Mondeo 94 wagon 2.0 päästöt korkealla
Mondeo 94 wagon 2.0 päästöt korkealla
Seuraavat arvot tulivat päästömittauksessa kierrokset 869 siis tyhjäkäynnillä.
CO-pitoisuus oli 0.747 sallittu 0,50
HC-pitoisuus 321 sallittu 100
Lambda-arvo 1.083
Arvot joista ei huomautettu:
CO2, joka oli 12.76
O2 joka oli 2.52 sallittu 5,00
HC arvo laski about 100:seen kun nosti kierroksia, myös co arvo pieneni.
Epäilivät viaksi heti kattia? Muita mahdollisia vikoja? Putkisto vaihdettu ja pakosarjatiivisteet myös. Eli ei putkivikoja kait?
Laturi tosin on sökönä ja pukkaa about 19 volttia mutta vaikuttaisiko laturi myös noihin päästöihinkin?
CO-pitoisuus oli 0.747 sallittu 0,50
HC-pitoisuus 321 sallittu 100
Lambda-arvo 1.083
Arvot joista ei huomautettu:
CO2, joka oli 12.76
O2 joka oli 2.52 sallittu 5,00
HC arvo laski about 100:seen kun nosti kierroksia, myös co arvo pieneni.
Epäilivät viaksi heti kattia? Muita mahdollisia vikoja? Putkisto vaihdettu ja pakosarjatiivisteet myös. Eli ei putkivikoja kait?
Laturi tosin on sökönä ja pukkaa about 19 volttia mutta vaikuttaisiko laturi myös noihin päästöihinkin?
Sytytystulppia vois kokeilla ekaks vaihtaa. Ilmansuodatinkin vaikka samalla. Nuo on halvalla kokeiltavia ja joskus auttaa. Kun näyttää päästävän melko paljon raakaa bensiiniä putkeen, eli viittaisi huonoon palamiseen.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 12 Maalis 2006 17:40
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 12 Maalis 2006 17:40
Ei kannata kattia turhaan vaihtaa, hajoaa vain mekaanisesti (tai ylikuumenemalla jos palamatonta polttoinetta pääsee liikaa ja liian kauan putkeen). Lambda kyllä voi olla ongelma, yleensä siksi että anturin kärki on liian karstainen (ja muuta vikaa siinä ei olekaan). Tai lambdan liitokset. Jännitemittarillahan tuota voi testailla, lambdalle menevä liitin irti, kone käyntiin ja mittaamaan ANTURIN TUOTTAMAA jännitettä, YLEISESTI anturille menevistä johdoista, ne valkoiset on lämmitystä varten ja harmaan ja mustan väliltä pitäisi lötyä kaasua painettaessa 0,6-1,0 V ja kaasua vähennettäessä 0,4 - 0V. , 2,0 MONDEOSSA tyhjäkäynnillä jänitteen 1 navan ja maan välissä tulisi olla 0,1 - 0,7V. Oikeasti vikaantuneen anturin lukemissa ei tapahdu juuri mitään muutosta. Tämä mittaushan ei kerro toimiiko lambda täsmälleen oikein vaan on vain suuntaa antava mutta kertoo kyllä sen mikäli lambda ei toimi ollenkaan (jolloin em. arvoja ei löydy).Brainstorm kirjoitti:Varmaan kannattaa se katti vaihtaa ja ihan varmuuden vuoks lambdakin?
Re: Mondeo 94 wagon 2.0 päästöt korkealla
Laturi on syytä korjata heti. Moottorinohjausjärjestelmän jänniteregulaattori käy jatkuvasti ylikuormitettuna ja akun, valojen yms laitteiden kestoikä kärsii. Myös osa antureista saa suoraan akkujännitteen jolloin niiden antama informaatio väristyy ja päästöongelmat voivat aiheutua tästä. Mikäli päästöt kuitenkin jäävät laturin korjauksen jälkeenkin korkeaksi kannattaa tarkistaa vielä muutama asia:atkeppu kirjoitti:Seuraavat arvot tulivat päästömittauksessa kierrokset 869 siis tyhjäkäynnillä.
CO-pitoisuus oli 0.747 sallittu 0,50
HC-pitoisuus 321 sallittu 100
Lambda-arvo 1.083
Arvot joista ei huomautettu:
CO2, joka oli 12.76
O2 joka oli 2.52 sallittu 5,00
HC arvo laski about 100:seen kun nosti kierroksia, myös co arvo pieneni.
