Sierra 2.0i DOHC, tehot kateissa, päästöt taivaissa
Sierra 2.0i DOHC, tehot kateissa, päästöt taivaissa
2.5. mennessä pitäis vehje katsastaa, ja nyt pitäis selvitellä kannattaako ostaa ennemmin uusi auto.
Tuossa on sellainen välillä (nykyään jo tosi usein) päälle menevä vika, että vaihteesta riippumatta auto ei kiihdy ennen kuin kaasun painaa täysin pohjaan. Sitten se yhtäkkiä kerää ne tehot jostakin ja nykäisee kunnon spurtin. Se yrittää kyllä, mutta konehuoneesta kuuluu vain matala MMOOO, ellei paina pedaalia pohjaan.
Tämä ei siis esiinny pelkästään kiihdytettäessä, vaan myös matka-ajossa jolloin vika on todella ärsyttävä.
Myös tyhjäkäynnillä vian päällä ollessa kierrokset vaeltaa ja menee välillä sammumisen partaalle.
Päästöarvoista muistan sen verran, että CO vaelteli 5:n ja 7:n välillä, HC 200:n ja 550:n välillä. Päästöjä mitattaessa vika ei ollut kertaakaan päällä. Muistaakseni CO kävi jossain vaiheessa hetkellisesti nollassa, kun irrotti jonkun johdon. Voin muistaa väärinkin.
Voi olla jo läpikäyty aihekin, mutta paljon kiitoksia jos viitsitte vastailla. Alkaa olla pikku kiire tuon katsastuksen kanssa
Tuossa on sellainen välillä (nykyään jo tosi usein) päälle menevä vika, että vaihteesta riippumatta auto ei kiihdy ennen kuin kaasun painaa täysin pohjaan. Sitten se yhtäkkiä kerää ne tehot jostakin ja nykäisee kunnon spurtin. Se yrittää kyllä, mutta konehuoneesta kuuluu vain matala MMOOO, ellei paina pedaalia pohjaan.
Tämä ei siis esiinny pelkästään kiihdytettäessä, vaan myös matka-ajossa jolloin vika on todella ärsyttävä.
Myös tyhjäkäynnillä vian päällä ollessa kierrokset vaeltaa ja menee välillä sammumisen partaalle.
Päästöarvoista muistan sen verran, että CO vaelteli 5:n ja 7:n välillä, HC 200:n ja 550:n välillä. Päästöjä mitattaessa vika ei ollut kertaakaan päällä. Muistaakseni CO kävi jossain vaiheessa hetkellisesti nollassa, kun irrotti jonkun johdon. Voin muistaa väärinkin.
Voi olla jo läpikäyty aihekin, mutta paljon kiitoksia jos viitsitte vastailla. Alkaa olla pikku kiire tuon katsastuksen kanssa
Lambda anturiin viittaisi toi vika. Aiheuttaa juuri epänormaaleja päästölukemia ja tehottomuutta.
Ja siihen vielä lisäksi se fakta, että kun painat kaasun pohjaan niin kaasuläpän asentoanturilta tuleva tieto kertoo eculle, että ohittaa lambdan sun muut päästöjä säätelevät vermeet ja keskittyy suurimman mahdollisen tehon antamiseen.
Ja siihen vielä lisäksi se fakta, että kun painat kaasun pohjaan niin kaasuläpän asentoanturilta tuleva tieto kertoo eculle, että ohittaa lambdan sun muut päästöjä säätelevät vermeet ja keskittyy suurimman mahdollisen tehon antamiseen.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Kertooko se päästömittauksen yhteydessä mitattava lambda-arvo onko lambda paskana? Kannattaako viedä merkkiliikkeeseen testattavaksi (n.60+€/tunti) vai riittäisköhän mittailu ihan "kopioliikkeessä" (n.40€/tunti) jos lambdasta ei löydy suoraan vikaa?
Esim. ohivirtaus, puristussuhteet, jotain antureita ym. jos tuosta joutuu kattomaan.
