Typerä kysymys kampiakselista.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Moppi
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Huhti 2006 15:22

Typerä kysymys kampiakselista.

Viesti Kirjoittaja Moppi »

Olisi tyhmä kysymys, joka liittyy kampiakseliin tai tarkemmin sanoen sen kiertämiseen.

Ostin tuossa kolmoskoppasen vuoden 89 Fiestan. Hyvä peli muuten mutta hieman nakuttaa liikaa mun makuun, eli kaipaisi venttiilivälysten säätöä. "Fiksuna" kaverina hankin Alfamerin korjausoppaan, jossa ko. toimenpide suht hyvin selostetaan tämmöisellekkin tumpelolle kuin minä.

Ongelmanani on nyt se, että oppaassa käsketään kiertää kampiakselia kunnes nelossylinterin venttiilit saksaavat. Oppaassa ei vain mainita sitä kuinka kampiakselia kannattää kiertää. Voisiko joku ystävällisesti neuvoa noviisia?

Edit.

Tuli vaan mieleen semmoinenkin juttu, että eikö tuossa mallissa ole ollenkaan bensasuodatinta? Itse en ainakaan löytänyt sen näköistä mötikkää. Jos tosiaan on niin, että sitä ei ole, niin voiko sen itse jälkiasentaa vain katkasemalla bensaletkun ennen pumppua ja laittamalla suodattimen väliin?
Viimeksi muokannut Moppi, 17 Huhti 2006 15:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ford Fiesta 1.1 C -89
K.S.
Viestit: 173
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja K.S. »

siinä hihnapyörässä joka on kampiakselin päässä on pultti keskellä, siihen sopiva hylsy kiinni ja sitten vaan isolla räikällä pyörittää (jos ei jaksa pyörittää pelkällä räikällä niin ruuvaa sytytystulpat irti, tai käytä isoa jatkovartta)
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Helpoin tapa on laittaa suurin vaihde päälle ja lykätä autoa kunnes kone on halutussa asennossa. Muista ottaa sitten käsijarru pois päältä niin on kevyempi lykätä :lol:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Moppi
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Huhti 2006 15:22

Viesti Kirjoittaja Moppi »

Riesa2.0 kirjoitti:Helpoin tapa on laittaa suurin vaihde päälle ja lykätä autoa kunnes kone on halutussa asennossa. Muista ottaa sitten käsijarru pois päältä niin on kevyempi lykätä :lol:
Kävisihän se noinkin, mutta kun akselia pitää pyöräyttää aina puoli kiekkaa lisää että on seuraavat venttiilit oikeessa kohdassa. Sitä on hankala arvioida kun tuuppii autoa.. :lol:
Ford Fiesta 1.1 C -89
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Miten niin vaikeaa? Näkeehän siinä mitkä saksaa ja mitkä ei :o vai onkohan multa mennyt jotain ohi :D Helpointa oikeastaan tuolla vaihteella pyörittää konetta sopivasti.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Sultzi kirjoitti:Miten niin vaikeaa? Näkeehän siinä mitkä saksaa ja mitkä ei :o vai onkohan multa mennyt jotain ohi :D Helpointa oikeastaan tuolla vaihteella pyörittää konetta sopivasti.
Samaa mieltä! Silmällä sitä vain on aina itsekkin tullut katsottua...
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Moppi
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Huhti 2006 15:22

Viesti Kirjoittaja Moppi »

Kiitokset kaikille neuvojille.

Pitää ihmetellä kuinka sitä akselila väännän kun ryhdyn toimeen. Pääasiat on nyt selvät kun tietää kuinka homma toimii.
Ford Fiesta 1.1 C -89
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Kyllä sitä sieltä kampiakselin hihnapyöränpultista kannattaa pyörittää, jos sinne käsi/avain mahtuu..
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ja ilman tulppiahan kampura pyörii kuin vettä vaan, ja tulppien kanssakin melkoisen kevyesti
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

ja voi sen bensansuodattimen laittaa itsekkin..
Focus 1.0 edition a6 2017
Moppi
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Huhti 2006 15:22

Viesti Kirjoittaja Moppi »

jaska74 kirjoitti:ja voi sen bensansuodattimen laittaa itsekkin..
Pitäiskö se laittaa ennen pumppua vai pumpun ja kaasarin väliin? :oops:
Ford Fiesta 1.1 C -89
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ennen pumppua se vaara että suodatin tukkeentuu ja pumppu voi mennä rikki. Pumpun jälkeen taas se vaara että pumppuun menee ne roskat jotka tulee tankista, jolloin pumppu voi rikkoontua. Joten miltä itsestä tuntuu tai muut antavat kunnon neuvon :D
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Moppi kirjoitti: Pitäiskö se laittaa ennen pumppua vai pumpun ja kaasarin väliin? :oops:
Olettaen että tankissa on sihti niin laittaisin pumpun ja kaasuttimen väliin.. tulee huoltoystävällisempikin :D
Vastaa Viestiin