öljynpoistotulppa täysin jumissa.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tub
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:31

öljynpoistotulppa täysin jumissa.

Viesti Kirjoittaja tub »

Menin tossa huoltoasemalle vaihtamaan öljyä. Helppo homma, niin luulisi.
Auto ylös ja öljyproppua auki. Ei vain auennut millään, lenkkiavain tuntu alkavan pyöriä, joten ei uskaltanut vääntää kunnolla. CRC:tä reilusti ja vähän vasaralla naputtelua. Sitten hylsyllä vääntämään. Hylsy pyörii. Putkipihdit kiinni. Pyörii. Eli lopputuloksena mutterissa pyöristyneet kulmat ja armoton vitutus. Onko paras tapa porata auki vai hitsata mutteria kiinni siihen ja siitä vääntää. Luulisi, että edes öljytulppa lähtisi auki kun sitä nyt vähintään vuosittain on (auton edellinen omistaja toivottavasti) aukonut. Tai sitten lyöty paineella kunnolla kiinni.
Avatar
AnttiR
Viestit: 209
Liittynyt: 01 Loka 2005 22:02
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Yleensä nuo on irronnut kun on hitsannut siihen mutterin ja vääntänyt siitä.
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Kokeile kunnon lukkopihdeillä.

Eihän ollut vaan liian iso hylsy / lenkki? No ei varmaan..
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kyllä putkipihdeillä luulisi aukeavan, jos vain ovat kunnolliset.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Ainahan sen öljypohjan voi vaihtaa toiseen jos ei muuten irtoa :)
..tulis samalla vilkaistua muutenkin miltä siellä näyttää.
ei sieltä mitään junia t...
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Jossei lukkopihdit tunnu purevan niin putkitongit niin luulisi lähtevän.

Jos ei niin ison mutterin hitsaa kunnolla kiinni siihen tyngän päälle ja pyörittelee auki :D
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Viesti Kirjoittaja martikainen »

Eikä mitään vasaralla naputtelua vaan kunnon napakka isku siihen jollain järeemmällä työkalulla kuin vasara. 8) Mulla oli yks kuusiokolo ihan jumissa eikä lähtenyt irti vaikka oli avaimessa vääntövartta noin 40cm. Annoin pari terävää iskuu moskalla ja sen jälkeen lähti melkein käsin pyörittämällä irti.
Viimeksi muokannut martikainen, 21 Huhti 2006 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

martikainen kirjoitti:Eikä mitään vasaralla naputtelua vaan kunnon napakka isku siihen jollain järeemmällä työkalulla kuin vasara. 8)
Näin ruttaat kätevästi öljypohjan osa1. :D
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Viesti Kirjoittaja martikainen »

Jaakko85 kirjoitti: Näin ruttaat kätevästi öljypohjan osa1. :D
Joo eipä tullu tota ajateltua no plussana ainakin että proppu todennäköisesti lähtee irti (takuuta en anna) ja öljyä ei tarvii öljynvaihdonyhteydessä laittaa niin paljon :lol:
TUC2
Viestit: 30
Liittynyt: 17 Helmi 2006 21:13
Paikkakunta: Keskisuomessa

Viesti Kirjoittaja TUC2 »

Niin, tai vaihtoehtoisesti sitä näyttää menevän koneeseen jo kolmatta kannua ja pinta vaan ei nouse, missä vika ?! :lol:
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kyllä kunnollisilla putkipihdeillä aukeaa kaikki pultit, tai sitten katkeaa! :roll:
Vaihda "imuhärpäkkeellä", maksaa kyllä 10-20€ eikä tulos yhtä hyvä, mutta tyhjää parempi! 8)
Yhdestä Eskosta piti kerran avata putkipihdeillä, hyvin aukes ja meni kiinni, seutaavalla kerralla kyllä vaihdoin pultin ja tiivisteen! 8)
tub
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:31

Viesti Kirjoittaja tub »

Aika lailla kunnollisilla putkipihdeillä väännettiin.
http://www.witre.fi/Yllapito/Tyokalut/P ... 75776.html
suunnilleen tommoset oli.

Pitää kokeilla tuota hitsausta ja/tai putkipihtejä uusiksi. "Minkä ihminen on kerran saanut kiinni, saa toinen sen joskus auki."
Meca
Viestit: 110
Liittynyt: 15 Maalis 2005 23:18

Viesti Kirjoittaja Meca »

Rälläkällä voi myös muotoilla kantaa vähän littanaksi niin putkipihdeillä saa kunnon otteen.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Eihän tuo ole edes oikeita putkipihtejä edes nänytkään! :roll:
Vastaa Viestiin