Esim. ohivirtaus, puristussuhteet, jotain antureita ym. jos tuosta joutuu kattomaan.
Lambda arvo päästömittauksessa kertoo seossuhteen, ei sitä onko itse lambda vialla vaiko ei. Lambda anturin kunnon voi mitata itse anturilta tulevilta piuhoilta yleismittarilla; eculle menevä johto liittimestä irti ja mittarin piuhat jännitealueella anturille meneviin harmaaseen ja mustaan johtoon. Niin ja konehan on ennen operaatiota ajettu lämpimäksi. Piuhan irrottelun ja mittarin kytkemisen jälkeen käymään, kaasua lisättäessä pitäisi löytyä 0,6 - 1,0 V jännite ja kaasua vähennettäessä 0 - 0,4V.Smocchi kirjoitti:Kertooko se päästömittauksen yhteydessä mitattava lambda-arvo onko lambda paskana? Kannattaako viedä merkkiliikkeeseen testattavaksi (n.60+€/tunti) vai riittäisköhän mittailu ihan "kopioliikkeessä" (n.40€/tunti) jos lambdasta ei löydy suoraan vikaa?
Esim. ohivirtaus, puristussuhteet, jotain antureita ym. jos tuosta joutuu kattomaan.
Lambdan vika tuskin vaikuttaa vetooon kuvaamallasi tavalla mutta voithan toki kokeilla ajaa em. liitin irti, jos auto silloin toimii on labda kuitenkin vialla.
Katalysaattori tuskin on vaurioitunut, mutta jos joku homma on ollut pielessä ajele ensin muutama päivä oikeilla säädöillä jotta katti alkaa toimia ennenkuin mittautat päästöt.
Tietty jos kattiin on päässyt tarpeeksi kauan palamatonta bensiiniä voi sen kennosto sulaa kuumuudesta ("jälkipoltto") mutta silloin se useimmiten tukkeutuu sen verran hyvin ettei auto vedä ollenkaan, varsinkaan kierroksilla.
Ite anturihan toimii silleen että se tuottaa jännitteen, jota käytetään signaalina seoksen käynnin aikaiseen toteamiseen.
Anturin toinen pää on pakoputkessa ja toinen pää on putken ulkopuolella
ja kun pakokaasun joukossa on jäännöshappea (anturin molemmat päät hapessa) ei anturi tuota jännitettä. Kun taas pakokaasun seassa ei ole happea tuottaa anturi noin 1V jännitteen.
siis anturi tuottaa jännitteen
Anturin toinen pää on pakoputkessa ja toinen pää on putken ulkopuolella
ja kun pakokaasun joukossa on jäännöshappea (anturin molemmat päät hapessa) ei anturi tuota jännitettä. Kun taas pakokaasun seassa ei ole happea tuottaa anturi noin 1V jännitteen.
siis anturi tuottaa jännitteen
Focus 1.0 edition a6 2017
-
- Viestit: 194
- Liittynyt: 28 Joulu 2005 01:14
- Paikkakunta: Tuusula
TeRoK kirjoitti:Lambda anturiin viittaisi toi vika. Aiheuttaa juuri epänormaaleja päästölukemia ja tehottomuutta
asiasta kolmanteen. voisiko mulla olla lamda rikki kun mun mondeo aika tehoton ja puutuu ylä kierroksilla kiertää hikisee sen 6000rpm jos sitäkään
Ingman saa maidon maistumaan ja opel muovin ruostumaan
Ahaa. Hyvä tietää tämäkin. Se kyllä sitte kävi mielessä kun aiempia keskusteluita lambdoista muistelin.
suklaa-auto:
Ei kyllä lambdaan viittaa jos tekee koko ajan sitä riippumatta polkimen asennosta.
Ennemmin sitte putki tukossa tai bensan/ilman suodatin tukossa. Tai sitten ehkä ilmamäärämittari rikki... jos tossa semmonen on.
suklaa-auto:
Ei kyllä lambdaan viittaa jos tekee koko ajan sitä riippumatta polkimen asennosta.