Epäilivät viaksi heti kattia? Muita mahdollisia vikoja? Putkisto vaihdettu ja pakosarjatiivisteet myös. Eli ei putkivikoja kait?
Laturi tosin on sökönä ja pukkaa about 19 volttia mutta vaikuttaisiko laturi myös noihin päästöihinkin?
Tuossahan lienee kuumalankatyppinen ilmamassamittari. Seos on kaikesta päätellen hieman liian rikas joka voi johtua mm. ilmamassamittarin likaantuneesta kuumalangasta. Myös vikakoodit kannataa tarkistaa sillä jos joku anturitieto puuttuu menee ecu ns. limp modeen jolloin anturitieto korvataan kiinteällä arvolla ja seos on pääsääntöisesti tällöin liian rikas. Myös suurehko HC:n määrä voi viitata mm. sytytysjärjsetelmän häiriöihin tai venttiilin vuotoon, mikäli kysessä on paljon ajettu yksilö.
.
Lambda myös vanhenee, jolloin signaali seuraa hitaasti todellisuutta. Pelkän korkean HC:n vaikuttajana se on vähäntäänkin kyseenalainen vaihtokohde.WSE kirjoitti: Ei kannata kattia turhaan vaihtaa, hajoaa vain mekaanisesti (tai ylikuumenemalla jos palamatonta polttoinetta pääsee liikaa ja liian kauan putkeen). Lambda kyllä voi olla ongelma, yleensä siksi että anturin kärki on liian karstainen (ja muuta vikaa siinä ei olekaan).
j.h
Re: Mondeo 94 wagon 2.0 päästöt korkealla
Perusasiat kannattaa laittaa kuntoon...atkeppu kirjoitti: Laturi tosin on sökönä ja pukkaa about 19 volttia mutta vaikuttaisiko laturi myös noihin päästöihinkin?
- moottorin virransyötöt ja maadoitukset
- käyttöjännitteet
- ohjainlaitteiden virransyötöt ja maadoitukset
j.h
19 V voi olla ns. tappava monelle elektroniikkalaitteelle
Re: Mondeo 94 wagon 2.0 päästöt korkealla
Putsailin jollain elektroniikka sprayllä joka ei jätä mitään tahroja vaan haihtuu suht heti ton ilmamassamittarin, oli hiukan "mustat" ne kaksi vastusta siellä, ei paljon mutta kuiteski.WSE kirjoitti: Laturi on syytä korjata heti. Moottorinohjausjärjestelmän jänniteregulaattori käy jatkuvasti ylikuormitettuna ja akun, valojen yms laitteiden kestoikä kärsii. Myös osa antureista saa suoraan akkujännitteen jolloin niiden antama informaatio väristyy ja päästöongelmat voivat aiheutua tästä. Mikäli päästöt kuitenkin jäävät laturin korjauksen jälkeenkin korkeaksi kannattaa tarkistaa vielä muutama asia:
Tuossahan lienee kuumalankatyppinen ilmamassamittari. Seos on kaikesta päätellen hieman liian rikas joka voi johtua mm. ilmamassamittarin likaantuneesta kuumalangasta. Myös vikakoodit kannataa tarkistaa sillä jos joku anturitieto puuttuu menee ecu ns. limp modeen jolloin anturitieto korvataan kiinteällä arvolla ja seos on pääsääntöisesti tällöin liian rikas. Myös suurehko HC:n määrä voi viitata mm. sytytysjärjsetelmän häiriöihin tai venttiilin vuotoon, mikäli kysessä on paljon ajettu yksilö.
.
Pitää nähtävästi laturikin sitten tässä koht puoliin laittaa kuntoon.
Eihän autolla ole kuin 228 ajettu, no ohan tossa kilsoja takana mutta en uskoisi vielä venttiili vuotoon? Kait sekin olis mahdollista.
Jep niinhän se tekee eli tuskin se nyt vaikka olikin siis vähän kontaktivikainen toimisi kuten uusi. Eli kyllä sekin nähtävästi vaihtoon menee näillä kilsoilla. Täytyy vain testata toi ensin.jpisteh kirjoitti: Lambda myös vanhenee, jolloin signaali seuraa hitaasti todellisuutta. Pelkän korkean HC:n vaikuttajana se on vähäntäänkin kyseenalainen vaihtokohde.
j.h
Mikä/missä tollanen on?atkeppu kirjoitti:Eivät tienneet paikallisessa ford liikkeessä (viescar) edes että sellainen kuin toisioilmansuodatin on olemassa tai missä sellainen mahtaa sijaita, piti ihan kuva näyttää että tiesivät. Eli ei löytynyt suodatinta sieltä.
