ja oma katiska nyt kutakuinkin kunnossa. Ilmamassamittari oli kaputt ja päästöt on nyt kunnossa, tosin hieman kohollaan ja pikkasen seilasivat mitattaessa.
Starttipilotilla kävin eilen läpi johdot, mm.se T-liitin hässäkkä yms ja mitään ei löytynyt.
Pakoputkessa tosin on niiden kahden takapöntön välissä se liitosputki niin sen keskellä on vähän mustaa nokea eli siitä vähän vuotaa ( ääntä ei kuulu yms) niin ei kait se voi kovin paljon vaikuttaa. No tänään pitää se fiksata.
Jes, tuo jännitealue kuulostaa normaalilta, eli ainakin 1 vika vähemmän.Japi kirjoitti:
quote]
Minusta toi kuulostaa vialliselta, jos lambdasignaali ei mene alle 0,25 V,siis seos kokoajan rikkaalla, ellei lambda rikki.
"lambda rikkaalla" topicista voi olla apuja...
j.h
Vanhempien Fordien lambdoissa on tyypillinen laatupoikkeama (=vika), lambdatunnistemin signaalinmaatto ei ole auton maatasosossa, varsinkin jos laitettu tarvikelambda. Tarvikelambdat vaatii usein lisämaadoituksen.
Happi nousee ainakin ja teoriassa, huom teoriassa on mahdollista että vaikuttaa myös HC ja CO päästöihin.atkeppu kirjoitti:Paikkasin siitä kahden takapöntön välisestä putkesta reiät niin huomasin että vuotaa vielä jostain edestäkin liitoksesta.
Eli vaikuttiko siis katin jälkeen olevat putkivuodot (pienet) siis pakokaasuun millä tavalla? Eli nouseeko hc? co? happi ainakin?
Tämäkin vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että "ulkoilmaa" pääsee kiertämään virtauksien mukana lambdan haisteltavaksi, jolloin boksi tulkitsee seosta laihaksi ja rikastaa sitä.
Jos vuoto olisi lambdan lähellä tämä olisi varma nakki, mutta nyt matkaa on kuitenkin aika runsaasti, joten en kyllä usko että olisi vaikutusta.
Toisaalta, eipähän jotkut ranskalaiset autot edes lähde käyntiin, mikäli takapönttö vuotaa

-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45