Ennemmin sitte putki tukossa tai bensan/ilman suodatin tukossa. Tai sitten ehkä ilmamäärämittari rikki... jos tossa semmonen on.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Olen nyt ajellu lambdan liitin irti, ja kaikki nykiminen on hävinnyt kokonaan Kiitos neuvoista. Mitenkä tuon anturin saa irti että voisi puhdistaa sen?
Tulpat vois myös koittaa vaihtaa, minkä merkkiset kannattaa laittaa? Eräs kaveri sanoi että Motocraftia, mutta olisko jotku nelikärkiset Boschit paremmat? Sama kaveri sano että voi olla epäsopivia tulppia ettei toimi kunnolla?
Tulpat vois myös koittaa vaihtaa, minkä merkkiset kannattaa laittaa? Eräs kaveri sanoi että Motocraftia, mutta olisko jotku nelikärkiset Boschit paremmat? Sama kaveri sano että voi olla epäsopivia tulppia ettei toimi kunnolla?
Saahan lambdan puhistettua pillillä kuumentamalla, sitä voi ekana yrittää. Punahehkuun se kärki, niin puhdistuu. Näin täällä jossain neuvottiin
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
On, periaatteessa voi ajaa minkä tahansa anturin johto irti. Suurin osa ecuista osaa mennä tällöin ns. limp modeen eli kun anturitietoa ei saada ecun ohjelma korvaa sen kiinteällä arvolla , yleensä kylmän koneen toiminta ei ole tällöin kovin hyvää eikä kaikissa ajotilanteissa saada täydellistä reagointia mutta ajamaan pystyy eikä mikään mene rikki. Pääsääntö on jotta koneelle syötetään tällöin hieman ylirikasta seosta ja ecu käyttää säätöön niitä anturitietoja mitä sillä on saatavilla. Selvää lienee että mitä useamman anturin ottaa yhtä aikaa irti sen huonommaksi toiminta menee.Smocchi kirjoitti:Onko siis turvallista ajaa lambda-anturi irti ja näin kokeilla vaikutus? Mikä niitä seoksia ohjaa silloin?
joskus karstan poltto toholla voi auttaa, aina ei mutta jos anturi on "vialla" ei siinä mitään menetäkään , 15 min aikaa korkeintaan. Anturi kannattaa kiinnittää johonkin ruuvipenkkiin tms niin että vain anturin pää on näkösällä, suojaa anturin juurta lämmöltä. Ja vain hetken että käy punaisena, sitten annetaan jäähtyä edelleen siinä penkissä kiinni.Aksu kirjoitti: Ei taida auttaa puhdistelut kun lambda on vikalistalla.Uutta hakemaan tarvikeliikkeestä.
Voihan tuossa olla montakin mahdollisuutta mutta jos kattiin on päässyt reilusti bensiiniä jostain syystä voi olla tapahtunut tuo "sulaminen" jolloin putki on tukossa eikä auto vedä. Tämän vuoksihan kattiautoja ei suositella hinattavan käyntiin. Jos tämmöinen on käynyt pitää selvittää jotta miksi ettei uusikin katti menisi.suklaa-auto kirjoitti:
asiasta kolmanteen. voisiko mulla olla lamda rikki kun mun mondeo aika tehoton ja puutuu ylä kierroksilla kiertää hikisee sen 6000rpm jos sitäkään
Toinen mahdollisuushan on imupuolen tukkeutuma (suodatinta ei ole muistettu vaihtaa) tai sitten jonkin anturitiedon puuttuminen jolloin seos ei ole kohdallaan. Sytytysviat myös tietenkin mutta ei tuo silloin tasasisesti käy kyllä joten sen ainakin huomaa.
Tai sitten on vain kaasuvaijeri löysällä eikä läppä aukea kokonaan.
Paljonkos on koneella ajettu?