Mistäs seuraavaksi?

Tuoltahan löytyy lopusta kuva siitäOmppu kirjoitti: Mikä/missä tollanen on?Pistä kuva jakeluun...
http://www.btinternet.com/~madmole/Reference/Idle.html
Tjaah, Lontooksi "Pulse Air Filter Housing", vaikuttaa siis vain ja ainoastaan lisäilmapulssisysteemiin jonka tehtävänä on pumpata happipitoista ilmaa suoraan pakoputkeen.
Tuskin vaikuttaa päästöihisi tuon suodattimen vaihto, tämä on käytössä ainoastaan kylmällä moottorilla sekä moottorijarrutuksissa - olettaen että systeemi toimii niinkuin pitääkin.
Oletkos varmistanut imuvuodot kahteen kertaan?
Tyypillisesti imuvuoto käyttäytyy juurikin samalla tavalla kuin sinulla, eli HC-arvot putoaa kierroksia nostettaessa. Korkea lambda-arvo viittaa myös tähän, eli laihalla mennään. Toisaalta, jopa tuo kahden prosentin vuoto pakoputkistossa vääristää tuloksia jonkin verran.
CO pitoisuus laskenee normaalille tasolle, kunhan löydät syypään tuohon laihaan seokseen.
BTW, omassa roppanassapäästöjen suhteen täysin päinvastainen tilanne, eli käyn todella rikkaalla. Kotikonstein en saanut vikaa selville (todennäköisin syy ilmamäärämittari, 120€ joten huvikseni en vaihda), joten joutui taipumaan ja viemään auton pajalla tutkittavaksi. Huomenissa pitäisi olla taas vähän viisaampi...
Tuskin vaikuttaa päästöihisi tuon suodattimen vaihto, tämä on käytössä ainoastaan kylmällä moottorilla sekä moottorijarrutuksissa - olettaen että systeemi toimii niinkuin pitääkin.
Oletkos varmistanut imuvuodot kahteen kertaan?
Tyypillisesti imuvuoto käyttäytyy juurikin samalla tavalla kuin sinulla, eli HC-arvot putoaa kierroksia nostettaessa. Korkea lambda-arvo viittaa myös tähän, eli laihalla mennään. Toisaalta, jopa tuo kahden prosentin vuoto pakoputkistossa vääristää tuloksia jonkin verran.
CO pitoisuus laskenee normaalille tasolle, kunhan löydät syypään tuohon laihaan seokseen.
BTW, omassa roppanassapäästöjen suhteen täysin päinvastainen tilanne, eli käyn todella rikkaalla. Kotikonstein en saanut vikaa selville (todennäköisin syy ilmamäärämittari, 120€ joten huvikseni en vaihda), joten joutui taipumaan ja viemään auton pajalla tutkittavaksi. Huomenissa pitäisi olla taas vähän viisaampi...
Kyllähän minä olen katellut noita imuvuotoja ja ei ole vielä löytynyt syytä siihen, kaikki letkut yms vaikuttavat ihan kunnossa olevilta. Mutta pitää vielä varmistella kun aikaa löytyy.Japi kirjoitti:Tjaah, Lontooksi "Pulse Air Filter Housing", vaikuttaa siis vain ja ainoastaan lisäilmapulssisysteemiin jonka tehtävänä on pumpata happipitoista ilmaa suoraan pakoputkeen.
Tuskin vaikuttaa päästöihisi tuon suodattimen vaihto, tämä on käytössä ainoastaan kylmällä moottorilla sekä moottorijarrutuksissa - olettaen että systeemi toimii niinkuin pitääkin.
Oletkos varmistanut imuvuodot kahteen kertaan?
Tyypillisesti imuvuoto käyttäytyy juurikin samalla tavalla kuin sinulla, eli HC-arvot putoaa kierroksia nostettaessa. Korkea lambda-arvo viittaa myös tähän, eli laihalla mennään. Toisaalta, jopa tuo kahden prosentin vuoto pakoputkistossa vääristää tuloksia jonkin verran.
CO pitoisuus laskenee normaalille tasolle, kunhan löydät syypään tuohon laihaan seokseen.
BTW, omassa roppanassapäästöjen suhteen täysin päinvastainen tilanne, eli käyn todella rikkaalla. Kotikonstein en saanut vikaa selville (todennäköisin syy ilmamäärämittari, 120€ joten huvikseni en vaihda), joten joutui taipumaan ja viemään auton pajalla tutkittavaksi. Huomenissa pitäisi olla taas vähän viisaampi...
Lueskelin eilen vikakoodit niin ilmoitti 172 eli olikos se nyt joku lambda ilmoitus että liian laiha seos.
Testailin tota lambda anturia niin näytti olevan ihan mykkä ei minkäänlaista arvoa mistään. Ja kone oli ihan ok lämmin yms. Ei antanut kuin pyöreää 0 V kun mittailin.
Eli lambda vaihtoon menee ilmeisesti. Olisko tässä selitys myös miksi kulutuskin oli viime tankillisen jälkeen kaupunkiajossa 14.4 litraa. Onhan toi farkku ja 2 litran kone mutta silti vähän liian iso kulutus.
Eli lambda vaihtoon menee ilmeisesti. Olisko tässä selitys myös miksi kulutuskin oli viime tankillisen jälkeen kaupunkiajossa 14.4 litraa. Onhan toi farkku ja 2 litran kone mutta silti vähän liian iso kulutus.
Mittasitko varmasti oikeasta johdosta, eli mustasta?
Normaalisti porsinut lambda antaa ~0.4V vakiojännitteen, mutta tätä ei voida pitää sääntönä. Tämä on kuitenkin ilmeisen yleistä.
Jos kyllä, lambda vaan vaihtoon ja uudestaan mittarille. Toisaalta, tyhjäkäynnillä oli reippaasti happea mukana, joten epäilen edelleenkin jonkin asteista imuvuotoa.
Oma romu tuli tänään pajalta, vikana oli MAF sekä EGRn solenoidi. Päästöt nyt ilmeisesti OK, mutta poistan koko EGRn käytöstä ja annan katille vähän pureskeltavaa ennen varsinaista "tuomiota".
EGR-solenoidin hinta suolaiset 170€, joten saapi luvan jäädä fiksamatta, eiku letkut vaan irti ja tukkoon EGR-venttiililtä...
Normaalisti porsinut lambda antaa ~0.4V vakiojännitteen, mutta tätä ei voida pitää sääntönä. Tämä on kuitenkin ilmeisen yleistä.
Jos kyllä, lambda vaan vaihtoon ja uudestaan mittarille. Toisaalta, tyhjäkäynnillä oli reippaasti happea mukana, joten epäilen edelleenkin jonkin asteista imuvuotoa.
Oma romu tuli tänään pajalta, vikana oli MAF sekä EGRn solenoidi. Päästöt nyt ilmeisesti OK, mutta poistan koko EGRn käytöstä ja annan katille vähän pureskeltavaa ennen varsinaista "tuomiota".
EGR-solenoidin hinta suolaiset 170€, joten saapi luvan jäädä fiksamatta, eiku letkut vaan irti ja tukkoon EGR-venttiililtä...
Jep mittasin varmuuden vuoksi jokaisessa neljästä johdosta ja kaikista tuli 0 tai yhdestä tuli siis jotain 0.03 mutta käytännössä siis 0.Japi kirjoitti:Mittasitko varmasti oikeasta johdosta, eli mustasta?
Normaalisti porsinut lambda antaa ~0.4V vakiojännitteen, mutta tätä ei voida pitää sääntönä. Tämä on kuitenkin ilmeisen yleistä.
Jos kyllä, lambda vaan vaihtoon ja uudestaan mittarille. Toisaalta, tyhjäkäynnillä oli reippaasti happea mukana, joten epäilen edelleenkin jonkin asteista imuvuotoa.
Oma romu tuli tänään pajalta, vikana oli MAF sekä EGRn solenoidi. Päästöt nyt ilmeisesti OK, mutta poistan koko EGRn käytöstä ja annan katille vähän pureskeltavaa ennen varsinaista "tuomiota".
EGR-solenoidin hinta suolaiset 170€, joten saapi luvan jäädä fiksamatta, eiku letkut vaan irti ja tukkoon EGR-venttiililtä...
Mutta huomenna pitää ostella starttipilotti ja tsekata vielä sen avulla mahdolliset imuvuodot.